Atnaujintas 2009 m. sausio 7 d.
Nr. 2
(1694)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai
2005 metai
2006 metai
2007 metai
2008 metai

Metas imtis tikros teismų reformos

Prof. V. Landsbergis („Lietuvos žinos“, 2008-09-26) straipsnyje „Teismų pasaulis“ rašė: Žinau, kuri nauja valdžia grąžintų žmonėms ežerus... Paskutiniais straipsnio žodžiais autorius tikisi esminių permainų teismuose, bet tik tada, kai daug drąsių teisėjų garsiai pasakys, kad melagiai ir kyšininkai neturi vadovauti. Kai Seimas padės teisingumo sistemai atgimti, užuot ją laidojęs.  

Kol kas tik prof. V. Mikelėnas atsistatydindamas iš AT teisėjo pareigų viešai išdrįso suabejoti gal net pusės visų teisėjų, einančių pareigas, sąžiningumu. Vienintelis AT pirmininkas V. Greičius grumiasi Teisėjų taryboje prieš abejotinos reputacijos teisėjus. Greičiausiai neatsitiktinai vėlyvą rudenį įvykęs Visuotinis teisėjų susirinkimas neišrinko jo į Teisėjų tarybą ir V. Greičius liko joje tik dėl einamų AT pirmininko pareigų. Taigi, drąsių ir įtakingų teisėjų Lietuvoje beveik nėra.

Prisiminkime, dar prieš 2006 metų teisėjų skandalą Prezidentūroje V. Greičius viešai pareiškė, kad buvo „purtomas už atlapų“. Pastangos statyti valstybės rūmą ne ant korupcijos smėlio, o ant teisingumo uolos, sukelia audringą valdžios klano pasipriešinimą, jei to imasi aukštas pareigas einantis asmuo. Prezidentas šio skandalo metu viešai pareiškė nepasitikįs V. Greičiumi nei kaip žmogumi, nei kaip teisėju, tačiau organizuotai melo akcijai prieš V. Greičių supliuškus, jo neatsiprašė. Dar daugiau. Prezidentas, nors nepareiškė nė vieno priekaišto V. Greičiui, ketvirtą kartą teikia dekretą dėl jo atleidimo, nepaisydamas tūkstančių piliečių parašų, prašančių palikti V. Greičių antrai kadencijai. Kas suinteresuotas teismų ir teisėjų nepriklausomumu – valdžia ar piliečiai?

Ta pati padėtis ir teisėsaugos institucijose. Visuomenės nepasitikėjimą pelniusios personos eina aukštas pareigas, joms suteikiami laipsniai ir ordinai, nors visuotiną dėmesį sukėlusios teisminės bylos numarinamos. Apie teisingumą nustosime tik svajoti tada, kai aukščiausiuose postuose neliks pataikūnų, teismuose atsiras tarėjų institucija, bus įvesti  visuotiniai teisėjų rinkimai. Būtina ir neeilinė teisėjų ir teisėsaugininkų peratestacija, pradedant ją nuo užimančių aukščiausius postus.

Europarlamentarė O. Juknevičienė neseniai priminė, kad Airijos ekonomika, sumažinusi iki 12 proc. (ir suvienodinusi) visus mokesčius pasiekė itin didelį ekonomikos suklestėjimą. Mūsų išvogtoje valstybėje su buvusios valdžios paliktu deficitiniu biudžetu, be to, pasaulinės krizės sąlygomis, matyt, taip elgtis negalima. Tačiau daug turto galėtume susigrąžinti. Dera priminti, kad Airijoje šis ekonomikos šuolis buvo nulemtas  dar vienos svarbios aplinkybės: žurnalistė, rašiusi apie aukštų valdžios pareigūnų korupciją, buvo nužudyta, tačiau aktyvūs piliečiai privertė Airijos vidaus reikalų ministrą iš visų asmenų, nesugebančių savo įgytą turtą pateisinti dokumentais, jų turtą nacionalizuoti. Taip korupcija Airijoje buvo sėkmingai įveikta. Jei radikaliai pagerinsime teismų darbą, turime ruoštis ir tokiems žingsniams, nes per 18 metų paminant Lietuvos Konstituciją išvogta tikrai didelė valstybinio ir asmeninio turto dalis per priklausomus ir korumpuotus teismus, teisėjus ir teisėsaugininkus.

Seimas turėtų nedelsiant Seime priimti įregistruotą Teismų įstatymo projektą, kuris iš esmės prieštarauja Prezidento prieš 2,5 metų pateiktam imituojančio reformas projektui; nepritarti ketvirtam iš eilės Seimui pateiktam Prezidento dekretui atleisti V. Greičių iš AT pirmininko pareigų; surengti Seime konferenciją-diskusiją tema: „Kas lemia valdžios ir jai paslaugių grupuočių išskirtinius veiksmus, susijusius su teisminės valdžios aukščiausiais postais (įskaitant V. Greičiaus atvejį), kuriais kėsinamasi į nustatytą konstitucinę tvarką?“ Rengti įstatyminius pagrindus teismų tarėjų institucijos įvedimui ir visuotiniems teisėjų rinkimams; nedelsiant pradėti svarbiausių teisėjų peratestavimą; įvesti visuotinį turto ir pajamų deklaravimą; priimti viešojo intereso gynimo įstatymą; rengti Seime įstatymų paketą, nukreiptą prieš korupciją ir įgalinantį grąžinti neteisėtai užgrobtą ar išvogtą turtą valstybei ir nukentėjusiems piliečiams; rengti įstatymų paketą, užtikrinantį nepriklausomą ir sąžiningą visų teisėsaugos pareigūnų darbą, pradedant jį, taip pat kaip ir teisėjų atveju, nuo VSD, STT, Generalinės prokuratūros ir t. t. svarbiausių pareigūnų peratestavimo.

Antra Vincė KAROSIENĖ

Vilnius

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija