Atnaujintas 2003 m. rugsėjo 24 d.
Nr.73
(1177)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Ambicijos nustelbia galimybes

Rusija, vėliau Sovietų Sąjunga visais laikais stengėsi trūks plyš nustebinti pasaulį ir pasipuikuoti savo laimėjimais bei pasiekimais, kartais labai keistais ir netgi juokingais. Pakanka paminėti „Car - puška“ ar „Car - kolokol“ („caras - patranka“ ir „caras - varpas“), esančius Kremliuje ir rodomus užsienio bei vietiniams svečiams. (Ši patranka niekada neiššovė, o varpas niekada neskambėjo.) Stalino režimo metu visos sovietinės enciklopedijos, jau nekalbant apie vadovėlius, teigė, jog visi pagrindiniai pasaulio išradimai buvo atlikti Rusijoje. Pasirodo, atsilikusi Rusija išrado elektrą, garvežį, radiją ir t.t. Tiesa, vėliau šių išradėjų pavardės dingo iš vadovėlių puslapių, tačiau „honoras“ liko. Labai panašus į tą, kuris buvo griūvančioje Žečpospolitoje, kai visiškai nusigyvenę bajorai, praulioję savo dvarus ir žemes, iš paskutiniųjų stengėsi pasirodyti, kokie jie yra turtingi ir visko pertekę.

Panašūs dalykai vyksta ir dabar. Paskutinis to pavyzdys - neseniai organizuotas tarptautinis aviacijos salonas Žukovske, netoli Maskvos. Šis renginys turėjo pademonstruoti didžiulius Rusijos aviacijos laimėjimus. Tiek karinės, tiek civilinės aviacijos. Po keliolika kartų per dieną per visas Rusijos žiniasklaidos priemones buvo kartojama, koks tai nepaprastai svarbus įvykis šis Žukovskio tarptautinis aviacijos salonas, kur kas geresnis ir reikšmingesnis nei tradiciniai tokie salonai, rengiami Prancūzijoje, La Buržė oro uoste. Tuo pačiu metu Rusijos spauda rašė, o televizija rodė, kokioje gilioje duobėje atsidūrė Rusijos aviacijos pramonė. Antra vertus, išgirtieji sraigtasparniai MIG ėmė kristi kaip musės. Ne tik Čečėnijoje nuo laisvės kovotojų kulkų ir raketų, bet ir skrendant aukštiems pareigūnams. Jau net du Rusijos gubernatoriai žuvo sraigtasparnių avarijose. Išliaupsintų TU markės keleivinių lėktuvų jau seniai nebepriima civilizuotų šalių oro uostai, o jų katastrofos trečiojo pasaulio šalyse tapo įprastu reiškiniu. Kai kurių ekspertų prognozėmis, netrukus Rusijos aviacijos pramonė žlugs. Todėl visai logiškai kyla klausimas, jog Žukovskio tarptautinis aviacijos salonas tėra puota maro metu.

Žukovskio salonas buvo pavadintas MAKS (Tarptautinis aviakosminis salonas). Paprastai tokie salonai rengiami šalyse, kurios iš tiesų gali sudominti potencialius aviacijos technikos pirkėjus, arba ten, kur tie galimi potencialūs pirkėjai gyvena. Bent jau pastaruoju metu Rusijos jokiu būdu negalima priskirti tokioms valstybėms. Aišku, Rusija labai norėtų įsigyti naujausių aviacijos lainerių ir kitos technikos, tačiau galimybės gana ribotos. Valstybė neturi pinigų naujiems lėktuvams pirkti.

Todėl, esant tokiai padėčiai, belieka viena - verstis iš kailio bandant parodyti pasauliui, jog Rusija gali konkuruoti su garsiausiomis pasaulio firmomis gaminant šiuolaikinius aviacijos lainerius. Tai ir buvo bandoma daryti Žukovske. Štai ką apie MAKS saloną rašė Rusijos laikraščio „Tribūna“ apžvalgininkas Igoris Jelkovas: „Lyginti rusišką saloną su La Buržė neįmanoma. Geriausiu atveju, to išvis nederėjo daryti. Vadinkite tai, jeigu norite, puota, nes be jos - visiškas maras“.

Rusai MAKS salone pristatė ir savo strateginį bombonešį bei raketnešį TU-160. Jis savo pirmąjį skrydį atliko 1981 metais. Tai iš tiesų galingas monstras. Jo svoris - 275 tonos, be kuro papildymo gali skristi 12500 km penkiolika valandų. Maksimalus greitis - 2200 kilometrų per valandą. Sparnų plotis - 56 metrai, ilgis - 54 m, gali gabenti 45 tonas kovinio krovinio (raketų, bombų ir t.t.). Apginkluotas sparnuotomis raketomis K-55, galinčiomis pasiekti taikinį už 200 kilometrų. Šiuo metu Rusijoje beliko penkiolika tokių strateginių bombonešių.
Savo ruožtu Jungtinės Valstijos Žukovskio MAKS salone pademonstravo irgi panašią karinę „senieną“ - garsųjį strateginį bombonešį B-52. Jis pirmą kartą pakilo į orą dar 1952 metais, o B-52 gamyba buvo sustabdyta po dešimties metų - 1962-aisiais. Svoris pakilimo metu - 220 tonų, gali skristi be kuro papildymo 16000 km ir išbūti ore aštuoniolika valandų. Maksimalus greitis - 900 kilometrų per valandą. Sparnų plotis - 60 metrų, ilgis - 58 metrai. Gali gabenti 22 t karinių krovinių - dvylika sparnuotųjų raketų „Tomahawk“, galinčių pasiekti taikinius už 2000 km, ir dvidešimt valdomų raketų, kurių skridimo nuotolis - 1500 km. JAV armijoje dar liko 90 B-52 bombonešių.

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija