Atnaujintas 2002 m. sausio 25 d.
Nr. 7
(1014)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Krikščionybė ir pasaulis
Ora et labora
Parapija
Žvilgsnis
Rinka
Nuomonės
Lietuva


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai

Praeitis yra praeitis

Sprendžiant iš Lietuvos prezidento V.Adamkaus vizito į Vašingtoną rezultatų, galime tikėtis, kad dalykai tarptautinėje plotmėje galbūt nekryps į pačią blogiausią pusę. Nepaisant deklaracijų, kurios, deja, vis dažniau reiškiamos tokiu tonu, lyg nubaidant įkyriai zyziančia musę, aiškiai juntame, kad laikas ribotas. Tas laikas nėra tinkamai naudojamas, jis senka, o politinė valia vis labiau skaidoma.
Kas gi vyksta Lietuvoje po praėjusių Seimo rinkimų? Pirmaisiais mėnesiais, kai buvo dirbtinai sulipdyta liberalų ir motininės partijos padalinio - socialliberalų "nuolatinės politikos" koalicija, apskritai nieko nevyko. Vyriausybės veikla buvo faktiškai paralyžiuota, ir visi tik laukė logiškos šio chaoso pabaigos - oficialių liberalų bei A.Paulausko grupuotės skyrybų ir natūralių naujų jungtuvių su motinine partija. Tai, kas vyksta dabar, galima pavadinti savotiška resovietizacija. Ne tik politine, bet ir moraline resovietizacija. Tą parodo ne tik "antrosios nacionalizacijos" įstatymo priėmimas, bet ypač valstybinių pensijų skyrimas buvusiems sovietinių represinių struktūrų darbuotojams. Tiesa, aiškinama, jog tos pensijos bus mokamos tik "ūkiniams" NKVD ir kitų panašių organų darbuotojams, kurie esą nesusitepę Lietuvos žmonių krauju. Visi žino, kad stribų didžiausias "nuopelnas" buvo tas, kad jie ir sudarė pagrindinį rezervą, iš kurio buvo iškeliami sovietiniai partiniai darbuotojai ar milicijos pareigūnai. Tokių, anot istoriko Juozo Starkausko, buvo apie penkis tūkstančius. Savo knygoje "Stribai" jis rašo: "Didžiausia stribų padaryta žala mūsų kraštui buvo moralinio pobūdžio. Jie smuko taip žemai, kad bet kuris kitas nusikaltimas Lietuvai ir jos žmonėms neatrodė esąs toks kraupus". Ir štai - imkit, brangieji, valstybines pensijas! To daryti pirmojo savo valdymo metu neokomunistai nesiryžo, nors pinigų kaip tik turėjo. Kalbant apie "partijos auksą", vertėtų prisiminti tą garsųjį LKP XX suvažiavimą, kai LKP "atsiskyrė" nuo SSKP. Tuomet nemaža XX suvažiavimo delegatų grupė siūlė paleisti LKP kaip nusikalstamą organizaciją ir įkurti naują partiją. Deja, komunistų partijos pinigai padarė savo. LKP, nors formaliai ir atsiskyrė nuo SSKP, bet liko prie savo pinigų maišo. Prie jo pasiliko tie, kuriems tas maišas buvo svarbiau už viską. LKP pakeitė savo pavadinimą, bet pinigų iš rankų nepaleido. Naujos partijos Teisingumo ministerijoje net neįregistravo, o tik - partijos pavadinimo pakeitimą. Šiandien ši partija ir jos prielipos socialliberalai, "valstiečiai", K.Prunskienės Naujoji demokratija, pagaliau centristai atstovauja ne samdomų "paprastų darbo žmonių", o komunistų partijos pinigams. Tam patvirtinti užtenka tik pasižiūrėti, kur ir kuo šiandien darbuojasi kažkada LKP CK tvirtinti žmonės ar partijos nomenklatūra.

Tai dar ne viskas. Argi vertėtų smulkintis dėl kelių milijonų, skirtų stribų pensijoms, jeigu per korumpuotą nomenklatūrinę privatizaciją iššvaistyta milijardai? Tiesa, neseniai Seimas pagaliau patvirtino nacionalinę kovos su korupcija programą. Kodėl tas nebuvo padaryta per pirmąją neokomunistų valdymo kadenciją, kai tas turtas dar nebuvo visai išvogtas? Dar daugiau, tada, prezidentaujant dabartiniam Premjerui, jo partiečiai vieningai atmetė antikorupcinį valdininkų turto ir pajamų deklaravimo įstatymą. Akivaizdu, kad ir dabar be didelio entuziazmo priimta vadinamoji Nacionalinė kovos su korupcija programa liks tik popieriuje. Kurgi tas skelbtas viešumas? Reikia pripažinti, kad antikorupcinėje programoje yra numatyta ir radikalių priemonių, tačiau net patys programos rengėjai nuogąstauja, jog tai bus tik eilinė kabinetinė programa siekiant apdumti akis NATO ir Europos Sąjungai. Tą parodė ir beveik visiškas valdančiosios daugumos Seimo narių nesidomėjimas šia programa, aiškiai pademonstruojant, kad nereikia apie tai garsiai kalbėti. Vidaus reikalų ministras J.Bernatonis ragino "nepolitizuoti" šios programos. Tikriausiai visiems žinoma, ką reiškia neokomunistų žargonu "nepolitizavimas". Antikorupcinė kova turi prasidėti nuo valdžios ir jos požiūrio į Konstituciją. Kai aukšti pareigūnai atvirai sako, jog "maži" Konstitucijos pažeidimai leistini, kaip tik nuo čia ir prasideda požiūris į valstybę ir įstatymus, einama į korupcijos klestėjimą.

"Aš jau turiu atsakymą, ką rei kia ginti, - Tėvynę", - išdidžiai pareiškė vidaus reikalų ministras J.Bernatonis, atsakydamas į partijos bičiulio N.Medvedevo samprotavimus, jog pirmiausia reikia apsispręsti, ką norima apginti. Iš tiesų įvykusiame Seimo ir Vyriausybės atstovų pasitarime dėl Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo "tobulinimo", atrodė, jog svarstomi ne Lietuvos, o Rusijos saugumo klausimai. Kitaip ir būti negali esant dabartinei valdžiai, kai Lietuvos oficialioji politika visokiais būdais stengiasi pabrėžti suartėjimą su Rusija. Taigi su šalimi, kuri mažiausiai atsisakė sovietizmo, kurioje stipriausios tebėra melo ir korupcijos viešpatijos šaknys. Kokia prasmė stengtis labiau suartėti su ta šalimi, iš kurios mes sveikatos - moralinės, dvasinės, tuo labiau politinės - niekada negausime? Daugiau "suartėti", kaip nepaliauja raginti K.Prunskienė ir jos bendražygiai, reikštų dar ilgiau neišsivaduoti iš to, kas mus labiausiai slegia - sovietinio palikimo. Ar esame iš jo išsivadavę? Iš pažiūros atrodytų, kad turime politinę nepriklausomybę, savo valstybę, kurią privalu stiprinti, o ne silpninti. Bet tik iš pažiūros. Vis didesnis Lietuvos stūmimas Rusijos ūkinėn priklausomybėn gali turėti labai pavojingų padarinių kaip pats didžiausias politinės priklausomybės veiksnys. Ką reiškia vadinamųjų socialdemokratų ir socialliberalų skelbiamas ir vykdomas "suartėjimas" su Maskva ilgesnio laiko mastu? Tai traukimas atgal į jau pamirštus M.Gorbačiovo "pertvarkos" rėmus, iš kurių, matyt, buvome per toli išsprūdę. Buvome netoli tikrai nepriklausomos europietiškos valstybės statuso ir galimybių. Dabar - galingas traukimas atgal. Tą jaučiame įvairiai. Ir ne tik užsienio reikalų ministro "netikėtą" apsilankymą "trečiojoje Romoje", išsiprašant audiencijos pas Rusijos "Gazprom" vadovą, ar mūsų pačių aukščiausiųjų politikų keliaklupsčiavimą prieš Vilniuje apsilankiusį Maskvos "komisarą" J.Primakovą. Negana to, pats Seimo Pirmininkas savo kalboje Strasbūre Europos Tarybos Parlamentinėje Asamblėjoje ragino Europos valstybes aktyviau bendradarbiauti su A.Lukašenkos valdoma Baltarusija ir tuo prisidėti prie "demokratinių procesų". Įdomu, kokius gi demokratinius procesus ten pastebėjo A.Paulauskas? Matyt, jausdamas, kad Lietuvos "suartėjimas" su Maskva kelia tam tikrą nerimą, Seimo Pirmininkas aiškino Europos parlamentarams, koks svarbus yra regioninis bendradarbiavimas, ir gyrėsi, kaip gražiai bendradarbiaujama su Maskva ir Minsku. Tik tas keliaklupsčiavimas nepavyko. Nebent dar labiau buvo sužadintas buvusios metropolijos apetitas. Neseniai Maskvoje buvo užsiminta, kad nuo kovo 1-osios Rusija ketinanti suvienodinti krovinių gabenimo geležinkeliais į Klaipėdos uostą tarifus. Neseniai lankęsis Maskvoje bendrovės "Lietuvos geležinkeliai" komercijos direktorius J.Senūta pripažino, jog reikės dar derėtis su Rusija tuo klausimu. Deja, Lietuva ir Rusija derėjosi dėl geležinkelių tarifų ir pernai.

Kol Lietuvos valstybės traukinys vis didesniu greičiu rieda Rusijos link, Seimo Pirmininkas purena dirvą sau, kaip būsimajam Prezidentui, ar savo tikrajam viršininkui, kuris apie savo apsisprendimą tapti Lietuvos Prezidentu žada pradžiuginti tautą pavasarį. Skubos tvarka Seimas priėmė A.Paulausko pateiktą įstatymą dėl Prezidento galių padidinimo. Nuo šiol sprendimą dėl ginkluotųjų pajėgų tarptautinių įsipareigojimų ugdymo priims ne Seimas, kaip buvo iki šiol, bet Prezidentas. "Įsivaizduokite, kas bus, jeigu po naujų rinkimų Daukanto gatvės rūmų šeimininku taps Maskvos ar Minsko statytinis?", - klausė vienas Seimo narys. Netgi kai kurie valdančiosios koalicijos seimūnai balsavo prieš tokį įstatymą. Vadinamasis socialdemokratas R.Ruzas sakė, jog, priėmus šį įstatymą, faktiškai keičiama konstitucinė santvarka. Ir vėl pažeidžiama Konstitucija. Juk pagrindiniame Lietuvos įstatyme aiškiai parašyta, kad Lietuvoje negali būti NVS šalių karinių dalinių. Tačiau pagal priimtą įstatymą dabar Lietuvos teritorijoje "tam tikrose operacijose" galės dalyvauti NVS, tiksliau, Rusijos ir Baltarusijos kariniai vienetai. Vadinasi, nepraėjus ir dešimt metų nuo Rusijos armijos išvedimo iš Lietuvos, čia vėl susilaukiame "išvaduotojų". Tik šį kartą jau pagal įstatymą. Ko gero, netrukus ir patį Sausio 13-osios žudiką V.Uschopčiką išvysime Pabradėje ar Rukloje vykstančiose pratybose.
Taigi nedidukė užsisklendusi "grupė draugų" jau tvarko ne tik savo biznio, bet ir valstybės užsienio politikos reikalus. Prasta užsienio politika - tai buvusių pozicijų praradimas, galintis labai skaudžiai atsiliepti.

Petras KATINAS
"XXI amžiaus" apžvalgininkas

© 2002 "XXI amžius"

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija