Atnaujintas 2008 m. spalio 8 d.
Nr. 76
(1669)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai
2005 metai
2006 metai
2007 metai
2008 metai

Lietuva – projektas „Rinkimai 2008“

Violeta Linkienė,

LSDS pirmininko pavaduotoja

Esu viena iš tų kelių dešimčių procentų (kaip teigia statistika) piliečių, kurie dažniau skaito internetinius dienraščius negu popierinį jų pavidalą. Rinkimai šiomis dienomis – karščiausia tema. Bene kiekviename internetiniame dienraštyje galima rasti specialią rubriką, skirtą rinkimams. Informacijos lyg ir pateikiama nemažai: galima rasti ir partijų dosje, ir jų programas, ir reitingus, ir apklausų anketas, analizuojančias kandidatų pažiūras, analitinius straipsnius, ir šiaip pamąstymus bei naujausias žinias. Tačiau akivaizdžiai užkliūna vienas faktas: šiuose rinkimuose dalyvauja 21 politinė partija, iš jų savo kandidatų sąrašus kelia 16 politinių organizacijų (tiesa, vienas sąrašas – „du viename“, t.y. dvi partijos vienoje koalicijoje), o informacija pateikiama tik apie kelias partijas.

Štai „delfi.lt“ projektas „Balsuok 2008“ pristato skaitytojams 13 partijų: parlamentines ir dvi naujai iškeptas. Internetinio dienraščio „alfa.lt“ rubrikoje „Rinkimai 2008“ galima rasti devynių partijų dosjė ir čia pat skelbiami tų pačių remiančių septynių partijų logotipus su nuorodomis į jų internetines svetaines.  Susidaro vaizdas, kad yra atrinktos kelios partijos, apie kurias rinkėjai privalo žinoti viską, o kitos – tarsi neegzistuoja.

Tačiau gal čia sąmokslo jokio nėra, o yra daug paprasčiau ir primityviau – viską lemia pinigai: mokėk ir būsi matomas. Tai gal taip ir reikėtų pažymėti „mokamas projektas Rinkimai 2008“. Deja, yra kitaip. Skaitau „delfi.lt“: „Balsuok 2008“ taip pat rasite: profesionaliai politologų parengtą informaciją apie politines kryptis, partijas, jų idėjas ir rinkimų sistemą“. Ir dar: „Balsuok 2008” idėją palaiko: Lietuvos Respublikos prezidentas Valdas Adamkus, Seimo valdyba, Vyriausioji rinkimų komisija, projektą taip pat remia beveik visos didžiausios Lietuvos politinės partijos, kurių kandidatai pateko į Seimą per 2004 metų rinkimus“. Taigi, remia (čia kaip – morališkai ar pinigais?) didžiosios partijos, o  VRK, Prezidentas palaiko, kad apie kitas rinkimuose dalyvaujančias partijas nebūtų pranešta rinkėjams?

Tie žiniasklaidos atstovai, kurie supranta savo misiją, demonstruoja ir gerus pavyzdžius. „Verslo žinios“ savo rubrikoje „Seimo rinkimai 2008“ pristato visas rinkimuose dalyvaujančias partijas, kandidatų sąrašus ir net rengia interviu su jų atstovais. Vertas pagarbos ir dienraščio „bernardinai.lt“ pavyzdys. Redaktorius daro milžinišką darbą analizuodamas ir pateikdamas savo nuomonę sąrašų eilės tvarka apie visas partijas, jų pažadus, nuveiktus ir nenuveiktus darbus.  

Internetinis dienraštis „balsas.lt“ rubrikoje „Rinkimai 2008“ trumpai pristato 14 politinių organizacijų, iš jų 10 aprašo trumpai, o keturias plačiai ir išsamiai. Kodėl taip yra – šioje svetainėje jau aiškiau, nes tos keturios yra pažymėtos kaip reklaminis projektas ir net su užsakymo numeriu. Taip ir turėtų būti. Tiesa, „balsas.lt“ vadovų joks įstatymas neįpareigoja taip elgtis (jiems įstatymo, matyt, ir nereikia, užtenka profesinės etikos). Pasirodo, Seimo rinkimų įstatymas lyg ir griežtas spaudai bei kitai eterio žiniasklaidai, bet ne internetinei. Paradoksalu, kuomet, anot statistikų, internetas kasdien tampa vis masiškesne komunikacijos, informacijos priemone. Tyrimai skelbia, kad bent kartą per savaitę internete naršo per 30 proc. gyventojų – o juk jie ir potencialūs rinkėjai.

Vyriausioji rinkimų komisija, kurios priedermė kontroliuoti, ar nepažeidžiamas lygiateisiškumo principas rinkimų kampanijos metu, mieliau vaikosi reklaminius sunkvežimius ar sėdi meniškai politinio filmo peržiūrose, negu bando spręsti šį klausimą. Suprantama, virtuali erdvė – kintanti ir sunkiai kontroliuojama, bet vis dėlto kažkodėl nebijoma kalbėti apie internetinį balsavimą.

Taigi, iš pirmo žvilgsnio nežymi įstatymo spraga, nereglamentuojanti politinės reklamos interneto dienraščiuose, kasdien tampa vis didesne skyle piliečių pasirinkimo galimybių spektre.

 

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija