„XXI amžiaus“ priedas apie Lietuvą ir pasaulį
2011 m. rugsėjo 7 d., Nr.15 (237)

PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

žvilgsniai

pro vita

Sidabrinė gija

Horizontai

Atodangos

Karinio orlaivio sudužimo priežastis tirti padės ir prancūzai

Sudužusio Lietuvos karinių
oro pajėgų orlaivio „L39 ZA Albatros“
nuolaužų iškėlimo darbai

Šiaulių rajone, šalia Rėkyvos ežero, tęsiami sudužusio Lietuvos karinių oro pajėgų orlaivio „L39 ZA Albatros“ nuolaužų iškėlimo darbai – į Karinių oro pajėgų Aviacijos bazę Šiauliuose jau yra išgabenta apie pusė orlaivio nuolaužų. Incidentas įvyko antradienį, rugpjūčio 30-ąją, kai Šiaulių apylinkėse esančioje Lietuvos kariuomenės Aviacijos bazėje vykstančių pratybų metu ore susidūrė Lietuvos karinių oro pajėgų orlaivis „L-39ZA Albatros“ ir Prancūzijos karinių oro pajėgų naikintuvas „Mirage 2000C“. Po susidūrimo ore Lietuvos karinių oro pajėgų lengvasis atakos naikintuvas nukrito šalia Rėkyvos ežero. Pilotai sėkmingai katapultavosi. Naikintuvas „Mirage 2000C“ nusileido pats, bet patyręs stabilizatoriaus pažeidimus. Lietuvos orlaivio iškėlimui naudojama įvairi įranga, skirta vandens išsiurbimui, taip pat keltuvai, lynai – objektų iškėlimui. Darbus tęsia ir incidentą tirianti speciali komisija – apklausiami įvykio liudininkai. Vykdant tyrimą yra bendraujama ir su NATO partneriais. Tyrimą ir darbus apsunkina tai, kad lėktuvas nukrito į pelkėtą vietovę. Gruntas šioje vietoje yra nestabilus, daug vandens, vietovė yra nepasiekiama sunkiuoju transportu. Nuolaužoms iškelti naudojamas sraigtasparnis.

Ketvirtadienį į Lietuvą atvyko Prancūzijos gynybos ministerijos tyrimo komisijos nariai, kurie bendradarbiauja aiškinantis Lietuvos karinių oro pajėgų orlaivio ir Prancūzijos naikintuvo susidūrimo Lietuvos karinių oro pajėgų Aviacijos bazėje vykusių pratybų metu aplinkybes. Po poros dienų surasto sudužusio lėktuvo „L-39 Albatros“ juodosios dėžės yra sugadintos ir jose įrašyta informacija negalima pasinaudoti. Šiauliuose esančios KOP Aviacijos bazės vadas pulkininkas leitenantas Virginijus Steponavičius praėjusį trečiadienį LNK televizijai sakė: „Visa informacija yra sudegusi, nieko neišliko, todėl įvykio tyrimas labai priklausys nuo prancūzų pusės, kiek jie leis susipažinti su medžiaga, kuri išliko „Mirage“. Ten išliko ir vaizdo, ir garso įrašas, ir (jie) bus svarbūs tyrimui“.

Incidentas įvyko priešpaskutinę prancūzų naikintuvų budėjimo dieną. Nuo rugsėjo 1-osios Baltijos erdvę saugoti pradėjo keturi Danijos karališkųjų karinių oro pajėgų naikintuvai „F-16“. Danijos ir Prancūzijos karinių kontingentų oficiali pasikeitimo ceremonija vyko rugsėjo 2 d. Aviacijos bazėje Šiauliuose. Oro policijos misijoje dalyvauja maždaug 70 Danijos karių. Danija savo karius ir naikintuvus dalyvauti NATO oro policijos misijoje Baltijos šalyse atsiunčia jau trečią kartą. Baltijos šalių oro erdvę danai saugojo 2004 ir 2010 metais. Oro policijos uždavinys – NATO oro erdvės apsauga, patruliuojant oro erdvėje ir reaguojant į galimus oro erdvės pažeidimus. Oro policijos funkcija yra užtikrinama visose NATO šalyse. Baltijos šalims neturint savo pajėgumų (naikintuvų) šiai misijai vykdyti, oro policijos misija yra vykdoma solidariai bendrais NATO pajėgumais.

Lietuvos KOP iki šiol naudojosi dviem 1998 metais iš Čekijoje įsigytais „L-39ZA Albatros“ orlaiviais, kuriems 2007 metais buvo atliktas kapitalinis remontas. Dabar likęs vienas toks orlaivis yra nepajėgus vykdyti jokių užduočių, nes tam reikalingas ir antrasis.

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija