Atnaujintas 2003 m. birželio 25 d.
Nr.49
(1153)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Lietuva
Pasaulis
Krikščionybė ir pasaulis
Susitikimai
Kultūra
Žvilgsnis
Laikas ir žmonės
Atmintis
Darbai
Nuomonės
Istorijos vingiai


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Žinių visuomenės santykių aiškinimasis

Nemanau, kad kuris nors turime teisę visuomenę mokyti gyventi ar elgtis. Tai kiekvieno privatus – asmeninis reikalas. Tik kiekvieno iš mūsų daugybė privačių į vieną krūvą sudėtų dalykų labai dažnai tampa visuomeniniais, kai išeiname į gatvę, kai neblaivūs ar įpykę paimame į rankas kokį aštrų įnagį, kai nepatinka priešininko pasakytos mintys, kai į namus grįžta girta „šeimos galva“ arba visai prasigeria ir namus palieka „šeimos kaklas“,  kai paauglių kompanija išgeria per daug alaus ir t.t. Tokių mūsų jau beveik kasdieniu reiškiniu tapusių gyvenimo grimasų būtų galima priskaičiuoti iki begalybės.
Kur viso to ištakos, kad visi kaip voverės atsidūrėme kažkokiame užburtame rate. Užuot  gyvenę ramų gyvenimą taip, kaip įstengiame ir sugebame užsidirbti, atsidūrėme tarsi įkaitintos smalos katile. Kažkam prireikė mus nuolat kurstyti ir skatinti pinigų, smurto ir sekso aistras, griauti ir niekinti, kas yra sukurta, menkinti mūsų istoriją ir kt. Po nepriklausomybės atgavimo buvo pradėta kalbėti, kokie visi esame neturtingi, o kai neturtingi, tai ir negražūs, neprotingi, nieko nemokame, esame nieko verti. Ir viso to „visuotinio neturto“ ir saviniekos priežastis – nėra pinigų. Nuo tada ir prasidėjo baisi karštligė – daugeliui žūtbūt, vos ne per vieną dieną, prireikė praturtėti. Vieni to „aukso“ puolė ieškoti paskatinti Tado Blindos pavyzdžio, kiti nutvėrę kuoką ar kokį aštrų daiktą ėmė aiškintis dėl tariamų kaltųjų ar užklupusių nesėkmių, treti, prisižiūrėję filmų apie Amerikos kaubojus ir plėšikus, sumanė ir patys apiplėšti banką arba bent parduotuvę, dar kiti su šūkiu „Pinigų yra!“ laikinai sukūrę banką arba susibūrę į gaujas ėmė siautėti Lietuvoje ir svečiose šalyse, savo poelgiais šiurpindami senąją Europą.
Kam viso šito reikėjo? Rugpjūčio pučo dienomis mūsų nedraugai per Rusijos radiją buvo pradėję skelbti, kad Lietuvoje prasideda pilietinis karas. Jo sukurstyti nepavykus, imta ieškoti kitokių būdų aistroms skatinti. Netenka abejoti, kad ir mes patys daug prie to prisidėjome pasiduodami visokiems panašiems kurstymams. Prasidėjus valstybinio turto dalyboms, reikėjo liaudies žvilgsnius atitraukti nuo privatizacijos šalyje, nuo to, kas ką labai oficialiai ir gražiai pasiglemžė ir pasidalijo, pigiai nupirko ir brangiai pardavė, ir t.t.
Kaip būtų pasielgusi tokiu atveju solidarumo ir pagalbos vieni kitiems etalonu pasaulyje laikoma žydų tauta istoriniais laikais? Žydams ėmus grėsti aukso veršio garbinimui, tauta pakildavo, sunaikindavo aukso veršį ir šalis vėl atsigaudavo. Buvo stengiamasi neskatinti blogio ir jo nedauginti. Lietuviai, užuot pasekę geru pavyzdžiu, tik pasinaudojo patogia proga – ėmė iš to daryti pinigus. Daugelis spaudinių turi savo leidiniuose tų kruvinųjų žinių puslapius, per televiziją pradėjo rodyti smurto ir žiaurumo kupinus filmus, tam paskyrė laidas, iki smulkmenų aprašinėjo žudymo procesus, žudymo įrankius ir įvairius būdus, į pirmuosius puslapius talpino kraujais aptekusias aukų nuotraukas, net gyrėsi, kad jaunimas iš jų leidinių mokosi ir t. t. Žodžiu, ėmėsi visaip dauginti blogį, per „šviečiamąją veiklą“ nestabilios psichikos ar menko intelekto tautos daliai parodydami, kaip tapti budeliais, profesionaliais žudikais ir kraugeriais. Kyla klausimas, ar normalus, tinkamai auklėtas žmogus galėtų tokiam blogiui ryžtis? Manau, kad niekada. Gal tik atsitiktinai galėjo būti auka. Tokiais „narsuoliais“ tapo nestabilių šeimų vaikai, kartais patraukdami ir užsikrėtusius bendru azartu padorius jaunuolius, kurių tik reikėtų gailėti. Daugelis nukentėjo pastumti į nusikaltimą tų televizijos laidų ar leidinių, kurie propagavo tarp savęs susijusius dalykus: turtą, seksą ir smurtą. Pagaliau visa tai turės išsekti. Tik kaltųjų niekas neieškos, kaltų paprasčiausiai nebus. Juk viskas buvo daroma gražiai, kultūringai ir už pinigus: nori – perki ar žiūri, nenori – neperki arba nežiūri. Įdomu būtų apskaičiuoti, kiek tautai kainavo visa šita žiaurumo ir sekso sklaida, sukėlusi visuomenėje santykių aiškinimąsi pasitelkus įvairius įnagius, kaip primatams pakėlus vėzdą net tik prieš savo kaimynus, tautiečius, bet ir prieš pačius artimiausius žmones. Prisigyvenome iki to, kad kai kurie televizijos kanalai jau turi pagalbos žmonėms tarnybas ir iš to atsiranda labai gyvenimiškos laidos. Vieni tokias laidas kuria, o kiti tą žiaurumą ir dabar dar skatina kaip skatinę iki šiol, seksą ir pornografiją pateikdami kaip meno rūšį. Bet juk tai tam tikros rūšies bendrininkavimas nusikaltimams sukelti ir iš to pasipelnyti.
Kiek dėjo pastangų psichologai, gydytojai, visuomenės veikėjai – rezultatų nebuvo. Tik po didelių ir primygtinių pastangų valdžios buvo išgirstas maždaug prieš metus šiuo klausimu padarytas garsus garsių žmonių pareiškimas, bet greitai jo mintys nublanko, užsimiršo. Visai neseniai viena šviesi moterėlė iš tolimo Žemaitijos kaimo, televizijos žurnalisto pakalbinta, labai tiesiai ir aiškiai pasakė: man užtenka žinių per Lietuvos radiją, laikraščių nusipirkti neturiu iš ko, o ir ką ten įdomaus parašo – vienos žudynės. Ar nereikėjo paieškoti, kad tą kas nors garsiai pasakytų gerokai anksčiau ir ne vieną kartą, ir ne vienas? O gal galvoto žurnalisto neatsirado? Reikėtų, kad ir dar dažniau prie tokio šios temos pateikimo būtų vis sugrįžtama ir sugrįžtama. Galgi greičiau susitupėtume…

Pranciška Regina LIUBERTAITĖ
Vilnius

© 2003 "XXI amžius"

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija