Vyskupas, žvelgiąs iš knygos puslapių
Okupacijos, nutraukusios pradėtus
istorikų darbus, lėmė tai, kad daugelis ryškių mūsų tautos asmenybių
dar tebedunkso užmaršties ūkuose, kuo toliau, tuo prieštaringiau,
nevienareikšmiškiau yra vertinamos. Viena tokių asmenybių yra
Vilniaus vyskupas kunigaikštis Ignas Jokūbas Masalskis, apie kurį
iki šiol lietuviškai buvo mažai rašyta. Lietuvos Respublikos nepriklausomybės
dvidešimtmetis, davęs pradžią mūsų istoriografijai, buvo nepakankamas
laiko tarpas tyrinėjimams. Be to, Vilniaus krašto okupacija taip
pat nepalankiai veikė... O kai buvo atgautas Vilnius, kitų okupantų
grėsmė daugelį istorikų išvijo iš tėvynės, atitolino nuo istorijos
šaltinių. Tai objektyvios sąlygos, dėl kurių buvo likęs užmarštyje
vyskupo I.J.Masalskio vardas. Neseniai viskas pasikeitė. Ši plačiai
išsiskleidusi asmenybė žvelgia į mus iš Viktoro Petkaus solidžios
knygos "Vilniaus vyskupas kunigaikštis Ignas Jokūbas Masalskis",
išleistos 2000 metais. Knyga buvo pristatyta pernai spalio 6 dieną
Verkių rūmuose. Nors autorius pabrėžė, kad šis veikalas nepretenduoja
į mokslinį kūrinį, yra tik pažintinio pobūdžio, bet kalbėję mokslininkai
- akademikas Antanas Tyla, kun. prof. Pranciškus Vaičekonis, dr.Juozas
Lebionka - pripažino knygos istorinę vertę, buvo dėkingi autoriui
už surastus ir pirmą kartą publikuojamus šaltinius.
"XXI amžiaus" skaitytojams pristatome vyskupą, nuo kurio
gyvenimo laikotarpio dviejų šimtmečių laiko sąnašas nubraukė,
anot autoriaus, "ne istoriko iš profesijos, o tik revoliucionieriaus
profesionalo ranka".
Kilmė, mokslo metai, darbo pradžia
"Kunigaikščiai Masalskiai buvo
kilę iš senųjų rytinių baltų žemių tarp Desnos, Ugros ir Okos
upių. Save kildino iš Riurikaičių ir buvo susigiminiavę su Algirdaičiais...
Masalskiai, ieškodami apsaugos nuo totorių, glaudėsi prie Lietuvos,
rėmė Vytautą Didįjį. Kunigaikščiai Masalskiai aktyviai dalyvavo
Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valstybiniame gyvenime. Tapo
Lietuvos patriotais ir uoliais katalikais", - rašoma knygoje.
Būsimasis vyskupas buvo ketvirtas vaikas kunigaikščio Mykolo Juozapo
Masalskio ir kunigaikštytės Pranciškos Oginskytės šeimoje. Jis
gimė 1729 m. liepos 22 d. Tėvas turėjo daug pareigų. Tuomet, kai
gimė Ignas Jokūbas, tėvas buvo Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės
didysis raštininkas. Vėliau jis tapo seimo maršalka, Trakų ir
Vilniaus pilininku, lauko etmonu, didžiuoju Lietuvos etmonu. Įtakingo
tėvo valia nulėmė sūnaus pašaukimą, jau vaikystėje jis buvo rengiamas
į dvasininkų luomą. Igno Jokūbo būta itin gabaus. Penkiolikos
metų jis jau buvo baigęs Vilniaus akademiją, mokėsi Varšuvos vienuolių
misininkų seminarijoje; jam suteikiamas kanauninko titulas. Penkiolikmetis
kanauninkas išvyksta Romon, studijuoja teologiją, filosofiją ir
teisę, parašo disertaciją "Apie ypatingą Katalikų Bažnyčios
žavesį" (lotynų kalba), kuri išleidžiama Romoje 1755 metais.
Grįžęs į Lietuvą dirbo klebonu ir ėjo kitas pareigas.
Vyskupas
1762 metais I.J.Masalskis tapo Vilniaus
vyskupu. Ingresas įvyko liepos 27-ąją. Būta didelių iškilmių.
"Naująjį vyskupą, įvažiuojantį į miestą, pakeliui lotyniškai
sveikino Lietuvos ir Vilniaus stačiatikių arkivyskupas, graikų
apeigų katalikai, vienuoliai bazilijonai, jėzuitai, Vilniaus Akademija
ir kapitula. Priešakyje buvo vežamas sidabrinis kryžius ir kardas.
Po kitą dieną įvykusio konsekravimo kunigaikštis Ignas Jokūbas
tapo 28-uoju Vilniaus vyskupu ordinaru. Jis Vilniaus vyskupystėje
perėmė 26 dekanatus su 422 parapijomis ir 85 filijomis",
- rašoma knygoje. Tai buvo bene pati didžiausia vyskupija Europoje.
Vyskupui tuomet tebuvo 32 metai.
Jaunasis vyskupas su pagalbininkais pradėjo didžiulės jam patikėtos
vyskupijos vizitaciją. Buvo aprašoma parapijų religinė, ekonominė,
etnografinė būklė, pateikiamos žinios apie bažnyčias, koplyčias,
mokyklas, prieglaudas. Šie vizitacijų aprašai itin vertinami istorikų
ir etnografų.
Vyskupas I.J.Masalskis rūpinosi naujų bažnyčių statyba, naujų
parapijų kūrimu, vienuolynų steigimu. Jis šelpė vienuolynus, altarijas.
Naujojo vyskupo rūpestį kėlė Vilniaus kunigų seminarija, kurioje
tesimokė 18 klierikų. Pirmaisiais vyskupavimo metais jis materialiai
parėmė seminariją, ją perkėlė į patogesnes patalpas, į mokymo
programas buvo įtraukta literatūra, prancūzų kalba, Lietuvos istorija,
Palestinos geografija, tikslieji mokslai, architektūros teorija.
Turėjęs platų europinį išsilavinimą, vyskupas siekė, kad ir klierikai
lavintųsi.
Vyskupui visada rūpėjo paprastų žmonių gyvenimas. Jis pasakė kalbą
prieš baudžiavą, kėlė valstiečių nuo baudžiavos atleidimo reikalą
ir panaikino baudžiavą, įvesdamas činčo mokestį savo paveldėtuose
dvaruose, ragino žmones taisyti kelius, trobesius, ūkius, sodinti
sodus.
Vysk.I.J.Masalskis Vilniuje įsteigė fondą pamestinukams ir vargšams
vaikams, neturintiems ko valgyti, klebonams uždraudė nusidėjėlius
bausti fizinėmis bausmėmis, skatino juos nedaryti išimčių turtingiesiems
ir galingiesiems. Jis globojo gabesnius klierikus, juos "kviesdavosi
į Verkius, kad pabuvotų saloninėje aplinkoje, pasiklausytų elito
pašnekesių (ir išmoktų gero elgesio)".
Vyskupas parodė gerą širdį ir savo artimiesiems. Mirus vyriausiam
broliui Juozapui, jis globojo du jo našlaičius vaikus: dukterį
Eleną Apoloniją ir sūnų Pranciškų Ksaverą.
Vysk. I.J.Masalskis "siekė atskirti Lietuvos Katalikų Bažnyčią
nuo Lenkijos. Respublikos seime 1764 metais jo rūpesčiu buvo iškeltas
reikalavimas įkurti atskirą Lietuvos bažnytinę provinciją... Pagal
tą projektą Vilniaus vyskupija turėtų būti pakelta į arkivyskupiją,
jos arkivyskupas turėtų Lietuvos primo titulą ir būtų pavaldus
tiesiai popiežiui. Vyskupas Ignas Jokūbas to projekto neatsisakė
ir toliau". Deja, jo įgyvendinti jam nepavyko.
Švietėjas
"Respublika pati turi lavinti
savo piliečius, kadangi būtent piliečiai ir sudaro Respubliką",
- buvo įsitikinęs vysk. I.J.Masalskis. Jo rūpesčiu 1773 metais
buvo įsteigta Edukacinė komisija; tais pat metais panaikino Jėzuitų
ordiną, turtus nutarta panaudoti švietimo reikalams. Vyskupas
tapo Edukacinės komisijos pirmininku.
Edukacinė komisija buvo itin pažangi savo idėjomis. Buvo siūloma
"panaikinti baudžiavą, organizuoti visuotinį liaudies švietimą,
paruošti amatininkus, mokyti žemdirbystės, daržininkystės, sodininkystės,
gyvulininkystės", ragina "ponus daugiau rūpintis baudžiauninkų
dalia", - įsteigta knygų ir vadovėlių leidimo komisija ir
t.t. Savo žinion Edukacinė komisija perėmė 1579 metais įsteigtą
Vilniaus jėzuitų akademiją. Tai įvyko 1773-aisiais, panaikinus
Jėzuitų ordiną.
1774 metais vyskupas parengė "Potvarkį parapijinėms mokykloms".
Jis "laiškuose bei aplinkraščiuose ragino klebonus rūpintis,
kad prie kiekvienos parapijinės bažnyčios būtų mokykla ir reikalavo
kasmet pranešti mokinių skaičių"; jis 1775 metais įsteigė
mokytojų seminariją; "paskelbė premiją už knygą, kurioje
būtų išdėstytos klebonų pareigos auklėjant vaikus".
Pageidaujamo švietimo vaisius vysk.I.J.Masalskiui teko pamatyti
savo akimis.
Mokslo ir meno globėjas
"Vyskupas mėgo mokslą ir puoselėjo
meną. Burdavo aplink save mokslo žmones, nelabai paisydamas jų
kilmingumo ir turto, rengdavo pokalbius, disputus", - rašo
V.Petkus. Per knygos pristatymą kažkas pasakė: "Susikaupkime,
patylėkime, gal išgirsime vyskupo žingsnius". Kad stovi kaip
tik tokie Verkių rūmai, tikras klasicizmo šedevras (ne visi pastatai
išliko), pastatytas pagal architektų Martyno Knakfuso ir Lauryno
Gucevičiaus projektą, turime būti dėkingi Vilniaus vyskupui I.J.Masalskiui.
Rezidenciją vyskupas puošė pagal savo gerą skonį ir subtilų išmanymą.
Čia buvo sukaupta vertingų paveikslų galerija, buvo galima pasigrožėti
skulptūromis, veikė teatras, buvo įrengta koplyčia, jo užsakymu
iš Anglijos buvo atvežtas raudonmedžio parketas, parke augo iš
Hamburgo ir Karaliaučiaus atkeliavę neįprastų rūšių medžiai. Vyskupo
rūpesčiu rūmuose apsigyveno talentingas tapytojas Pranciškus Smuglevičius,
į Lietuvą buvo pakviestas italų skulptorius Tommaso Rigi, savo
darbais puošęs Verkių rūmus ir Katedrą.
Verkių rūmuose lankydavosi garbūs svečiai: popiežiaus nuncijus
Varšuvoje, Vilniaus vaivada, Vilniaus universiteto profesoriai.
Buvo kuo pasididžiuoti: čia skambėjo muzika, grojama geriausių
atlikėjų, šoko grakščios balerinos.
Daug rūmų Lietuvoje pastatyta, rūpinantis vysk. I.J.Masalskiui.
"Bet vienas pačių didžiųjų vyskupo Igno Jokūbo darbų buvo
Vilniaus Katedros atnaujinimas. Iš senos ir įvairialypės vyskupinės
bažnyčios jis pasiryžo padaryti gražų, vieningą ir stilingą kūrinį,
Lietuvos sostinės papuošalą", - rašoma knygoje. Anot Vlado
Drėmos, vyskupas Lietuvos dailės istorijoje bus visada žinomas
kaip architekto Lauryno Gucevičiaus uolus ir nuolatinis mecenatas.
Tai buvo tikrai idealus mecenatas, kurio nuopelnai Lietuvos kultūros
raidai yra milžiniški. Idealus mecenatas susirado tokį pat idealų
klientą - kūrėją.
Politikas
Vyskupo gyvenamasis laikotarpis buvo
neramus. "Lietuvos-Lenkijos valstybė pasiekė savo pražūties
slenkstį. Viduje šeimininkavo svetimieji ir siautėjo savieji.
Kaimyninės valstybės atplėšinėjo ištisas teritorijas. Visur buvo
betvarkė ir suirutė. Niekas nebuvo tikras dėl rytdienos",
- rašo knygos autorius. Knygos pristatyme V.Petkus tą laikotarpį
palygino su 1944 metų Lietuva, kai, anot prof.J.Ambrazevičiaus-Brazaičio,
buvome palikti vienui vieni.
Vyskupas save laikė lietuviu, Lietuvos patriotu, skaudžiai išgyveno
dėl to, kas vyksta. Laiške tikintiesiems rašė: "Stingsti
matydamas, į ką pavirto ši šauni tauta. Čia matau išdraskytas
turtingas provincijas, ten įvairiuose kraštuose klajojančius jos
piliečius, kitur minias dejuojančių nelaisvėje. Visoje valstybėje
nauji kapai, visur matau sunaikinimą, liūdesį, neviltį ir bijau
dėl didesnių nelaimių".
Beje, per pirmąjį Lietuvos-Lenkijos padalijimą vyskupas neteko
didelės savo vyskupystės žemių, per antrąjį - taip pat. Jis kūrė
planus, kaip gelbėti Lietuvą, važinėjo ir ieškojo draugų Prancūzijoje,
Rusijoje, buvo įsitikinęs, kad carė Kotryna II galėsianti priglausti
Lietuvą ir leisti jai savarankiškai tvarkytis. "Žinoma, ieškoti
pagalbos pas rusus ir manyti, kad jie padės apginti Lietuvos valstybingumą,
buvo nerealu ir naivu. Juk pati carė Kotryna II visomis išgalėmis
stengėsi sulikviduoti Lietuvos valstybingumą". Šiai nuostatai
pritaręs prof.A.Tyla sakė: "Susidėjimas su Rusija niekada
nesibaigė nauda Lietuvai". Istorikas kunigas jėzuitas Rapolas
Krasauskas rašo: "Sunku pateisinti Masalskio pataikaujantį
bendradarbiavimą su rusais, o jo įsitikinimą, kad imperatorės
Kotrynos valdžioj kraštas galės tvarkytis ir stiprėti, reikia
laikyti nerealiu ir naiviu".
Atrodo, vyskupas pritarė Tado Kosciuškos sukilimui, į sukilimo
kasą jis paaukojo 1800 florinų. Tiksliai nenustatyta priežastis,
dėl kurios vyskupas per sukilimą atsirado Varšuvoje. Lenkai jį
laikė bažnytiniu ir tautiniu separatistu. Varšuvoje vyskupas buvo
suimtas; 1794 metų birželio 28-osios naktį sukurstyta tamsuolių
minia suimtuosius pakorė. Už mėnesio vysk. I.J.Masalskiui būtų
sukakę 65-eri metai. Vilniaus vyskupu jis išbuvo 32 metus. Taip
pat buvo pakartas vyskupas Juozapas Kazimieras Kasakauskas, Lietuvos
lauko etmonas pakancleris grafas Juozapas Zabiela ir kiti Lietuvos
piliečiai. Ši brutali bausmė įvykdyta be tardymo, be kaltumo įrodymų
ir be teismo.
Vysk.I.J.Masalskio palaikai į Lietuvą sugrįžo 1795 m. kovo 3 d.
ir iškilmingai palaidoti Katedros Vyskupų koplyčios kriptoje.
Knygos pristatymo dalyviai vieningai sutarė vienu klausimu: nėra
įamžintas šio iškilaus dvasininko, Lietuvai aukojusio savo jėgas
ir materialines bei moralines vertybes, atminimas. Reikėtų vieną
Vilniaus gatvių pavadinti jo vardu, prasminga būtų matyti jį vaizduojančią
skulptūrą priešais Verkių rūmus. Lietuvių katalikų mokslo akademijos
prašyta surengti konferenciją Vilniaus vyskupo I.J.Masalskio ingreso
240-ųjų metinių proga 2002 metais.
Aldona KAČERAUSKIENĖ
Vilnius
© 2001 "XXI amžius"