"XXI amžiaus" priedas apie Lietuvą ir pasaulį
2004 m. vasario 18 d., Nr. 4 (73)

PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

žvilgsniai

pro vita

Sidabrinė gija

Horizontai

Atodangos

Atsiveria Europos durys

Petras KATINAS

Žiniasklaidoje ir daugelyje diskusijų netyla įvairiausių prognozių bei spėlionių, kas gi laukia Lietuvos ir jos piliečių tapus Europos Sąjungos nare. Dažniausiai kalbama, kad prarasime savo kalbą, kultūrą, netgi valstybingumą. Kai kas net ima lyginti buvimą ES su SSRS okupacija. Tad būtina bent jau trumpai pažvelgti, kokias teises turėsime tapę ES nariais.

Piliečių teises Europos Sąjungoje reguliuoja Maastrichto sutarties 8-asis straipsnis. Europos Sąjungos piliečiu automatiškai tampama nuo tos dienos, kai valstybė oficialiai priimama į aljansą. ES piliečiais tampa žmonės, turintys įstojančios į ES valstybės pilietybę, nereikia jokių dokumentų apie natūralizaciją ar kokių nors specialių egzaminų. Taip pat išlaikoma savos šalies pilietybė.

ES nepateikia naujų šalių piliečiams jokių papildomų reikalavimų, o atvirkščiai, suteikia dar papildomų teisių:

  • Laisvai pasirinkti gyvenamąją vietą ir darbą bet kokioje ES šalyje.
  • Balsuoti ir balotiruotis į vietinės valdžios (savivaldos) institucijas ne tik savo, bet ir toje ES šalyje, kur tuo metu gyvena.
  • Turi teisę pateikti įvairius prašymus ir peticijas į Europarlamentą, atkreipdamas dėmesį apie neteisingus ar abejotinus ES struktūrų veiksmus.
  • Gauti visus Europarlamento, Europos Tarybos ir Europos Komisijos dokumentus, jeigu jie domina besikreipiantį pilietį, gimtąja, taigi ir lietuvių kalba.
  • Gauti diplomatinę pagalbą iš kitų ES šalių, kurioje nėra Lietuvos diplomatinių atstovybių ar konsulatų. Pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos pilietis, gyvendamas ES valstybėje, kurioje nėra Lietuvos ambasados, gali kreiptis pagalbos į bet kokios ES šalies ambasadą.

Kartu su minėtomis teisėmis, ES piliečiai taip pat naudojasi papildomomis galimybėmis, kurias suteikia narystė ES, tai asmenų, taip pat kapitalo, prekių ir paslaugų judėjimo nevaržoma laisvė. Tai reiškia, kad visi ES piliečiai turi teisę dirbti, mokytis ir gyventi, taip pat įsigyti nekilnojamąjį turtą bet kokioje ES valstybėje.

Europos Sąjungos pagrindiniuose dokumentuose ir kituose teisės aktuose nustatyta, kad ES piliečiai gali laisvai vykti laikinai ar ilgesniam laikotarpiui gyventi ir dirbti kitose ES šalyse. Judėjimo laisvė taip pat suteikiama studentams ir pensininkams, bet su viena sąlyga, kad jie netaptų socialine našta pasirinktoje šalyje, o juos priimanti ES valstybė privalo suteikti atvykusiesiems gyventi, mokytis ir dirbti lygiai tokias pačias sąlygas kaip ir savo piliečiams: vienodą darbo užmokestį, jų kvalifikacijos pripažinimą.

ES piliečiai, išgyvenę vienoje aljanso šalių daugiau kaip šešis mėnesius, įgauna teisę dalyvauti municipaliniuose (savivaldos) rinkimuose ne tik kaip rinkėjai, bet ir kaip kandidatai į deputatus. Taigi, remiantis ES direktyvomis ir Lietuvai tapus ES nare, ES piliečiams, kurie gyvena Lietuvoje ilgiau nei šešis mėnesius, bus suteiktos visos teisės kaip ir Lietuvos piliečiams. Žinoma, tokių teisių neturi ne Europos Sąjungos piliečiai, kad ir kokį laikotarpį gyvenantys Lietuvoje.

Europos Sąjunga jokiu būdu nereglamentuoja, kokios kategorijos gyventojai yra jai priklausančių valstybių piliečiai. Tai sprendžia kiekviena ES šalis pagal savo įstatymus. Asmenys, nesantys ES šalių piliečiais, laikomi užsieniečiais, o gyvenantys jose daugiau kaip pusę metų – nuolatiniais gyventojais, tačiau be balsavimo teisių.

Šiuo metu ES Ministrų taryba svarsto direktyvų projektą apie trečiųjų šalių piliečius, kurie yra nuolatiniai ES valstybių gyventojai. Pagrindinis klausimas, ar dėti pastangas, kad trečiųjų šalių piliečiai integruotųsi ir, laiku bėgant, taptų tų valstybių, tai yra ir ES piliečiais. Taip pat nustatyti kriterijai, pagal kuriuos trečiųjų šalių piliečiai įgauna nuolatinių gyventojų statusą, bei to statuso suteikimo procedūros.

Projekte numatyta, kad toks statusas trečiųjų valstybių piliečiams gali būti suteiktas, jeigu jie ES valstybėje gyvena ne trumpiau kaip penkerius metus, turi stabilias ir reguliarias pajamas bei medicininio draudimo sutartį. Taip pat nereikalauja papildomų socialinių garantijų – pašalpų ir pan.

ES šalių piliečiai, bet kokiu transportu atvykę į kitą ES šalį, naudosis specialiais koridoriais, kurių neturės trečiųjų šalių piliečiai.

Lietuvos piliečiai nuo gegužės 1-osios galės naudotis tais koridoriais kaip ir kitų ES valstybių piliečiai, tačiau kol kas jų pasuose bus daroma atžyma apie atvykimo datą. Bet tokia tvarka pasikeis tada, kai Lietuva taps visateise Šengeno sutarties zonos dalimi. Tai įvyks ne anksčiau, kaip 2007 metais. Tada nebereikės pateikti jokių dokumentų pervažiuojant bet kokios ES šalies sieną.

Nuo 2004 m. gegužės 1-osios Danijoje, Airijoje, Olandijoje, Didžiojoje Britanijoje ir Švedijoje Lietuvos piliečiams nebereikės jokių leidimų norint įsidarbinti tose šalyse. Mažiausiai po penkerių metų to nebereikės ir kitose ES valstybėse. Darbo paieškos bet kokioje ES šalyje gali užtrukti šešis mėnesius. Taip pat numatyta galimybė užsiregistruoti darbo biržose ar jau radus darbą arba kaip bedarbiai.

Jeigu Lietuvos pilietis bus oficialiai priimtas į darbą ES valstybėje, jis gaus visas be išimties socialines garantijas, taip pat socialinį draudimą kaip ir tų šalių piliečiai. Lietuvai įstojus į ES dirbantiesiems kitose ES šalyse suteikiamos pensijos garantijos, o jos bus priskaičiuojamos lygiai taip pat, kaip ir jį priėmusios šalies piliečiams.

Europos Bendrijos teismo sprendimu kiekviena valstybė ES narė pati turi teisę nustatyti atitinkamus reikalavimus ir taisykles dėl kitų ES valstybių piliečių registracijos savo teritorijoje. Tačiau tos taisyklės neturi prieštarauti pagrindiniam principui – laisvam ES piliečių judėjimui. Pavyzdžiui, dabar Italijoje kiekvienas užsienietis, atvykęs į šalį, per tris dienas privalo pranešti policijai apie savo atvykimą. To nepadarius, jis gali būti nubaustas trijų mėnesių kalėjimo bausme ar pinigine bauda bei išsiuntimu iš Italijos. Tačiau negalima išsiųsti iš Italijos šias taisykles pažeidusių Europos Sąjungos valstybių piliečių.

Todėl visiškai nesuprantamos kai kurių ES priešininkų fariziejiškos aimanos ir absurdiški palyginimai siejant narystę ES su buvimu SSRS.

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija