2013 m. balandžio 19 d.    
Nr. 16
(2040)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai
2005 metai
2006 metai
2007 metai
2008 metai
2009 metai
2010 metai
2011 metai
2012 metai
2013 metai

Kelionė pasaulinės muzikos istorijos puslapiais iš šimtmečio į šimtmetį

Kauno valstybinio choro meno vadovo ir vyr. dirigento Petro Bingelio 70-mečio jubiliejus klasikinės muzikos mylėtojams dosniai pažėrė iki šiol Lietuvoje negirdėtų didelės apimties muzikinių kūrinių premjerų.

Gegužės 2 dieną Kauno valstybinėje filharmonijoje, gegužės 4 dieną Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje Kauno valstybinis choras atliks programą, kurios klausantis bus galima keliauti pasaulinės muzikos istorijos puslapiais iš šimtmečio į šimtmetį.

„Parinkdami kūrinius koncerto programai, turėjome tikslą pakviesti savo klausytojus į savotišką muzikinę kelionę, tartum nutiesti tiltą, jungiantį skirtingas muzikos istorijos epochas“, – kalbėjo P. Bingelis.

Koncertuose skambės XVIII–XIX amžių sandūroje kūrusio austrų kompozitoriaus Josepho Haydno sakralinės muzikos šedevras – „Missa in tempore belli“, – XX amžiaus rusų muzikos metro Igor Stravinskij „Kantata“ moterų balsams bei šiandien kuriančio lietuvių autoriaus – Broniaus Kutavičiaus – „Dzūkiškos variacijos“, kurios pasirinktos pabrėžiant tai, jog maestro P. Bingelio talentą, jautrumą ir meilę muzikai ugdė bei brandino gimtoji Dainavos šalis.

„Missa in tempore belli“ („Karo laiko mišias“) J. Haydnas parašė 1796 metais Eizenštate, Austrijai aktyviai angažuojantis į karinę kampaniją, lydėjusią visą Europą išjudinusius Didžiosios Prancūzų revoliucijos įvykius. „Mišios“ – vienos iš keturiolikos didžiojo Vienos klasiko, pasižymėjusio giliu religingumu ir kiekvienos partitūros rankraštį baigdavusio įrašu „Tegul bus pagarbintas Dievas“, sukurtų Mišių kompozicijų. Kūrinio premjera įvyko 1796 m. gruodžio 26 d. Vienoje, pijorų vienuolijos Švč. Mergelės Marijos bažnyčioje. Kartkartėmis kūrinys įvardijamas kaip „Paukenmesse“ („Litaurų mišios“) dėl timpanų panaudojimo orkestruotėje, ir teigiama, jog pagrindinis kompozicijos tikslas – išreikšti pasipriešinimą karo nešamiems neramumams, įtampai, taikos siekį.

„Kantatą“ dviems solistams, moterų chorui ir kameriniam orkestrui Igor Stravinskij parašė 1951–1952 metais, netrukus po vienos iš paskutiniųjų, o apimtimi – didžiausios operos – „The Rake‘s Progress“ (1951 m.) sukūrimo. „Kantatos“ tekstui panaudota keturių nežinomų XV–XVI amžių britų poetų lyrika.

Choro vadovas, iškilų jubiliejų prasmingai pažymintis prie dirigento pulto, kur nejučia bėga idėjų ir premjerų kupini kūrybinės veiklos metai, džiaugiasi tuo, kad jo suburtas ir puoselėjamas choras yra vienintelis įspūdingos apimties chorinės muzikos kūrinių atlikėjas šalyje; daugelį tokio pobūdžio lietuvių ir užsienio kompozitorių opusų Lietuvos publikai jis yra pristatęs ir atlikęs pirmasis.

Iki šiol Kauno choras yra parengęs daugiau nei 150 pasaulinės muzikos klasikos lobynui priklausančių didelės apimties vokalinių-instrumentinių kūrinių nuo viduramžių iki moderniosios muzikos: oratorijų, kantatų, mišių, pasijų, koncertinių ir sceninių operų versijų.

Kūrinius atliks Lietuvos kamerinis orkestras (meno vadovas Sergej Krylov), Kauno valstybinis choras ir solistai. Diriguos jubiliatas – Petras Bingelis.

Parengė Rimantas Klevečka

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija