Atnaujintas 2004 m. sausio 28 d.
Nr.8
(1211)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai

Atsigręžę veidu į Lietuvą

Lina KLUSAITĖ

Pirmą kartą išsamiau pristatoma išeivijos dailė

„Išeivijos dailė. Tarp prisirišimo ir išsilaisvinimo“ – taip vadinasi naujasis Kultūros, filosofijos ir meno instituto leidinys, apžvelgiantis lietuvių menininkų, pasitraukusių į Vakarus po Antrojo pasaulinio karo, ir kelių vėlesnių emigrantų kartų kūrybą, apimančią laikotarpį nuo 1944 iki 1990 metų. „Nuo Freiburgo iki Soho“, „Australijos lietuviai dailininkai“, „Tradicijų tąsa avangardo apsuptyje“, „Lietuvių išeivijos grafika ir tautinis tapatumas“ – tai tik kelios šios knygos publikacijos, kurias pristatė leidinio autoriai menotyrininkai: JAV gyvenantis Stasys Goštautas, Australijos lietuvė Genovaitė Kazokienė bei Lietuvoje gyvenantys Ingrida Korsakaitė, Viktoras Liutkus, Laima Laučkaitė ir Elona Lubytė. Knygos pristatymas, į kurį atvyko tik Lietuvoje gyvenantys jos autoriai, vyko Nacionaliniame M.K.Čiurlionio dailės muziejuje.

Kaip leidinio įžangoje rašė Ingrida Korsakaitė, „Lietuvos dailės istorija neįsivaizduojama be išeivijos dailės“. Dėl istoriškai susiklosčiusių priežasčių ilgą laiką ji buvo ignoruojama, o gilesnė pažintis su ja prasidėjo XX a. septintajame dešimtmetyje, kuomet buvo pradėtos rengti žymesnių dailininkų parodos. 1966 metais buvo surengta pirmoji išeivijos menininko Viktoro Vizgirdos paroda, o 1988-aisiais Vilniaus parodų rūmuose duris atvėrė ir pirmoji kolektyvinė egzodo dailės paroda.

Lietuvai atgavus nepriklausomybę, išeivijos dailės sugrįžimo procesai žymiai paspartėjo. 1999 metais iš Lietuvos dailės muziejaus fondų surengta antroji kolektyvinė išeivijos dailės paroda taip ir vadinosi „Sugrįžimai“. Buvo surengta daug personalinių parodų, muziejams ir galerijoms padovanota daug darbų, išleista nemažai albumų. Meno mėgėjai galėjo susipažinti su Adomo Varno, Vytauto Kazimiero Jonyno, Viktoro Vizgirdos, Prano Domšaičio, Antano Mončio, Vytauto Kašubos, Viktoro Petravičiaus, Vytauto Igno, Magdalenos Stankūnienės Lietuvoje išleistomis monografijomis. 2000 metais pasirodė ir Lietuvos dailės muziejui dovanotų kūrinių katalogas „Išeivijos dailės rinkinys“. .

Tačiau, anot knygos pristatyme kalbėjusios Ingridos Korsakaitės, trūko studijų, atspindinčių bendresnį išeivijos dailės vaizdą. Leidinio uždavinys ir buvo atskleisti bendresnius nevienalytės ir nelygiavertės išeivijos dailės ypatumus, apibūdinti esminius jos bruožus, svarbiausias raidos tendencijas, stilistines kryptis, tautinio identiteto paieškas bei sąlyčius su pasaulinėmis meno krypčių tendencijomis. Anot menotyrininkės, rengiant knygą, dėl savo prieinamumo buvo apsiribota tik keliomis dailės sritimis – tapyba, skulptūra ir grafika, be to, nebuvo siekta akademinio išsamumo ar visapusiškai įvertinti dailininkų meninį indėlį.

Beveik visus knygos autorius domino lietuvių menininkų, besiintegruojančių į pasaulinės dailės procesus, prieraišumas tautinei kultūrai. Šis prieraišumas tapo bendra išeivijos meno tendencija, ženklinančia ribą „tarp prisirišimo ir išsilaisvinimo“. Tokiu pavadinimu knygos paantraštė, I.Korsakaitės teigimu, buvo inspiruota išeivijos šviesuolio Vytauto Kavolio, kurio mintimis apie egzodo patirtį rėmėsi knygos autoriai. Pasak „Santaros-Šviesos“ šūkio, beveik visi išeivijoje gyvenantys lietuvių menininkai atsisuko „veidu į Lietuvą“. „Tai buvo buvimas Lietuvoj gyvenant Amerikoje“, - teigė knygos pristatyme ekspromtu išprovokuotas kalbėti Viktoras Liutkus.

Apie lietuvių dailininkus bendrame Vakarų meno kontekste, pasiremdama V.Kavoliu, kalbėjo menotyrininkė Rasa Andriušytė. Jos teigimu, bendra visų išeivijoje gyvenančių lietuvių menininkų problema yra ta, kad daugelis jų nenorėjo susitapatinti su nauja žeme. Tai lėmė įsipareigojimas tradicijai ir tikėjimui. Šis įsipareigojimas ir sąlygojo menininkų nugrimzdimą į lietuviškas bendruomenes bei lėmė tai, kad Vakarų meno kontekste jie jautėsi pašaliniai. Amžinas noras išlikti savimi, savų tradicijų puoselėjimas svetimoje aplinkoje, anot menotyrininkės, lietuvių menininkams tapo rezistencijos forma ir, nors skatino konservatyvią laikyseną meno atžvilgiu, vertintinas kaip fenomenas.

R.Andriušytė nesutiko su knygoje išdėstytomis Stasio Goštauto mintimis, esą lietuviai dailininkai nepasižymi kūrybiškumu ir sugebėjimu gimdyti naujas idėjas. Jos teigimu, nors lietuviai ir nebuvo avangardinių srovių kūrėjai, bet daugelis jų neliko nuošalyje, o Jurgis Mačiūnas ir jo „Fluxus“ buvo avangardinio meno viršūnėje.

Leidinio sudarytojai į knygą įtraukė tik geriausius išeivijos menininkus. Anot L.Laučkaitės, iki J.Mačiūno užkoptos viršukalnės dar nė vienas išeivijos menininkas nepakilo. „Paradoksas, kad Lietuvos vardą pasaulyje išgarsino tas, kuris mažiausiai to siekė“, - sakė ji, šiam menininkui knygoje paskyrusi atskirą apybraižą.

Menotyrininkės Skaidros Trilupaitytės pastebėjimu, yra džiugu tai, kad šiandien egzodo dailę pradedame analizuoti. Iki šiol į ją žiūrėjome per atstumą, o šiandien turime rimtą akademinį leidinį, kurį galima lyginti su enciklopedija. Kita vertus, menotyrininkė pripažino, kad knyga yra atvira, provokuojanti ir diskusinė.

Išeivijos dailės tyrinėjimuose Elona Lubytė pabrėžė kolegialumo ir sveiko kritiškumo sampratas, o savo publikacijoje ji rėmėsi A.Juliaus Greimo sąvoka „kilnusis stilius“, kuria jis žymėjo individualų kūrėjų atsivėrimą Vakarų meno raidos dėsniams. Rengiant knygą, E.Lubytė džiaugėsi galimybe bendrauti su gyvais menininkais.

Nacionalinio M.K.Čiurlionio muziejaus direktorius Osvaldas Daugelis akcentavo egzodo dailės reikšmę ir įtaką Lietuvos dailei. Anot jo, jaunieji Lietuvos menininkai mokėsi iš išeivijos dailininkų, kurių parodos gimtoje šalyje nori nenori darė nemažą įtaką. Nuo 1992 metų Nacionalinis M.K.Čiurlionio dailės muziejus rengia pastovias išeivijos dailės ekspozicijas. Muziejaus direktorius susirinkusiuosius į renginį užtikrino tokių parodų tąsa. Kaip sakė leidinio pristatymui vadovavusi menotyrininkė Vida Mažrimienė, knygos „Išeivijos dailė. Tarp prisirišimo ir išsilaisvinimo“ pasirodymas – tai naujas, bet ne galutinis išeivijos dailės etapas“.

Kaunas

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija