Atnaujintas 2003 m. liepos 9 d.
Nr.53
(1157)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Lietuva
Gimtas kraštas
Krikščionybė šiandien
Susitikimai
Kultūra
Žvilgsniai
Poezija
Atmintis
Istorija ir dabartis
Nuomonės

Pasaulis
Istorijos vingiai


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Lietuvių liaudies estetikos bruožai

Liaukimės manę, kad menas ir grožis gyvenime – prabanga. Taip mūsų liaudies nemanyta.

Paulius GALAUNĖ

Eseistinė apybraiža

Atlaidai

Romualdo Požerskio nuotrauka

Lietuviams iš prigimties būdingas grožio pajautimas. Šitos natūralios pajautos atėjo per liaudies dainą, rūtų darželį, ratelio prieverpstę, margutį, koplytėlę, per kasdienį bendravimą su žmonėmis. Kas labiausiai galėjo sužadinti pirmapradę žmogaus dvasinę regą, jeigu ne gamtos artumas, nes gamta seikėja ne tiktai materialias dovanas. Patriarchalinis kaimas ilgus metus saugojo bendravimo savastį, elgesio gerumą, moralinį grožį, estetines pagavas. Tai aiškiai matyti iš tautosakos, papročių, švenčių, liaudies meno. Norint pažinti žmonių dvasią, būtina susipažinti su įvairiapuse jų kūryba, o norint suvokti paprastą ir natūralų kūrybos grožį, nebūtina jo ieškoti dainos įmantrume, pastato modernume, papročio universalume. Tereikia pabūti kurį laiką kaime kartu su visais. Turiu galvoje ne šiandienį plytų miestelį, bet savitą dzūkų ar pamerkijos gatvinį kaimą, žemaičių vienasėdį, suvalkiečių želdynuose skendinčią sodybą. Kaimo žmonių grožio samprata yra itin savaiminė ir dabar dar kai kur neužgožta miesto įtakos.
Palyginti su prieškario kaimu, senųjų estetinės žiūros reliktų šiandienėje kaimo kultūroje (šis terminas visiškai nepretenduoja į absoliutumą) yra nepaprastai mažai. Tai dar ne etninė tragedija, bet dramatiškų simptomų be galo daug. Kiekvienas tautos etninis savitumas reiškiasi ne tuščia atribucija, o natūralia veikla. Archyvinė medžiaga dažnai demonstruojama kaip dabarties folkloras, bet nebėra tos natūralios aplinkos, kurioje kažkada gyventa, kai šis folkloras radosi. Viena buvo gyventi natūralioje etninėje aplinkoje, kai apie liaudies meną, kaip estetinę vertybę, nebuvo galvojama, o kita, kai liaudies kūryba imta suvokti kaip turiningas, neformalus menas. Tad tuo svarbesnis dabartinėje liaudies kultūroje kiekvienas kūrybinis pasireiškimas, tautos paliktis ir tam tikra gamtos imitacija. Visgi apie liaudies kultūros vertę vis dar mąstoma empiriškai, nes stokojama ir ambicijų, ir darbštumo, ir kitašalių pažinimo. O duomenų sukaupta pakankamai daug: tai liudija tautosakos turtai, liaudies meno eksponatai muziejuose, daugiatomiai leidiniai. Ir tuo dažniau atrodo, kad patys liaudies meistrai geriau suvokia savo kuriamo meno esmę negu jų kūrybos tyrėjai, vertintojai, komentatoriai. „Sodietis klauso ir žiūri tyliai, niekada jo nemokina: žiūrėk, kaip tai gražu! Jis patsai žino. Ir gėrisi gamta, bet taip pat saviškai: suformuoja dainas, o jose yra viskas, visi gamtos grožybės turtai, pastebėti, papasakoti, išvardyti, sušvelninti – vietoj Saulės – Saulutė, vietoj Nemunas – Nemunėlis, vietoj aušra – aušrelė ir t.t., kas parodo, kad vis tai mylime ir miela širdžiai“ (B.Motūza).
Liaudies (kaimo žmonių) grožio suvokimas visą laiką buvo žymiai subtilesnis ir pastovesnis nei miestiečių; tad mieste netruko paplisti kičo elementai, kai su tautiškumu susimaišo svetimi reiškiniai, epidemiškai plintantys per spaudą, parodas, kažką pamėgdžiojant, nuslystant paviršiumi; tai rafinuotos, miesčioniškos buities apraiškos. Deja, ir patys tautodailininkai, ypač menkesnio talento, vargu ar pajėgs šio negatyvaus dalyko atsikratyti. Kol kas šis faktas tiktai konstatuojamas, o imtis reikalingų priemonių dabarties klestinčios rinkos sąlygomis būtų nepaprastai sunku.
Senieji liaudies menininkai, nepatyrę svetimtautiškų įtakų, miestietiško meno tendencijų, išsaugojo savo estetinę jauseną ir stiprų etninį geną; tai neiškraipė meninės asmenybės dvasinio pasaulio, padėjo išlikti savimi. Prigimtis ilgai saugojo natūralias grožio pajautas, gamtos dovaną, įgavusią visuotinesnes tradicijas ilgiems laikams.
Į lauką einama ne tiktai dirbti,  bet ir nusiraminti, pasibūti vienumoje. Prisilietimas prie žemės – šventas pirmykščio žmogaus aktas, lemiantis derlių, sveikatą, gerą būvį šioje žemėje. Pagarba želmeniui – tai pagarba gamtai ir žmogaus triūsui. Kaime visais laikais visa buvo susieta natūraliais (būtinais) ryšiais, nusistovėjusiais per šimtmečius. Gamta – maitintoja, gaivintoja ir ramintoja. Žemė, oras, vanduo ir ugnis – tai tos keturios gamtos formos, kuriose viskas tarpdavo, švarinosi jausmai, stiprėjo pasaulėvaizdžiai, kurios visad buvo žmogaus globojamos ir saugomos, kurios ilgai ilgai buvo laikomos šventomis.
Tautosaka adoravo gamtos jėgas ir gamtos reiškinius, nes gamtoje įsikūnydavo žmogaus dvasia. Skauda ne tiktai žmogui ir gyvuliui, skauda kiekvienam iš šventos žemės augančiam. Nespjauti į vandenį, nesišlapinti ant ugnies, nešiukšlinti pievoje ir giraitėje, nedulkinti oro – tai buvo kasdienybės prasmės, įaugusios į sielą iš mažumės, įsiterpusios į sąmonę kaip elgesio būtinybė ir doros nuostata. Nerašyta, neįsakyta, o įgimta ir įprasta. Burtų ir papročių pasaulyje gamtos garba taip pat buvo aptinkama visuose darbų ir poilsio žingsniuose.
Gamtos garbinimas – tai harmonijos ieškojimas išoriniame pasaulyje ir savyje. Tas neregimas žmogaus susiliejimas su gamta – tai aukščiausia dvasios kalba, kada jausmai labai intymūs ir individualūs, išsilieję daugiausia dainomis. „Intymi, viltinga, nepaprastai šviesi ir harmoninga savo vidine prasme lietuvių daina yra originalus tautos kūrybinių galių vaisius“ (D.Sauka).
Žmogus nenorėjo pakenkti sau: mylėdamas gamtą, jis tuo pačiu mylėjo ir žmogų, dažniausiai šito viešai neišsakydamas. Artojas, plakantis botagu arklį, ir artojas, glostantis savąjį arklį, - tai du elgesio poliai. Numestas ar netvarkingai padėtas daiktas kieme, pasienyje, padaržėje taip pat liudijo žmogaus dvasinę būklę. Tvarka buvo visuomet susiejama su grožiu. Lygi vaga, daili pradalgė, švarus pievos grėbis, žema ražiena – tai žmogaus kasdienis darbas. Bet vienas žmogus tai padaro tvarkingai ir rūpestingai, o kitas – atžagariomis rankomis, nors užaugta toje pačioje aplinkoje, netgi toje pačioje šeimoje. Vadinasi, grožis ir tvarkos jausmas yra įgimti. Kaime visi žinojo, kas atgrubnagis, o kas dailiarankis. Atsirasdavo pravardės: darbštukas, knibius, greičius, dailidė, stropys, bėgūnas. Per ilga susiformuodavo šeimų papročiai, darbuose ugdėsi charakteriai. Dažniausiai iš darbščios šeimos išaugdavo darbštūs vaikai, o iš aplaidūnės – tinginiai. Netgi skirdavosi gretimų parapijų ar valsčių žmonių bruožai. Tai pastebėdavo kalėdodami kunigai, gerai pažinę visas šeimas. Darbas buvo pats svarbiausias doros ženklas.
Ornamentas gamtoje (paukščio pėdelės, pušies kankorėžio žvyneliai, vandens raibuliai, lino žiedeliai, kelmo rievės, žuvies žvynai) ugdė ritmo pajautimą, žadino kūrybingumą, ornamentuoti žmogus išmoko iš gamtos. Ir liaudies dainose daug paralelizmų ir palyginimų: didelis kaip kalnas, mažas kaip aguonos grūdelis; net ironijos: didis kaip nykštys, storas kaip šakalys. Be abejonės, grožio samprata radosi ne iš karto.
Rauda prie kapo išreiškia žmogaus jausmus sunkiu momentu. Velykų giesmė pakelia į aukštybes iškilmingoje bažnyčios aplinkoje, verčia susikaupti, o kalambūrinė dainelė pobūvyje – nusišypsoti, pajuokauti, pažaisti žodžiais. Galima būtų sakyti taip: grožio samprata kito taip, kaip kito žmogaus gyvenimas. Deja, jau pobaudžiaviniais laikais natūralią gyvenimo sanklodą pradėjo ardyti visokie politiniai įvykiai (sukilimai, revoliucijos, maištai), spartus miesto augimas, pramonės įsigalėjimas. Tai sukėlė disharmoniją ir buityje, ir kūryboje, ir žmonių santykiuose.
Keista, bet kaimas labiau perimdavo neigiamą miesto įtaką negu teigiamą. Suprantama, iš miesto atėjo profesionalusis menas, kuris kilstelėjo kaimo žmogų į aukštesnę estetinę pakopą. Tačiau mieste ir medis ne taip rūpestingai globojamas, ir gamta paviršutiniškiau žavimasi, ir žmonių santykiai žymiai svetimesni, ir būtis primityvesnė, ir miesčioniškumo apraiškų saujomis seikėk… Sveikai žmogaus prigimčiai miestas yra ligų, stresinių situacijų šaltinis. Miestiečio elgsena dažną sykį yra nenatūrali; jis visąlaik yra varžomas kasdienių santykių su visuomene, netgi bendravimas su kaimynais čia yra įgijęs iškreiptus pavidalus. Neatsitiktinai senoji karta su ašaromis keliasi gyventi į miestą pas vaikus. Mieste reikia gimti, mokytis, dirbti, norint, kad jis būtų pamiltas, ir miestas tave pamiltų. Susvetimėjimas – tai didžiausia civilizuotos bendruomenės yda, kuri iš miestų pamažu traukė į kaimus. Tuštokas kaimiečio noras mėgdžioti miestietį (miesčionį) ir manyti, kad nauja gyvensena – modernumo pradmuo.
Išties neatsitiktina tai, kad prieš trejetą dešimtmečių miestuose kilo didelis folkloro ansamblių sąjūdis, vėlei naujai atskleidęs žmonių, išėjusių iš kaimo, kūrybingumą, etninės kultūros ilgesį, sužadinęs savo tautos šaknų ieškojimą ir tyrimą. Miesto žmogų, atvykusį iš kaimo, apėmė didžiulis vaikystės grožio ilgesys, ir nejučiomis suspindo folkloro teikiamas malonumas. Ilgus dešimtmečius alintas kaimas, deja, jau neteko dvasinės atsparos ir tikro bendruomeniškumo. Pokaris įnešė ūkinę – ekonominę, finansinę ir dvasinę sumaištį, kurios atgarsiai gyvi iki šiolei. Iš kaimo vislab dingsta nuoširdumas, atjauta, vis vagiamas „bendras“ turtas, nebemokama linksmintis ir džiaugtis gyvenimu, vengiama bičiuliavimosi; kaimynas tampa priešu, jeigu jis turtėja. Sodybos apleistos, darželis, gėlynas, pavėsinė, netgi sodas tampa atsitiktiniais dalykais. Dabar iš daikto, kad ir kokio – namudinio ar pramoninio, siekiama tiktai naudos; siekiama arba brangiai įsigyti, arba dar brangiau parduoti, nesidžiaugiant juo kaip vertybe, o didžiuojantis turėjimo geismu. Perfrazuojant Bernardą Šou, galima tarti, kad beširdžiai žmonės užaugo beširdžiuose namuose. Yra centrinis šildymas ir garažas, japoniškas televizorius ir tailandietiškas grotuvas, automobilis ir mobilusis telefonas, bet nėra dvasios „šildymo“. Šeima senokai prarado gentinius ryšius, vaikai materialiai atsiskyrė nuo tėvų – tai buvo nauja ir netikėta. Dingo uždaras giminės pasaulis, radosi nauji, bet šalti, svetimi santykiai. Važiuojama į kaimą pas tėvus atsivežti maisto produktų, o tėvai į miestą atvažiuoja pas gydytoją. Apnyko šeimos tradicijos ir papročiai, laikę giminę pačia svarbiausia visuomenės ląstele. Šeima dvasiškai pairo, susmuko, ištežo, supaprastėjo, subuitiškėjo ir visiškai sumaterialėjo. Viltis, kad gali kas nors iš esmės pasikeisti, yra labai maža, nes kaimo bendruomenės perspektyvą dar dengia ūkanų sluoksnis, netikrumas, ekonominis nestabilumas, menka kultūrinė aplinka.
Žmogus daugeliu atvejų intuityviai suvokė grožio prasmes, mažai apie jas kalbėdamas, bet giliai pajausdamas. Grožis visuomet siejosi su žmogiškumu ir dorumu. Kiekvienas būties daiktas (tai suvokta seniai) turi būti patogus ir gražus, nes jis nuolat matomas, kasdien naudojamas. „Natūralios formos, faktūra ir spalvos liaudies meistrų buvo sumaniai ir tinkamai panaudojamos, dėl to paprastų formų daiktai, įrenginiai ir apdaila sudarė būdingą, natūralų lietuvių liaudies interjero grožį, jaukumą, o visas interjeras - harmoningą spalvų skambesį“ (A.Keturka). Žvaigždutės, paukšteliai ir gėlytės rankšluostinėje, lovos atramos banguotas išlinkis, trikampėlių ir rutuliukų raštas, žibalinės lempos gaubto karpiniai, svetainės staltiesės margaspalvis tulpių raštas buvo čia pat ir kasdien, po akimis. Ant sienos vis tie patys šventųjų paveikslai, švariai nušluostyti ar nulakuoti. Atsiminimuose dar gyvos tos baltosios drobulės, gulinčios įsaulyje, ant sausos žolės. O žmogaus gerumas buvo jame pačiame giliai įsišaknijęs.
Patogus darbo įrankis ir buities reikmuo sakyte sakė, kad padaryta ilgam ir su skoniu. Daikto nepaprasta išvaizda viliojo akį, gyrė meistrą. Ir būstas, ir apdaras, ir ūkio įrankiai ne vien utilitariniams poreikiams skirti, „… bet kad viliotų ir jo (žmogaus) akį, džiugintų jo sielą. To reikalavo įgimtas jo instinktas, įgimtos abstrakcinės idėjos“ (P.Galaunė). Buities kasdienybė tuo pačiu buvo paįvairinama gražiu poelgiu, naudingu ir gražiu daiktu, puošniu apdaru. Kokį autoritetą kaime turėjo muzikantas, piršlys, dainininkė, pasakorius kalvis, audėja, giesmininkas, račius, rimuotojas! Tai dvasios reiškėjai, gražaus daikto darytojai, liaudies meno tradicijų tęsėjai, amato ir verslo puoselėtojai. Nes tarp amato ir meno nebuvo didelio skirtumo. Šiandien tuos skirtumus bandoma įžiūrėti, teoriškai išskirti. Tradicijų perėmimas iš vienų rankų į kitas, natūralus vaikų ir senolių bendravimas vyko su pedagoginiu taktu ir menine išmone, nepamokslaujant. Keli šimtai vienos dainininkės dainų buvo viso kaimo žmonių dvasinis turtas. Tai gerai žinojo ir jautė pati dainininkė. Tuo itin didžiuotasi, bet nesipuikuota. Iš kasdienybės atėjusi grožio samprata, aišku, neįgijo ir negalėjo anais laikais įgyti teorinių apibendrinimų. Vyrai turbūt rečiau pastebėdavo, kas gi iš tikrųjų gražu. Moterys iš prigimties grožiui buvo jautresnės ir daug subtilesnės. Gražumas, apie kurį mažiausiai kalbėta ar samprotauta, buvo gretimai, čia pat, apčiuopiamas – kamaraitėje, klėtyje, darželyje, kieme, kraičkubilyje, spintoje, indaujoje. O kraičio skrynių gėrybės – tai pati didžiausia grožio saugykla. Ne veltui žodžiais „kraičio skrynia“ simboliškai prakalbama apie liaudies meno vertę.
Niekam ir niekados žalumos nebuvo per daug. Tai, matyt, žmogui gamtos į rankas įduota. Nereikia nė didelio išmanumo, kad pasakytumei, kas myli gamtą, o kas - ne. Štai mosėdiškiai ir skaistgiriškiai, – bene pirmieji pradėję skiepyti savo aplinkos – gatvės, kiemo, sodybos, skvero, aikštės grožio pajautimus. Ne varu varomi, ne instrukcijų raidės vedami. Aišku, jie turėjo tuometinius du garsius iniciatorius, palaikytojus, kaimiškos graznos fanatikus – Vaclovą Intą ir Joną Vilimą. Jų dėka miesteliai gražėjo ir kito. Nešiukšlinų vietų Lietuvoje yra nemažai, bet tokio išradingumo, žmogaus ir gamtos sąryšio maža kur tėra. Tai jau naujesniųjų laikų pažibos. Tuo tarpu Juknaičiai stebina savo turtingumu, išoriniu puošnumu, netgi „bajoriška“ išvaizda. Kur per daug brangių grožybių, ten stokojama jaukumo, elementaraus intymumo.
Kiemas – tai šeimininkų buities atspindys. Suprantama, kalbama ne apie miestų daugiabučių namų ir bendrabučių kiemus. Sodo namelis ir jo aplinka užmiestyje taip pat liudija sodininko (daržininko) dvasinį lygį, „mentalitetą“. Vienur natūrali žaluma, tradiciškai puošiant kelių arų žemės lopinėlį, kitur – visko kimšte prikimštas, neperžengiamas, netvarkingas daržas. Ir sodo namelis pasako, ar vagišius už grotuotų langų čia tūno, ar nuoširdus ir darbštus žmogus, norintis pabūti, pailsėti, atsipūsti. Ne visuomet gali sužavėti Versalio parko mėgėjų išmonė, kai visa nuglostyta, nukarpyta. Rodosi, dekoratyvu, bet trūksta to pirmapradžio ir vienintelio natūralumo.
Gamtos vaizdai iš vaikystės giliausiai įstringa sąmonėje. Nuo vaikystės medžio ar vieškelio, upės ar debesų iki paukštelių ir kurmiarausio… Pastaraisiais dešimtmečiais natūralus Lietuvos gamtovaizdis itin pakito, visų nelaimei, blogąja linkme. Kokios standartinės gatvės naujuose kaimuose (gyvenvietėse), kaip sužaloti laukai, kiek iškirsta pavienių medžių ir krūmynų, gražiausių medynų, kiek ištiesinta ir kanalizuota vingriausių upelių ir upokšnių. Vis dėl tos kurmeliškos naudos. Neliko paprasčiausio gamtos pavidalo, ne tiek daug ir tosios lauktosios naudos. Prie naujų sodybų nebeauginami gėlių darželiai, kiemai neerdvūs ir mėšlini, apversti malkomis, pilna rakandų, daiktigalių, šalia takelio neauga gyvatvorė, sodas nevešlus, uogynai apskurę. Netgi vyšnios jau „išėjo iš mados“. Aišku, tegul nesupyksta tvarkingesnės sodybos šeimynykštis. Tiktai elektros stulpai vis dar „žygiuoja“ laukais, kiemais, dobilienomis, laukymėmis, paupiais. Senieji pastatai daug kur nei remontuojami, nei nugriaunami. Tai kiaurarėtis malūnas stūkso, tai senpirtė kėpso, tai namas sukrypęs virsta, šeimininkams į miestus išsikėlus.
Kaip žinoma, liaudies mene skleidžiasi pasaulio suvokimas. Čia – dorovės pradai, grožio jutimo prasmės. Čia – gebėjimas kurti, remiantis prigimties balsu, tradicijomis, čia – laiko ir erdvės slinkčių samprata. Savo pasaulėmatą vienodai giliai išreikšdavo ir vyrai, ir moterys. Pradiniame kūrybos etape grožis, matyt, nevaidino svarbiausio vaidmens. Pirmiausia daiktas vertintas pagal tai, ar yra naudingas ir patogus. Iš gamtos įsigytas instinktyvus grožio suvokimas tolydžio stiprėjo ir tobulėjo.
Nuo amato iki meno tebuvo tiktai vienas žingsnelis. Jį žengti nebuvo sunku, nes tradicinių liaudies amatų raida laidavo vis aukštesnį (profesionalesnį) bet kokio dirbinio – audinio, puodo, mezginio, drabužio, drožinio, stogo šelmens puošmenos – estetinį lygmenį. Pirmiausia buvo dirbama sau, vėliau, plėtojantis ryšiams, susidarė tam tikros amatininkų grupės. Taip susiformavo Viekšnių, Merkinės, Kuršėnų puodininkystės tradicijos, taip vystėsi dzūkų raudos, biržėnų sutartinės, žemaičių kryždirbystė, suvalkiečių ar krekenaviškių kanklių dirbimas. Tokiose kūrybinėse erdvėse susiformavo liaudies meno žanrinės lytys, kuriose spalvų, garsų, formų įvairovė ir pynėsi, ir mainėsi. Jau vėliau liaudies meno kūriniai (dirbiniai) kasdienėje buityje skaidrino nuotaiką, puošė aplinką, giedrino sielą, skatino kūrybingumą, ugdė darbštumą ir gražesnio gyvenimo siekius.
Kūrėjas, atrodo, niekuo neišsiskyrė iš savo aplinkos, kaimynų, bet jį visuomet gaubė atitinkama pagarba, padidintas dėmesys; jis galėjo kurti laisvai, nevaržomai, jis vaizdavo taip, kaip jam atrodė, jis nemačiomis įdvasindavo savo kūrybos pasaulį. Tai puošė kasdienybę, gerino tarpusavio santykius, padėjo pažinti slaptesnius būties paribius.
Religiniai siužetai liaudies mene įgydavo ypatingą sakrališkumą ir gyvybingumą. Estetinė pagava šiais atvejais buvo kitokia, nes pats siužetas ir kūrinio sukūrimo intencija vertė kontempliuoti ir išskirti visa tai iš kasdienybės. Dievo skulptūrėlės – tai ne rankšluostinė, nors ir vieną, ir kitą kūrinį kartais drožė tas pats meistras, auksarankis žmogus. Pasaulio stebėjimas buvo neatsiejamas nuo dvasingumo, kas stiprindavo menines pajautas, praturtindavo pasaulėžiūrą, keldavo žvilgsnį nuo žemės į dangų. O erdvę tarp žemės ir dangaus užpildydavo nepasiekiamybė ir paslaptys, susijusios su religija arba su pagonišku pasaulio suvokimu. Tai neatskiriamai siejosi su prosenolių palikimu, landšafto įvairove, kūrybos sąlygomis, bendruomenės tradicijomis.
Liaudies meno ištakos siekia senuosius akmens, bronzos ir geležies amžius, o genčių bendravimas skatino platesnį pasaulio pažinimą, individualią savimonę. Kaip žinoma, pas kaimynus visad aptinkama daug tokių pat ornamentų, dainų motyvų, patarlių, pasakų siužetų. Tie tautų bendrumo aidai atsikartoja įvairiose buities ir meno sferose, gaminių formose, tradicijose, apeigose, apdaruose, elgsenoje. Ir grožio samprata kito, turtėjo, plėtėsi, įvairėjo, keičiantis gyvenimui.
XIX amžiuje ir XX a. pradžioje jau buvo žinomi kai kurie liaudies meno kūrėjai: dievdirbiai, audėjos, dainininkės, puodžiai, kalviai, staliai, pasakininkai. Imta domėtis šia kultūros sritimi (rinkti, kaupti, propaguoti, saugoti, tyrinėti, populiarinti). Tik gaila, kad susidomėta tiktai tuomet, kai jau senosios tradicijos blėso, o liaudies kūryba sparčiai modernėjo, keitėsi, vis įgydama naujų, svetimų bruožų. Liaudies meną veikė profesionalusis menas. Tai menkino įvairovę, niveliavo stilistinį brėžį, vienodino stilių.
Šiandien liaudies menas jau kitoniškai suvokiamas, nes nebeliko vadinamosios kolektyvinės kūrybos, kuri anksčiau buvo neatsiejama nuo buities ir paties žmogaus (kūrėjo). Išnyko tai, ką galima būtų vadinti bendrijos autentika, kas buvo čia pat, kaime, parapijoje, apskrityje. Laikas skverbėsi į kūrybą ir keitė individualybę. Tokie neigiami pokyčiai naikino esmines tautinio meno spalvas, garsus, vaizdinius, santykį su savimi ir su bendruomene.
Grožio siekiniai buvo daug daugiau negu vien tiktai noras padaryti gerą, praktišką daiktą. Ir moterų emocionalumas, ir vyrų racionalumas dar ilgai turėjo individualų charakterį. Žinoma, kad taikomasis daiktas turi kitokius meninės raiškos principus negu, tarkime, skulptūrėlė, kryžius, paveikslas. Juk nėra audinio, kuris būtų skirtas tiktai pasižiūrėti, grožėtis. Dievdirbių kūriniai visuomet įgydavo sakralinę, apeiginę reikšmę. Moteris, tiesdama puošniausią ir jai pačią brangiausią staltiesę ar duodama besiprausiančiajam gražiausiai raštuotą rankšluostį, negalvojo apie tai, kad tas daiktas bus suteptas, o ilgainiui – ir sunešiotas, sudėvėtas. Priešingai, ji džiaugėsi, kad gali suteikti malonumo kitam žmogui.
Pastarųjų dešimtmečių liaudies mene pastebima tam tikra sceninių stilių niveliacija, kuri atsirado dėl kelių priežasčių: kvalifikacijos kėlimo, dažno bendravimo seminaruose, kūrybinėse stovyklose, standartinių metodinių patarimų, informacijos gausos parodų. Praeityje buvo gyvenama uždariau, todėl išsaugoti savo meninį braižą buvo šiek tiek paprasčiau. Taip, kiekvienas laikotarpis turi savo spalvų, o liaudies menininkas nuo jų yra visuomet priklausomas. Dabar atskirti, kur baigiasi amatas, o kur prasideda kūryba, yra dar sunkiau negu anksčiau. Tai gniuždanti civilizacijos pasekmė, individualaus mąstymo stoka, kultūrų integravimosi rezultatas. „Folkloro funkcionavimas kultūroje, kurioje dominuoja profesionalusis menas, savaime yra paradoksalus. Kolektyvinė kūryba istoriškai yra ankstesnė už individualiąją, bet pastaroji, šiandien dominuodama, nevisiškai išstūmė tautosaką, nes, pasirodo, kad profesionalusis menas pats vienas negali visiškai patenkinti visuomenės poreikių“ (S.Žukas ). Tai tiesa. Juk šalia grožinio kūrinio, sukurto rašytojo, daug eiliuotojų, pasakų kūrėjų, dainuojamosios poezijos atstovų – mėgėjų – kūrybos pavyzdžių, kurie skatinami, populiarinami, teigiamai vertinami.
Kai darbas veja darbą, turi ateiti ir atgaivos valandėlė, kuri skirta sielai ir žmogaus poilsiui. Sekmadienio laukiama ne tiktai dėl to, kad nereikės daug dirbti, bet dėl to, kad bus proga ilgiau šeimoje pabūti, ramiai po kiemą pavaikščioti, su kaimynu pabendrauti, vienumą pajausti. Tai rudens ir žiemos sekmadieniai, kai laukuose niūru, kai gamta apstingusi. O didžiosios šventės dar toloka, atlaidai bus vasarą. Jie – pati iškiliausia bendravimo su savimi ir kitais diena. Jų laukiama, jiems rūpestingai rengiamasi. Giminės susiėjimas – tai trykštantis džiugulio šaltinis, jaukus šurmulys, tai vaišinimasis. Su dainomis ir pajuokavimais, su pamuzikavimais ir pasišokimais. Ši šventinė atmosfera neprasideda ir nepasibaigia atlaidų sekmadieniu. Vaikai – didžiausi pagalbininkai, netgi patarėjai. Atlaidai – tai doros pasaulis, maldos diena, sąlytis su žemės paslaptimis, apmąstymų valandos, susitikimų draugėn valandos ir naujų darbų apmąstymai. Tai gražios aplinkos aura pakelia virš kasdienybės, sutaurina jausmus, stiprina bendravimą.
Atlaidų populiarumas sietinas ne tiktai su žmonių religingumu, bet ir su išlikusiais papročiais. Ši diena maldai susikaupti ir medituoti nėra labai dosni, bet atlaidai kiekvienoje parapijoje – tai pakili teatralizuota šventė. Žmonės noriai į ją įsitraukia; ypač jaunimas ir vaikai. Nuo pat ankstaus ryto ruošiamasi, puošiamasi ir skubama. Visi žvalūs ir smagūs, nėra jokių rūpesčių arba apie juos dabar negalvojama. Pokalbiai, prisiminimai, pasidžiaugimai, pakvietimai į vaišes, gegužines. Ir vėl susitikimai, bučiniai, pažintys ir kalbos; tai, rodosi, įprastas, bet nekasdienis bendravimas, dvelkiantis šventiniu pakylėjimu. Taip, tai buvo ir kai kur liko natūralus kaimo žmonių pasibuvimas. Kai dėl sovietinių okupantų ėmė keistis mūsų paprotynas, visa ėmė menkti, primityvėti. Kai su žmogumi pradėta nesiskaityti, kai imtas griauti lietuviškumas, tada apmirė tradicijos, sumenko gentiniai santykiai ir bendravimo džiaugsmas. Žmonės atlaiduose buvo tiesiog geri ir gražūs, nuoširdūs savo paprastumu. Taurumas buvo natūralus ir savas, nes priprastas. Grožėjimasis kitais – pats svarbiausias kaimo žmonių dvasinis bruožas, išlikęs ten, kur mažiau pigios duonos ieškotojų, perėjūnų, valkatūnų.
Kiekvienas žmogus yra (ir gali būti) grožio kūrėjas ir jo puoselėtojas. Grožio suvokimas, kaip minėta, yra išugdomas, bet kai kalbama apie natūralią kaime gyvenančio žmogaus grožio jauseną, atrodo, kad tai yra labiau įgimta, negu įgyta. Tuo labiau žavi tas paprastas, bet nepaprastai gilus ir gerokai sudėtingas buities ir būties vertinimas, net filosofinis žvilgsnis į įvairius gyvenimo reiškinius. Iš kartos į kartą buvo perduodama tokia gausi faktų, tiesų, įpročių, papročių, švenčių, atminties, savimonės sistema, kokia tiktai tenka stebėtis.
Tai, kad lietuvių tauta išliko, šimtmečiais niokota ir naikinta, yra pakankama paskata didžiuotis sava kultūra, stengtis geriau ją pažinti. Iš čia vienas žingsnis į tą dvasingumo erdvę, kurioje gyvenama gerai, natūraliai ir amžinai. Mažai tautai nėra kitų būdų savo atminčiai saugoti, savo mentalitetui ginti. Tai visą laiką jautė kuriančioji žmogaus dvasia, o santykio su amžinybe problema egzistuoja visur: tautosakoje ir tautodailėje, buityje ir darbuose. Apeigų svarbą taip pat sunku pervertinti. Jose ne viskas suvokiama protu, bet yra labai prasminga, artima ir būtina. Daug apeigų siejasi su pačiais svarbiausiais gyvenimo momentais - krikštynomis, vestuvėmis ir laidotuvėmis. Apeigos visad nekasdieniškos, gaubiamos šventumo aureolės. Tuo pačiu bendratautiniai, ypač su religija susieti dalykai įgyja ryškų tautinį atspalvį. Tautosakoje taip pat nepaprastai daug išminties, tiesos, liaudiškos filosofijos, kasdienybės skaidros. Kas prisiglaudė prie šių turtų, tas iškart suvokė užkoduotas prasmes, dvasinę tautos jėgą. Gaila, kad vislab prarandamas savaimus kraštų dainavimas, šokimas.
Kaip apibūdinti žmogaus darbų grožį, kaip įvertinti jo kūrybinio genijaus mastą, kaip suvokti kasdienybės santykį su būtimi? Žmogaus gerumas ir gražumas vienas nuo kito neatsiejama. Tai lyg susisiekiantys indai, rodantys ir liaudies estetikos savaimingumą, ir apeigų sakralumą, ir kasdienybės tikrumą. Gražus gyvenimas – ne vien švarus kiemas ir tvarkingas drabužis. Tai visa buities sankloda ir būties samprata. Tai vienu kitu brėžiu šiame rašinyje buvo sakyta. Visuose dar slypi noras patirti tai, kas vadinama natūralios gyvensenos ilgesiu. Galbūt tai gali atrodyti juokinga, bet lietuvio sąmonėje amžiams užkoduotas gamtos ilgesys, noras joje būti, noras išreikšti save kūryboje ir suvokti kuriančiojo grožį. Kaimo žmonių gerumas visuomet reiškėsi santykiais su kaimynais. Tai ne gyvenimas mieste, kur susvetimėjama kas žingsnis.
Kaimiečių moralinė kaimynystė graži pati savaime, kaip geriausių genties palikčių suma. Ne pavydas, o patarimas lydėjo merginas ir moteris, sodinant darželį, audžiant audinį, siuvant siuvinį. O kokia sielos palaima apimdavo, kai kelių kaimų vyrai, be jokio dirigento, sueidavo pavakarėmis sekmadienį padainuoti. Tomis gerumo ir grožio akimirkomis žmogus pasijausdavo Dievo kūriniu esąs, žmogaus bičiuliu vadinamas, erdvių kūdikiu regimas, žemės valdovu pavadinamas.
Netgi ir šiandien dar neišaiškintas tas didysis kūrybos geismas, kai beveik bemokslis kaimietis (V.Svirskis, L.Šepka, S.Riauba, P.Gerlikienė, M.Bičiūnienė) sugebėjo ne tiktai kurti, bet ir vertinti tikrovę, giliai ir prasmingai suvokti save mene ir meną savyje. Jų prigimties jėgos nekonfliktavo nei su aplinka, nei su bendruomene. Toks grožio suvokimas ugdė talentą, aukštino asmenybę, kėlė dvasią. Grožio siekimas iš mažens (švilpų drožimas, lėlių drabužėlių siuvimas, lazdos marginimas, margučio skutinėjimas, riestainių kepimas) jau buvo toji pirmoji paslaptinga grožio sritis (intuityvi ir tėvų aplinkos supama) ir kūrybos versmelė.
Liaudies kultūros neoficialiu simboliu tapo prieverpstė. Ir koplytėlė, verba, ąsotis, Rūpintojėlis, margutis taip pat idealiai prakalba apie liaudies meno savaimingumą, apie grožio suvokimo galias. Skausmas ir gėla, liūdesys ir džiaugsmas, nusivylimas ir susitaikymas, mąstymas ir tikėjimas – visa persipina, susiderina įvairiomis formomis, kurios, iš perspektyvos žiūrint, tampa didžia grožio sala. Pasaulio suvokimas ir savęs suvokimas šiame pasaulyje – tai pati unikaliausia kuriančio žmogaus savybė, kuria rodomas grožis, budinama dvasia, suvokiama dora.

Aleksandras ŠIDLAUSKAS

© 2003 "XXI amžius"

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija