Atnaujintas 2002 m. gruodžio 27 d.
Nr.97

Atmintis
Lietuva
Pasaulis

Kaip mes laukėme šv. Kalėdų lageryje

Kai diena iš dienos prie lagerio geležinių vartų (ties šlagbaumu) lemtinga kaukianti sirena šaukė vedamus į darbą, rikiuotis po keturis, jūs mano mylimi broliai, slinkote iš barakų vorele ir lyg vaiduokliai pilki pasmerktojo žingsniu stojote į rikiuotę. O nesinorėjo… Traukė atgal dar neišlietas vakarykštis nuovargis. 40 laipsnių šaltis spaudė į kuprą. Žviegia, girgžda šalty vartų geležys. Sargybiniai girgždino veltinius, skalijo vietiniai šunys, draskyt mus pasirengę. Tu, Juozai, susvyravai ir griuvai. Tave bandžiau pastatyti, bet ne - abu sugriuvome vietoje. Juk tu dar barake tą rytą sakei, kad sergi. Tačiau „načalninkai“ nenorėjo ir girdėti. Išrašė sergantį tave į darbą…
Vos už geležinių vartų skaičiavo po keturis ir priėmė savo žinion ginkluota sargyba. Perspėjo. „Eiti griežtai rikiuotėje. Žingsnis į kairę, žingsnis į dešinę - sargybiniai be perspėjimo šaus!“.
Šiaurinis vėjas taip pūtė į veidą, kiaurai košė per vatinį, kad, rodėsi, esi nuogas, ir barškėjo tavo dantys. Tu paslydai, tau automato buože trenkė šone ėjęs sargybinis mongolas, ir jo šuva piktai suleido iltis į tavo liesą kūną… Vis dėlto tu dar pakilai ir dantis sukandęs ėjai - nenorėjai atsilikti nuo kitų, nes tai būtų lygu pražūčiai.
Kažkas neištvėrė ir išgriuvo iš rikiuotės ir tuoj ugnis, šūviai. „Stot!“ Visą koloną sustabdė komanda „gult“. Suguldė visus kaip mirusius, palaikė. Žvėriškai suriko: „Stot!“ Sukomandavo: „Jei dar kas pažeis rikiuotę, šaus ir karto į visus!“
Per pusnynų kalnus uždususius kalinius atvarė į slaptos statybos aikštelę (Bereznyki). Suginė į lauke vėjų pagairėje vielomis aptvertą daržą ir laikė tol, kol sargybiniai išsivaikščiojo - lipo į sargybų bokštelius aplink visą statybos darbų aikštę. Ir tik tada (atidarę vartus) leido kaliniams eiti į statybos objektą, į darbo vietas.
Pirmiausia iš sandėlio buvo paimami instrumentai: kastuvai, laužtuvai, kūjai, kirstukai. Po to kaliniai užėmė savo darbo vietas milžiniškoje dauboje. Ji kalinių jau buvo iškasta 40-50 metų gylio. Dugne telkšnojo vanduo. Vienos suvarytos brigados čia kasė dar giliau. Kasti buvo neįmanoma, vandenyje - uola. Tačiau kaliniai kirto laužtuvais, daužė kūjais. Nesvarbu, kad dešimtys kris negyvi - kask! Čia buvo pastatyti patys pajėgiausi vyrai: gruzinai, uzbekai, ukrainiečiai, rinktiniai aukštaūgiai lietuviai, latviai. Neilgai jie tvėrė šitokiame darbe. Greit iškrito - į jų vietą statė naujus.
O apačioje kaliniai ištrupino uolą, akmenis, gruntą kėlė, dėjo kastuvais ant pasieniais aplinkui įrengtų (pačių pastatytų) pastolių, skydų, lentinių tiltelių, kurių toje didžiulėje dauboje buvo daugybė. Jie buvo įrengti pakopomis, aukštais (pirmas, antras, trečias, ketvirtas ir t.t.) - tiek , kiek reikia iki paties daubos krašto. Pirmieji gruntą meta ant pirmo laiptelio, kiti ant antro ir taip iki viršaus. Konvejeriu sukasi darbas. Tiesa, ant kiekvieno tiltelio stovi po du kalinius (o virš jų galvos kiti du ir t.t.). Pačiame viršuje stovintieji, gavę gruntą, krauna į karučius, vežimėlius ir per sukaltas lentas (takelius) veža į paskyrimo vietas, išverčia, išsklaido, išlygina.
Taip judėjo, raivėsi kaip didžiulis skruzdėlynas; visų katorgininkai kasė rankomis sušalusią žemę būsimos slaptos gamykloms pamatams-fundamentui (sklido kalbos, esą atominio preparato gamybai). Kaip pragare visoje dauboje (maždaug 150x120 m dydžio) aplink ratu vyko katorginis kasimas. Beprotiškai, idiotiškai, velniškai, naikinančiai. Pavyzdžiui, 35-os brigados brigadininkas žydas Fidelfeldas, ant kalvos su rimbu atsistojęs, žiūrėjo į dirbančius kalinius ir vis šaukė:. „Greičiau, greičiau judėk!“ 300 g balandos sriubos sugedusia su žuvies galva suvalgęs ką gali vargšelis? Tačiau jeigu jis pailsęs sustoja, pribėgęs tuoj tvoja į galvą ar kur kitur. O keiksmai, prakeiksmai - baisybė!
Taip jis terorizavo, kūlė, mušė, vijo du lietuviukus studentus Normantą ir Skanvilį; įkinkė žemes vežti taip, kiek neįmanoma pavežti, tie griūva, tada jis juos pliekia, daužo, šaukia: „Jūs, fašistai, aš jus užmušiu!“ Taip mėnesį du kankino, kol tie klipatos pasidarė.
O kaip laukėme brangiausios žiemos šventės - šv. Kalėdų. Ilgėjomės kaip mirštantis gyvybės kibirkštėlės. Užguiti, pasmerkti, apimti nevilties laukėme dvasinio pakilimo. Prisimindavome, kaip mes švęsdavome savo tėvynėje, namuose, šeimoje šią tyrą džiaugsmo šventę. Vien tai mus jau pakeldavo iš tos juodos būsenos!
Sulaukę šv. Kalėdų šventės, nors suvargę, sutrinti, vienas kitą ėmėme į glėbį, broliškai bučiavomės, spaudėme rankas, sveikinome, linkėjome sulaukti laiko, kai švęsime šv. Kalėdas tėvynėje, laisvėje.
Laužėme susėdę ant gultų barake gautą juodos gimtinės duonos džiūvėsėlį, dalijomės. Ne tik į tą prakeiktą aplinką, bet ir į kenčiančias, tačiau tyras sielas Kūdikėlis nužengdavo, mus nuostabiai nuramindavo. Pagaliau po ilgo laiko atvedė į brangiąją Lietuvos žemę.
Laisvi būdami, nudžiugome gyvi likę.