"Kelias į Betliejų gali būti tik taikos kelias"
Kalėdos Šventojoje Žemėje buvo kupinos rūpesčių
ir nerimo
Izraelio vyriausybės sprendimas neleisti
Palestiniečių savivaldos prezidentui Jasirui Arafatui nuvykti
į Betliejų ir dalyvauti Kalėdų pamaldose sukėlė kritišką reakciją
visame pasaulyje. Jungtinių Valstijų užsienio reikalų ministerijos
atstovas Filipas Rykeris gruodžio 26 dieną sakė, kad JAV apgailestauja
dėl tokio Izraelio sprendimo. Amerikos ambasada šią Vašingtono
nuostatą buvo įpareigota perduoti Izraelio vyriausybei.
Europos parlamento pirmininkė Nikol Fonten taip pat kritikavo
tokį Izraelio poelgį, kuris sunkiai nusižengia šventai religijos
laisvės teisei ir tam, ką krikščionims reiškia Kalėdos. Ji apkaltino
Izraelio premjerą Arielį Šaroną dėl pastangų riboti religijos
laisvę ir tai susieti su politiniu spaudimu. Taip Izraelio vyriausybė
nuėjo tuo pačiu keliu, dėl kurio žydų bendruomenės turbūt daugiau
nei bet kas kitas iškentėjo praėjusiame amžiuje. "Šis provokacinis
sprendimas nepasitarnauja nei kovai prieš terorizmą, nei Izraelio
saugumui, nei pastangoms grižti prie taikos dialogo", - sakė
N.Fonten.
Izraelio vyriausybės draudimas J.Arafatui vykti į Betliejų ir
faktiškas jo laikymas "namų arešte" už 20 kilometrų
nuo Betliejaus esančiame Ramalacho mieste buvo skaudus akibrokštas
palestiniečių katalikų bendruomenei ir visiems Šventosios Žemės
krikščionims. Šalia Betliejaus Gimimo bazilikos esančioje katalikų
Šv. Kotrynos bažnyčioje, kurioje Jeruzalės lotynų katalikų patriarchas
Mišelis Sabachas gruodžio 24-osios vakare aukojo tradicines Bernelių
šv. Mišias, J.Arafatui skirta kėdė liko tuščia. Ant jos buvo padėta
lentelė su užrašu, užtiestas baltos ir juodos spalvos audeklas
- būdingas palestiniečių prezidento galvos apdangalas.
Pamaldų pamoksle griežtai sukritikavęs Izraelio vyriausybės sprendimą,
žiūrėdamas į tuščią kėdę arkivyskupas M.Sabachas sakė: "J.Arafatai,
tu esi su mumis, ypač šią ypatingą naktį. Tavo laisvės apribojimas
yra tas pats, kuris yra primestas visai tavo tautai". Palestinai
reikia laisvės, kuri tik viena gali garantuoti ir Izraelio saugumą.
Jeruzalės katalikų patriarchas pažymėjo, jog palestiniečiai krikščionys
meldžiasi ir už izraeliečius, kad jie suprastų, jog į Betliejų
vedantis kelias tegali būti tik taikos kelias. Šv. Mišių pamoksle
daug dėmesio skyręs karo ir taikos temai, patriarchas M.Sabachas
kvietė Šventosios Žemės krikščionis nepalikti savo gimtinės, nepalikti
Betliejaus. "Saugokite savo palestiniečių krikščionių tapatumą
ir likite šiame šventajame mieste", - sakė jis.
Taikos metu Kalėdų šventėms į Jėzaus gimtąjį miestą Betliejų suvažiuodavo
dešimtys tūkstančių tikinčiųjų iš visos Šventosios Žemės ir kitų
pasaulio šalių. Tomis dienomis vyraudavo pakili nuotaika, žmonės
būriais lankydavo gausias devocionalijų ir suvenyrų parduotuves,
klausydavosi iš viso pasaulio atvykusių bažnytinių chorų atliekamų
giesmių, dalyvaudavo pamaldose. Ruošiantis Didžiajam jubiliejui,
pagal tarptautinę paramos programą, Betliejus 1999 metais buvo
gausiai restauruotas ir atnaujintas. Tačiau 2000-ųjų rudenį, prasidėjus
antrajai palestiniečių intifadai bei Izraelio kariuomenės atsakomiesiems
veiksmams ir kelių blokadai, maldininkų labai sumažėjo. Nuolat
mažėja ir Šventosios Žemės krikščionių dėl gana nedidelio gimstamumo
ir nuolatinės emigracijos.
Šį kartą Kalėdų šventėms į Prakartėlės aikštę priešais Betliejaus
Gimimo baziliką susirinkusių tikinčiųjų veiksmai priminė politinę
protesto manifestaciją. Daugelis maldininkų kartu su religiniais
simboliais laikė plakatus su J.Arafato atvaizdu. Per televiziją
buvo transliuojama palestiniečių lyderio kalba, kurioje jis pasmerkė
A.Šarono sprendimą pirmą kartą po 1995 metų neleisti jo į Betliejų.
"Izraelio tankai, blokados, užtaisyti ginklai sutrukdė su
jumis dalyvauti mūsų metinėse iškilmėse", - sakė J.Arafatas.
Jokiu būdu neteisinant savižudžių teroristų išpuolių Izraelyje,
palestiniečių šiemetinę kalėdinę nuotaiką taip pat reikia suprasti:
jų demokratiškai rinktas prezidentas, kaip ir jie patys, negali
laisvai keliauti po savo okupuotą šalį.
Prieš Kalėdų iškilmes J.Arafatą, parodydama jam solidarumą, aplankė
Šventosios Žemės krikščioniškų Bažnyčių vadovų delegacija, vadovaujama
patriarcho M.Sabacho. Po šio susitikimo Bažnyčios hierarchų mašinas
sustabdė ir apieškojo izraeliečių kareiviai - matyt, bijota, kad
kuris nors vyskupas slapta nebūtų norėjęs išvežti J.Arafatą mašinos
bagažinėje. Romoje buvo pranešta, kad Vatikano valstybės sekretoriatas
taip pat buvo ėmęsis diplomatiškų žingsnių, kad būtų atšauktas
savavališkas draudimas J.Arafatui ir taip sumažinta įtampa regione,
tačiau šios pastangos nebuvo sėkmingos.
Sprendimą Izraelio ministrų kabinetas priėmė balsavimu. J.Arafatas
dar iškėlė sąlygą, kad jis galės vykti į Betliejų, jeigu tuoj
pat suims turizmo ministro Rehavamo Ze'evio įtariamus žudikus.
(Ši arabų ekstremistų žmogžudystė sukėlė naują prievartos bangą
Šventojoje Žemėje.) Tačiau, kaip sakė palestiniečių saugumo tarnybos
vadovas Džibrilas Radžubas, jis nusikaltėlius būtų seniai suėmęs,
jeigu juos būtų suradęs. Už ministro R.Ze'evio nužudymą atsakinga
Palestinos liaudies išsivadavimo fronto karinė grupė, J.Arafato
paskelbta nusikalstama organizacija. Palestiniečių administracija
uždarė "Hamas" ir kitų teroristinių organizacijų biurus.
Savaime suprantama, jog palestiniečių vadovai galėtų būti ryžtingesni
ir rodyti didesnį nepakantumą teroristams, tačiau A.Šarono vykdoma
ultimatumų politika ir kitos perdėtos sankcijos neigiamai atsiliepia
pačiam Izraeliui, ypač jo įvaizdžiui užsienyje.
Izraelio vyriausybė teigė, kad, neleisdama J.Arafatui vykti į
Kalėdų iškilmes Betliejuje, nepažeidė jo religinių teisių. Mat
jis yra musulmonas ir gali lankyti mečetes Ramalache kada nori,
o dalyvavimas krikščionių pamaldose musulmonams nėra nei pareiga,
nei privilegija. Tačiau J.Arafatas yra visų palestiniečių - musulmonų
ir krikščionių - išrinktas prezidentas, todėl jo noras savo dalyvavimu
parodyti pagarbą krikščionių mažumos tikėjimui yra visiškai suprantamas
ir demokratiškas. Tuo tarpu draudimas Palestiniečių autonomijos
prezidentui, kurio žmona yra krikščionė, atvykti į Jėzaus gimtąjį
miestą, vertintinas ne tik kaip politinis, bet ir kaip religinis
prievartos aktas.
Tokios sankcijos J.Arafato atžvilgiu sukėlė nepasitenkinimą ir
pačioje Izraelio visuomenėje. Šiam niekuo nepateisinamam žingsniui
nepritarė nei Izraelio prezidentas Mošė Kacavas, nei naujas taikos
iniciatyvas keliantis užsienio reikalų ministras Šimonas Peresas.
Beje, šį reikalą bent dalinai dar būtų galima ištaisyti, nes priartėjo
sausio 7 dieną švenčiamos stačiatikių Kalėdos. Jeruzalės stačiatikių
patriarchas Irenejus I (stačiatikiai sudaro apie 40 proc. Šventosios
Žemės krikščionių ir jiems priklauso Betliejaus Gimimo bazilika)
jau pakvietė J. Arafatą dalyvauti jo vadovaujamose Išganytojo
gimimo liturginės šventės apeigose. Tačiau nors Izraelio vyriausybė
gruodžio 29 dieną pranešė atšaukianti Betliejaus blokadą, kad
bent stačiatikiai tikintieji galėtų laisvai atvykti į Kalėdų iškilmes,
bet J.Arafato dalyvavimui jose keliamos tos pačios beveik neįvykdomos
sąlygos.
Visi šie apžvelgti Kalėdų įvykiai Šventojoje Žemėje tik patvirtina
susidariusią tragišką situaciją regione. Tačiau Kalėdų žinia visada
yra kupina vilties. "Dievas arti, nors ir atrodytų toli.
Jis - istorijos Viešpats - mato įvykius Šventojoje Žemėje ir yra
kantrus, - rašė kalėdiniame kreipimesi Jeruzalės katalikų arkivyskupas
patriarchas M.Sabachas. - Neteisingumas tęsiamas, kaip ir tęsiama
okupacija, žmonių pažeminimas, krašto ir jo gyventojų apgultis,
paneigimas laisvių, kurias suteikė Viešpats Dievas. Bet išauš
diena, kai visa tai baigsis. Tada Šventojoje Žemėje matysime Dievo
veidą ir išvysime Jo vaikų - izraeliečių ir palestiniečių - taiką
ir santarvę."
Mindaugas BUIKA
© 2001 "XXI amžius"