Atnaujintas 2004 m. kovo 31 d.
Nr.25
(1228)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai

Krikščioniškos politikos šaltiniai

Aišku, kad per keletą metų laisvės vanduo nenuplaus prie mūsų balsuotojų ir politinių partijų galvosenos per 50 metų prilipusios kolektyvistinės-socialistinės pažiūros į valstybę ir jos valdymą dervos. Tačiau yra pagrindo manyti, kad vis dėlto per ilgai murkdomasi materialistinių pažiūrų į politiką išrūgose. Gal todėl, kad vis dar kelyje į šviesesnę ateitį tebesinaudojama klaidinančiais į žmogiškus griuvėsius vedusiais iškraipytais kelrodžiais. Tad kyla klausimas: kodėl idėjų rinkoje niekas balsiai nesiūlo Katalikų Bažnyčios šviesių kelrodžių – popiežių enciklikų „Rerum novarum“ ir „Centesimus annus“?

Juk esame krikščioniška tauta. Šventadieniais (kurie Maskvos senu nurodymu dar vis vadinami „poilsio dienomis“) bažnyčiose netrūksta maldininkų. Tikriausiai per visą Lietuvą į keletą kartų per dieną aukojamas šv. Mišias kas sekmadienį susirenka dešimteriopai daugiau galimų balsuotojų negu didžiausiose, brangiais skelbimais sušauktose „didžiulėse“ demonstracijose. Tačiau politikoje pasigendama tikėjimo šviesos. Turime net tris krikščionybę savo pavadinimuose išsakančias politines partijas. Tėvynės sąjunga turi krikščionišką frakciją. Net ir ne krikščioniškomis, vien tautinėmis ar kultūrinėmis save vadinančios ar tautiškumą skelbiančios politinės partijos bei visuomeninės organizacijos, jeigu kalba apie laisvę ir žmogaus, kaip asmens, orumą, savyje turi religinį pradą. Popiežius Jonas Paulius II, be abejo, pagrįstai teigia, jog tautų kultūrų esmę sudaro tai, „kaip asmuo žiūri į didžiausią paslaptį, į Dievo paslaptį“. Atseit tautų kultūros branduolį sudaro vienokia ar kitokia religija. Net jei apie ją, kaip tokią, formaliai nekalbama. Tai suprato komunistai, net neskaitantys Jono Pauliaus II enciklikų. Todėl jie taip aršiai kovojo ir kovoja prieš tikėjimą, jo vieton brukdami ateizmą. Jeigu taip, visiems, net ir netikintiems, bet reiškiantiems, jog siekia tiesos, teisingumo valstybėje ir gerovės tautai, derėtų susidomėti TIESOS ir TEISINGUMO ištakomis – Bažnyčios pažiūra į savivaldą ir valstybę.

Tai nesunku rasti bent jau dviejose minėtose enciklikose. 1891 metais popiežius Leonas XIII paskelbė Rerum novarum (RN). Ši enciklika pasmerkia ekonominį liberalizmą, dažnai vadinamą laissez – faire. Šių dienų Amerikoje tam atstovauja (po „viskas leistina“ vėliava) libertarais besivadiną kraštutiniai kapitalistai. Jie nedaug užtvarų „asmens laisvei“ pripažįsta ir moralinėje srityje. RN išėjo apginti darbininkų teises, tačiau su laissez – faire pasmerkė ir privačią nuosavybę panaikinti pasišovusį socializmą.

Šimtmečiui nuo RN paskelbimo paminėti Jonas Paulius II 1991 metų gegužę paskelbė encikliką „Centesimus annus“ (CA). Joje socializmas paskelbiamas mirusiu. Popiežius pasmerkia komunizmą ir visiškai sukritikuoja socialistinės „gerovės valstybę“ bei patvirtina, kad „laisva ekonomika“, arba vadinamoji „biznio ekonomika“, yra artimiausia žmogiškai prigimčiai ir labiausiai pajėgi, sugebanti patenkinti visuomeninius poreikius. Prieš 100 metų RN pasmerkė nežabotą kapitalizmą – laissez – faire, bet įspėjo, kad privati nuosavybė nenaikintina, o dabar CA enciklika smerkia ir komunistinį, ir kapitalistinį materializmą, ir tolygiai smerkia „laisvosios rinkos“ stabmeldystę. Tuo jis iškelia politiką virš grynai materijos lygio.

„Dievo paneigimas atima iš asmenybės pagrindą, todėl susiklosto tokia visuomeninė tvarka, kurioje asmenybės garbingumas ir atsakingumas yra ignoruojamas“, - rašoma „Centesimus annus“. Joje įspėjama, jog interesų konfliktai (kas pas mus madinga kurstyti) uždeda biurokratinės kontrolės naštą, kuri gniuždo asmeninę iniciatyvą ir žmonių išradingumą.

Argi nevertėtų, kad Lietuvos Antrosios Respublikos reikalais besirūpinantiesiems padėtų filosofai, politikai ir teologai rengdami publikai prieinamas konferencijas Bažnyčios tūkstantmete išmintimi ir laisvės bei tironijos istorijos dalį išgyvenusio Popiežiaus patirtimi paremtai enciklikai CA pasvarstyti. Kodėl to nėra Lietuvos katalikų bendruomenėje?

Kai kas sako, jog tai yra enciklika apie ekonomiką. Kiti jos svarstytojai, atrodo, teisingiau teigia, jog ji yra apie žmonių bendruomenės laisvę, taip pat ir ekonominę laisvę. Tačiau CA nepalieka laisvės ir savivaldos klausimus spręsti vien tik politikams ir filosofams. Joje yra įsidėmėtinas pareiškimas: „Žmogaus bendruomeninė prigimtis… išvystoma įvairiose tarpinėse grupėse, pradedant šeima. Joms priklauso ekonominės, socialinės, politinės ir kultūrinės grupės, iškylančios iš pačios žmogaus prigimties ir turinčios savą autonomiją, visad prieš akis laikant bendrą gėrį“. Atseit valstybė, vyriausybė yra tik vienas iš daugelio teisingos valdymosi sistemos statytojas.

Iš to galima daryti išvadą, jog popiežių enciklikas, ypač moderniąją popiežiaus Jono Pauliaus II „Centesimus annus“ praverstų svarstyti ir mažose bendruomenių ar parapijiečių grupėse bei įvairiuose veiklos branduoliuose, kurie teigia siekią TIESOS ir TEISINGUMO.

Vilius BRAŽĖNAS

Vilnius

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija