2013 m. kovo 29 d.    
Nr. 13
(2037)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai
2005 metai
2006 metai
2007 metai
2008 metai
2009 metai
2010 metai
2011 metai
2012 metai
2013 metai

Popiežius, jėzuitai ir mokslas

Prof. Jonas Grigas

1915 metais labai gabus ir žingeidus italų jaunuolis atkakliai susikaupęs vaikščiodavo tris kilometrus nuo savo namų Romoje iki kassavaitinės turgaus šventės Campo dei Fiori ieškoti mokslo knygų. Jo veido išraiška slėpė bandymą atsigauti nuo didelės nelaimės – staigios savo artimiausio žmogaus – brolio – mirties. Mokslas turėjo padėti jam užgydyti skausmą.

Campo dei Fiori buvo ta pati vieta, kur Popiežiaus valstybėje XVI amžiuje buvo sudegintas vienuolis Džordanas Brunas (Giordano Bruno) už jo sensacingas hipotezes, teigiančias, kad Visata yra begalinė su visur vienodai galiojančiais dėsniais, o žvaigždės, matomos naktį, yra tokios pat kilmės kaip ir Saulė, todėl ji jokiu būdu negali būti Visatos centras. Už laisvai reiškiamas mintis ir modernias mokslines pažiūras, kurios neatitiko tuometinių religinių dogmų, inkvizicija jį paskelbė eretiku. Minėtasis jaunuolis dažniausiai rasdavo teologijos ir kitokias knygas, kurios jį nelabai domino, bet kartą knygų krūvoje rado jėzuito profesoriaus Andrėjaus Karafos (Andrea Caraffa) dviejų tomų klasikinės fizikos knygą ir su džiaugsmu ją nusipirko už savo santaupas. Parsinešęs namo jis ryte rijo ją net nepastebėdamas, kad ji buvo parašyta lotyniškai.

Tokia buvo Enriko Fermio (Enrico Fermi) įspūdinga fizikos karjeros pradžia. Kažkas yra be galo gilaus tame, kad žymiausias Italijos mokslo sūnus, pirmojo branduolinio reaktoriaus bei kvantinės teorijos kūrėjas, 1938 metų Nobelio premijos laureatas rado savo gyvenimo orientyrą knygoje, parašytoje būtent nario Katalikų Bažnyčios, kuri prieš tris šimtus metų tiksliai toje pačioje vietoje pasiuntė eretiką Džordaną Bruną mirčiai.

Pasaulio kardinolai prieš porą savaičių išrinko naująjį popiežių Pranciškų iš Argentinos, jėzuitą Chorchę Marijų Bergolją (Jorge Mario Bergoglio), kurio šaknys irgi yra Italijoje. Žiniasklaida jau plačiai skelbė jo įvairias pažiūras ir nuostatas. Aš norėčiau pažvelgti į jo požiūrį į mokslą, evoliuciją ir kosmologiją. Žinoma, aš nežinau, ką popiežius Pranciškus mano apie šiuos dalykus, bet Andrėjaus Karafos įkvėpimas jaunajam Enrikui Fermiui duoda viltį, kad naujasis Popiežius irgi bus malonus mokslui. Juk  naujasis Popiežius turi chemijos magistro laipsnį.

Jėzuitus pagimdė Ispanijos baskų šalis. Čia 1491 metais Lojolos pilyje gimė Ignacas Lojola, kuris įkūrė Jėzuitų Draugiją. Jis iškėlė idėją mokyti jaunimą rašto ir dvasios reikalų. Po Ignaco mirties jėzuitų vadovai nusprendė, kad yra du būdai padėti žmonėms: vienas – koledžuose mokyti jaunimą rašto ir krikščioniškojo gyvenimo, antrasis – pamokslai, išpažintis ir kitokios priemonės. Nuo 1551 metų jėzuitai atidarydavo po 4-5 mokyklas per metus, o savo darbą siejo su universitetais. Ignacui gyvam esant jėzuitai turėjo 35 koledžus. Darbas koledžuose buvo laikomas dvasine ir kūniška labdara, alternatyva gelbėti sieloms Dievo vynuogyne. Koledžai buvo skirti jėzuitams ir nesusijusiems su jų tikėjimu, tiems, iš kurių atėjo pirmieji jėzuitai, tiems, kuriems raštas ir profesinis mokymas buvo būtini jų statusui išlaikyti. Buvo mokoma ne tik teologijos, bet ir tokių disciplinų, kaip gramatika, retorika, kalbos. Atidarydami mokyklas jėzuitai sakydavo, kad tai daro miesto ir šalies gerovei ruošdami kunigus, gerus civilius tarnautojus ir gerus piliečius. Tuo metu Europos mokytas elitas jau suprato mokslo galią.

Jėzuitų mokyklos buvo populiarios, nes jie nereikalavo atlygio, buvo nemokamo mokslo Europoje pradininkai. Jie nemokamai suteikdavo mokslo laipsnius, o kituose universitetuose juos gauti daug kainuodavo. Jėzuitų mokyklos tapo finansiškai patrauklios tėvams ir vietinei valdžiai. Studentai buvo priimami iš visų visuomenės sluoksnių; jėzuitai postulavo suderinamumą tarp rašto mokymo ir Aristotelio filosofijos bei mokslo ir teologijos. Pagal Paryžiaus universiteto modelį jie skirstė studentus į klases, kiekviena turėjo savo mokytoją, jie derino teoriją su praktika, žaidimais ir viešais disputais, sukūrė tarptautinį mokyklų tinklą ir keitėsi informacija, dėstytojais ir knygomis. Jėzuitai Europoje buvo geriau mokyti nei kitų mokyklų mokytojai, studentams buvo pavyzdys, juos nuoširdžiai mylėjo ir globojo.

Jėzuitai atvėrė naują Romos katalikų formalaus mokymo erą bet kuriam studentui – pasauliečiui ar dvasininkui, kuris ateidavo pas juos, įkūrė įspūdingą aštuonių šimtų mokymo ir mokslo institucijų tinklą Europoje, Amerikoje ir kitose šalyse, atnešė Vakarų astronomiją į Kiniją, plėtodami pasaulyje mokslą ir kultūrą išugdė daug iškilių mokslo, kultūros bei visuomenės veikėjų, net ir ispano seržanto bei kubietės valstietės sūnų Fidelį Kastro, kuris komunistinės ideologijos veikiamas tapo žiauriu Kubos diktatoriumi.

Ignacas Lojola įpareigojo jėzuitus rašyti knygas kovai su eretikais, bet dauguma jėzuitų knygų buvo gramatikos, retorikos, lotynų ir graikų kalbų vadovėliai. Jie mokė matematikos ir astronomijos, fizikos ir kitų mokslų, rašė mokslo darbus iš šių dalykų, vadovavo laboratorijoms ir observatorijoms ir įgijo pripažinimą šiose srityse – Džiovanis Zupas (Giovanni Zup) atrado Merkurijaus fazes, Džiovanis Sakšeris (Giovanni Saccheri) nusipelnė neeuklidinėje geometrijoje, Benitas Vinesas (Benito Vines) tyrė Atlanto uraganus ir vadinamas „uraganų tėvu“, paleontologas ir geologas Pjeras Šardenas (Pierre Chardin) atrado „Pekino žmogų“. Tarp žymiausių dabarties jėzuitų yra vyriausiasis Vatikano observatorijos astronomas Guy Consolmagno, įžymus meteoritų, asteroidų ir mažų Saulės sistemos kūnų tyrėjas. Jis teigia, kad Katalikų Bažnyčia džiaugtųsi, jeigu Žemėje apsireikštų ateiviai. Jėzuitai suteikė impulsą teatrams, su kuriais atėjo šokiai ir muzika, jų mokyklų kūrimas skatino architektūrą. Per mokyklas jie darė įtaką civiliam gyvenimui, o bažnyčios tai padaryti negalėjo. Jėzuitai stengėsi rasti kuo daugiau harmonijos tarp gamtos ir maldos. 1570 metais jie Vilniuje įkūrė kolegiją, o po devynerių metų – ir Vilniaus universitetą. Teko būti jėzuitų Lojolos vardo universitete Čikagoje ir diskutuoti apie abu jėzuitų įkurtus universitetus ir kaip žiburys, gimęs tolimoje baskų šalyje ir nušvietęs Romą, uždegė mokslo švyturį Vilniuje, kuris ryškiomis spalvomis iki šiol šviečia Lietuvos ir gretimų šalių žmonėms.

Jėzuitų ryšys su mokslu rodo, kad yra daug galimybių mokslui ir religijai gyventi harmoningai ir vienam kitą įkvėpti. Vatikano astronomas Guy Consolmagno mato mokslą ir religiją kaip instrumentus, leidžiančius mums tyrinėti Visatą ir mūsų vietą joje. Abi pažinimo sritys įkvepia debatus ir dialogą bei abi apšviečia žmogaus prigimtį ir mintis.

Skatindami ieškoti Dievo kiekviename daikte jėzuitai išreiškia panašią nuomonę į Niutono, kai jis sakė, kad jam Dievas yra Visatos esmė. Jam Dievas buvo objektyviosios realybės vardas, kuris mums pasėjo gilias Visatos paslaptis, kad jas įmintume. Nereikia tikėti antgamtiškumu, kad pajustume, kaip toks požiūris ne tik galėtų būti suderinamas su moksliniais tyrimais, bet galėtų net paskatinti juos, kaip tai buvo Niutono atveju. Einšteinas irgi Dievą pasitelkė kaip metaforą, kalbėdamas apie Visatos paslaptis, kurias galima įminti žaismingais tyrimais. Einšteinas ir Niutonas, kaip ir jėzuitai, pabrėžė ieškantys Kūrėjo moksliniais tyrimais ir laikė juos didžiuoju žaidimu. Guy Consolmagno mėgavosi sakydamas: „Plėtoti mokslinius tyrimus yra tarsi žaisti žaidimą su Dievu, spręsti mįsles su Dievu. Dievas užmina man mįsles ir išsprendęs vieną, aš girdžiu jį džiūgaujant: „Puiku, dabar imkis kitos“. Tai mano bendravimo su Kūrėju kelias“. Atrodo, kad jis moka puikiai suderinti mokslinį ir religinį požiūrius.

Tikėtina, kad naujojo Popiežiaus požiūris bus gaivinančiai modernus ir gilus. Jis yra ne tik jėzuitas ir chemikas, bet ir žmogus, kuris turi vadovauti daugiau nei milijardo tikinčiųjų visame pasaulyje nuomonei. Turime palaukti, kol išgirsime popiežiaus Pranciškaus nuomonę apie įvairius mokslinius reiškinius, kuriuos Bažnyčia per šimtmečius įvairiai traktavo ir daugelį pripažino teisingais. Bet ką naujasis Popiežius besakytų, yra malonu, kad jėzuitas ir chemikas Vatikane – intelektualus ne tik šv. Petro, bet ir Andrėjaus Karafos ir Pjero Šardeno įpėdinis – yra vienas iš geriausių pasirinkimų, ką Bažnyčia gali padaryti, bendradarbiaudama su mokslu.

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija