Neblaivią tautą lengviau valdyti
|
Paveikslas, išleistas blaivystės
įvedimui paminėti
|
Mus pasiekia žinios, kad su kiekviena Seimo, Vyriausybės kadencija vis daugiau valdžioje esančių eruditų, intelektualų, inteligentų pasisako už samagonkės legalizavimą. Ir kaip matyti iš fakto Kaune, Laisvės alėjoje, net dar nelegalizavus samagonkės gamybos, jau veikia Barščio restoranas, kurį savininkas pavedė globoti mūsų gerbiamam vyskupui Motiejui Valančiui. Įeinančius į restoraną laimina vyskupas. Ne kipšas iš pragaro, ne nuskuręs samagonščikas šiam prestižiniam restoranui tiekia samagonkę, kurią meiliai pavadino samane, bet šiam verslui pasiruošęs stambus dvarininkas. Žinant, kad šį restoraną lanko Kauno miesto intelektualai, inteligentai, jie šį verslą palaiko ir tikisi legalizuoti. Matyt, jiems, kaip Adomui ir Ievai, uždraustas vaisius saldesnis, negu neseniai pagarsėjusi Renatos kavutė su brendžiu. Dėl to ir patys pačių išleidžiamus ir saugomus įstatymus ignoruoja.
Žinau, jog jau daug metų naujuose dvaruose viešai verdamas 10-12 laipsnių alus. Paprastai alus susifermentuoja tik iki 7 laipsnių. Vadinasi, kad pasiektų 10-12 laipsnių, reikia įpilti kaukolinio. Ar ne tokį sovietmečiu pardavinėdavo rašalą, kuris dažydavo nosis mėlynai. Taigi valdžia ir inteligentai, intelektualai kuria sau palankią situaciją, kad žmonės ir toliau taip balsuotų ir sakytų: Prie ruso buvo geriau, Nusipelnėme gyventi geriau, Tvarka bus, Mes žinome ir mokame valdyti valstybę. Ar jie, diegdami tą madą, nenužudė tūkstančius jaunų talentų? XIX-XX amžiai Lietuvoje buvo švietimo amžiai. Daktaras Leonas Petkevičius rašė: Tik toks žmogus nusipelno garbingo inteligento (intelektualo, erudito J.B.) vardo, kuris darbuojasi liaudies naudai, stengiasi kelti jos gerovę ir kultūrą, visa širdimi atsiliepia į visus jos vargus. Žmonės, kurie mokyti ir kurie savo mokslu liaudžiai nešviečia, stovi žemiau už kiekvieną tamsuolį, nes, įgijęs tokią brangenybę, niekais ją leidžia, naikina.
Kaip neprisiminti daktaro nuopelnų leidžiant baudžiauninko sūnų Poviliuką Matulionį į mokslus, kuriuos jis baigęs tapo žymiu miškininku, mokslininku...
Knygnešys Jurgis Bielinis, važinėdamas su knygomis ir užtikęs kur smalsų vaiką, tėvus ragindavo: Tik leiskite tą vaiką į mokslus, iš jo išeis žymus žmogus. Taip Petriukas Avižonis tapo garsiu daktaru, mokslininku...
Gabrielė Petkevičaitė-Bitė, rašytoja, Adolfo Šapokos mokytoja, rašė: Atimk iš tautos istoriją, jos asmenybę sumenkink, ir tauta išsigims. Jos pastūmėtas A.Šapoka surinko faktus, parašė Lietuvos istoriją, iš kurios mokėsi Antrosios Lietuvos Respublikos dauguma jaunuolių jie buvo patriotai ir jų tada niekas nevadino idiotais, kaip dabar vadina mus.
Mane patį, grįžusį iš sovietinės armijos, po šešerių metų pertraukos mokytis pastūmėjo Ulevičius, buvęs politinis kalinys, mokęsis Politechnikume. Ačiū jam. Ir aš ne vieną skatinau mokytis...
Siūlau XXI amžiaus skaitytojams susipažinti su A.Šapokos Lietuvos istorijos ištraukomis, kuriose matosi žalingi ir netgi valstybei pragaištingi mūsų didikų, tuomečių politikų, įpročiai. 1696-1774 metais Žečpospolitą su rusų generolų ir pasiuntinių pagalba valdė karaliai Fridrichas Augustas ir jo sūnus Fridrichas Augustas III, Stanislovas Augustas Poniatovskis.
Dar patvirkusio girtuoklio karaliaus Augusto II laikais
didikai, o nuo jų ir bajorija išmoko tik puotauti ir girtauti. Iškilo
girtuokliavimo kultas: didikai ir bajorija tarp savo šeimos brangenybių
turėjo su įvairiomis iškilmėmis susijusių taurių: jei iš jų kada
nors buvo gėręs koks karalius, tai taurės buvo laikomos kaip ypatingos
šventenybės pagarbioje vietoje. Kai kurie didikai tokių taurių parodymui
svečiams buvo išgalvoję net specialų ceremonialą. Tarpe bajorijos
garsėjo ypač tie, kurie galėjo daugiausia išgerti ir nepasigerti.
Per kiekvieną puotą šeimininko pareiga buvo žiūrėti, kad nė vienas
svečias negalėtų išeiti namo, tarnų nepalaikomas. Nebuvo jokio kultūrinio
intereso, jokių kultūrinių pramogų.
Seimeliai. Politinis gyvenimas ėjo seimeliuose.
Čia buvo sprendžiama, kuris didikas yra galingesnis ir kurio laukia
nemalonumai iš seimo ar tribunolo pusės. Todėl didikai stengėsi
patraukti į savo pusę daugumą bajorijos. O ją patraukti tebuvo galima
tik protekcijomis ir nuolatinėmis puotomis savo dvaruose. Į seimelius
tam pačiam tikslui buvo suvežamos iš okolicų masės plikbajorių,
nes ir jie turėjo lygų su didikais balsą ir, svarbiausia, turėjo
prie šono bajoriškąjį ženklą kardą, kurį kiekvienu momentu galėdavo
vartoti savo pono ar to, kuris gerai užmokėdavo, nuomonei paremti.
Į seimelius tokių plikbajorių atsigabendavo visi didikai, ir todėl
seimeliai buvo nuolatinių muštynių vieta.
Seimelio vaizdai, aprašyti daugelio ano meto
žmonių, tiesiog šiurpūs. Kiekvienas didikas ir stipresnis bajoras
nusiųsdavo į okolicas vežimų ir atsigabendavo keletą dešimčių ar
keletą šimtų plikbajorių. Jiems iš anksto būdavo pažadama po kokį
auksiną ar du ir, be to, duodamas visiškas išlaikymas seimelio metu.
Todėl jie važiuodavo triukšmingai garbindami juos vežantį didiką.
Atvežti jie tuojau būdavo sutalpinami iš anksto pasamdytose smuklėse
ir šiaip jau patalpose. Taip pat iš anksto atgabentos virtuvės pagamindavo
jiems valgyti, nes nuskurę plikbajoriai visada būdavo alkani ir
tikrai sočiai pavalgydavo tik seimelio metu. Tuojau prasidėdavo
jų valgydinimas ir girdymas. Čia pat didiko agentai, o kartais net
ir jis pats, visiems duodavo instrukcijų, kaip turi seimely elgtis,
ko laikytis ir kieno nurodymų klausyti.
Visas būrys išgriūdavo į miestelį, lydėdamas
savo vadą, einantį padaryti vizitų sau lygiems ponams. Dažnai didelė
dalis suvirsdavo į patvorius išsimiegoti, o likusieji kartais pakeliui
sutikdavo savo vado priešą, einantį su tokiuo pat būriu: žodis po
žodžio susipešdavo, išsitraukdavo kardus ir puldavo vieni kitus.
Ir, žiūrėk, vienas pasigesdavo ausies ar nosies, kitas nebevaldydavo
rankos, o kai kurie net ir gyvybės netekdavo. Paties seimelio metu
muštynės kardais taip pat būdavo paprastas dalykas. Reikėdavo tik
vadams susikirsti, kam nors tarti įžeidžiamą žodį įžeistojo palydovai
tuojau čiupdavo kardus, ir žudynės būdavo neišvengiamos.
Visą seimelio laiką nesiliaudavo girtuokliavimas;
ypatingai jis įsismagindavo seimelio darbams pasibaigus. Mat prieš
darbus didikų agentai stengdavosi neleisti plikbajoriams pasigerti,
nes tuomet jie nieko negalėtų padėti. Bet, seimeliui pasibaigus,
plikbajoriai būdavo taip vaišinami, kad ilgai atsimintų. Todėl po
seimelio ateinančią naktį jų būdavo pilna pusgyvių ne tik visose
palėpėse, bet ir visuose patvoriuose. Dažnas ten sušaldavo ir galą
gaudavo, o dar dažniau juos pusgyvius apdorodavo visokie vagys ar
blaivesni draugai. Rytą dažnas pasigesdavo kardo, kepurės, švarko,
batų ar ko kito. Tada nukentėjusieji puldavo prašyti savo pono pagalbos.
O šis, jau iš anksto žinodamas, kad taip bus, turėdavo atsivežęs
vežimus apnešiotų ir krautuvėse pripirktų įvairiausių rūbų, kuriuos
bematant išdalindavo. Jei kam nepakakdavo rūbų, tam išmokėdavo pinigais
ar, kaip ypatingą malonę, kartais duodavo kokį nors savo daiktą.
Bet jei taip nukentėjusių vadas seimely nieko nelaimėdavo arba būdavo
priešingos partijos priverstas pabėgti, tai nieko negaudavo nė nukentėję.
Jiems tekdavo laukti kito seimelio ir tikėtis savo poną apginti.
Todėl, seimeliui pasibaigus, girtuokliavimas trukdavo dar keletą
dienų. Į namus tas iš jų greičiau grįždavo, kuris greičiau prasigerdavo
ir greičiau išsipagiriodavo. Vežti jų niekas namo nebeveždavo, nes
ponui būdavo nebesvarbu, kada jie grįš.
Gaila, kad mūsų laikų žmonės, o ypač politikai, jau pamiršo įvairias moralines aplinkybes, kurios vesdavo į mūsų didžios valstybės žlugimą. Taip pat galima priminti ir kitą ištrauką iš vėlesnių laikų, kaip sėkmingai galima kovoti su tautą apėmusia girtuoklyste. Knygos ištrauka iš Valančiaus laikų kovos už blaivybę ir švietimą.
Blaivybės brolijų įkūrimas. Lietuvoje
nuo seno buvo ypatingai įsigalėjęs girtuokliavimas ne tik tarp bajorijos,
bet ir tarp valstiečių. Visi dvarininkai stengėsi įsitaisyti savo
bravorus, o smuklių buvo pilna visose pakelėse ir kaimuose. Jos
buvo statomos dvarininkų ir išnuomojamos žydams. Girtybė buvo nepaprastai
įsigalėjusi, nes dvarininkai dažnai verste versdavo savo valstiečius
gerti, reikalaudami, kad jie kasmet nupirktų tam tikrą kiekį degtinės.
Tai buvo savotiškas mokestis.
XIX a. vidury popiežiaus Pijaus IX paraginti,
viso pasaulio dvasininkai ėmė skelbti blaivybę. Lietuvoje didžiausią
pasisekimą ji turėjo vyskupo Valančiaus valdomoje Žemaičių vyskupystėje
(jis vyskupavo 1850-1875 m.; prieš jo vyskupavimą, 1849 m., Žemaičių
vyskupystė buvo padidinta, prie jos buvo priskirtos 93 Vilniaus
vyskupystės parapijos Kauno, Panevėžio, Ukmergės, Utenos, Obelių,
Zarasų, Kuršo ir Žiemgalos dekanatai). Vyskupo raginama, kunigija
tapo uoliausia blaivybės platintoja; ji surašinėjo žmones į blaivybės
brolijas. 1858 m. pradėtas darbas greit išsiplėtė, ir dauguma tikinčiųjų
pasižadėjo niekad nebegerti. Vyskupo prašomi, raginami, o kartais
ir spiriami, dvarininkai ėmė uždarinėti smukles ir bravorus. Pasisekimas
buvo toks didelis, jog kai kuriose parapijose blaivybės brolijos
nariais pasidarė net 97 proc. visų gyventojų. Pajuto tą ir iždas,
nes staiga sumažėjo degtinės pajamos. 1859 m. iždas buvo apskaičiavęs
iš Kauno gubernijos gauti nuo degtinės 948056 rublius, o tegavo
vos 53156 rublius. Vilniaus gubernijoje degtinės pajamos kad ir
sumažėjo, bet ne taip labai: ten buvo tikėtasi 929305, o gauta 336781
rublis. Aiškus dalykas, kad valdžia jau vien dėl to turėjo atkreipti
dėmesį į blaivybės brolijas. Bet aukštoji valdžia nesipriešino blaivybei.
Prieš blaivybę ėjo tik tie, kurie dėl jos nustojo savo pelno, ypač
žydai ir jų palenkti žemesnieji valdininkai, kurie ir brolijose
norėjo atrasti politinę veiklą.
Blaivybės brolijų suvaržymai. Jau iš
pat pradžių Vilniaus generalgubernatorius ir Kauno gubernatorius
buvo pradėję kabinėtis prie vyskupo ir kunigų, drausdami blaivybės
brolijas, nes tada buvo uždraustos visos draugijos. Tačiau vyskupas
nemetė savo gražaus darbo. Jis aiškinosi, kad brolija nesanti draugija,
o vien tik religinis susibūrimas. Kai administracijos organai su
tuo nenorėjo sutikti, tai vyskupas aiškinosi, kad tai pagaliau nesanti
jokia organizacija, kad Bažnyčia tuo būdu tik mokanti tikinčiuosius
dorai gyventi. Tada blaivybės priešai ėmė kelti kunigams bylas už
tai, kad jie esą prievarta verčia dėtis į brolijas, kad gąsdina
nepriimsią geriančiųjų mirusių į kapus, neduosią jiems išrišimo,
nekrikštysią jų vaikų, nedarysią jungtuvių ir t.t. Kadangi tokių
atsitikimų iš tikro pasitaikydavo, tai vyskupas su tomis bylomis
turėjo nemaža vargo. Todėl jis ragino kunigiją būti atsargesnę.
Tačiau vyskupas nesiliovė kiekviena proga raginęs tikinčiųjų nebegerti:
ragino gyvu žodžiu, ragino savo viešaisiais laiškais ir blaivybės
skatinamaisiais raštais. Jis net buvo sumanęs tam tikslui leisti
specialų laikraštį Pakeleivingą, bet negavo leidimo.
Blaivybės priešininkų patraukti, valdininkai
veikdavo prieš blaivybę, dėdamiesi iždo interesų ir valdžios autoriteto
saugotojais. Tačiau jiems ilgai nesisekė, nes centro valdžia ir
net pats caras buvo pagyręs blaivybę. Todėl beveik visos bylos dėl
blaivybės pasibaigdavo vyskupo laimėjimu, ir kunigai dėl to nenukentėdavo.
Administracijai spiriant, blaivybės brolijų narių surašinėjamosios
knygos buvo nustotos vesti, tačiau blaivybė dėl to nė kiek nesusilpnėjo.
Patys parapijonys daug kur ėmė bausti apylinkės girtuoklius, o blaivybei
paminėti statė kryžius ir paminklus. Vyskupas, susiartinęs su šviesesniais
dvarininkais, vertė juos panaikinti visas smukles. Kai kuriose apskrityse
tatai buvo nutarę padaryti net bajorų suvažiavimai. Šitaip buvo
iki pat 1863 m. sukilimo, kada Muravjovas uždraudė visokius susibūrimus.
Blaivybės platinimo uždraudimas. Norėdamas
išnaikinti visas nuo rusų valdžios nepriklausomas organizacijas,
Muravjovas pranešė vyskupui Valančiui, kad kiekvienas kunigas, išdrįsęs
organizuoti ar palaikyti blaivybės broliją, būsiąs baudžiamas pirmą
kartą 100, o antrą kartą 200 rublių ir būsiąs atiduotas karo teismui:
esą brolijose slaptai susiburią revoliucionieriai, iešką visokių
kelių prieiti prie visuomenės. Vyskupas buvo priverstas perspėti
kunigiją, kad brolijų nebekurtų, o blaivybę skelbtų tiktai bažnyčiose,
mokydami doros. Tačiau rusų valdininkai generalgubernatoriaus įsakymą
ėmė aiškinti daug plačiau ir užvesdavo kunigams bylas po kiekvieno
žodžio, pamoksle pasakyto prieš girtybę. Bylų varginami, kunigai
nutilo kalbėję apie blaivybę, ir ji ėmė nykti. Jos priešai pasirūpino,
kad būtų paskelbti valdžios įsakymai dėl degtinės prekybos; būdavo
aiškinama, kad gerti ne tik galima, bet ir reikia. Tuo būdu dingo
didelis tautos blaivinimo darbas; o patsai brolijų panaikinimas
sudavė skaudų smūgį tautos organizuotumui: po jų uždraudimo ilgą
laiką Lietuvoje nebebuvo jokių organizacijų.
Kova su girtybe buvo iš naujo pradėta tik 1908 metais, įkūrus Blaivybės draugiją, kuri ir dabar tebeveikia.
Galima daryti nelinksmas analogijas: jei anais laikais svetimtaučiai priešai ragino gerti alkoholį, tai dabar mūsų politikai ir intelektualai savo pavyzdžiu, savo valia ir netgi liberaliais įstatymais primeta mums girtuoklystę. Galbūt taip jie siekia negražaus tikslo užvaldyti mūsų šalies turtus.
Jurgis BIELINIS,
LSDS tarybos narys
© 2006 XXI amžius
|