Atnaujintas 2004 m. sausio 30 d.
Nr.9
(1212)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai

2004 metų ekumeninės perspektyvos

Nors pastaruoju metu iškilo kai kurios naujos problemos Katalikų Bažnyčios vedamame dialoge su kitomis Bažnyčiomis, taip pat yra likę neišspręsta daugelis senų ir skaudžių klausimų, vis dėlto 2004-ieji turėtų būti geri ekumenizmui, mano Popiežiškosios krikščionių vienybės tarybos pirmininkas vokietis kardinolas Valteris Kasperis.

Sausio 18-25 dienomis Maldos už krikščionių vienybę savaitės proga duodamas interviu JAV katalikų žinių agentūrai CNS jis pirmiausia nurodė „viltingus ženklus iš Maskvos“. Kaip tik vasario 16-20 dienomis V.Kasperis lankysis Rusijoje ir susitiks su patriarchu Aleksijumi II. Kaip žinoma, nors pastaruoju metu Vatikano formalūs kontaktai su Rusijos Stačiatikių Bažnyčia išliko, tačiau santykiai pokomunistiniu laikotarpiu yra tapę labai įtempti. Krizės kulminacija tapo katalikų vyskupijų atkūrimas Rusijoje, sulaukęs griežtų Maskvos patriarchato protestų. Iš dalies dėl ginčų su Rusijos stačiatikiais, nuo 2000 metų nebuvo nė vieno tarptautinės katalikų ir stačiatikių dialogo komisijos susitikimo.

Tačiau kardinolas V.Kasperis sakė, kad Konstantinopolio stačiatikių patriarchas Baltramiejus I, kuris yra svarbiausias pasaulinės stačiatikių bendruomenės lyderis, neseniai paskyrė naują dialogo komisijos pirmininką, ir jos veiklą koordinuojančio komiteto susitikimas numatytas šiais, 2004 metais. Jame bus bandoma sudaryti atnaujintą ir pačios dialogo komisijos veikimo planą.

Kardinolas V.Kasperis taip pat pastebėjo, kad didžiausias ekumeninis 2004 metų įvykis bus II Vatikano Susirinkimo dokumento apie ekumenizmą „Unitatis redintegratio“ 40-mečio minėjimas. Šiam jubiliejui lapkričio mėnesį Vatikane įvyks didelė konferencija, kurioje, kartu su nacionalinių vyskupų konferencijų vadovais ir Rytų katalikų sinodų atstovais, dalyvaus krikščionių Bažnyčių, vedančių dialogą su Katalikų Bažnyčia, delegacijos. Susitikime bus išsamiai aptarta, kas pasiekta ekumenizmo srityje per pastaruosius keturis dešimtmečius, ir bus susitelkta ties ateities perspektyvomis.

Popiežiškosios krikščionių vienybės pirmininkas taip pat pažymėjo, kad yra tam tikrų vilties ženklų katalikų ir anglikonų santykiuose, nors lapkričio mėnesį įvykęs atviro homoseksualo paskyrimas anglikonų (episkopalų) vyskupu Jungtinėse Valstijose gerokai sukomplikavo padėtį ir iškėlė rimtų klausimų dėl doktrininių skirtumų. Įdomu pastebėti, kad Anglikonų Bažnyčiai išgyvenant didelę krizę dėl homoseksualo konsekracijos, jos dvasinis vadovas Kenterberio arkivyskupas Rovanas Viljamsas kreipėsi į Katalikų Bažnyčią, prašydamas padėti rasti galimus sprendimus. „Santykių tinklas tarp mūsų Bažnyčių yra labai standus, - aiškino kardinolas. – Todėl jeigu iškilo problemos, mes jiems padėsime. Patys nenorime kištis, tačiau padėsime, jeigu jie prašo“.

Gruodžio mėnesį Kenterberio arkivyskupas pranešė, kad anglikonų ir katalikų mišri ekspertų grupė ištirs klausimus, susijusius su Bažnyčios valdymu ir bažnytinės vienybės struktūromis kontroversinės homoseksualo arkivyskupo ordinacijos akivaizdoje. Skirtingai nuo Katalikų Bažnyčios, Anglikonų Bažnyčioje nėra vieningo valdymo centro ir vyskupus sau skiria autonomiškos vietinės bendruomenės. Dėl iškilusios minėtos ordinacijos problemos, ir Anglikonų Bažnyčioje pasigirdo balsų, jog reikia centralizuoti vyskupų skyrimus, kad būtų įmanoma kontroliuoti padėtį ir išvengti tokios krizės, kurioje dabar atsidūrė anglikonai.

Lapkričio mėnesį vykusioje Popiežiškosios krikščionių vienybės tarybos metinėje sesijoje kardinolas V.Kasperis, remdamasis Anglikonų Bažnyčios pavyzdžiu, sakė, kad sutarimo stygius Bažnyčios viduje „gali daryti kliūtis, o kartais ir užkirsti kelią „išoriniam“ ekumeniniam konsensusui ar visiškai jį paralyžiuoti“. Minėtos homoseksualo vyskupo ordinacijos nepripažino daugelis pačios Anglikonų Bažnyčios vyskupų, su ja ekumeninius ryšius sustabdė Stačiatikių Bažnyčia, gerokai sušlubavo ir katalikų santykiai su anglikonais. Apibendrindamas situaciją, kardinolas V.Kasperis sakė, kad „ginčai anglikonų bendruomenėje, dažni nesutarimai tarp autokefalinių Stačiatikių Bažnyčių, krikščionių reformatų grupėse, o kartais ir pačioje Katalikų Bažnyčioje destruktyviai veikia ekumeninį dialogą“.

Jis pastebėjo, jog katalikai gali apsunkinti ekumenizmo eigą, kad jie bando formuoti reikalus, veikdami taip, tarsi skirtumai tarp krikščionių lengvai įveikiami. Kita vertus, kartais susidaro įspūdis, jog patys katalikai mano, kad Popiežius nueina per toli savo dialoge su kitais krikščionimis. „Pagrindinis dalykas, ką sako ir daro Popiežius, ypač kai jis kalba apie ekumenizmą, yra pabrėžimas, jog tai yra nuolatinė Bažnyčios misija“, - aiškino kardinolas V.Kasperis. Jis patvirtino, kad popiežius Jonas Paulius II, nepaisant jo fizinės sveikatos silpnumo, toliau kontroliuoja Katalikų Bažnyčios ekumeninę darbotvarkę. „Ekumenizmas yra giliai įsišaknijęs jo širdyje ir sieloje“, todėl jis „toliau priima fundamentalius sprendimus“.

Pastarųjų kelerių metų laikotarpiu popiežius Jonas Paulius II yra atlikęs ekumeniniu atžvilgiu daugelį svarbių kelionių į Artimuosius Rytus ir Rytų Europą, kur vyrauja krikščionys stačiatikiai. Deja, dėl Vatikano ir Maskvos patriarchato nesutarimų iki šiol neišsipildė jo didžioji svajonė aplankyti Rusiją. Būtent todėl su tam tikra viltimi laukiama vasario antroje pusėje įvyksiančio kardinolo V.Kasperio vizito į Rusiją, kuris padėtų atnaujinti katalikų ir stačiatikių dialogą.

Pagal CRTN

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija