Atnaujintas 2005 gruodžio 23 d.
Nr.97

Betliejaus taikos ugnis keliauja per Lietuvą

Dalia Tarailienė,

Betliejaus taikos ugnies akcijos koordinatorė

Vilniaus autobusų stotyje
pasitinkame skautus
su Betliejaus taikos ugnimi

Artėja Kalėdų šventės. Apie jas akivaizdžiai, o kartais net šiek tiek įkyriai byloja išpuoštos parduotuvių vitrinos ir įvairiaspalvėm girliandom nušvintančios gatvės. Bet per chaotišką ruošimąsi šventėms prarandame tikrąją Kalėdų prasmę. Tai ne tik kvepiantys meduoliai, kuriuos triauškiame jau nuo lapkričio, ir netgi ne Kalėdų Seneliai, stoviniuojantys vos ne ant kiekvieno kampo...

Betliejaus Kūdikėlis, apšviestas stebuklingos žvaigždės, – tai pagrindinė šių švenčių esmė. Šviesa, sklindanti iš tamsos, šiluma, prasiveržianti pro darganą, taika ir ramybė, skelbiama angelų chorų. Visa tai mums primena Betliejaus taikos ugnis.

Prieš dvidešimt metų Austrijos radijo inicijuota socialinės paramos akcija „Šviesa tamsoje“ įtraukė skautus į šią itin prasmingą veiklą. Kiekvienais metais ypač pasižymėjęs Austrijoje vaikas skrisdavo į Palestiną. Uždegęs ugnį Kristaus gimimo vietoje, pargabendavo ją į Vieną. Iš ten Taikos ugnelė pasklisdavo po visą Austriją. Ji buvo gabenama traukiniais, kur kiekvienoje stotyje laukdavo minios žmonių, tarp jų ir skautai – ugnies nešėjai. Iš ten liepsnelė pasiekdavo bažnyčias, ligonines, kiekvienus namus. Palaipsniui Betliejaus taikos ugnies geografija plėtėsi, estafete keliavo beveik per visą Europą. Į šią akciją įsitraukė vis daugiau įvairių šalių skautų. Šiandien Taikos šviesa keliauja daugiau nei į 25 Europos valstybes, taip pat pasiekė ir Amerikos žemyną.

Šių metų Betliejaus taikos ugnies nešėju išrinktas Metų vaikas – vienuolikmetis Jurgenas Lenghaueris iš Lenco, išgelbėjęs skęstantį dvejų metukų pusbrolį. Paskutinį Advento savaitgalį šis mažasis austras vyko į Vatikaną ir per asmeninę audienciją Betliejaus taikos ugnį įteikė popiežiui Benediktui XVI. Šį šviečiantį Kalėdų simbolį Jurgenas vežė į Briuselį ir Liuksemburgą. Tuo Metų vaiko misija dar nesibaigė. Jis lankėsi pas Austrijos prezidentą Heincą Fišerį bei svarbiausius valstybės vadovus. Gruodžio 21 dieną kasmetiniame Vienos arkivyskupijos adventiniame renginyje Betliejaus taikos ugnis buvo perduota kardinolui Kristofui Šionbornui.

Lietuvos skautai šioje šventėje dalyvauja jau šeštą kartą. Beje, šią tradiciją Lietuvos lenkų harcerai puoselėja jau dešimt metų. Jų iniciatyva į šią akciją pakviestos ir kitos Lietuvoje veikiančios skautų organizacijos.

Šiais metais Betliejaus taikos ugnį tradiciškai perėmėme iš savo kaimynų lenkų. Gruodžio 19 dieną Lietuvos ir Lenkijos pasienyje įvyko iškilminga ugnelės perdavimo ceremonija. Be to, Lietuvos skautų organizacijų atstovai šį kartą vyko į Austrijos sostinę Vieną, kur tiesiai iš Palestinos atgabenta Taikos ugnis gruodžio 10 dieną Šv. Leopoldo bažnyčioje buvo iškilmingai perduota daugelio šalių atstovams. Kaip pasakoja Lietuvos lenkų harcerų sąjungos atstovė Zita Danovska, pilnutėlėje bažnyčioje, prie išrikiuotų valstybių vėliavų, stovėjo kiekvienos delegacijos atstovai. O jų būta net iš 38 šalių. Kiekvienai pakviestai delegacijai J.Lenghaueris nuo pagrindinio žibinto uždegė žvakę. „Mes jautėme ypač pakilią nuotaiką ir dėmesį“,- sakė Zita. Teodoras Songaila, Lietuvos skautų sąjungos atstovas, turėjo daugeliui aiškinti, kodėl būtent tokia Lietuvos skautų uniforma, ką reiškia antsiuvai ir įvairūs ženklai. Miesto gatvėmis vaikščiojo daugybė įvairiomis uniformomis apsirengusių skautų su žibintais ir žvakėmis. Praeiviai su šypsena nulydėdavo klegantį būrelį ir niekam nekilo klausimų, iš kur ir ką veikia skautai šiame mieste. Visur gausu informacijos apie šį renginį. Ugnelė buvo dalijama ne tik bažnyčiose, bet ir Raudonojo Kryžiaus stotelėse, miestų kalėdinėse mugėse, geležinkelio stotyse, kur sustojo Betliejaus taikos ugnį vežantis traukinys. Antanas Jogminas, Studentų skautų korporacijos „Vytis“ ir Studenčių skaučių akademinės draugovės narys, prisimena paskutines įtemptas minutes prieš išvykstant į Lietuvą: „Rūpestingai laikome degantį žibintą ir vykstame į autobusų stotį. Gatvėse daug mašinų, todėl atsiranda netikėtų kliūčių. Deja, pavėlavome. Bet prie pirmos sankryžos, degant raudonam šviesoforo signalui, pavyko pavyti autobusą ir... mes su Betliejaus taikos ugnele iškilmingai, stebint visiems keleiviams, užėmėme savo vietas. Taip prasidėjo kelionė į Lietuvą“.

Įspūdžiai, sumišę su nuovargiu, budėjimas prie degančio žibinto (reikėjo stebėti, kada pakeisti žvakę, kad liepsnelė neužgestų). Nepastebimai prabėgo Čekijos ir Slovakijos vaizdai. Autobuso keleiviai smalsiai klausinėjo apie šią ugnelę, domėjosi vykdoma akcija ir džiaugėsi skautų ištverme. Įvažiavus į Lenkiją vairuotojai „staiga“ pamatė degančią liepsnelę žibinte ir pareikalavo ją užgesinti. Su ašaromis akyse aiškino jaunieji skautai, kad tūkstančius kilometrų vežta ugnelė niekur nebuvo užgesinta. Juo labiau kad žvakė įstatyta uždarame žibinte ir nėra atviros liepsnos... Tik viso autobuso keleivių prašomi vairuotojai pagaliau nusileido. Taip Betliejaus taikos ugnelė pasiekė Vilnių gruodžio 13 dieną, 9 valandą. Tą pačią dieną žibintas su ugnele buvo iškilmingai atneštas į Arkikatedros Tremtinių koplyčią ir paliktas iki gruodžio 17 dienos.

Kaune ugnies perdavimo ceremonija vyko gruodžio 16 dieną Palaimintojo J.Matulaičio bažnyčioje. Čia susirinko skautiškųjų organizacijų atstovai iš Kauno ir artimesnių kraštų.

Šiauliuose uždegta Kalėdų žvakė pasiekė Kryžių kalną, kur po iškilmių buvo perduota Latvijos skautams. Jie savo ruožtu ugnelę perdavė estams.

Pagrindinės iškilmės vyko gruodžio 17 dieną Vilniaus Arkikatedroje Bazilikoje. Šv. Mišių metu buvo uždegta Kalėdų žvakė ir pasidalyta Betliejaus taikos ugnimi. Iš ten skautai ugnelę nešė į Arkivyskupijos kuriją kardinolui, Lietuvos Prezidentui, Seimo ir Vyriausybės nariams bei miesto valdžiai. Taip pat ši ugnelė buvo uždegta kiekvienoje bažnyčioje ne tik Vilniuje, bet ir visoje Lietuvoje. Ji skautų bei visų geros valios žmonių dėka keliavo į ligonines, mokyklas, vaikų ir senelių globos namus, kalėjimus, pas tuos žmones, kurie liūdi ir yra vieniši. Šventąją naktį Betliejaus taikos ugnis degs ant Kūčių stalo visoje Lietuvoje.

Gruodžio 23 dieną nuo 16 val iki 21 val. Vilniuje, Katedros aikštėje, prie Prakartėlės, bus taip pat dalijama Betliejaus taikos ugnis. Čia bus galima įsigyti ir žvakių su akcijos simbolika. Tokios žvakės platinamos ir bažnyčiose prieš šv. Mišias.

Šių metų akcijos devizas „Taika per mus ir mumyse“. Daugelyje pasaulio šalių kylantys konfliktai grasina karais. Aplink matome neapykantos ir teroro apraiškas. Ši liepsnelė kaip simbolis primena mums mūsų pareigą prisidėti prie santarvės išsaugojimo. Kaip mažą liepsnelę rūpestingai saugojame tarp delnų, taip savo rankomis turime saugoti taiką. Kaip ugnį perduodame iš rankų į rankas, taip mes vienas kitam turime perduoti Kristaus skelbiamą ramybę. Mes, skautai, įsipareigojame nešti taikos šviesą tiems, kuriems šis vilties ženklas ypač reikalingas.

Lietuvos skautų organizacijų Betliejaus šviesos nešėjai kviečia įsitraukti į šią itin prasmingą akciją ir dalyvauti jos renginiuose.