Atnaujintas 2003 m. gruodžio 10 d.
Nr.94
(1198)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Paskutinė Maskvos viltis

Kuo didesnė valstybė, ypač jei ji kurta imperiniu būdu, tuo labiau jai gresia vidiniai ir išoriniai pavojai. Dėl šios priežasties tokia valstybė išlaiko didelę kariuomenę, įsigyja modernią ginkluotę, dėl jaučiamos nuolatinės baimės rūpinasi ne tik ypatinga sienų apsauga, bet greta tų sienų siekia turėti buferines zonas – sau palankias, kokiais nors būdais nuo jos priklausomas valstybes.

Rusijos Federacijos priešinimasis kaimyninių valstybių jungimuisi į NATO ir ES ir yra akivaizdus siekis turėti Baltijos valstybes kaip buferinę zoną. Su Suomija SSRS buvo sudariusi ypatingą, saugumo atžvilgiu sau palankią sutartį (ji tebegalioja), kitas jos paribio valstybes stengiasi pajungti energetinei ar kitokiai priklausomybei. Reikalavimai išskirtinių sąlygų tranzitui į Karaliaučiaus kraštą, besitęsianti to krašto okupacija, pririšimas prie Rusijos energetinių išteklių, o labiausiai trukdymas jungtis į euroatlantines struktūras yra Rusijos strateginiai siekiai. Žinant, kad nei NATO, nei ES į savo organizacijas nestabilių, trapios demokratijos šalių įsileisti nenori, šia kryptimi Rusijos specialiųjų tarnybų veikla yra itin aktyvi. Lietuvoje demokratija, valstybingumo įtvirtinimas dėl neišugdytos, nesusiformavusios pilietinės visuomenės, dėl išlikusio komunistinio paveldo žengia pirmuosius, dar labai netvirtus žingsnius. Tokiomis sąlygomis, ilgus dešimtmečius veikusios, įmantriausius poveikio būdus įsisavinusios, nei Rusijoje, nei iš jos išsivadavusiose šalyse be pėdsako neišnykusios, specialiosios tarnybos gali ir iš tikrųjų daro poveikį šių valstybių vidiniam stabilumui.

Lietuva 1990 metais patyrė išsivadavimo, laisvės, nepriklausomybės gūsį, blogio imperija – SSRS griūties šoką. Tačiau tokia padėtis tęsėsi neilgai: minėto gūsio vertybės virto jų grimasomis, blogio imperija pradėjo atsigauti. Tik ką sukurtas demokratijos mechanizmas pradėjo veikti ne valstybingumo įtvirtinimo, bet buvusios partinės nomenklatūros įsitvirtinimo naudai. Į valdžią Lietuvoje grįžo vakarykščiai prievartautojai, imperija ieškojo ir nesunkiai surado bei atstatė laikinai sutrikusius ryšius. Skverbimuisi į valdžią buvo panaudotos pilkosios bei juodosios technologijos ir net juodoji magija. Labai panašu, kad modernios juodosios magijos poveikis buvo panaudotas dabartinio Prezidento (gal ir kitų valdžios vyrų) atžvilgiu: neturint politinės veiklos patirties, tapti du kartus sostinės meru, du kartus valstybės Premjeru ir, nepasižymėjus tuose postuose bent kokiais teigiamais pasiekimais, tapti Prezidentu – sveiku protu nesuvokiamas ir racionaliai nepaaiškinamas dalykas. Ir kas galėtų paneigti, kad burtininkė iš Gruzijos neužhipnotizavo Prezidento ir kad pastarosios panašiu būdu burtininke nepadarė Rusijos specialiosios tarnybos ir nepakišo mūsų aukštiems valstybės vyrams su atitinkama misija. Juk ne tik atskiriems asmenims, bet ir visuomenės psichiniam poveikiui jau yra sukurtos efektyvios priemonės (vieną tokių „nekaltų“ sovietiniais laikais demonstravo Kašpirovskis).

Žavintys pažadai, balaganiniai renginiai, fejerverkai, spalvotų dūmų uodegos paskui lėktuvus, oro balionai, milijoninės išlaidos – ar ne masinės hipnozės seansai, privertę įtikėti, kad kandidatas į Prezidentus yra ne tik gelbėtojas, bet pranašas ir išganytojas. Įtikėjusi liaudis išsirinko, o išrinktasis įtikėjo, kad yra visagalis, pradėjo veikti pagal savo planą. Tačiau magai netruko priminti, kas yra tikrasis šeimininkas, kas pinigus mokėjo ir muziką užsakė, pagal kokį ir kieno planą turi Prezidentas veikti. Deja, planas „Strekoza“, turėjęs tikslą destabilizuoti valstybėje padėtį, buvo surastas ir išviešintas, demaskuoti kiti kėslai, kas ir sutrukdė Prezidento „globėjams“ planus įgyvendinti. Beliko paskutinė Maskvos viltis padėčiai valstybėje destabilizuoti – pasinaudoti prezidentine krize, sutrukdyti Lietuvai įstoti į NATO ir ES.

Dalis visuomenės, įtikėjusi Prezidentu kaip gelbėtoju, nesusipažinusi su jo konstitucinėmis galiomis, kurstoma pasišiaušėlių nestabilios orientacijos vedlių, priešinasi Prezidento atsistatydinimui, skatina visuomenės susiskaldymą, kelia sumaištį. Ir nedera tos visuomenės dalies smerkti, nes ne iš gero gyvenimo ji taip elgiasi; aukščiausių valdžių dėmesio stoka skurstantiesiems, iš Prezidento lūpų sklindančios užuojautos liaudžiai sukėlė liaudies užuojautą „skriaudžiamam“ Prezidentui, prezidentinę krizę.

Prezidentinė krizė – netinkamai laikyto demokratijos egzamino pasekmė. Panašu, kad egzaminą teks perlaikyti. Visuomenė, įpainiota į neįvykdomų pažadų, nerealių įsipareigojimų pinkles, pareiškė ne savo, o manipuliatorių valią. Tebūna skaudi patirtis pamoka ateičiai, kad nevirstų realybe paskutinė Maskvos viltis. O Advento metu reikėtų susilaikyti nuo šurmulio, kiršinimo, ypač iš į nepavydėtiną padėtį pakliuvusio valstybės vadovo pusės.

Algimantas ZOLUBAS

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija