Atnaujintas 2002 m. sausio 25 d.
Nr. 7
(1014)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Krikščionybė ir pasaulis
Ora et labora
Parapija
Žvilgsnis
Rinka
Nuomonės
Lietuva


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai

Paberžė tebelaukia tėvo Stanislovo

Kelionė

Nors žiniasklaida skelbė, jog tėvas Stanislovas (kun.Algirdas Mykolas Dobrovolskis) grįžta į Paberžę, jis dar tebe-dirba Dotnuvoje. Ir 2001-ųjų lapkričio pabaigoje, kai lankė-mės Dotnuvoje, ten radome tėvą Stanislovą. Oras tą lapkričio 24-ąją kelionei buvo ypač nepalankus: drėgnas ankstyvą rytą, priešpiet ėmė keistis, pradėjo pastebimai šalti, o apie 12 valandą dienos pasidarė visai žvarbu. Didelė grupė Lietuvos universitetinės moterų asociacijos (LUMA) Kauno skyriaus narių specialiai nusamdytu autobusu atvyko į Dotnuvą pamatyti tėvo Stanislovo ir užduoti jam vieno itin svarbaus ir esminio klausimo: "Tai ką dabar mums, moterims, dvasiškas tėve, daryti?"
Tokį patį klausimą prieš pusmetį universitetinis Kauno moterų elitas uždavė arkivyskupui Sigitui Tamkevičiui. Arkivyskupas pagarbiai priėmė žinomas mokslininkes, kultūros veikėjas, inžinieres, gydytojas, išklausė jų nuomones apie jaunimo problemas, moters vaidmenį šiuolaikiniame pasaulyje, žiniasklaidos reikšmę. Tąsyk tarp LUMA atstovių bei arkivyskupo užsimezgė valandą trukusi diskusija.

Feministės

Tėvas Stanislovas nenustebo, jog moterys atvyko "pasiplepėti", nes dauguma atvykstančiųjų nori bendrauti. Viešnias vienuolis nedelsdamas priėmė Dotnuvos bažnyčios zakristijoje. 84-erių metų dvasininkas kaunietes pasitiko sėdėdamas krėsle (tačiau kiek vėliau gana ilgą laiką ištvermingai stovėjo ir net prašomas atsisakydavo prisėsti). Kapucinų vienuolis bendravo labai lengvai, nepaprastai gyvai ir nuoširdžiai susidomėjęs pokalbiu. Prisistačiusios mokslo damos tuoj pat vienuolio buvo linksmai pavadintos feministėmis, dėl ko jos nėmaž neįsižeidė. Danutė Vailionytė, LUMA Kauno skyriaus vadovė, narsiai paaiškino, jog, "laimei, feminizmas Lietuvoje nevirto karinguoju feminizmu, bet reiškiasi labiau kaip kūrybinio moterų identiteto paieškos".
Tačiau vos užsimezgusią gyvą diskusiją šeimininkas atsiprašydamas buvo priverstas nutraukti, nes netrukus bažnyčioje turėjo vykti mirusiųjų paminėjimas. Nors sulaukęs garbių viešnių, dvasininkas nė minutėlės nepaliko savo pareigų kukliai provincijos bendruomenei: dvyliktą valandą jis turėjo palydėti parapijietį į paskutiniąją kelionę. Užtat viešnios galėjo pasimelsti, pasiklausyti dvasininko kalbos ir giedojimo bei apžiūrėti bažnyčią, kurios remonto darbų, pasak tėvo Stanislovo, "pakaks iki pasaulio pabaigos". Dotnuvos vienuolyno bažnyčia buvo suremontuota su neprilygstamu skoniu bei kuklumu, nors, savaime suprantama, jog tokias erdvias patalpas sutvarkyti taip, kad jos būtų ne tik gražios, bet ir jaukios, turėjo būti ne taip lengva.
Rytas buvo mirtinai šaltas, ir tėvas Stanislovas vaikščiojo po Dotnuvos bažnyčią apsiavęs sandalais, mūvėdamas vilnonėmis kojinėmis. Buvome girdėję apie kuklius šio žmogaus poreikius, tačiau dabar tuo pačios įsitikinome.
Gimęs 1918 m. rugsėjo 29 d. dvare (motina buvo dvarininkaitė), nelabai paklusnus sūnus nutarė stoti į ypač griežta tvarka pasižymintį kapucinų vienuolyną. Beje, buvo vienintelis sūnus, nes Mykolo Dobrovolskio tėvas - paprastas geležinkelio darbininkas, ištarnavęs iki geležinkelio viršininko posto - turėjo šešias dukteris ir tik vieną sūnų. Jaunuolį traukė mokslas, o šie vienuoliai buvo nepaprastai mokyti, vienuolynuose buvo labai turtingos bibliotekos. Tačiau įžadus reikėjo duoti griežtus: nieko neturėti savo ir nepasilikti maisto kitai dienai.

Juokas vienuolyno virtuvėje

Deja, įdomiai zakristijoje prasidėjęs pokalbis, po mirusiųjų paminėjimo persikėlęs į vienuolyno virtuvę, toliau vyko padrikai, šeimininkas pasakodamas šokinėjo nuo temos prie temos ir buvo galima jausti, jog visiems lankytojams, kurių kasdien čia autobusais suplūsta minios, pasakoja daugmaž tą patį, nes svečių užiminėjimas čia vyksta "konvejeriu". Kunigas priminė vienuolyno istoriją, remonto darbus, kol galiausiai D.Vailionytei pavyko užduoti klausimą, dėl kurio buvo ryžtasi vykti į šią sunkią kelionę: "Dvasiškas tėve, tai ką dabar mums, moterims, daryti?"
Garbus vienuolis, išmokytas vokiečių kapucinų vienuolių Plungėje dar prieš Antrąjį pasaulinį karą, mokantis dešimtis kalbų, R.M.Rilkės vertėjas, menininkų, mokslo žmonių ir politikų draugas, atsakė: "Moteris - tai gyvenimo pagrindas. Ją palyginti būtų galima su automobiliu "Žiguli". Yra paprasti "Žiguli" ir patobulinti "Žiguli". Taigi Dievas pirma sutvėrė Adomą. Tačiau, pamatęs, kad šis dar netobulas, nutarė patobulinti, todėl sukūrė Ievą". Tebeošiant vienuolyno virtuvėje viešnių juokui, pridūrė: "Bet ir moteris dar ne visai tobula. Nes vis rauda ir rauda, labai jau mėgsta ašaras lieti…"
Sušildytos vienuolio humoro, viešnios išdrįso pasidomėti, kodėl garbus dvasininkas dar nėra perkeltas į Paberžę, nors apie tai jau buvo rašoma laikraščiuose. Tėvas Stanislovas atsakė, jog vyskupas jau anksčiau žadėjęs, tačiau vis kas mėnesį prašąs dar pakentėti. Taip laikas einąs, o jis vis dar čia, Dotnuvoje.

Pėsčiomis

Nors pokalbis netrukus baigėsi, iš mūsų gidės Jūratės Druskuvienės sužinojome, jog tai buvo vienas ilgiausiai trukusių tėvo Stanislovo priėmimų, nes paprastai jis svečiams tegali skirti penkias minutes ir jau kviečiamas kitur. Nors minios spaudžia šį išgarsintą Lietuvoje asmenį, daugiau metų jį pažįstantys žmonės teigia, kad jo gyvenimas visad tebuvo "vienatvė, malda ir darbas, darbas".
Palikusios Dotnuvą, keliautojos patraukė Paberžės link. Netrukus autobusas priartėjo prie Žibartonių kapinaičių, kurias sutvarkė tėvas Stanislovas, o šaltis ėmė spausti visai nuožmiai. Atrodė, jog jis čia pasisuko iš paties Sibiro. 1945 metais kun. A.M.Dobrovolskis buvo ištremtas į Intą, Vorkutą, kalėjo drauge su mons. Kazimieru Vasiliausku. Į Lietuvą grįžo tik 1956-aisiais, parapijas gavo pačias prasčiausias ir atokiausias.
Išlipome iš autobuso, sniegas dengė kapus, aukštai pakabinti aplediję raktai tilindžiavo tarsi varpeliai ("tai raktai tų, kurie čia ilsisi - jiems jau jų niekada neprireiks", - yra sakęs tėvas Stanislovas apie šį neįprastą kūrinį - tarsi muzikos instrumentą arba skulptūrą). Kapinaites juosė daili metalinė tvora, gabalais skirtinga; pačiose kapinėse ant kalvelės, atrodė, nėra nieko nereikalingo, dvelkė nenusakoma rimtimi ir kone japonišku kuklumu.
1966 metais kun.A.M.Dobrovolskis vyko į Paberžę tarsi į dar vieną tremtį. Kur ji yra, pasak liudytojų, nežinoję nė patys jį čia siuntę vyskupai. Tėvas Stanislovas pirmiausiai pradėjo tvarkyti kapines. Gauti vietinės sovietinės valdžios leidimą tai daryti buvo be galo sunku. Tačiau kunigas buvo atkaklus. Po daugelio prašymų jam pagaliau pavyko. Pirmiausiai aptvėrė kapinių teritoriją. Sužinojęs, jog Rygoje ardomos senos kapinės, ten nuvyko ir labai pigiai įsigijo dailiai kalinėtą metalinę kapinių tvorą. Darė viską pats, savo rankomis. "Atvykę 1968 metų vasarą, labai nustebome radę tėvą Stanislovą pasiraičiusį kelnes, basą, vienmarškinį, tempiantį karučiu šiukšles iš kapinių", - prisimena J.Druskuvienė.
Dabar tai, ko gero, pačios gražiausios Lietuvos kaimo kapinės. Sutvarkius dvejas katalikų kapines, į kunigą kreipėsi žmonės, prašydami sutvarkyti dar vienas - vietinės stačiatikių bendruomenės kapines. Didelis tėvo Stanislovo nuopelnas, kad išsaugoti keli V.Svirskio kryžiai ir koplytstulpiai. Kaip tik šiose vietovėse netoli Paberžės gyveno ir kūrė garsusis dievdirbys.
Prie V.Svirskio koplytstulpio stabtelėti pabandęs pilnas keleivių autobusas ėmė grėsmingai slysti į pagriovį. Vairuotojas sustabdė autobusą ir visos žvarbiame šaltyje turėjome išlipti; užtat tai buvo puiki proga neskubant pasigėrėti V.Svirskio darbu, nes paaiškėjo, jog autobuso be vietinių pagalbos nebus įmanoma išjudinti. Pasigėrėjusios koplytstulpiu ir palikusios vairuotoją laukti vilkiko, moterys patraukė pėsčios Paberžės link. Taip sovietiniais laikais keliaudavo žmonės aplankyti Paberžės kunigo Stanislovo, ištremto į tokią glūdumą, kur net autobusas nevažiuoja. Keturis kilometrus tekdavo eiti pėsčiomis, o žiemą - klampoti per pusnynus. Taigi mes patraukėme piligrimų keliais.

Šedevras

Pasiryžusios eiti ir eiti, nužygiuoti ne mažiau kaip keturis kilometrus, netrukus sustojome apstulbintos nepaprastai mielo vaizdo: prieš akis iškilo daili medinė bažnytėlė su Šventosios Trejybės ženklu "kaktoje", aplink matėsi mediniai, gana erdvūs, nors ir seniai dažų neregėję pastatai, šlaito apačioje melodingai tarp sniegų gurgėjo vingiuota, srauni upelė, toliau regėjome tiltelį, kurį vietoje turėklų puošė seni vežimų ratai, ir į kalniuką kylantį keliuką, į sniegą įsibridusių daugybę nuogų medžių.
Kelionės tikslas - Paberžė - atsivėrė prieš mūsų akis. Pasijutau tarsi piligrimas, sugrįžęs į savo namus. Atrodė, jog ši vieta dainuoja, verkia ir juokiasi vienu metu. Klebonijoje nebuvo net arbatos, gavome karšto vandens atsigerti, bet per tokį šaltį džiaugėmės ir tuo. Paskui apžiūrėjome muziejų ir jo eksponatus. Paberžėje patiko viskas: pradedant nepakartojamo jaukumo bažnyčia, variniais puodais klebonijoje ir metaliniais ažūrais, išnertais vyriškų kalvių rankų ir moteriškais, kuriuos atliko nežinomos autorės, prieš keletą šimtmečių su meile pasiuvusios liturginius rūbus. O apskritai, dar pridėjus kapinaites, visas šis kompleksas: bažnyčia ir visa, kas joje yra, klebonija su jos kambariais (pasakojama, jog net Dauno liga sergantys vaikai pradžiunga skambindami varpeliais ir barškindami į varinius puodus), klėtelė su joje esančiomis garsiosiomis Radvilų manufaktūros Slucko juostomis, kurių spalvų neblukina laikas, - atrodė lyg vienas kvapą gniaužiantis stebuklas.

Tebelaukia

"Darbas gydo", - mėgdavo sakyti tėvas Stanislovas. Ne paslaptis, kad ir sovietiniais metais būdavo narkomanų, alkoholikų, kurių ne vienas po apsilankymo Paberžėje surado gyvenimo prasmę. Čia apskritai atvykdavo daug jaunimo, jie kaipmat gaudavo darbo: vyrukai - šveisti suodinus varinius puodus, merginos - skalbti, valyti, adyti ir lyginti iš palėpių ištrauktus, kandžių sukapotus liturginius rūbus. Pats tėvas Stanislovas, dar Butkiškėse tarnaudamas, pradėjo kalinėti metalines saulutes. Ir čia atvykusiems jaunuoliams leisdavo nusikalti tokių saulučių. Tūkstančiai jų netrukus pasklido po daugelį lietuvių namų. Atvažiuodavo ir disidentų iš didžiųjų Rusijos miestų. Vienas jų - žiauriai, prasidėjus perestroikai, Rusijoje antisemito nužudytas tėvas Aleksandras Menis, kuris pasisvečiuoti atvykdavo su žmona.
Pasak kleboniją prižiūrinčios Galvanauskienės, kambarėlis Paberžės klebonijoje tėvo Stanislovo tebelaukia. Jame neseniai išdažytos grindys bei pastatyta patogesnė lovelė, nes kunigo ir vienuolio tėvo Stanislovo sveikata pastaruoju metu nebuvo itin gera, o iki šiol šis jau nebejaunas žmogus ilsėda-vosi Intos lagerio gultą primenančiame guolyje.

Vitalija NORVILIENĖ

Dotnuva-Paberžė, Kėdainių rajonas

© 2002 "XXI amžius"

 

Tėvas Stanislovas

Kęstučio VANAGO (ELTA) nuotrauka

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija