"XXI amžiaus" priedas apie Lietuvą ir pasaulį, 2003 m. birželio 18 d., Nr. 12 (57)

PRIEDAI

JAV apribos neteisėtą elektroninę reklamą

Viso pasaulio interneto vartotojai savo elektroninio pašto dėžutėse nuolat randa įvairių reklaminių žinučių ar net kompiuterinių virusų. Vis garsiau kalbama, kad derėtų imtis kuo griežtesnių priemonių jų siuntėjams pažaboti bei patraukti juos baudžiamojon atsakomybėn, jei yra įrodoma, kad jų veikla padarė žalos.
JAV Virdžinijos valstijoje neseniai buvo priimtas įstatymas, apribosiantis reklaminės bei kitokios informacijos siuntimą internetu vartotojams, kurie to nepageidauja. Teigiama, jog šis įstatymas bene griežčiausias visoje šalyje. Jį pažeidusiems asmenims gresia nuo vienerių iki penkerių metų įkalinimas bei dėl tokios neteisėtos veiklos gautų pajamų konfiskavimas. Tačiau tokių griežtų bausmių gali tikėtis tik stambieji pažeidėjai, per dieną išsiunčiantys daugiau nei 10 tūkstančių reklaminių pranešimų vartotojams, gyvenantiems Virdžinijoje bei analogiška veikla užsiimančios Virdžinijos kompiuterinės kompanijos.
Neretai tokiuose pranešimuose siūloma įsigyti pornografinės produkcijos, neva itin efektyvių vaistų ar net prestižinio universiteto diplomą. Tam esą tereikia tik į nurodytą sąskaitą pervesti 50 dolerių. Tačiau esama ir tikrai vertingos reklaminės informacijos, pavyzdžiui, ne itin garsių naujų firmų reklamos, padedančios joms kuo greičiau pasiekti potencialų pirkėją.
JAV įprastinės reklaminės kampanijos gali būti vykdomos tik tada, jei prieš tai atsiklausiama vartotojo, ar jis pageidautų gauti informacijos apie tam tikras teikiamas paslaugas. Vartotojui paliekama teisė pasakyti ,,ne“. Tuo tarpu į elektroninio pašto dėžutes panašaus pobūdžio žinutės plūsta neatsižvelgus į savininko norus. Deja, programos, įgalinančios visiems laikams užverti elektroninio pašto dėžutę nelaukiamoms žinutėms, kol kas niekas nesukūrė. Praktiškai neįmanoma ir cenzūra, nes žinučių siuntėjai beveik visada pateikia svetimas koordinates.
Klaidinga būtų manyti, kad kiekvienas į jūsų namų pašto dėžutę patekęs reklaminis lankstinukas atsiųstas pažeidus įstatymus. Visais atvejais už jos siuntimą moka reklamos užsakovas. Elektroninės reklamos išlaidas, deja, priverstas apmokėti jos gavėjas, kuris neretai nė nenutuokia taip patiriantis finansinių nuostolių. Tarkime, JAV interneto paslaugų vartotojas per mėnesį šias paslaugas teikiančiai kompanijai moka 40 dolerių, o negaudamas įvairių reklaminių žinučių, jis temokėtų 25-30 dolerių. Firmos bei bendrovės patiria kur kas didesnių nuostolių. Kai kuriose jų elektroninio pašto tikrinimu užsiima net keli darbuotojai. Gaištamas brangus laikas bei prarandamos milžiniškos lėšos.
Yra paskaičiuota, jog šiandien beveik pusę visų elektroniniu paštu siunčiamų žinučių sudaro reklaminiai pranešimai, o artimiausiu metu tokios informacijos nuolat daugės. Niekam nereikalingi pranešimai trikdo interneto tinklą bei piktina elektroninio pašto dėžučių savininkus. Todėl jau beveik 30 JAV valstijų priėmė elektroninę reklamą ribojančius įstatymus. Tačiau eilinį kartą paaiškėjo, kad norinčiųjų jiems nepaklusti netrūksta. Teisėsaugos organai, galima sakyti, yra bejėgiai – nustatyti pažeidėjų beveik neįmanoma, o jei ir pavyksta vieną kitą pričiupti, šie pasiskundžia, esą taip valdžia mėgina sužlugdyti jų verslą. Federalinis įstatymas JAV kol kas nepriimtas, nors per pastaruosius penkerius metus Kongrese buvo pateikta net 19 projektų. JAV verslininkai linkę kaltinti stambiuosius magnatus, besipelnančius iš elektroninių reklamų, o šie ginasi nedarą nieko draudžiamo įstatymais bei ginantys teisę į teisėtą elektroninę reklamą.
Naujasis Virdžinijoje priimtas įstatymas nubrėžia aiškią ribą tarp legalios ir neteisėtos reklamos. Tiesa, dažnas teisininkas įspėja, jog šis įstatymas tikrai nepajėgs išspręsti visų problemų. Teisėsaugininkai negalės bausti už Virdžinijos valstijos ribų veikiančių neteisėtos reklamos ar kompiuterinių virusų siuntėjų, nebus lengva šį įstatymą įgyvendinti ir valstijos viduje. Virdžinijos gubernatorius Markas Varneris nusiteikęs optimistiškai. Jis primena, kad jo administruojamoje valstijoje įsikūrusios dauguma stambiųjų JAV interneto paslaugas teikiančių firmų, tarp jų ir 35 milijonus vartotojų turinti ,,America Online“, su kuria nepajėgi konkuruoti nė viena analogiška JAV kompanija. Pasak jo, Virdžinijos pavyzdžiu netrukus turėtų pasekti ir kitos JAV valstijos.

Gražina MINKAUSKAITĖ

© 2003"XXI amžius"

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija