Atmintis
Trijuose žemynuose tarnavęs lietuvis
Pašvęstojo gyvenimo metais prasminga prisiminti
t. Joną Bružiką (1897 05 201922 09 171973 03 13) pirmąjį jėzuitą,
iš Nepriklausomos Lietuvos prieškariu siųstą misijoms į užsienį.
Irena Petraitienė
|
T. Jonas Bružikas prie misijų kryžiaus
|
|
Misionieriai Amerikoje Jonas Bružikas
ir kan. Juozas Končius
|
|
Jėzuitai misionieriai
|
Vienas iš trijų pirmųjų
Šventojo Tėvo atstovą t. Antonijų Cechini SJ,
kuris 1921 metų rudenį vizitavo Gižų dvare įsikūrusią Seinų kunigų
seminariją, lotyniškai parengta oracija pasveikino klierikų dekanas
Jonas Bružikas. Būdamas kunigystės šventimų priešaušry jis dėmesingai
sukluso, vizitatoriui raginant klierikus stoti į Jėzaus Draugiją:
veriasi galimybės įgyvendinti seniai puoselėtą svajonę. Bet seminarijos
rektorius kan. Vincentas Vizgirda, atvėsinęs J. Bružiko entuziazmą
kartu su t. Cechini vykti į Romą, patarė arčiau susipažinti su garsiu
pamokslininku, pirmuoju lietuviu kapucinu t. Kazimieru Kudirka,
kuris tuo metu buvo apsistojęs pas vienuolius marijonus. Grįždamas
iš Marijampolės ir mintyse perkratinėdamas pokalbį su t. Kudirka,
J. Bružikas neabejojo, kad pamokslų sakymas, misijų vedimas yra
jam skirtas kelias. Pamokslininko talentą įžvelgęs rektorius kan.
V. Vizgirda po kunigystės šventimų ir teologijos bei sociologijos
studijų Kauno universitete kun. Joną kvietė seminarijos dvasios
tėvo pareigoms, tačiau šiam ramybės nedavė mintis: jėzuitų ordino
atsisakyti nenori, tačiau duotas žodis kapucinams
Nuodėmklausys,
Seinų seminarijos Gižuose profesorius kun .Vincentas Borisevičius
(vėliau Telšių vyskupas), akcentuodamas veiklumą, ryškų jo asmens
bruožą, patarė eiti pas jėzuitus. Lygiai tą patį sakė kiti du dvasininkai.
Tad nieko nelaukdamas kun. J. Bružikas nuvyko į Veiverius, kur t.
Benediktas Andruška SJ, Lietuvos jėzuitų provincijos atkūrimo iniciatorius,
kunigams vedė rekolekcijas. Veiveriuose, netoli savo gimtojo Garliavos
valsčiaus, kur 1897 m. gegužės 20 d. jis išvydo pasaulį, atliko
viso gyvenimo išpažintį. Pusės metų būdamas neteko motinos, ūgtelėjusį
skaityti rašyti mokė Tvarkiškių kaimo daraktorius, mokytasi Garliavos
ir Pažėrų pradinėse mokyklose. 1913 metais penkiolikametis Jonas
įstojo į Veiverių mokytojų seminariją, tačiau prasidėjęs Pirmasis
pasaulinis karas jį nubloškė į Soročinsus Poltavos gubernijoje.
1917 metais gavęs dviklasės mokyklos mokytojo diplomą, J. Bružikas
išvyko į Žitomirą ir pagaliau įstojo į kunigų seminariją. 1918 metais
pasklidus žiniai, kad jau galima važiuoti į Lietuvą, gavęs lietuvio
kun. Jono Bridicko 100 rublių auką, sugrįžo į tėviškę. Savieji jo
neatpažino, nes ilgai negavę jokios žinios, manė, kad tarp gyvųjų
Jono nėra
Filosofijos studijas tęsė Seinų kunigų seminarijoje,
tačiau lenkams miestą užėmus, klierikai naktį aplinkiniais keliais
buvo nuvežti iki Trumpalių kaimo ir ten, prie Lietuvos sienos, paleisti.
19191920 metais kunigų seminarija buvo atidaryta Zyplių dvare,
Lukšių parapijoje. Suradus patogesnes patalpas, persikėlė į Gižus.
Susitikimas su t. B. Andruška išsprendė labai
svarbų kun. Jono gyvenimo uždavinį 1923 m. spalio 12 d. įstojo
į Jėzaus Draugiją. Kartu su t. B. Andruška, jie, trys jauni lietuviai,
Kauno kunigų seminarijos klierikai Juozas Venckus, Jonas Paukštys
ir kun. Jonas Bružikas, padėjo kertinį akmenį Lietuvos jėzuitų provincijai.
Olandijoje atlikęs noviciatą ir pagilinęs filosofijos
studijas, 1926 metais t. Bružikas iš t. J. Paukščio perėmė Kauno
jėzuitų gimnazijos direktoriaus postą, dėstė lietuvių kalbą bei
istoriją. 1927 metais t. B. Andruška jam perdavė Žvaigždės ir
Misijų žurnalo redaktoriaus estafetę. Tapęs Maldos apaštalavimo
ir Marijos smbūrio direktoriumi Gavėnios ir atostogų metu apaštalavo
parapijose ir pradėjo garsėti kaip iškalbus ir uolus misionierius.
Respublikos prezidentas Antanas Smetona, t. Jono Kipo prašomas,
1929 metų spalį t. J. Bružikui leido oficialiai likti Kauno jėzuitų
gimnazijos direktoriaus pareigose ir vesti misijas Lietuvos parapijose.
Kelis kartus per mėnesį grįžęs į Kauną pasirašydavo reikalingus
dokumentus ir parengęs eilinį Žvaigdės žurnalo numerį, leisdavosi
į misijas ten, kur klebonų buvo kviečiamas.
Įsiviešpatauja atgailos metas
Iškėlę žalumynais papuoštus bromus (vartus)
parapijiečiai iki gilių sutemų su duona ir druska pirmą kartą laukdami
misionieriaus, matė klebonijos takeliu einantį žmogų. Minties niekam
nekilo, kad jis galėtų būti misionierius. Klebonas sakė, jog atvyks
garbingas svečias, vadinasi, kaip pats ganytojas, žirgais pakinkytoje
karietoje
Ryte link bažnyčios žingsniavęs kun. J. Bružikas staiga
išgirdo gėlių barstytojų vadovę klausiant, ar greitai pasirodys
lauktasis svečias. Išvydusi jo šypsnį sumišo ir atsargiai pasiteiravo:
Gal tamsta misionierius? Turėjau prisipažinti, rašyta atsiminimuose.
Tuojau užkomandavo berti gėles. Aš neleisti, o jos berti, ir taip
bekovodami atėjome prie bažnyčios durų, kur laukė visi žmonės ir
žiūrėjo, stebėdamiesi, koks čia tas misionierius. Matyt, buvo įsivaizdavę
jį su barzda, basomis kojomis, apskusta galva, o čia paprastas
kunigėlis. Dėl to atrodė lyg nusivylę
Bet, kai klebonas sutikęs
tą kunigėlį ir užgiedojęs Dievas mūsų prieglauda ir stiprybė,
nusivedė prie altoriaus, iškilmingai įteikė jam bažnyčios raktus
ir, uždėjęs stulą ant kaktos, pranešė, kad čia esąs misionierius,
kuriam klebonas septynioms dienoms atiduoda visą parapijos valdžią,
tuomet visi įsitikino, kad jokio kito nėra ko laukti.
Misijos žmonių vedimas Dievop, jų tikėjimo švitinimas,
moralės skaidrinimas greitai tapo mėgstamiausiu t. J. Bružiko užsiėmimu,
jis tam pašventė visas dvasios ir kūno jėgas. Pasak jį lydėdavusio
br. Petro Kleinoto SJ, jis misijų klausytojams iki savo kaulų smegenų
persisunkusias tikėjimo tiesas skelbė nepaprastai nuoširdžiai, kviesdamas,
maldaudamas, netgi sakykloje atsiklaupdamas.
Pirmoji misijų diena būdavo skiriama moterims.
Atsiųskite ryt vyrus, prašydavo misionierius. Jūs prižadėkite
dirbti jų darbus... Aš turiu paruošęs jiems gerą porciją. Ir vyrai
savo ,,porcijos atsiimti visada susirinkdavo net gausiau negu moterys.
Paskutinę misijų dieną, sekmadienį, suplaukdavo minių minios: moterys
su gėlių puokštėmis rankose, mergaitės su vainikėliais ant galvų,
vyrai ir berniukai po gėlelę prisisegę prie krūtinių. Misionierius
pamoksle reikalaudavo atsiprašyti už nuoskaudas: vyras žmoną,
žmona vyrą, vaikai tėvus. Vaikai turėjo bučiuoti tėvams rankas,
o tėvai bučiuoti vaikų kaktas arba galvas. Ši ceremonija visada
būdavo laistoma ašaromis
Vosiliškyje misijos pasitaikė per pačią
rugiapiūtę. Bijodami, kad rugiai neišbyrėtų, žmonės juos pjovė naktimis,
o dienos metu ėjo klausyti pamokslų.
Pranys Alšėnas iš Videniškių parapijos rašė: Mano
akyse jis buvo ir tebėra tarytum tas senosios Romos liaudies vadas-tribūnas,
kuris savo ugningais pamokslais klausytojams virina kraują. Biržuose
per misijas keli protestantai priėmė katalikų tikėjimą. Protestantų
pastorius skambino kažkokiai ministerijai, kad nutrauktų misijas.
Bet jos vyko toliau, ir nuovados viršininkas sėdėjo pirmame bažnyčios
suole. Jeigu per šv. Mišias į kunigo žodį žmonės neatsiliepdavo,
t. J. Bružikas pakeldavo didįjį presbiterijos kryžių, užsidėdavo
ant pečių ir eidavo sakydamas: Jėzau, eime! Mes čia nereikalingi.
Tada žmonės imdavo šaukti: Sugrįžk, sugrįžk!
T. J. Bružiko vedamos misijos užsibaigdavo labai
įspūdingai. Miestuose vakarais, o bažnytkaimiuose po pietų apie
trečią valandą būdavo pašventinamas misijų kryžius. Ąžuolinį, vainikais
papuoštą ir misionieriaus pašventintą kryžių vyrai tris kartus nešdavo
apie bažnyčią, skambant varpams ir žmonėms giedant Kryžiau šventas.
Pastačius kryžių į iškastą duobę ir jį sutvirtinus, misionierius,
sakydamas paskutinį pamokslą, ragindavo žmones pakelti rankas ir
daryti tam tikrus dorovinius pasižadėjimus. Miestuose misijų dalyviai
įsigydavo žvakes ir, atėję skirtą valandą į bažnyčią, jas uždegdavo.
Užgesus elektros šviesai, žmonės jausdavosi lyg katakombose. Prieš
visuotinių misijų atlaidų suteikimą, visiems suklaupus su ašaromis
gailėtis už praeities nuodėmes, ir po peržegnojimo kryžiumi misionierius
sušukdavo: Kelkitės, kelkitės naujam gyvenimui, Dievo vaikeliai,
nuplauti, gryni kaip po krikšto. Ir šis kėlimasis dažniausiai būdavo
lydimas gausaus ašarojimo. Atsisveikindamas su žmonėmis išdalindavo
paveikslėlius, kuriuose suglaustai būdavo atspausdintos misijų mintys,
platindavo tėvų jėzuitų leidinius.
Misijos, 1940 metų vasarį skelbė Kaune iškabinti
plakatai. Kaip vyko pirmą kartą Arkikatedroje Bazilikoje t. J. Bružiko
dvi savaites vestos misijos, pasakojo t. J. Paukščio redaguotas
Žvaigždės žurnalas. Apie Lietuvoje savo vestas misijas Jėzuitų
kalendoriuje 1940 metais t. J. Bružikas taip rašė: Lietuvoj laisvamaniai
dar nedrįsta akiplėšiškai užgaulioti tikėjimo ir Bažnyčios atstovų.
Dėl to ir misionieriui atvažiavus į parapiją, viskas nutyla, įsiviešpatauja
atgailos laikas. Nutyla ir Bažnyčios priešai. Paskelbus, kad važinėsiu
po namus, kuriuose pasiliks neatėję į misijas, visi skuba į bažnyčią.
Vienas nedoras vyras, išgirdęs, kad misionierius žada lankytis po
namus, skuba rašyti laišką klebonui, kad sulaikytų, nes jis esąs
nevertas
Tačiau atėjo, atliko gerą išpažintį.
Ginčai vargindavo, bet būdavo ir įdomių dalykų
Man Dievo Apvaizdos buvo leista net šešerius
metus darbuotis misijų dirvoje Šiaurės Amerikoje tarp mūsų brolių
lietuvių, atsiminimuose rašė t. J. Bružikas, pirmasis jėzuitas
iš nepriklausomos Lietuvos, išsiųstas į užsienį. Kviečiamas JAV
lietuvių kunigų ir gavęs vyresniųjų leidimą, 1931 m. rugpiūčio 4
d. t. J. Bružikas išvyko į Šiaurės Ameriką. Apsistojo Brukline pas
kun. Norbertą Pakalnį, kuris, pasak misionieriaus, pasidarė amžinas
draugas. Atsivežtas 4 tonas knygų jis išsiuntinėjo į tas parapijas,
kur buvo pakviestas vesti misijų. Atsiminimuose pažymėta, kad Amerikoje
susisiekimo atžvilgiu vesti misijas buvo patogiau nei Lietuvoje.
Misijų klaustytojai daugiausia būdavo fabrikų darbininkai, todėl
pamokslai buvo sakomi tik vakarais, po pietų kelios konferencijos
mokiniams. Likusį laiką dažnai paskirdavo namų lankymui, nes apie
trečdalis lietuvių buvo atšalę nuo tikėjimo ir bažnyčios nelankė:
Šis darbas būdavo sunkiausias ir mažiausiai sėkmingas, nes visi
tie ginčai ir įkalbinėjimai labai vargindavo, ir vakare grįžęs jausdavais
vos gyvas. Bet ir įdomių dalykų tekdavo pergyventi. Kartą užeinu
pas vieną laisvamanį, kurio žmona apsiverkusi ir dažnai vyro mušama
už bažnyčios lankymą paprašė ateiti, gal, sako tėveliui pasiseks
jį prikalbėti į misijas. Kaip tik mane pamatė, tuoj užsidarė ir
tik pro durų uždangą pradėjo mane plūsti ir nemandagiais žodžiais
varyti šalin. A, girdi, tu ne sielų atėjai ieškoti, bet pinigų
Tris dolerius sumokėjęs misionierius galėjo peržengti tų namų slenkstį,
bet kviečiamas šeimininkas atsakė: Ne, jokiu būdu neisiu, kadangi
aš visiškai netikiu, kad koks ten būtų Dievas ar siela. Žmogus nusibaigia
kaip karvė, viskas kvapu išeina ir baigta. Tais metais laisvamanis
į misijas nėjo, bet kitais metais atėjo, lankė rekolekcijas, atliko
gerą išpažintį, laikydamas rankose žvakę atnaujino krikšto pažadus,
nė vieną šventadienį neapleido bažnyčios ir po metų mirė. Tai, sakau,
kokie nesusekami ir nesuprantami Dievo keliai.
Kitas Bostono mieste misijų metu savo automobiliu
atveždavęs apie penkis draugus į bažnyčią, pats nėjo. Kitais metais
tą patį žmogų pamatęs prie klausyklos, tėvas Jonas pagalvojo: Matai,
Dievas tau atlygino, kad kitus prikalbinai. Minersvilės parapijoje
visi, pažinoję vieną senyvą žmogų, tikino, kad jis Bažnyčios priešas
ir jokios vilties nėra pritraukti. Tačiau t. J. Bružikui atsargiai
pakvietus į bažnyčią išpažinties ateiti vakare, kai visi vakarieniaus,
maloniai nustebo jį ten radęs. Tačiau būdavo ir nepasisekimų. Nueinu
pas vieną baisų laisvamanį, pradedu kalbint: ateik, dabar Jėzaus
Kristaus mirties jubiliejus. O jis: A, jeigu Jėzus būtų buvęs geras
žmogus, Jo ant kryžiaus nebūtų prikalę. Aš nė nejutau, kaip delnu
užčiaupiau jam burną. Sakau: Net didžiausias bedievis ir raudoniausias
bolševikas Kristų vadina bent geru žmogumi, o tu, lietuvis ir katalikas,
kuris Jo vardu esi pakrikštytas, jau suradai
Briktono parapijoje vienas laisvamanis, pasitikęs
misionierių prie bažnyčios, užsikėsojo duoti į veidą ir grasino
kalėjimu. Man buvo labai gaila, kad negavau į veidą būčiau nors
truputį nukentėjęs dėl Kristaus.
Bet tame pačiame Briktone, kur buvo didžiausias
bedievių lizdas, tiek daug vyrų dalyvavo iškilmingoj procesijoj,
jog laisvamanių likusi tik saujelė stovėjo prie savo namo ir lyg
musę kandę piktai sekė akimis
Mont Karmelio parapijoje, kur klebonavo kan. Juozas
Končius, t. J. Bružiko vestos misijos ilgam paliko neišdildomą įspūdį:
Prieš šv. Komuniją misionierius jautriais žodžiais prašneko į dukteris
ir motinas, kad dukterys klausytų savo motinų, o motinos gražiai
jas auklėtų. Atėjus vyrų sekmadieniui, buvo pamėginta irgi panašiai:
tegul ateina sūnų lydimi. Dabar atėjo misionieriui mintis, ar ne
gražiau būtų, kad visa šeima eitų kartu prie Dievo stalo: tėvai
iš kraštų, o vaikai vidury. Pamėgino, ir puikiai pasisekė. Vieni
kitų atsiprašė ir prižadėjo ateityje gražiai šeimoje gyventi. Vyras
ir žmona atnaujino moterystės priesaiką, o vaikai atnaujino meilę
ir paklusnybę tėvams, o tarp savęs brolišką ir seserišką sugyvenimą.
Išėjo iš bažnyčios lyg nauji žmonės.
Misijoms populiarėjant, kvietimų buvo tiek daug,
kad t. J. Bružikas iš anksto užsakymų turėjo dvejiems metams: Ir
taip savaitė po savaitės vyko misijos, nežiūrint, ar laikas patogus,
ar ne, ar pavasaris, vasara, ruduo ar žiema. Nuo 1931 iki 1937
metų teko apvažiuoti 120 lietuviškų parapijų, vesti 240 misijų savaičių,
pasakyti apie 6 tūkst. pamokslų, išklausyti apie ketvirtį milijono
išpažinčių. Knygas platinti buvo kiek sunkiau, nes žmonės daugiausia
buvo beraščiai, o čia gimęs jaunimas nesidomėjo lietuviška spauda.
Labiausiai žmonės mėgo jo paties parašytą 61 puslapio knygelę Jėzaus
Širdis ir šeima. Mėgstama buvo ir t. K. Kudirkos maldaknygė Atlaidų
šaltinis. Vesdamas misijas Šiaurės Amerikoje Kauno jėzuitų gimnazijai
surinko milijoną dolerių.
1937 metais sugrįžęs į Lietuvą, pravedė keletą
misijų, o rudeniop išvyko į Insbruką gilinti teologijos studijų.
Po poros metų, naciams užėmus Austriją, iš Insbruko buvo išvaryti
visi užsienio studentai. Vieni lietuviai klierikai išvyko į Italiją,
o t. J. Bružikas ir t. J. Masilionis išskubėjo į Lietuvą. 1940 m.
rugsėjį vedant misijas Sasnavoje, komunistai jį suėmė ir pasodino
į Marijampolės kalėjimą. Tenai jis slapta apaštalavo, vedė rekolekcijas
ir klausė išpažinčių. 1941 m. birželio 23 d. vokiečiams pradėjus
bombarduoti Marijampolę, išbėgiojo kalėjimo sargai, o kaliniai,
išlaužę duris, išėjo į laisvę. Per ketverius vokiečių okupacijos
metus t. J. Bružikas pravedė daugiau kaip 100 misijų. Deja, rusams
okupuojant Lietuvą antrą kartą, vyresniųjų įsakymu jis kartu su
br. Petru Kleinotu SJ 1944 m. spalio 8 d. turėjo palikti Lietuvą.
Vienintelis namas su balta tvorele
Virš jūros lygio 150 m pakilusi aukštuma yra lyg
Urugvajaus sostinės karūna. Vienoje pusėje išsidėstęs Montevidėjaus
miestas, kitoje vingiuoja Sidabro upės juosta. 1951 metų pavasarį
į šį kalną užkopęs t. J. Bružikas akimis apmetė plytintį vandenyną,
už kurio toli liko gimtoji Lietuva. 1944 metais pasitraukęs į Vokietiją,
ten per ketverius metus pravedė 120 misijų stovyklose, kuriose gyveno
lietuviai. 1948 metais vyko rekolekcijos Romoje Šv. Kazimiero kolegijos
kunigams ir klierikams, misijos netoli Neapolio esančioje lietuvių
stovykloje. Be to, tėvas Jonas aplankė lietuvius Šveicarijoje, Belgijoje,
Danijoje. Vien Anglijoje pravedė 85 misijas.
1949 metų pradžioje t. Jonas Kidykas, lietuvių
jėzuitų vyresnysis tremtyje, aplankęs Brazilijos ir Urugvajaus lietuvius,
apie sunkią jų dvasinę būklę pranešė Jėzaus Draugijos generolui,
prašydamas jų pastoracijai paskirti lietuvius jėzuitus. Generolas
mielai sutiko ir tam darbui paskyrė t. J. Bružiką ir t. Vl. Mikalauską.
Tenai, kur tenka man dabar gyventi, yra apie 5000 lietuvių, laiške
Pr. Alšėnui rašė t. J. Bružikas. Deja, per 25 metus neturėdami
pastovaus lietuvio kunigo ir bažnyčios, daugelis labai atšalo nuo
tikėjimo, o kiti net pradėjo garbinti ir ilgėtis bolševikinio rojaus.
Dėl tos priežasties darbo pradžia čia labai sunki. Betgi, ačiū Dievui,
einame pirmyn. Sekmadieniais lietuvių kalba pradėta transliuoti
pusvalandinė krikščioniška laida, susibūrė katalikiško jaunimo organizacija,
veiklą pradėjo sekmadieninės mokyklėlės. Kitame laiške džiaugiasi:
Labai mums prielankus Montevidėjo arkivyskupas A. M. Barbieri,
kapucinas, nuolat ragina, kad surastume patogų sklypą, kur būtų
galima pasistatyti namus ir bažnyčią, kad lietuviai čia galėtų susirinkti
pamaldoms ir atgaivintų savo lietuviškus papročius. Visas vargas
buvo su lėšomis. Arkivyskupas stato seminariją, todėl negali mums
padėti, o vietiniai lietuviai labai neturtingi ir smarkiai sukomunistėję.
Vis dėlto ieškome sklypo ir surandame labai patogioj lietuvių gyvenamoj
vietoj, bet kaina mums neįkandama 40 tūkstančių pezų (20 tūkst.
dolerių). Iš kur tokią sumą paimsi? Kreipiamės į žmones. Jie pasižada
sudėti apie 15 tūkstančių pezų, už kuriuos nė pusės sklypo nenupirksi
T. J. Bružikui, laiškais kreipiantis į Šiaurės Amerikoje esančius
pažįstamus, skelbiant laikraščiuose, atėjo tiek pagalbos, kad tais
pačiais 1952 metais buvo galima nupirkti sklypą būsimai bažnyčiai
ir jėzuitų namams. Tačiau tai dar ne viskas reikia lėšų statybai.
Ir vėl t. J. Bružikas išsiruošia kelionėn, apvažinėja daugelį lietuviškų
parapijų, vesdamas misijas ir prašydamas aukų Urugvajaus bažnyčiai.
Šiaurės Amerikos lietuviai taip suprato ir parėmė šį reikalą, kad
statyba sparčiai žengė pirmyn. 1954 m. vasario 16 d. jau buvo galima
aukoti pirmąsias šv. Mišias būsimos bažnyčios rūsyje, kur vėliau
bus parapijos salė. Statybos darbus prižiūri t. Vl. Mikalauskas,
o t. J. Bružikas dar pasilieka Šiaurės Amerikoje iki 1954 metų vasaros.
Sugrįžęs į Urugvajų randa pabaigtus jėzuitų namus, o bažnyčią išmūrytą
iki stogo. Belieka tik uždėti stogą ir pastatyti bokštą. Tų pačių
metų rugsėjo 8 dieną Urugvajaus jėzuitų provincijolas pašventina
naujus lietuvių jėzuitų namus, kurių vyresniuoju paskiriamas t.
J. Bružikas. Spalio 31 dieną, per Kristaus Karaliaus šventę, Montevidėjo
arkivyskupas A. M. Barbieri iškilmingai pašventina jau užbaigtą,
nors nedidelę, bet gražią lietuvių bažnyčią. Nekalčiausios Mergelės
Marijos Širdies bažnyčia, savo originaliu keturių kryžių bokštu
ir raudonu stogu aukštai iškilusi virš namų, puošė visą apylinkę.
Visi Montevidėjaus lietuviai, išskyrus komunistus, buvo labai patenkinti,
kad po tiek laukimo ir nevilties metų pagaliau turi savo bažnyčią.
Nors ir yra pastatyta lietuviams, bet arkivyskupas prašė, kad lietuviai
kunigai aprūpintų ir kitų netoli gyvenančių tikinčiųjų dvasinius
reikalus, nes Pietų Amerikoje jaučiamas didelis kunigų trūkumas.
Laiške tėvas Jonas pasiguodė: Šį arkivyskupo prašymą reikėjo patenkinti,
nors darbo ir su vienais lietuviais pilnai užtektų. Tiek yra nuo
bažnyčios atšalusių, užkietėjusių, daug netvarkingų moterysčių,
nekrikštytų vaikų...
1955 metais į Lietuvą skrieja tokios t. J. Bružiko
žinios: Šių metų Lietuvos Nepriklausomybės minėjimo dieną vėl buvo
mūsų bažnyčioje nepaprastos iškilmės. Dalyvavo arkivyskupo įgaliotas
prelatas, jėzuitų viceprovincijolas, Lietuvos ministras dr. K. Graužinis
ir pilna bažnyčia žmonių. Arkivyskupo atstovas paskelbė, kad įsteigiama
Dievo Motinos Marijos parapija: lietuviams be ribų, o vietiniams
su nustatytomis ribomis. T. J. Bružiką paskelbia ir prisaikdina
šios parapijos klebonu.
Brazilijoje, San Paulo mieste, lietuviai tėvai
jėzuitai pastoviai įsikūrė tik 1963 metais, kai Lietuvių sąjunga
Brazilijoje jiems perleido V. Kudirkos mokyklą. 1967 metų pabaigoje
tėvai jėzuitai nusipirko nuosavą namą, įruošė koplyčią, o vėliau
pastatė salę. 1968 m. sausio 31 d. kardinolas Rosis įsteigė Šv.
Kazimiero asmeninę lietuvių parapiją ir t. J. Bružiką paskyrė klebonu.
Šv. Kazimiero parapijoje San Paule buvome keturiese. Mane siuntė
dvejiems metams, išbuvau septynerius. Klebonas t. J. Bružikas buvo
didelis misionierius tiek uolumu, tiek aplankytų lietuvių apimtimi,
atsiminimais Mažojoje studijoje dalijosi t. Antanas Saulaitis.
Jis papasakojo, kad t. J. Bružikas pietų Brazilijoje per 8 metus
sudarė 3000 lietuvių kilmės šeimų adresyną, surašydamas šeimos narius,
amžių ir kaip namus surasti net kaimuose be gatvių pavadinimų ir
numerių. Vienai šeimai buvo užrašyta: Vienintėlis namas su balta
tvorele, kieme loja šuniukas. T. J. Bružiko sąrašuose buvo 120
miestų ir miestelių, surastų vienų per kitus. Nuvykus į kurį nors
nedidelį miestą, pvz.,100 tūkst. gyventojų, netrukus aiškėja jų
vidaus tinklas, sukurtas be jokių valdybų, rinkimų, įsakymų, raginimų,
maldavimų.
Mielas Praneli, 1972 metais laiške Pr. Alšėnui
rašė tėvas Jonas. Matote, kaip greitai laikas bėga. Jau laikas
ir žemišką kelionę baigti, nes iki 80 metų retai kas išsilaiko,
o mano gyvenimas buvo ir yra pilnas ligų, kryžių, vargų ir vargelių.
Pernai išgulėjau 5 mėnesius dėl širdies. Nebepasieksiu misijų tūkstantinės,
nes dar trūksta 16 misijų. O misijos išsemia daug energijos, prakaito
ir jėgų
Po metų Laiškuose lietuviams Pr. Alšėnas rašė:
Kaip žaibas dangų perskrodė žinia, kad 1973 m. kovo 13 d. traukinio
nelaimėje San Paulo mieste, Brazilijoj, buvo sunkiai sužeistas ir
nuvežtas į ligoninę mirė vienas iš darbščiausių ir energingiausių
mūsų misionierių jėzuitas kun. Jonas Bružikas. Palaidotas kovo 14
d. San Paule.
Pats paveldėjau jo darbą lankyti lietuvius
Brazilijos kaimuose ir miestuose; 80 vietovių išvažinėjau, o jis
120 per ilgesnį laiką, radijo laidoje pasakojo t. A. Saulaitis.
Tai atsimenu, kai klaidžiodavau po miestus, ieškodamas lietuviškų
šeimų, aš sakydavau: Tėve Bružikai, tu numirei, o mane čia palikai,
padėk man surasti tokią ir tokią šeimą... Ir jis padėdavo, ir surasdavau,
ir viskas gerai išeidavo
© 2015 XXI amžius
|