Atnaujintas 2003 m. rugpjūčio 29 d.
Nr.66
(1170)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Ora et labora
Valstybė ir Bažnyčia
Katalikų bendruomenėse
Darbai
Ūkis
Istorijos vingiai
Mums rašo
Lietuva
Pasaulis


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Okupacinės kariuomenės išvedimo iš Lietuvos Respublikos teritorijos dešimtmečiui (1993-2003)
OKUPACINĖ KARIUOMENĖ LIETUVOJE

(Pabaiga. Pradžia Nr. 62, 64)

V dalis

JAUNUOLIUS SLĖPSIM SKANDINAVIJOJE!

Pasak Kanados eksperto Beno Lombardžio, 1990 metų pradžioje Lietuvoje buvo dislokuota apie 100 tūkst. Sovietų Sąjungos ginkluotųjų pajėgų kariškių (vėlesniu V. Landsbergio vertinimu, karių skaičius svyravo nuo 70 tūkst. iki 100 tūkst. ir padidėdavęs krizių metu), kurie sudarė realią Sovietų Sąjungos karinę atramą nepriklausomybės siekusioje Lietuvoje. Santykių su Sovietų Sąjungos karinėmis struktūromis ir sukarintomis institucijomis bei Lietuvos mobilizacinių resursų tvarkymo tvarkos palaipsnis keitimas vyko po Kovo 11-osios Akto. Po reikalavimo išvesti neteisėtai esančią Sovietų Sąjungos kariuomenę buvo priimami politiniai sprendimai, kurie ne iš karto, bet nuosekliai keitė sovietinės kariuomenės ir jos organizacijų realią padėtį bei galimybes. Viskas, kas priklausė nuo Lietuvos Respublikos politinės valdžios sprendimų ir priimamų nutarimų (tam savotiškai pasitarnavo ir Maskva, toliau traktuodama Lietuvą kaip Sovietų Socialistinę Respubliką, kurios „teisėta valdžia priėmė neteisėtus sprendimus”), pirmiausia realiai palietė keletą sovietinei karinei sistemai svarbių sričių.
Lietuvos SSR Aukščiausiajai Tarybai pradėjus realizuoti valstybės suverenitetą, 1990 m. kovo 13 d. priimtas nutarimas dėl 1967 m. spalio 12 d. SSRS visuotinės karinės prievolės įstatymo negaliojimo Lietuvos Respublikos teritorijoje. Buvo galima laukti, kad dalis iš 30 tūkst. sovietinėje kariuomenėje tarnaujančių jaunuolių gali mėginti grįžti į Lietuvą. Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba kreipėsi į Lietuvos Respublikos piliečius, tarnaujančius SSRS ginkluotosiose pajėgose, siūlydama pasilikti tarnybos vietose, kol derybose su SSRS vyriausybe bus išspręstas jų sugrąžinimas. Buvo prašoma savo elgesiu neišprovokuoti konfliktų bei pranešti apie tarnybos vietą ir sąlygas Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai. Be abejonės, dalis sovietinėje kariuomenėje tarnaujančių Lietuvos jaunuolių traktavo Aukščiausiosios Tarybos nutarimus kaip naikinančius privalomąją karinę tarnybą Sovietų Sąjungos kariuomenėje ir nemažai jų slapta grįžo į Lietuvą. Aukščiausioji Taryba 1990 m. kovo 14 d. nutarimu taip pat nutraukė SSRS gynybos ministerijos karinių komisariatų, esančių Lietuvos Respublikos teritorijoje, veiklą. Tuo buvo paliesta ne tik SSRS gynybos ministerijos mobilizacinė infrastruktūra, bet ir institucija, per kurią centralizuotai buvo organizuojama karo veteranų ir jiems prilygintų asmenų (beveik 22 tūkst. žmonių) socialinio aprūpinimo sistema. Buvo paliesti interesai su okupacine kariuomene susijusių asmenų, kurie iki tol naudojosi visoje SSRS teritorijoje veikusia lengvatų sistema,
Vadinasi, negalėjo neiškilti ir okupacinės kariuomenės statuso problema ir su tuo susijusi jaunuolių neteisėto mobilizavimo ir karinės prievolės vykdymo Lietuvoje problema. Tai, be abejonės, numatė ir Lietuvos politinė valdžia. Estijos komiteto narys Hallaste kovo 19 dieną susitikime su užsienio reikalų ministru A. Saudargu sužinojo, kad po nepriklausomybės paskelbimo kitu svarbiu žingsniu laikomas sutarties su SSRS vyriausybe pasirašymas, kuris fiksuotų sovietinės armijos statusą Lietuvos teritorijoje ir iš Lietuvos kilusių jaunuolių pasitraukimą iš sovietinės armijos.
Patriotas Vilniuje – dezertyras Maskvoje. Sovietinės armijos karinė vadovybė grasino patrauksianti jaunuolius į karo teismą už dezertyravimą: buvusio LSSR baudžiamojo kodekso 260 ir 261 straipsniais buvo numatyta už savavališką pasitraukimą iš dalinio ilgiau kaip tris paras bausti laisvės atėmimu nuo vienerių iki penkerių metų, o už dezertyravimą (pasitraukimą iš dalinio, turint tikslą išvengti karinės tarnybos) – nuo trejų iki septynerių metų. Lietuvos teisinė, politinė ir istorinė situacija reikalavo skubiai reaguoti į terminologiją, į ją įdedamą politinį turinį. „Dezertyro” sąvokos vartojimas sovietinėms karinėms pajėgoms leido pabėgančių, pasitraukiančių ar gaudomų Lietuvos jaunuolių problemą pridengti „drausmės palaikymo” teiginiu. V. Landsbergis išreiškė Lietuvos poziciją – atsisakymas tarnauti svetimoje armijoje neturi būti kvalifikuojamas kaip dezertyravimas. Buvo ieškoma teisinių būdų jiems apginti. Buvo rekomenduojama nebūti namuose, išvykti į kitą miestą. Pagalbos prašant iš Lietuvos Vyriausybės, buvo sudarytos sąlygos apsigyventi psichiatrijos ligoninės atskirame pastate Naujojoje Vilnioje. Buvo tikimasi, kad juos saugos Raudonojo Kryžiaus vėliava. Bet jaunuoliai buvo užpulti specialaus karinio dalinio ir išvežti į karinius dalinius. 1990 m. kovo 27-osios naktį įvykdytą Lietuvos piliečių pagrobimą Lietuvos valdžia įvertino kaip „niekuo nepateisinamą agresiją” ir 1940 metų agresijos tęsinį, kuriai priešinamasi tik moraline jėga ir nesipriešinant smurtu blogiui. Lietuva, atšaukdama iš Maskvos savo delegatus (buvusius SSRS liaudies deputatus), pareikalavo vesti derybas neutralioje teritorijoje. 1990 m. balandžio 4 d. buvo paskelbtas V. Landsbergio kreipimasis į Lietuvos jaunuolius – „visuotinis Lietuvos piliečių atsisakymas tarnauti būtų dar vienas žygis Lietuvos nepriklausomybės labui”, kartu pripažįstant Lietuvos valdžios juridinę ir moralinę atsakomybę „už atsisakymą tarnauti svetimiems”. Lietuvos valdžia, laikydamasi tik teisinių principų, realiai galėjo siūlyti tik derybas ir laukti kitos pusės reakcijos, tuo pat metu protestuodama prieš SSRS pavaldžių struktūrų veiksmus.
Politinio prieglobsčio paieška Skandinavijoje. Lietuvos politikai ieškojo ir kitų galimybių ginti besislapstančius nuo sovietinės armijos jaunuolius. Buvo tariamasi su atvykstančiais Skandinavijos šalių politikais ir aptariamos galimybės laikinai jaunuolius priglausti ir jų teritorijoje. Tokios derybos nebuvo oficialios, greičiau priminė slėpimo galimybių neoficialų zondavimą. Suomijos URM Politinio departamento direktorius Jaakas Kaurinkoskis (1990 11 28-30) susitikimuose su LR AT pirmininku V. Landsbergiu ir užsienio reikalų ministro pavaduotoju V. Katkumi pabrėžė: „SSRS nėra persekiojamų dėl politinių motyvų žmonių, todėl Suomija nesuteikia ir nesuteiks politinių pabėgėlių statuso emigrantams iš SSRS (ir Lietuvos)”. Bet po 1991 metų sausio įvykių tas pats J. Kaurinkoskis pabrėžė, kad, „situacijai Baltijos šalyse pablogėjus, Suomijos vyriausybė gali šį klausimą svarstyti”. Bet Suomijos vidaus reikalų ministras buvo pareiškęs, kad „tokie Baltijos jaunuolių prašymai, susiję su vengimu tarnauti sovietinėje kariuomenėje, nėra tas pagrindas, kuriuo remiantis būtų galima suteikti politinį prieglobstį”. Norvegijos URM Rytų Europos ir SSRS skyriaus vedėjas O. Nordshlettenas 1991 metų balandį išsakė panašias, oficialias URM ir vyriausybės nuostatas dėl politinio prieglobsčio suteikimo Lietuvos jaunuoliams, atsisakiusiems tarnauti sovietinėje kariuomenėje: „Kiekvienas atvejis bus nagrinėjamas ir sprendžiamas atskirai, t.y. individualiai. Vienu atveju prieglobsčio prašymo motyvai gali pasirodyti pakankamai svarūs, kitu – ne”. Jaunuolių, vengiančių tarnybos sovietinėje kariuomenėje, persekiojimo problemą buvo bandoma paversti ir užsienio šalims aktualia politine problema. Tiesa, Lietuvos užsienio reikalų ministerijos pastangos nedavė norimų rezultatų – politinio prieglobsčio suteikimas nebuvo garantuotas visiems to siekusiems kariams.
Prievartos tąsa. Lietuvoje 1990 metais du kartus nesėkmingai pabandžius organizuoti šaukimus į sovietinę kariuomenę, 1991 metų pavasarį paskelbus eilinį šaukimą į sovietinę kariuomenę Lietuvos teritorijoje, SSRS gynybos ministras D. Jazovas eilinį kartą galėjo tik konstatuoti įstatymo „Dėl visuotinės karinės prievolės” ignoravimą. Bet Lietuva šiuo atžvilgiu nebuvo išimtimi. Ir Baltijos respublikose, ir Užkaukazėje, ir Ukrainoje su Moldova vyko tie patys procesai: Latvijoje šaukimo į karinę tarnybą planas įvykdytas 10,9 proc. (1991 m. birželio 1 d. duomenimis), Lietuvoje – 4,7 proc., Estijoje – 7,3 proc., Armėnijoje – 0,9 proc., Gruzijoje – 2,1 proc., Moldovoje – 19,9 proc., Ukrainoje – 29,7 proc. (SSRS ginkluotųjų pajėgų Generalinio štabo vyriausiosios valdybos viršininko pavaduotojas gen. ltn. I. Matvejevas tuo pat metu per „Izvestijas” paskelbė du tris kartus padidintus „pakoreguotus” skaičius). D. Jazovo pirmasis pavaduotojas armijos generolas M. Moisejevas, 1991 metų pavasarį pareiškęs kariškių pageidavimą gauti piniginę kompensaciją už tarnybą Lietuvos teritorijoje (”vengiančiųjų tarnybos sąskaita”), Generalinio štabo vardu pagrasino už šaukimo į sovietinę kariuomenę plano nevykdymą „pasilikti sau teisę imtis visų, be išimties, priemonių besąlygiškam SSRS Vyriausybės nutarimo (dėl šaukimo į karinę tarnybą-R.K.) vykdymui”. Bet per metus, KAD direktoriaus A. Butkevičiaus liudijimu, nė vienas jaunuolis, atsisakęs tarnauti sovietinėje armijoje, nebuvo nuteistas. Buvo penki šeši atvejai, kai buvo bandoma tokius jaunuolius pagauti. Ir du trys atvejai, kai buvo per prievartą nuvesti.
Bet iki pat 1991-ųjų rudens iš esmės nebuvo išspręsta Lietuvos piliečių tarnybos sovietinėje kariuomenėje problema. Nors nuo 1989 metų rudens tarnaujančių sovietinėje kariuomenėje karių ir šaukiamų į tarnybą jaunuolių nuolat mažėjo, sovietinėje kariuomenėje ir toliau buvo sulaikoma tūkstančiai Lietuvos piliečių. 1991 metų rugsėjį sovietinėje kariuomenėje tebetarnavo 16 tūkst. Lietuvos piliečių, tarp kurių buvo 11 tūkst. lietuvių. Karinę prievolę ir mobilizacijas vykdžiusios institucijos – kariniai komisariatai buvo išformuoti tik 1991-ųjų spalio pradžioje.

VI dalis

„RED ARMY GO HOME“ arba „LIETUVIAI NAMO!“
Prezidentinis ar karinis-okupacinis valdymas. Nuo 1991 metų sausio Lietuva gaudavo ir ryškesnę tarptautinę paramą. Pirmiausia buvo pasiremta kitų Baltijos valstybių ir B. Jelcino vyriausybės parama. 1991 m. sausio 13 d. Taline B. Jelcinas kartu su Baltijos valstybių vadovais pasirašė pareiškimą, kuriame ne tik pripažino viena kitos suverenitetą, bet ir pasmerkė “ginkluotos prievartos veiksmus prieš Baltijos valstybių savarankiškumą ir jų taikius gyventojus”. Žinoma, tai nekeitė SSRS kariuomenės statuso, bet daugiau ribojo jos veiksmus, kuriuos tarptautinė bendruomenė pirmiausia traktuodavo kaip žmogaus teisių laužymą. Buvo remiamasi ir Skandinavijos šalių parama. Pavyzdžiui, Norvegijos premjerui O. Sysei po Kovo 11-osios įvertinus SSRS kariškių veiksmus (pirmąjį bandymą užgrobti Spaudos rūmus) kaip „nusikalstamus ir neapgalvotus”, 1991 m. sausio 7 d. Norvegijos užsienio reikalų ministras SSRS pasiuntiniui išreiškė susirūpinimą dėl kariuomenės permetimo į Baltijos šalis, sausio 13 dieną Norvegijos premjerė laiške M. Gorbačiovui pasmerkė prievartos akcijas Lietuvoje, vasario 7 dieną užsienio reikalų ministras H. Thorvaldas Stoltenbergas 47-ojoje Žmogaus teisių komisijos sesijoje Ženevoje teigė, kad „niekas negali pateisinti brutalios karinės jėgos panaudojimo prieš beginklius žmones”. Pagaliau prie to prisidėjo ir aiškiai išsakoma Lietuvos pozicija apie destabilizuojantį sovietinių karinių pajėgų vaidmenį: „Grubus karinis įsikišimas, politinės sistemos suardymas jėga būtų tolygūs Lietuvos okupacijai, su visomis iš to kylančiomis vidinėmis ir tarptautinėmis pasekmėmis”. Po Sausio įvykių V.Landsbergis uždarame AT posėdyje dar tiksliau apibrėžė karinių struktūrų vaidmenį Lietuvoje, jeigu būtų paskelbta apie „prezidentinio valdymo” įvedimą: „Lietuvai negresia joks prezidentinis valdymas”, „tas valdymas yra karinis okupacinis”.
Rusai „namo” - lietuviai namo. Nors ir ilgai vyko procesas, kurio metu buvo derinamos įvairių Lietuvos valdžios grandžių santykių su sovietine armija politika, iki 1991 metų rudens buvo susitaikoma su realybe – okupacinė kariuomenė toliau liko Lietuvoje. Net atsisakius buvusios kariškių lengvatų ir socialinio aprūpinimo sistemos, nevykdant karinės prievolės ir mobilizacinių įstatymų, teko susitaikyti su faktu, jog ir toliau tūkstančiai Lietuvos jaunuolių tarnavo toje kariuomenėje. Lietuvos pastangos pradėti derybas su Sovietų Sąjungos vyriausybe nebuvo sėkmingos, nes SSRS neketino atsisakyti aneksuotos Lietuvos. Po 1991-ųjų rugpjūčio pučo prasidėjus Lietuvos Respublikos tarptautinio pripažinimo procesui, Lietuva pasistengė kuo greičiau suteikti sovietinei kariuomenei „išvedamos kariuomenės” statusą. Sovietų Sąjungos gynybos ministerija jau rugsėjo pradžioje parengė projektus dokumentų, kuriais norėta nustatyti SSRS ginkluotųjų pajėgų „laikino buvimo” Respublikos teritorijoje statusą. Atrodo, kad kariškiai Lietuvos dar nenorėjo pripažinti kaip lygiavertės partnerės ir projektus numatė tik „suderinti” su Lietuva. Bet jau 1991 m. rugsėjo 10 d. Maskvoje Baltijos vyriausybių atstovai susitiko su SSRS gynybos ministru E. Šapošnikovu ir aptarė kariuomenės išvedimo terminus. Rusijos pusė iškėlė naują sąlygą – kariuomenės išvedimo pradžios Baltijos šalyse galima tikėtis tik po jos išvedimo iš kitų Rytų Europos valstybių, t.y. ne anksčiau kaip 1994 metais.
Bet pirma išspręsta problema tapo Lietuvos piliečių tarnybos sovietinėje kariuomenėje klausimas. Po Baltijos šalių politinių pastangų SSRS prezidento 1991 m. rugsėjo 19 d. įsako pagrindu rugsėjo 24 dieną SSRS gynybos ministras paskelbė įsakymą „Dėl piliečių, pašauktų Lietuvos, Latvijos, Estijos teritorijose ir tarnaujančių tikrąją karinę tarnybą, paleidimo iš SSRS ginkluotųjų pajėgų”. V. Landsbergis ir SSRS gynybos ministras E. Šapošnikovas sutarė demobilizaciją įvykdyti per dvi savaites. 16 tūkst. Lietuvos jaunuolių paleista į namus spalio mėnesį. Bet ir po šito SSRS gynybos ministerija dar iš inercijos mėgino Lietuvą laikyti sąjunginės karinės infrastruktūros subjektu – 1991 m. spalio 5 d. SSRS gynybos ministras J. Šapošnikovas pasiūlė tartis ne tik dėl kariuomenės statuso, bet ir dėl gynybos biudžeto formavimo principų, eilinio šaukimo į karinę tarnybą ir dėl kariškių tarnybos tvarkos.
Baltijos valstybių atstovų „nesutarimai”. 1991 metų rudenį, AT priėmus sprendimą reikalauti išvesti sovietinę kariuomenę iki metų pabaigos, tai tapo pagrindine užsienio politikos linija. Rengiantis santykių normalizavimui ir tarpvalstybinei sutarčiai, dauguma Sovietų Sąjungai iškeltų klausimų vienaip ar kitaip buvo susiję tik su armijos problemomis. Iki prasidedant konsultacijoms dėl derybų objekto, siekta gauti suformuluotus SSRS atsakymus: dėl protokolo apie jėgos nenaudojimą ir nesikišimą į vidaus reikalus pasirašymo; dėl skubaus kariuomenės išvedimo iš Vilniaus; dėl atsakomybės už bet kokius armijos ir kitų, neteisėtų ir nelegalių jos likučių veiksmus Lietuvoje; dėl žinių apie Lietuvoje dislokuotą ir po teritoriją vežiojamą branduolinį ir cheminį ginklą; dėl kariuomenės skaičiaus Lietuvoje paskelbimo; dėl atsakymų, kada priims skubų sprendimą dėl armijos išvedimo ir kodėl dabar neišveža karinės technikos iš Lietuvos.
1991 m. spalio 5 d. Baltijos valstybių tarybos posėdyje, koordinuojant užsienio politiką, buvo priimti svarbūs dokumentai – dėl nedelsiamo SSRS kariuomenės išvedimo iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos, kur buvo išdėstyti konkretūs reikalavimai Sovietų Sąjungai dėl armijos išvedimo, karinių struktūrų panaikinimo, išvedamos kariuomenės socialinių problemų sprendimo.
Bet, svarstant šiuos dokumentus, šalių nuomonės skyrėsi. Lietuvos delegacija, vadovaujama V. Landsbergio, laikėsi nuostatos, kad sovietinės kariuomenės padėtis Baltijos valstybėse negali būti derybų objektu, jos buvimas yra nelegalus ir derybos tik legalizuotų SSRS armijos buvimą. Armijos išvedimas turi prasidėti nedelsiant ir tęstis ne ilgiau kaip iki metų pabaigos. Latvijos atstovų nuomone, sovietinės armijos statuso klausimas gali būti derybų objektu ir būtina nustatyti realų išvedimo terminą. A. Gorbunovas pasiūlė dvejus metus, G. Vagnorius – nustatyti visiško kariuomenės išvedimo terminą iki 1993 metų. Estų delegacija taip pat palaikė latvių variantą. Estijos ministras pirmininkas E. Savisaras su SSRS gynybos ministerija jau buvo sudaręs sutartį iki lapkričio 3 dienos nustatyti kariuomenės išvedimo grafiką, uždrausti visus kariuomenės judėjimus be Estijos vyriausybės leidimo, visus karinius manevrus, pradėti inventorizuoti kariuomenės valdomus objektus. Nors V. Landsbergis papriekaištavo estams, kad jie rengiasi įteisinti sovietinės armijos statusą, visgi buvo sutarta laikytis suderintų išvedimo principų: neleisti karinių dalinių papildyti šaukiamaisiais, išvesti kariuomenę iš sostinių (iki 1991 m. gruodžio 1 d.), neleisti išformuoti karinių dalinių vietoje ir derėtis dėl socialinių garantijų kariškiams, nesiejant to su išvedimo procesu, reikalauti 1940 metais įkurtos Pabaltijo karinės apygardos ir jos struktūrų panaikinimo Baltijos valstybių teritorijose.
Šuškevičiaus „demilitarizuojanti korta”. Lietuva siekė ne tik sovietinę kariuomenę eliminuoti savo teritorijoje, bet ir susilpninti jos karinį buvimą kaimyninėse teritorijose. Nors, remdamasi vadinamojo „vakuumo” arba saugumo sistemos Europoje išbalansavimo problemos atsiradimu, Sovietų Sąjunga nedavė oficialaus sutikimo išvesti kariuomenę, problema buvo aptariama gana aktyviai remiantis Baltijos valstybių nepriklausomybės pripažinimu ir sovietinių respublikų suvereniteto deklaracijomis. Lietuva 1991 m. spalio 24 d. derybose su Baltarusija aptarė karinio saugumo linijos įvedimą, apytikriai atitinkančios 1920 metų Lietuvos ir SSRS sutartį, į vakarus nuo kurios negali būti dislokuojami jokie SSRS ginkluotųjų pajėgų daliniai. Siekta, kad iš Lietuvos išvedamos divizijos nebūtų dislokuojamos šalia Lietuvos sienos. Tuo metu gauti S. Šuškevičiaus užtikrinimai, kad „Baltarusija sieks visiško SSRS kariuomenės išvedimo iš savo teritorijos. Ji galėtų suformuluoti šį reikalavimą taip, kad pirmiausia kariuomenė būtų išvedama iš šalia Lietuvos sienos esančių dislokacijos vietų”. Baltarusijai pasiskelbus neutralia valstybe, tai atrodė realia galimybe.
Žala ar tik skirtingas istorijos vertinimas? Svarstyta ir galimybė išsiderėti nuostolių kompensavimą ir gauti kompensaciją ginklais už 1940 metais įvykdytą Lietuvos kariuomenės sunaikinimą (buvo paskaičiuota, kad 1940 metais nusavinta Lietuvos kariuomenės ginkluotės ir karinio turto už 735,2 mln. dolerių). Tokias rekomendacijas pateikė ir Vengrijos užsienio reikalų ministerijos III Europos teritorinio departamento darbuotojas F. Kontra. Sovietų Sąjungai pareikalavus kompensacijos už paliktus karinius aerodromus ir nekilnojamą turtą, o Vengrijai pateikus sąskaitą už padarytą ekologinę žalą, galiausiai „Vengrija pasiūlė priimti „nulinį” variantą, t.y. paliekamų karinių objektų vertę prilyginti ekologinei žalai”. Bet pagal tarptautinės teisės nuostatas Lietuvos Respublikos nuosavybės teisės į nekilnojamąjį turtą Lietuvos teritorijoje buvo neginčijamos ir negalėjo būti derybų ar susitarimų objektu (šios nuostatos ir laikėsi Lietuvos delegacija 1992 metų derybose su Rusija). Lietuva 1991 m. lapkričio 28 d. išleido įstatymą, kuriuo nustatė, kad SSRS kariuomenės naudojami pastatai ir statiniai priklauso Lietuvos Respublikai. Tik vėliau, jau svetimai kariuomenei palikus Lietuvos teritoriją, buvo nustatyta, kad SSRS kariuomenė paliko turto (panaudojamo Lietuvos ūkio ar jos kariuomenės poreikiams) už 716 mln. dolerių, o ekologinė žala siekė 1,78 mlrd. dolerių. Padaryta didžiulė žala Lietuvos valstybei, jos piliečiams, gamtai, ūkiui ir kultūrai buvo tiesioginė Sovietų Sąjungos okupacijos ir aneksijos pasekmė, sąlygota okupacinės kariuomenės 50 metų trukusio buvimo Lietuvos teritorijoje.
Lietuvos užsienio reikalų ministras A. Saudargas pokalbyje su Italijos ambasadoriumi Lietuvai F. Temesta 1991 m. lapkričio 8 d. trumpai apibrėžė Lietuvos pagrindinę nuostatą dėl sovietinės kariuomenės: „Lietuva jokiomis sutartimis nelegalizuos sovietų kariuomenės bazavimo Lietuvoje ir jos politika šiuo klausimu lieka nepakitus: kuo greičiau išvesti okupacinę kariuomenę iš Lietuvos teritorijos. Neapibrėžta jokiu juridiniu reglamentu sovietų kariuomenė yra didžiausias Lietuvos politinės įtampos šaltinis”. Lietuvos nacionalinio saugumo politika dar tik formavosi, bet pagrindiniu nacionalinio saugumo užtikrinimo principu laikytas lemiamo politinės situacijos destabilizavimo židinio pašalinimas išvedant svetimą kariuomenę. Bet derybos su Sovietų Sąjunga taip ir neprasidėjo – SSRS, kaip tarptautinių santykių subjektas, nustojo egzistuoti 1991 m. gruodžio 24 d., o Rusija pasiskelbė SSRS teisių ir pareigų tęsėja. Svetimos kariuomenės išvedimo iš Lietuvos teritorijos problema iš esmės buvo išspręsta 1992-1993 metais. Bet išliko okupacinės kariuomenės padarytos žalos atlyginimo problema, kurios sprendimas tiesiogiai priklauso ir nuo suinteresuotų šalių požiūrio į tarptautinę teisę, ir nuo skirtingų požiūrių į šalių istoriją.

Raminta KŠANYTĖ

© 2003 "XXI amžius"

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija