|
Dailininkas Antanas
Kmieliauskas
|
Gyvenimo ir kūrybos vienovė
Sveikiname Vilniaus dailės akademijos profesorių,
Lietuvos nacionalinės premijos laureatą, produktyvų dailininką Antaną
Kmieliauską, išbandžiusį jėgas skulptūros, tapybos, grafikos, freskos
srityse, su 70-uoju gimtadieniu ir linkime dieviško įkvėpimo akimirkų,
nepavargstančios rankos ir minties jas iškalti akmenyje, nutapyti
drobėje, įkūnyti grafikos lakštuose ir freskose.
Dailininko A.Kmieliausko darbus žino visa Lietuva. Bene daugiausia
jų - Vilniuje: skulptūra "Šv. Kristoforas" Šv. Mikalojaus
bažnyčios šventoriuje, freskos Universiteto rektorato salėje ir
knygyne "Littera", freska "Mokslininkai" Jėzuitų
gimnazijos vestibiulyje ir skulptūra "Angelas" tos pačios
gimnazijos kieme, net keturi paveikslai, du iš jų - didžiajame altoriuje
Šv. Kazimiero bažnyčioje, antkapinis paminklas Jurgiui ir Marijai
Šlapeliams Rasų kapinėse, antkapinis paminklas mitologui profesoriui
Norbertui Vėliui Antakalnio kapinėse...
Gimtoji Butrimonių Išganytojo ir kaimyninė Daugų Dievo Apvaizdos
bažnyčios taip pat didžiuojasi, turėdamos šio dailininko darbų.
Daugybė antkapinių paminklų, iškaltų talentingų A.Kmieliausko rankų,
puošia Kupiškio, Jiezno, Ukmergės, Alytaus, Rokiškio, Ignalinos
rajonų kaimo kapinaites. Rainių (Telšių r.) koplyčios ir Klaipėdos
Marijos Taikos Karalienės bažnyčios freskos... Marmurinės skulptūros
Italijoje. Tai tik maža dalis dailininko darbų. Visus išvardyti
čia prireiktų vietos. "Savito braižo dailininko kūryba pagrįsta
ir fundamentaliomis klasikinio ir modernistinio Europos meno tradicijomis,
yra reikšminga mūsų dailės ir apskritai lietuvių kultūros dalis",
- rašo menotyrininkė Neringa Markauskaitė 2001 metais išleistoje
solidžioje knygoje-albume apie A. Kmieliauską.
Kas atsinešta iš gimtinės
Antanas buvo trečiasis ir paskutinysis Petro
ir Domicelės Kmieliauskų šeimoje gimęs vaikas. Dvynukai - sesuo
Vlada ir brolis Jeronimas už jį buvo ketveriais metais vyresni.
"Jiedu būdavo neperskiriami žaidimų draugai, o aš dažniausiai
vienas", - prisimena savo vaikystę dailininkas. Vienam niekas
netrukdė stebėti vabzdžių, paukščių, augalų gyvenimo. Ir buvęs jis
neapsakomai įdomus. Einant miegoti gėlės žiedas dar užsiskleidęs,
bet rytą jis jau veriasi, o paglosčius pirmiesiems saulės spinduliams,
jis ima skleistis, pasirodo tik jam vienam būdingos spalvos ir formos
- akyse įvyksta gamtos stebuklas. Tik žiūrėk ir gėrėkis! O tvenkinio
žuvyčių gyvenimas! O bitės, skubančios į avilį! O sode vykstančios
permainos, kai pavasarį baltais žiedais pasipuošusios obelys per
vasarą užaugina raudonus, geltonus, žalius obuolius ir rudenį jau
sulinksta nuo jų naštos. Daug vaiko akimis matytų vaizdų atgyja
kuriant, užfiksuojama freskose ir paveiksluose.
Stebėti gamtos paslapčių knygą, tarsi padėtą ant didžiulio Kūrėjo
delno gimtajame Olendernės kaime (Butrimonių parapija), iki valiai
nebuvo laiko. Už stalo sėsdavo daug valgytojų - be jų, trijų vaikų,
tėvo tėvai Ieva ir Antanas, motinos mama Petronėlė, tėvo brolis
Nikodemas, motina ir tik vienintelis nepavargstantis darbininkas
tėvas. Vos prakutę vaikai tapo tėvo pagalbininkais. Sudėjus tėvo
ir senelio žemes, susidarė 18 ha. Žemė buvo mylima ir vertinama;
tėvas suko galvą, kaip tvarkytis, kad ji duotų kuo daugiau naudos.
Užveistas sodas, bitynas, užtvenkti tvenkiniai, juose plaukiojo
karpiai ir lynai, dalis žemės užsodinta mišku. Tėvas turėjo kalvę,
daug įrankių. Jis taikliai šaudė, mėgo medžioti, sau ir kaimynams
dirbdindavo šautuvus. Tai buvo be galo darbštus ir ištvermingas
žmogus, galėjęs net po tris paras dirbti be poilsio.
Kiekvienas suaugęs šeimos narys turėjo savo gyvenimo nepakartojamą
patirtį, mielai ja dalydavosi su vaikaičiais. Seneliai pasakodavo
apie carizmo priespaudą, baudžiavą, sukilimus, knygnešius. Tėvas,
Nepriklausomos Lietuvos puskarininkis, prisimindavo, kaip jam sekėsi
tarnauti jau savo valstybės kariuomenėje. Mama audė juostas, pati
dažydavo siūlus. Dėdė Nikodemas labai gražiai piešė. Po jo ankstyvos
mirties likęs piešinių albumas ilgai žavėjo brolio vaikus. Buvo
prenumeruojami "Pranciškonų pasaulis", "Žvaigždė",
iliustruoti garsiausių pasaulio dailininkų kūrinių reprodukcijomis.
Kaip ir kiti kaimo žmonės, Kmieliauskai sekmadieniais skubėdavo
į Butrimonių bažnyčią, esančią tik už pusantro kilometro. Namie
taip pat buvo meldžiamasi, senelis mėgo giedoti psalmes.
Prasidėjus karui, viskas apsivertė aukštyn kojomis: išbadėję rusų
belaisviai, žydų žudynės, trėmimai, prievartinė kolektyvizacija,
partizanų kova, kurią visi rėmė pagal išgales. "Per atostogas
esu piešęs partizanų laikraščiams... Pamenu nužudytus ir Butrimonių
aikštėje išguldytus partizanus: pasityčiojimui juos išrengdavo,
būdavo, kad dar leisgyvius kareiviai spardydavo. Mokiniams per fizinio
lavinimo pamokas netoli mokyklos (čia pat buvo kalėjimas) liepdavę
užkasinėti sumestus į duobes partizanų kūnus", - tokie autentiški
dailininko prisiminimai iš karo ir pokario meto.
Visi trys Kmieliauskų vaikai panoro būti dailininkais, jie baigė
Dailės institutą (dabar Dailės akademija).
Sovietmetis ir menininkas
Diplominiam darbui A. Kmieliauskas pasirinko teminę "Artojo"
kompoziciją, norėjo pavaizduoti tai, kas artima širdžiai: tėviškės
laukus, juose su meile dirbantį žmogų, mergaitę, atnešusią pusryčius.
Šis darbas uždraustas - įžiūrėtas nenoras stoti į kolchozus. Teko
pasirinkti portretus.
1957 metais labai gerais pažymiais baigė Dailės institutą. Pagal
anuometinę tvarką A.Kmieliauskas buvo priimtas į Dailininkų sąjungos
tapybos sekciją kandidatu. Institute buvo laisvas dėstytojo etatas,
bet Antano nepriėmė, nes buvo nekomjaunuolis. Iškilo dilema: kaip
gyventi, ką kurti "Dviprasmišką situaciją jautėme ir kūryboje,
supratome, kad jeigu darai tai, kas svarbu, bet oficialiai nepriimtina,
užsitrauki nemalonę, o jeigu tai, ko reikalaujama, nors tau svetima,
esi ramus dėl ateities", - rašo dailininkas.
Jis pasirinko tai, kas buvo svarbu ne tik jam, bet ir Lietuvai,
jos žmonėms. Kaip tyčia tuo metu Šv. Mikalojaus bažnyčios tuometis
klebonas kun. Česlovas Krivaitis (dabar monsinjoras) trims jauniems
dailininkams pasiūlė sukurti paminklą buvusiam šios bažnyčios
klebonui Kristupui Čibirui, žuvusiam nuo rusų bombų. Adomas Matuliauskas
Paberžėj surado didelį akmenį, nupirko už klebono Č.Krivaičio
duotus pinigus. Vytautą Šerį kažkas atkalbėjo: paminklui reikėsią
daug pinigų, specialių įrankių, taigi vargu ar bus įmanoma pabaigti
tai, ką pradėjai, ir jis atsisakė. A.Kmieliauskas prisimena: "Likau
vienas. Jaučiau, kad labai negerai būti skolingam. Pasiryžau,
nors nebuvau matęs, kaip kala akmenis. Nuėjau prie Žaliojo tilto
tuomet buvo ten kalami akmenys. Pažiūrėjau, iš darbininkų nusipirkau
kaltų. Kalu, kalu - jokios žymės. Tuos kaltus parvežiau tėvui,
jis juos užgrūdino. Tuomet jau sekėsi neblogai. Pozavo iš sovietų
lagerių grįžęs Kazimieras Skebėra".
1959 metais Šv. Mikalojaus bažnyčios šventoriuje atsirado skulptūra:
stambus, atletiškas vyras eina prieš vėją. Jo veidas mąslus ir
susirūpinęs, o rankose - kūdikis. Kūdikio veidelis linksmas, atviras
gyvenimui. Mums, tuometėms studentėms, norėjosi stovėti ir žiūrėti
į tą skulptūrą, teikiančią viltį, sklaidančią baimę. Tai buvo
nauja, neregėta ir negirdėta sovietmečiu.
Skulptūrą sovietų funkcionieriai norėjo nugriauti, jos autorių
pašalino iš Dailininkų sąjungos "už nedalyvavimą parodose".
Tai buvo melas - A.Kmieliausko kūriniai buvo eksponuoti dviejose
parodose. A.Kmieliauskas sako: "Ir nors iškalęs šią skulptūrą
buvau viešai smerkiamas, dėl jos niekada nesigailėjau". Tačiau
reikėjo valgyti, reikėjo lėšų pragyvenimui. Tuomet žmonės pradėjo
užsakinėti antkapinius paminklus. Dailininkas prisimena: "Stengiausi
juos kurti laisvai, bet profesionaliai ir nuoširdžiai, atsimindamas
užsakovų sielvartą ir siekdamas pateisinti man parodytą pasitikėjimą".
Vieną kitą darbą sukurti paprašydavo parapijų klebonai. Taip religinė
tematika pasidarė sava ir miela. Neringa Markauskaitė pastebi:
"jis neįsipainiojo į tarybinio meno kūrimą, neturėjo valdiškų
užsakymų. Krikščioniškos vertybės jam buvo aukščiau už skelbiamą
ateizmą", o pats dailininkas sako: "Aš nuoširdžiai tikėjau
menininko pareiga: kūriau tai, ką privalėjau kurti ir nesvarbu,
ar tai atitiko tuometinius reikalavimus, ar ne".
A.Kmieliauskui, kaip ir daugeliui ano meto menininkų, nenusilenkusių
sovietiniam režimui, įvyko taip, kaip patarlėje: "Velnias
šaudo, Dievas kulkas gaudo". Padedant draugams, A.Kmieliausko
ekslibrisai "prasmuko" į užsienį, buvo eksponuoti parodose.
1970 metais XIII tarptautiniame ekslibriso konkurse, vykusiame
Budapešte (Vengrija), jo ekslibrisai pelnė trečiąją premiją, 1974
metais jo darbai buvo įvertinti aukso medaliu San Vito al Tagliamento
(Italija) bibliotekos ekslibrisų konkurse.
Šie laimėjimai "pritrenkė" Lietuvos funkcionierius,
matyt, jiems darėsi nesmagu, ir 1975 metais A.Kmieliauskas vėl
buvo priimtas į Dailininkų sąjungą - iš pradžių į grafikos, vėliau
į monumentaliosios dailės sekciją. 1977 metais jis pradėjo dėstyti
Dailės institute - iš pradžių plastinę anatomiją, vėliau - piešimą.
Artėjant Vilniaus universiteto jubiliejui, A.Kmieliauskas patikimo
bičiulio dėstytojo Albino Kentros buvo pakviestas papuošti tą
seną mokslo šventovę. Kol užbaigė Rektorato posėdžių salę, praėjo
dešimtmetis (1979-1989). Už metų suskambo Atgimimo varpai...
Kas padėjo išlikti
Sovietmečio valdžiai nerimą kėlė žmonių susibūrimai, nes buvo
aišku, jog įbauginti geriau sekasi pavienius žmones, o ten, kur
bendraminčių daugiau, jie tampa drąsūs ir neįveikiami. Tą žinojo
ir tie, kurie nepanoro būti nemąstančiais sraigteliais vietoje
besisukančioje komunizmo mašinoje. Jie ieškodavo vieni kitų.
Bendraminčiai nesunkiai surasdavo vienas kitą. Su A.Matuliausku,
V.Kisarausku, V.Šeriu buvo pažįstami studijų metais Dailės institute.
Vienų draugai tapdavo kitų draugais. Vladas Vildžiūnas ir Marija
Ladygaitė-Vildžiūnienė, Algirdas Steponavičius ir Birutė Žilytė...
Tarp jų būdavo iš sovietų lagerių grįžęs Justinas Mikutis. Rita
Kmieliauskienė prisimena: "Justinas iš atminties deklamuodavo
Borisą Pasternaką, Aną Achmatovą, psalmes - lotyniškai. Jis labai
vertino viduramžių meną, buvo įsitikinęs, kad Lietuva atsigaus
per tikėjimą". A.Kmieliauskas papildo: " Susirinkdavo
čia pas mus, Markučiuose. Slidinėdavome. Paskui valgydavome Ritos
išvirtus kopūstus su bulvėmis. Paskui kalbėdavomės, diskutuodavome,
aiškindavomės. Mikutis aiškindavo liaudies meno prasmingumą. Daug
išgirdome apie meno sakralumą, pasaulio dailę, egzistencialistinę
filosofiją. Supratome, jog privalome kurti esamomis sąlygomis,
bet nepataikauti sovietinio režimo reikalavimams, nes, anot Justino,
Lietuva bus tokia, kokią ją kursime, kaip dirbsime".
Paprašytas įvertinti sovietmetį, dailininkas sako: "Laikas,
kuriuo man teko gyventi, nebuvo palankus, bet jis išmokė labai
atsakingai žvelgti į tai, ką darome, suprasti ir branginti patikrintas
meno vertybes, siekti jų. Esu dėkingas bičiuliams ir bendražygiams,
kurie buvo šalia manęs visą gyvenimą, kurie tuomet Lietuvoje sugebėjo
perprasti meną giliau ir subtiliau, taip pat bičiuliams, gyvenantiems
svetur, - už dėmesį, gausius apdovanojimus. Jų palaikymas ir kūrybinės
bendrystės jausmas padėjo nugalėti buvusius sunkumus, patikėti
kūrybos prasme".
Pripažinimas
Įsisiūbavus Atgimimui, atkūrus Lietuvoje nepriklausomybę, kūrybai
atsivėrė naujos erdvės. Sovietmečiu A.Kmieliauskas buvo sukūręs
Klaipėdos Marijos Taikos Karalienės bažnyčioje didžiulę freską
ties didžiuoju altoriumi. Uždarius dar nepašventintą bažnyčią,
freska buvo sunaikinta. Atgimimo metais bažnyčią grąžinus tikintiesiems,
jis freską atnaujino, kitaip interpretavo: po Marijos su kūdikiu
kojomis - mūsų tautos kančių vaizdai, Kryžių kalno, Rūpintojėlio,
Pietos motyvai ir žmonių ištiestos rankos į Dangaus Karalienę...
Jos geras, mus suprantantis veidas guodžia ir ramina, tartum sako:
"Tautos auka priimta, būkite jos verti".
Atgimimo metais pagerbus Rainių miškelyje bolševikų nužudytus
kankinius, buvo nutarta pastatyti koplyčią pagal karo metu sukurtą
Jono Virako projektą (šį projektą įgyvendinti sutrukdė antroji
bolševikų okupacija). Šios koplyčios freskos - A.Kmieliausko talento
įsikūnijimas. Įžengus į šią šviesią nedidelę erdvę darosi ne tik
šiurpu, bet ir viltinga. N.Markauskaitė rašo: "Prie durų
A.Kmieliauskas nutapė šiurpius kankinimo vaizdus su budelių -
velnių alegorijomis, virš altoriaus - Pietą ir Prisikėlimo kompoziciją,
netoliese - partizanų, kovų įvaizdžius, o viršuje pavaizdavo evangelinius
Jėzaus kančių siužetus, aukščiausioje kupolo vietoje - Apvaizdos
akį. Čia šviesios sklendžiančių vėlių figūros atsveria šiurpias
žmonių ir Jėzaus kankinimo scenas. Pasak dailininko, freskoje
norėta pabrėžti Kristaus prisikėlimą, kuris čia simbolizuoja ir
Lietuvos atgimimą: "Tapydamas mąsčiau, kad Kančios koplyčia
gali būti skirta ir Rainių kankiniams, ir visiems Lietuvos kovotojams".
Toks memorialas buvo vienas pirmųjų Lietuvoje".
Už šį memorialą 1994 metais A.Kmieliauskui buvo suteikta Lietuvos
nacionalinė premija. Tais pat metais jam suteiktas profesoriaus
vardas. Pagausėjo personalinių parodų. Jos surengtos 1993, 1995,
1997, 1998 metais; beveik kasmet dalyvaujama grupinėse parodose
Lietuvoje ir užsienyje: Ispanijoje, Japonijoje, Italijoje, Vokietijoje,
Lenkijoje. Eskponuojami ekslibrisai, grafikos ir tapybos darbai,
freskų piešiniai, skulptūrų nuotraukos.
Tikime, jog šio dvasingo, atkaklaus ir darbštaus žmogaus neeilinis
talentas ir toliau skleisis, džiugindamas mus naujais kūriniais.
Aldona KAČERAUSKIENĖ
Vladimiro GULEVIČIAUS (ELTA) nuotrauka
Vilnius
|