Atnaujintas 2004 m. sausio 2 d.
Nr.1
(1204)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Didis Viešpaties Apreiškimo džiaugsmas

Kristaus Gimimo šventę pirmųjų amžių krikščionys pradėjo švęsti truputį vėliau nei Viešpaties Apreiškimo (Trijų Karalių). Seniausi šaltiniai liudija, jog pastaroji buvo žinoma jau III amžiuje, o Kristaus Gimimo – tik nuo IV amžiaus. Adventas skaičiuotas ne Kalėdų, bet Epifanijos – Viešpaties Apreiškimo šventės atžvilgiu. Epifanijos švente buvo ypatingai paminimas Kristus apreiškimas pagonims, akcentavęs, jog Kristaus atneštas išganymas yra skirtas visų tautų žmonėms, ne vien Izraelio. Sužibusi žvaigždė paskatino tris išminčius iš pagoniškų tautų atvykti pasveikinti užgimusio karaliaus.

Apskritai visas šias šventes – Gimimo, Trijų Karalių, Paaukojimo šventykloje (Grabnyčios), Kristaus Krikšto – galima būtų vadinti viena didele ir ilga Kristaus Apreiškimo švente, prasidedančia Kalėdomis ir pasibaigiančia Grabnyčiomis. Kadaise ši Viešpaties Apreiškimo šventė buvo viena, tačiau amžiams bėgant pamažu išsiskaidė į keletą. Štai kodėl, ko gero, jaučiant tą vieną vedamąją šio laikotarpio mintį ir prasmę, Lietuvoje ir Lenkijoje Betliejus bažnyčiose išardomas ir paliaujama giedoti Kalėdų giesmes tik po Grabnyčių, nors Kalėdų liturginis laikotarpis baigiasi anksčiau – Jėzaus Krikšto švente.

Viešpaties Apreiškimu (Epifanija) ši šventė vadinama neatsitiktinai, nes ne pats Jėzus Kristus, bet kiti apreiškia Jį esant Dievo Sūnumi, Mesiju ir pasaulio Išganytoju. Vėliau Jėzus, pradėjęs savo išganingą veiklą, pats apie save paliudys žodžiais ir stebuklingais darbais.

Prisiminkime tuos Epifanijos įvykius, remdamiesi Šventojo Rašto tekstais:

1. Jėzų kaip Mesiją ir Išganytoją piemenims apreiškia angelas iš dangaus: „Nebijokite! Štai aš skelbiu jums didį džiaugsmą, kuris bus visai tautai. Šiandien Dovydo mieste jums gimė Išganytojas. Jis yra Viešpats Mesijas” (Lk 2 10-11).

2. Jėzų kaip Karalių apreiškia užsižiebusi žvaigždė danguje ir Rytų išminčiai, kuriuos ji paskatino keliauti ir atvedė prie ėdžių: „Jėzui gimus Judėjos Betliejuje karaliaus Erodo dienomis, štai atkeliavo į Jeruzalę išminčiai iš Rytų šalies ir klausinėjo: „Kur yra gimusis Žydų karalius? Mes matėme užtekant jo žvaigždę ir atvykome jo pagarbinti“. (...) Ir štai žvaigždė, kurią jie buvo matę užtekant, traukė pirma, kol sustojo ties ta vieta, kur buvo kūdikis. Išvydę žvaigždę, jie be galo džiaugėsi. Įžengę į namus, pamatė kūdikį su motina Marija ir, parpuolę ant žemės, jį pagarbino. Paskui jie atidengė savo brangenybių dėžutes ir davė jam dovanų: aukso, smilkalų ir miros“ (Mt 2, 1-2, 9-11).

3. Jėzų kaip Išgelbėtoją apreiškia senelis Simeonas, kai atėjo laikas atnešti į šventyklą jį paaukoti: „Šventosios Dvasios paragintas, jis atėjo dabar į šventyklą. Įnešant gimdytojams kūdikį Jėzų, kad pasielgtų, kaip Įstatymas reikalauja, Simeonas jį paėmė į rankas, šlovino Dievą ir sakė: „Dabar gali, Valdove, kaip buvai žadėjęs, leisti savo tarnui ramiai iškeliauti, nes mano akys išvydo Tavo išgelbėjimą, kurį tu prirengei visų tautų akivaizdoje: šviesą pagonims apšviest ir tavosios Izraelio tautos garbę”(Lk 2, 29-32).

4. Ir Jonas Krikštytojas liudija Jėzų: „Matydamas ateinantį Jėzų, Jonas prabilo: „Štai Dievo Avinėlis, kuris naikina pasaulio nuodėmę! (...)„Aš mačiau Dvasią, lyg balandį nusileidžiančią iš dangaus, ir ji pasiliko virš jo. Aš jo nepažinojau, bet tas, kuris mane pasiuntė krikštyti vandeniu, buvo pasakęs: ‘Ant ko pamatysi nusileidžiančią ir pasiliekančią Dvasią, tas ir bus, kuris krikštys Šventąja Dvasia’. Aš tai mačiau ir liudiju, kad šitas yra Dievo Sūnus“ (Jn 1, 29-34).

5. Jėzui pasikrikštijus, Šventoji Dvasia balandžio pavidalu nusileidžianti ant Jo ir Tėvo balsas iš dangaus paliudija Jėzų esant Dievo Sūnų: „Pakrikštytas Jėzus tuoj išbrido iš vandens. Staiga jam atsivėrė dangus, ir jis pamatė Dievo Dvasią, sklendžiančią žemyn it balandį ir nusileidžiančią ant jo. O balsas iš dangaus prabilo: „Šitas yra mano mylimasis Sūnus, kuriuo aš gėriuosi“ (Mt 3, 16-17).

Jėzaus gimimą lydi įdomi aplinkybė, kuri galėtų perspėti kiekvieną krikščionį. Kokie žmonės buvo susiję su Jėzaus apreiškimu ir priėmė Jį kaip Dievo Sūnų? Biblijos liudijimu, tie, kurie šiame pasaulyje yra laikomi svarbiais, atstūmė Jėzų. Betliejaus smuklininkai užkietina širdį ir pagaili nėščiai Marijai vietos, todėl Šventoji Motina pagimdo tvartelyje. Tuo metu valdęs Erodas neatpažįsta Jėzuje Išganytojo, bet regi Jame varžovą ir pavojų savo paties valdžiai, todėl siunčia savo kareivius nužudyti Jo ir visų apylinkės kūdikių, kad būtų tikresnis. Jėzų atpažino ir liudijimą apie Jį priėmė paprasti piemenys, išminčiai ir didis atgailos bei maldos vyras Jonas Krikštytojas. Šie įvykiai tarsi simbolika, kuria norima pasakyti, jog Išganytoją geriau atpažįsta paprasti, tyros išminties ir dvasiški žmonės. Karalystės paslaptys apreikštos mažutėliams!

Beje, Epifanijos dieną (dabar tai būtų Trijų Karalių šventė) būdavo paskelbiama tų metų Velykų data, kurios nustatymas kadaise buvo sudėtingas reikalas, sukeldavęs daug ginčų. 325 metais I Nikėjos Visuotinis Susirinkimas nusprendė, kad Velykos turi būti švenčiamos per pirmą pilnaties sekmadienį po pavasario lygiadienio. Jis gali būti tarp kovo 22 d. ir balandžio 25 d.

Šis Velykų datos paskelbimas Epifanijos šventėje nėra atsitiktinis, nes Viešpaties Apreiškimas yra tiesiogiai susijęs su Velykomis. Dievo Sūnus tapo žmogumi, kad Velykų auka atpirktų ir išvaduotų žmoniją.

Tiek nuostabių liudytojų apreikštas, Jėzus tikrai yra Mesijas, Išganytojas, mylimasis Tėvo Sūnus, todėl, jų paskatinti, turime Jį visa širdimi ir protu tokį ir priimti.

Kiekvienas krikščionis yra pašauktas būti ir trimis karaliais, ir Jonu Krikštytoju, ir kelrode žvaigžde. Yra pašauktas savo šventumu spinduliuojančiu krikščionišku gyvenimu ir Dievo žodžio skelbimu apreikšti kitiems Išganytoją!

Angelų skelbiamą ramybę – „Garbė Dievui aukštybėse, o žemėje ramybė jo mylimiems žmonėms!“ (Lk 2,14) ko gero, tiksliausiai paaiškina popiežiaus Pijaus IX žodžiai: „Pax Christi – in regno Christi“ (Kristaus ramybė – Kristaus viešpatavime).

Kun.Oskaras P.Volskis

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija