2010 m. rugsėjo 1 d.
Nr. 63
(1848)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai
2005 metai
2006 metai
2007 metai
2008 metai
2009 metai
2010 metai

Kelionė „senukais“ – Žalgiriui

Stasys POVILAITIS

Žalgirio pergalės parke Aleksandras
Bosas įteikia atminimo medalį
vicemerei Nijolei Kliučienei (kairėje).
Priekyje viduryje – Gitautas Žičkus

Senovinis automobilis

Autoralio dalyviai
Autoriaus nuotraukos

Lietuvos ir Lenkijos kariuomenių pergalės prieš kryžiuočių ordiną Žalgirio mūšyje jubiliejus buvo pažymimas labai įvairiai – paminklais, romanais, eilėraščiais, istoriniais straipsniais, paveikslais, skulptūromis ir pan.

Senovinių automobilių remonto, priežiūros ir kolekcionavimo mėgėjai iš Lietuvos, Latvijos ir Baltarusijos, didžiausios vėlyvųjų viduramžių Europoje pergalės jubiliejų pažymėjo įspūdinga kelione maršrutu Vilnius – Kaunas – Žalgirio pergalės parkas. Lietuvos klasikinių automobilių klubo ralyje Žalgirio mūšio 600-ųjų metų jubiliejui paminėti dalyvavo per 30 automobilių.

Daukanto aikštėje Vilniuje, priešais Prezidentūrą, kur vyko senovinių automobilių pristatymas vilniečiams, automobilius ir kelionės dalyvius laimino Arkikatedros kunigas. Vidurdieny mašinų kolona pajudėjo į Trakus. Čia buvo surengta automobilių paroda, aplankyta pusiasalio pilis. Toliau maršrutas vedė į Kauną. Prie laikinosios sostinės Rotušės įvyko dar viena automobilių paroda.

Paskui iš Rotušės buvo vykstama į Urmo prekybos miestelį. Čia irgi surengta automobilių paroda, vėliau vyko vakaronė ir koncertas. Kitą dieną automobiliai dalyvavo slalomo ir atsargaus važiavimo su vandens stikline ant automobilio dangčio rungtyse. Pagrindinis prizas atiteko A. Bosui.

Kauno rajono Babtų seniūnijoje, šalia autostrados Kaunas – Vilnius, netoli Cinkiškių, įvyko iškilmingas Žalgirio pergalės 600 metų paminėjimas. Šioje vietoje dar 1991 metais buvo įrengtas parkas, pavadintas Žalgirio pergalės vardu, jame pastatyta daug meniškų koplytstulpių ir pasodinta 1410 ąžuoliukų. Pergalės jubiliejui buvo pastatyti dar trys koplytstulpiai. Juos pašventino Babtų klebonas kun. Gintas Rumševičius. Iš senovinės patrankos driokstelėjo trys šūviai: Lietuvos kariuomenei, Lietuvos valdovams ir Lietuvai.

Po pietų Žalgirio pergalės parke vyko senovinių automobilių paroda. Laikinai įrengtoje scenoje dainavo Babtų kultūros centro folkloro ansamblis „Vėrupė“, dangų raižė Lietuvos  karinių oro pajėgų naikintuvas, kurį pilotavo Marius Matulaitis. Klaipėdos universiteto Humanitarinių mokslų fakulteto dramos trupė suvaidino dramą „Vytautas pas kryžiuočius“. Dokumentuose, tekstuose, nuotraukose ir piešiniuose, kurie kabojo didelėje palapinėje, buvo galima susipažinti su Karo muziejaus suruošta paroda, skirta legendiniam Žalgirio mūšiui.

Gitautas Žičkus – vienas iš klasikinių automobilių klubo įkūrėjų ir dabartinis jo prezidentas. Verslininkas iš Jonavos, atvažiavo su šeima – žmona Vida, moksleiviu sūnumi Gytautu ir dukra studente Ineta.

Gitauto automobilis Mercedes 540K, kaip tvirtina jo savininkas, yra vienintelis pasaulyje. Keturių durų tokio tipo mašinų iš viso buvo pagaminta tik penkios, tačiau visi šie modeliai skyrėsi išoriniu dizainu.

Teisininkas Andrius Zigmantas atvažiavo iš Panevėžio su 1956 metų gamybos automobiliu Lincoln Premiere.

UAB „Stigma“ generalinis direktorius Alfredas Zigmantas iš Panevėžio atvažiavo net su keturiais automobiliais. „Liūdna, bet kelyje jie visi gedo, nuo… karščio ir nuo senatvės, – skundėsi verslininkas. – Tačiau myliu aš tas senoviškas geležėles…“

Mašinų restauruotojas ir baikeris Renatas Matačiūnas iš Kauno atvažiavo su 1967 metų Cadillac Deville Cabrio prabangiu limuzinu. Kolekcijoje jis dar turi penkias mašinas, iš kurių trys – 1938 metų mersedesai. Jie kol kas dar restauruojami.

Dizaineris Virgilijus Makačinas iš Vilniaus atvažiavo 1977 metų Lincoln Mark V Billi Brass Edition, prabangiu amerikietišku automobiliu. Jo ilgis beveik 6 metrai, variklio darbinis tūris 7,2 l.

Kompiuterių specialistas Arūnas Deksnys iš Jonavos atvažiavo su Gitauto Žičkaus 1937 metų Mercedes 320D. Arūno pomėgis – senos radijo aparatūros kolekcionavimas.

Inžinierius mechanikas iš Kauno Rolandas Raziūnas atvažiavo su 1959 metų GAZ-21 Volga. Savo kolekcijoje jis turi net 60 senų mašinų ir motociklų, kuriuos renka nuo vaikystės.

Jis turi dar ir keliolika senovinių karietų ir rogių. Daugelis mašinų dar laukia restauravimo.

Iš Pasvalio atvažiavo dvi šeimos: Sigitas ir Alma Zajarskai bei Gvidonas ir Nijolė Čepulioniai.

Inžinierius mechanikas Juozas Raščius iš Kauno pats atkuria automobilius. „Nusiperku kėbulą arba griaučius ir iš jų padarau tokį automobilį, kad malonu būna į jį žmonėm pažiūrėt. Tada važiuojam per Lietuvą, kartais ir Latviją. Planuojam važiuoti į Baltarusiją… O sūnus Rolandas, anksčiau mėgęs „senutes“, pradėjo dairytis į dabartines, modernias mašinas“, – pasakoja Juozas.

Automechanikas Arūnas Adomaitis iš Vilniaus atvažiavo 1939 metų BMW 327 automobiliu. „Prikelti iš griuvėsių seną automobilį – didžiausias įdomumas. Žmona idėjai pritaria, bet jei tam išleidžiu daug pinigų, papriekaištauja“, – kalbėjo Arūnas.

Mišraus choro „Viltis“ vadovė Violeta Eugenija Michelkevičienė iš Jonavos yra Lietuvos klasikinių automobilių klubo valdybos narė. Ji atvyko su 1966 „Opel Rekord“, kurį vairavo jos vyras Valdas Michelkevičius. „Mūsų klubas pasaulyje populiarina turizmą, stengiamės, kad apie dainuojančią Lietuvą užsienyje sužinotų kuo daugiau žmonių, kad bent sykį Lietuvoje pabuvojęs žmogus vėl norėtų į ją atvažiuoti“, – kalbėjo moteris.

Šaltkalvis mechanikas Dalius Petrauskas iš Kauno atvažiavo su 1962 „Mercedes Benz“ SL190 automobiliu.

Garliavos vidurinės mokyklos direktoriaus pavaduotojas, Kauno rajono savivaldybės Tarybos narys Aleksandras Bosas atvažiavo pusšimčio metų senumo  ZAZ-965 „Zaporožiec“ automobiliu. Jis yra vienas iš pernykščio ir šių metų istorinių žygių automobiliais sumanytojų.

Klasikinių automobilių klubo vardu A. Bosas sveikino gausiai susirinkusius su pergalės Žalgiryje 600-mečiu. Kauno rajono savivaldybės vicemerei Nijolei Kliučienei didžiosios pergalės proga jis įteikė atminimo medalį. Beje, pernykštė idėja senais automobiliais nuvežti ir pastatyti kryžių Brunono žūties vietoje priklausė A. Bosui ir G. Žičkui.

„Zaporožiec“, kaip pigiausia ir mažiausia, sukėlė bene daugiausia žiūrovų simpatijų. Ją daugelis fotografavo, filmavo, klausinėjo apie technines savybes.

Aleksandr Šurin – Baltarusijos automėgėjų sąjungos „Autoamerika BY“ pirmininkas iš Minsko atvyko su prabangiu Cadillac Deville Continental.

Maris Mežapuke, Jūrmalos senų automobilių klubo prezidentas, ir Imant Berzinš, jo pavaduotojas, technikos mokslų daktaras, atvyko iš Latvijos 1938 metų BMW-327/28. Dr. I. Berzinš turi septynis senus automobilius. Bene vertingiausia iš jų – 1934 metų amerikietiškos gamybos Leiland firmos 12 cilindrų mašina, kuria į paradus važinėjo Estijos prieškario prezidentas. Įdomu, kad tokį automobilį 1938 metais su Stalino palaiminimu buvo nusipirkusi anuometinė SSRS, kad ją nukopijuotų ir padarytų geresnę. Ėmė ruoštis gamybai, bet prasidėjo karas…

Ralis, arba kelionė senoviniais automobiliais per daugiau nei pusę gintarinės mūsų respublikos, buvo įdomi ir įsimintina.

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija