Atnaujintas 2003 m. birželio 27 d.
Nr.50
(1154)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Ora et labora
Aktualijos
Krikščionybė ir pasaulis
Katalikų bendruomenėse
Atmintis
Ūkis
Nuomonės
Lietuva
Gimtas kraštas


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Apie pusiau tiesą

To, kas šią savaitę ateina iki katalikiško laikraščio redakcijos, kai viename bulvarinio pobūdžio dienraštyje pasirodė didžiulis, per keletą puslapių išspausdintas straipsnis, gana savotiškai traktuojantis vieną ar kitą faktą iš kunigų moralinio elgesio, verčia atsiliepti ir mus. Galima stipriai abejoti subjektyviu ir gana laisvu tų faktų panaudojimu žurnalistės versijai įrodyti, bet negalima neigti, kad homoseksualizmo apraiškų tarp Lietuvos kunigų nėra. Juk niekam jau nėra paslaptis, kad tokio pobūdžio nuodėmės gali atsirasti: skandalai, sukrėtę JAV, Australijos ir net mums artimos Lenkijos katalikų bendruomenes, irgi parodė, kad šis seksualinis nukrypimas (moderniai kalbant, kita seksualinė orientacija), egzistavęs ir senosiose kultūrose, nėra išguitas iki dabar, ir net tarp šventus dalykus kuriančių žmonių. Tik neverta tuščiai kalbėti, kad tą nukrypimą sukelia celibatas - nukrypimas egzistavo ir tada, kai celibato dar nė užuominos nebuvo, jis egzistuoja ir dabar ne tik tarp celibato besilaikančiųjų, bet ir tarp kai kurių "normaliųjų" bei jokiu celibatu nesuvaržytų. Katalikiško laikraščio redakcija, iki kurios darbuotojų nori nenori ateina daug įvairiausios informacijos apie su Bažnyčia susijusių asmenų gyvenimą, taip pat ir iš savo praktikos galėtų ir daugiau kunigų nuodėmių išvardyti (jas mini ir atsiliepusieji į straipsnį) - jiems nesvetimos ne tik vadinamosios seksualinės nuodėmės, kai kunigas nusižengia celibato reikalavimams, bet kai kurie jų neatsisako ir kunigo nepuošiančios girtavimo ydos (persigėrimo nuodėmės), neatsikrato ir pinigų gobšumo nuodėmės, pasiduoda sunkiai puikybės nuodėmei ir pan., t.y. kartais kunigai yra tokie, kaip ir mes visi. Bet tai visai nepanaikina Kristaus įkurtos Bažnyčios ontologinės esmės. Tai tik parodo, kad visi mes - kunigai, mokytojai, menininkai, rašytojai, politikai ar kitų profesijų žmonės - esame pažeidžiami nuodėmės, patys per savo netobulą žmogiškąją prigimtį atsitoliname nuo Dievo ir dėl šunkelio atmetame kelią, kuriuo eidami turėtume siekti tobulumo.
Kitas dalykas yra tai, kad į kunigą žmonės (čia labiau turime galvoje tikinčiuosius, bet, pasirodo, kad šiam klausimui dar netgi jautresni ir netikintieji, arba, kaip jie save vadina, "tikintys į Dievą, bet ne į kunigus") žiūri kaip į kilnų gyvenimą vedantį asmenį, tarpininką tarp Dievo ir žmogaus. Tačiau ir toks požiūris turi savo dvilypumą - kiekvienas kunigas, tarnaudamas Dievui ir žmonėms, ieškodamas tobulo būdo vykdyti Dievo valią, kartu yra ir atskiras individas su visomis jo (teigiamomis ir neigiamomis) psichologinio elgesio savybėmis ir ydomis, su visomis galimomis nusidėti nuodėmėmis ir pan. Jeigu net angelai danguje Dievui nusidėjo nuodėme (šiuo atveju puikybe) ir buvo nusiųsti į pragarą, tai ką kalbėti apie žemėje vaikščiojančius kunigus, nors ir pasirengusius vykdyti Dievo valią. Juk, matyt, todėl pati Bažnyčia į šventųjų altorių nekelia vien kunigus arba, pavyzdžiui, vien popiežius - tarp Bažnyčios pripažintų šventųjų didžiąją jų dalį sudaro pasauliečiai arba nesektiną gyvenimą atmetę pasauliečiai, gyvenimo prasmę suradę vienuoliškame ar kunigiškame gyvenime.
Kalbant apie celibatą, kaip tariamai vienintelę priežastį įvairioms seksualinėms nuodėmėms tarp kunigų atsirasti - tokią nuostatą ypač pabrėžia atsiliepusieji į minėtą dienraščio straipsnį ir siūlantys panaikinti šią "nuodėmės priežastį", - galima tikrai suabejoti: argi tai išsigelbėjimas? Argi tarp pasauliečių, nežinančių celibato, seksualinių nuopuolių nėra? Yra, ir netgi daugiau. Kalbama, kad tas "nuodėmę keliantis" celibatas neva Bažnyčios sugalvotas, siekiant išsaugoti jai turtus, "kurių begales ji buvo sukaupusi per amžius". Tokie patarimai ypač kartojami internete, atsiliepiant į minėtą straipsnį. (Apie internautų, lyg ir iš katalikiškų sluoksnių, idėjinį bei pasaulėžiūrinį lygį teko patirti ir katalikiško laikraščio redakcijai, kai prieš porą metų buvome nuožmiai puolami.) Katalikų Bažnyčia šį klausimą pati išspręs be jokių patarimų iš šalies. Bet kol kas celibatas yra stiprioji Bažnyčios pusė, todėl jis taip ir puolamas. Beje, per homoseksualumu nusidėdavusius kunigus ir klierikus sovietinis saugumas irgi siekė silpninti Bažnyčią, verbuodamas tapti juos savo agentais ir Bažnyčios skaldytojais.
Katalikų Bažnyčia neturi tikslo viešai svarstyti kunigų nuodėmių, tarp jų ir seksualumo. Kaip, beje, nesvarsto ir pasauliečių nuodėmių, nors apie jas žino labai daug. Tokias temas pasigriebia bulvarinė spauda, komercinė televizija, visuomenės paribio grupės. Beveik visa komercinė žiniasklaida pasinešusi į žalingų žmogaus taurumui ir kilnumui vaizdinių propagavimą. Argi tai gali kilninti žmogaus, tarp jų ir kunigo, gyvenimą? Ir nepaisant įvairių kliuvinių, dauguma kunigų - Dievui ir žmonėms pasišventę asmenys, trokštantys (ir pagal Dievui duotą priesaiką siekiantys) atvesti Dievo link kuo daugiau žmonių sielų.

© 2003 "XXI amžius"

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija