"XXI amžiaus" priedas apie Lietuvą ir pasaulį
2005 m. balandžio 13 d., Nr. 7 (100)

PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

žvilgsniai

pro vita

Sidabrinė gija

Horizontai

Atodangos

Europos kryžkelė

Petras KATINAS

Po Prancūzijos, Vokietijos ir Ispanijos vadovų susitikimo su Rusijos prezidentu V.Putinu Briuselyje, aiškėja vienas gana pavojingas dalykas, ateityje galintis neišvengiamai neigiamai atsiliepti vieningos Europos ateičiai. Pasitvirtina vyraujanti nuomonė, kad neapykanta yra geriausia priemonė žmonėms sutelkti. Daugelio paskutiniųjų sociologinių apklausų duomenys rodo, kad antiamerikietiškumas tampa Europos Sąjungos politikos pagrindine dalimi. Tos pačios apklausos rodo, kad dauguma Vokietijos, Prancūzijos, Slovakijos ir kitų ES valstybių piliečių Rusijos prezidentą V.Putiną laiko patikimesniu ir geresniu Europos draugu nei JAV prezidentą Džordžą Bušą. Ir ta takoskyra tarp JAV ir ES (ypač „senosios“ ES narių) vis didėja. Dabar Paryžiuje, Berlyne ir kitose senosiose Europos sostinėse reiškiamas atviras nepasitenkinimas, kad Jungtinės Valstijos spaudžia, netgi šantažuoja (!) Briuselį, jog į Europos Sąjungą būtų priimtos Turkija, Rumunija, Ukraina ir Albanija. Negalima nepaminėti ir to, kad Ukrainos įvykių fone, kai pralaimėjo V.Putino kandidatas į prezidentus V.Janukovičius, „senosios“ Europos politikai elgėsi labai „pragmatiškai“, akivaizdžiai pataikaudami Kremliui. Tai, aišku, nieko stebėtina.

Ukrainos atžvilgiu ypač Prancūzijos politikai elgėsi panašiai, taip, kaip elgėsi prieš penkiolika metų Prancūzijos prezidentas Fransua Miteranas, Lietuvai paskelbus apie nepriklausomybės atkūrimą. Tada jis pasakė: „Lietuviai viską sužlugdys. Jie beveik niekada nebuvo laisvi. Kai buvo, tai režimas-diktatūra. Pasigailėjimo verti žmonės. Suprasčiau, jei Gorbačiovas turėtų griebtis jėgos“. Ir taip kalbėjo demokratinės Europos valstybės prezidentas! Dabartinis Prancūzijos prezidentas dar kol kas nesako tokių žodžių ukrainiečių ir gruzinų atžvilgiu, bet faktiškai eina savo pirmtako pėdomis. Jeigu F.Miteranas pataikavo M.Gorbačiovui, tai Žakas Širakas – V.Putinui. Apskritai ES viršūnių susitikimas parodė, kad didžiosios ES narės, pirmiausia Prancūzija, blokuoja mažąsias ES šalis. Ypač Rytų Europos naujokus. ES viršūnių susitikimas tik dėl Prancūzijos prezidento Ž.Širako aktyvaus spaudimo taip ir nesugebėjo priimti planuoto sprendimo dėl laisvo paslaugų judėjimo Europos Sąjungoje. Ž.Širakas faktiškai užkirto kelią diskusijoms tuo klausimu.

Prancūzijos prezidentą iš dalies suprasti galima. Juk gegužės pradžioje Prancūzijoje įvyks referendumas dėl ES Konstitucijos ratifikavimo. O visuomenės apklausos rodo, kad daugelis prancūzų, net 51 proc., nusiteikę balsuoti prieš ES Konstituciją. Todėl Ž.Širakas supranta, kad referendumo pralaimėjimas vienoje didžiausių ES valstybių gali sukelti neprognozuojamų pasekmių vieningai Europai. Be to, Paryžiaus ir Berlyno valdžia pataikauja nuo materialinės gerovės išlepusiems savo piliečiams, kurie nė už ką nenori numesti nuo savo stalo net menkiausių sotaus gyvenimo pyrago trupinių neturtingesnėms ES valstybėms. Negalima pamiršti ir to, kad 70-80 proc. ES bendrojo vidaus produkto sudaro paslaugų sfera. Tai labai didelis skaičius. Ir dar. Beveik pusė ES biudžeto skiriama žemės ūkio subsidijoms. O prancūzai ar vokiečiai irgi nenori, kad dalis tų subsidijų atitektų ES naujokėms. Taigi Prancūzija ir Vokietija bei dar kelios šalys savo interesus iškelia kur kas labiau nei visų kitų. Aišku, Paryžius ir Berlynas gali būti ES lokomotyvu, bet tuo pačiu gali virsti ir stabdžiu, jeigu neišdrįs atsisakyti net mažos dalies savo aukštų pragyvenimo standartų.

Tačiau ar ilgai išsilaikys tokie standartai, štai kur klausimas. Tuo labiau kad ES valstybių vadovai Briuselio susitikime nusprendė švelninti ES biudžeto deficito nuostatas. Vadinasi, reformas vykdančios šalys, kurių biudžeto deficitas viršija 3 proc. BVP, galės išvengti drausminių nuobaudų. Taip pat nutarta peržiūrėti ES ekonominę strategiją iki 2010 metų. Ambicingoji „Lisabonos strategija“, kurios pagrindinis tikslas buvo paversti Europos Sąjungą dinamiškiausia ir pažangiausia pasaulio ekonomika diegiant naujausias technologijas ir kuriant naujas darbo vietas, užtikrinant visų gyventojų užimtumą pasirodė esanti labai kietas riešutas. Todėl Briuselyje ES vadovai pripažino, kad Europos Sąjungos ūkio plėtra smarkiai atsilieka nuo JAV, Japonijos, Kinijos. Taigi faktiškai atsisakyta ambicingų, anot vieno JAV apžvalgininko, sovietinį „penkmečio planą“ primenančių ambicijų. Tai yra iki 2010 metų paversti Europos ekonomiką didžiausia ir galingiausia pasaulyje.

Šiame susitikime nuspręsta peržiūrėti Europos Komisijos pateiktą paslaugų sektoriaus liberalizavimo projektą. Pagal tą projektą, ES valstybėse paslaugas siūlančios bendrovės gali taikyti savo šalių įstatymus, o ne klientų šalių teisę. Prancūzija ir Vokietija piestu stojo prieš šį projektą. Esą įsileidus paslaugų tiekėjus iš naujųjų Rytų ir Vidurio Europos šalių, kiltų labai rimta grėsmė labiausiai išsivysčiusių ES valstybių socialinei sistemai. Prancūzijoje tuo klausimu, tai yra raginant neįsileisti paslaugų tiekėjų iš naujųjų ES valstybių, netgi kilo masinės protesto demonstracijos, baiminantis, kad atvykėliai iš naujokių atims darbo vietas iš vietinių.

JAV Centrinės žvalgybos valdybos analitikai paskelbė, jog ES išgyvens tik 15-20 metų. Taip pat prognozuojama, kad dėl mažo gimstamumo ir kitų demografinių problemų musulmonų skaičius iki 2025 metų ES išaugs nuo dabar esančių 13 proc. iki 40 proc. Taip pat gana neaiškus Europos Konstitucijos ratifikavimo procesas. Pagal planą, Konstitucija turi būti ratifikuota iki 2007 m. lapkričio 1 d. ir jeigu iki to laiko trys ketvirtadaliai ES valstybių ratifikuos Konstituciją, tai tuomet šis klausimas bus svarstomas Europos Komisijoje. Taigi artėjantis referendumas dėl ES Konstitucijos Prancūzijoje ir kitose šalyse parodys, ar tų šalių piliečių dauguma suvokia Europos vienybės būtinumą. O Paryžiaus ir Berlyno metamas iššūkis Jungtinėms Amerikos Valstijoms tikrai neprisidės prie tos vienybės.

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija