Atnaujintas 2003 m. sausio 24 d.
Nr.7
(1111)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Krikščionybė ir pasaulis
Aktualijos
Ora et labora
Darbai
Mums rašo
Atmintis
Provincija
Rinka
Istorija ir dabartis
Nuomonės
Lietuva
Pasaulis


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Anarchija ar demokratija?

Aš už tai, kad Lietuvoje būtų demokratija, bet nenoriu anarchijos. Tačiau ar nėra anarchija, jei tie, kurie kelia politinį sąmyšį, nors policija to jiems neleidžia daryti, žiniasklaida skelbia, jog tada pažeidžiama demokratija? Kai jaunuolių su plakatais prieš JAV policija neleido į Vilniaus Rotušės aikštę, kur galėjo sukelti netvarką, kai kas teigė, kad pažeista demokratija. Bet jei būtų leidę, o ten būtų įvykusios muštynės ar neramumai, ką tuomet sakytų? Nuomonę reikšti galima, tik reikia saugotis, kad tos nuomonės reiškimas nesukeltų neramumų. Per futbolo, krepšinio rungtynes leidžiama reikšti nuomonę, palaikyti vieną ar kitą komandą, bet jei „kvepia“ krauju, neleidžiama. Ir nieko bloga. Demokratija nepažeista. Tačiau politikoje kažkodėl demokratijos nėra. Ir dar. Ar „demokratijos reiškėjai“, ginami žiniasklaidos, nepasijus didvyriais, neliečiamaisiais ir galės kelti dar didesnius „demokratinius“ reikalavimus? Toks požiūris, manau, sudaro sąlygas atsirasti anarchijai. To nereikėtų užmiršti. Nuomonę reikšti galima, tik negalima peržengti ribos, už kurios – jau anarchija. Nesvarbu, Kinijos, JAV, Rusijos ar kitos valstybės atvyktų prezidentai, turi būti tvarka.
Ir dar. Ar neinama prie kažkokios netvarkos, kai dar gerokai prieš Kalėdas statomos ir puošiamos eglės, lyg jau būtų šventės? Tas pats ir dėl Kūčių vakarienės valgymo. Ar neprarandama tos šv. Vakarienės tikroji reikšmė? Seniau Kūčių vakarienė buvo valgoma tik Kūčių vakarą. Dabar valgyk kada nori, ir viskas gerai. Ruošia Kūčių vakarienę našlaičiams, seneliams, kaliniams dar prieš Kūčias. Gerai, ruoškite, bet tik tą dieną, kada ją ruošti priklauso.


Kaimas jau pasikeitęs

Gerai prisimenu vaikystę pas tėvus. Tuomet dar nebuvo kolūkių ir gyvenviečių. Žmonės gyveno vienkiemiuose. Išėjai iš kiemo – ir čia pat tavo žemė, tavo pievos ir gyvuliai aplink sodybą. Vaikai nuo pat mažens tėvus matydavo laukuose dirbančius. Jie tai linus raudavo, tai rugius kirsdavo ar šienaudavo. Vaikai tėvams padėdavo, todėl ir išmoko nuo mažens visus darbus dirbti. Daugelis mūsų tėvų ir protėvių nebuvo ragavę jokių mokslų. Vaikus išauklėjo gerais žmonėmis tik darbu ir tikėjimu. Juk darbas užgrūdina kūną, o tikėjimas – dvasią.
Prisimenu anuos senus laikus, kai būdavo Kryžiaus dienos. Susirinkdavo pusė kaimo prie Kryžiaus, ir visi giedodami eidavome prie kito Kryžiaus, ten užbaigdavome. Kita pusė kaimo gyventojų eidavo prie kito Kryžiaus, kur kam arčiau.


Pripažįstamos teisės

Pirmą kartą iš labai aukštai girdime išvardytas kaip pagrindines žmogaus teises ne tik jo teisę į maistą, į būstą, bet ir teisę į tautos apsisprendimą ir nepriklausomybę. Paprastai ta teisė būdavo neminima nei pripažįstama: gal todėl, kad tai yra politika. Tiesą sakant, visi žmonių veiksmai yra politika, bet šitas - arčiau politikos taip, kaip mes pratę ją matyti.
Žodžiai yra iš Popiežiaus kreipimosi Pasaulinei taikos dienai, išspausdinti “XXI amžiuje” (2002, Nr. 97) pavadinimu “Naujoji globalinė tvarka negali būti atsieta nuo moralės principų”.


Nepamirštame Lietuvos didvyrių atminimo

Štai jau 45-eri metai, kai MGB žiauriai nukankino Lietuvos partizaną, LLKS gynybos pajėgų vadą gen. Adolfą Ramanauską-Vanagą. Lapkričio 29 dieną vyko jo žūties minėjimas. Mes, Vysk. Motiejaus Valančiaus blaivystės sąjūdžio ansamblio „Giedra“ dainininkai, dalyvavome šv. Mišiose Vilniaus Arkikatedroje. Pasibaigus šv. Mišioms, pagerbimo ceremonija vyko Genocido aukų muziejuje, buvusio KGB kalėjimo kameroje Nr. 1, kurioje mūsų tautos kovotojas buvo kalinamas, tardomas. Susirinkę Vilniaus įgulos karininkų ramovėje dainavome patriotines partizanų dainas. Išklausėme mūsų prezidento Valdo Adamkaus, prof. Vytauto Landsbergio kalbas. Visur dalyvavo jauni Lietuvos kariūnai.


Kelionė po Žemaičių vyskupiją

Praeitą rudenį būrys Viekšnių vidurinės mokyklos pedagogų, pakviesti kanauninko Vincento Gauronskio, išsirengė kelionėn. Jos pradžioje aplankytą Kelmės rajone esantį Palendrių šv.Benedikto vienuolyną sudaro šiuolaikiškai atrodantys pastatai, pastatyti pagal vienuolynams būdingus reikalavimus: uždaras kiemelis, visi statiniai tarp savęs susieti. Vienuolynui priklauso net 70 ha žemės, kurioje, kaip vėliau sužinojome, auginamos įvairios daržovės, vaismedžiai ir kitos reikalingos kultūros.
Mus sutiko giedro veido besišypsantis vienuolis Bernardas. Žavu buvo klausyti taisyklingos, tačiau su prancūzišku akcentu lietuviškos šnektos. Tai vienintelis vienuolyno gyventojas, bendraujantis su atvykėliais, nes šiaip benediktinai, siekią gyventi tik Dievo artumoje pagal šv.Benedikto regulą, yra pašaukti maldos tarnystei. Jie visiškai nebendrauja su išoriniu pasauliu, ir vienuolyno gyvenamoji dalis yra uždara bet kokiems lankytojams. Norintiesiems praleisti keletą dienų dvasiniame susikaupime yra skirti svečių namai.