Atnaujintas 2004 m. kovo 24 d.
Nr.23
(1226)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai

Ilgai laukta diena...

Balys URBONAS

Tikras Lietuvos patriotas ir pilietis negali būti abejingas įžymioms savo valstybės datoms, pavyzdžiui, Vasario 16-ajai. Ir man, kaip ir daugeliui savo Valstybę gerbiančių žmonių, šių metų Vasario 16-oji buvo ypatinga. Lietuva ją pasitiko Tėvynės sąjungos susijungimu su Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjunga. Tai įvyko vasario 7 dieną. Gal ši diena padės mūsų šaliai atsitiesti ir atsikratyti ją krečiančio politinio drugio? Gal tai bus impulsas visoms pagrindinėms didžiosioms Lietuvos partijoms vienytis, kai šalį ištinka politiniai kolapsai, tokie, kaip ir tebevykstantis Prezidentūros skandalas?

Šiaip ar taip, o norint, kad žodis taptų kūnu, man regis, visada neprošal atsigręžti atgalios ir pamąstyti ne tik apie laimėjimus, bet ir apie savo klaidas. Ir jomis dalytis su visais, tarsi atsiprašant savų žmonių, kas ne taip padaryta iš nesugebėjimo, o gal ir iš nenorėjimo.

Knietėjo, norėjosi tarti žodį tiems vasario 7-ąją į Vilniaus kongresų rūmus sugužėjusiems, gražiems ir savo dvasia tauriems žmonėms. Oi, kaip norėjosi! Nes, kaip paaiškėjo vėliau, tie žodžiai būtų daug kuo skyręsi nuo ten pasakytų. O labai produktyviai ir glaustai dirbusiame suvažiavime ir laiko buvo sutaupyta. Vildamasis, kad „XXI amžiaus“ skaitytojų yra bent dešimt kartų daugiau nei suvažiavime dalyvavusių – išlošiau. Dabar savo mintimis pasidalysiu su platesne auditorija.

 

Aš nežinau kelintą kartą: gal šimtąjį gal tūkstantąjį, vėl atbunda tautos sąmonė, kad visi, kurie kaip savo motiną myli tėvynę, susitelktų. Susitelktų, susigniaužtų į vieną kumštį, kaip tie penki pirštai, ir ne todėl, kad kam nors rengtumėmės smogti, o kad įmanytume apsiginti.

Dabar, kai vėl stovime ant prarajos krašto, kai išryškėjęs psichologinio karo smaigalys nutaikytas, kaip tas Treniotos durklas, į taip sunkiai atgimusios valstybės, dar su Mindaugu užgimusios, širdį, buriamės ne „sąmokslui“, o gynybai nuo sąmokslo, toli sumanyto, arti vykdomo.

Todėl vasario 7-oji, mielos sesės ir mieli broliai, yra istorinė! O, kad išmuštų valanda ir kad ne tik mes, patyrę nelaisvės grandinių sunkumą, bet ir daugelis, išsibarstę po įvairias partijas ir partijėles, progresyvūs lietuviai, burtųsi apie Tėvynės sąjungą, jusdami vienybę, kuri iš dvasios ateina patriotiniam, vidiniam balsui pašaukus.

Būkite sveiki, skaitą šį straipsnį, ir jaučiu savo dešinę, tiesiamą ir kitaminčiams, tačiau ne tiems, kurie tik slepiasi po tuo nekaltu žodžiu „kitamintis“, o mintija vakarykščiai: kaip padėti svetimiems Rytų chanams ir ivanams vėl mus pavergti, užgrobti, prismaugti, kad, vos kvėpuodami, ne laisvai gyventume, o nuolankiai, nusižeminę, deja, per šimtmečius ir šito išmokę, tarnautume, vergautume.

Gana visuotinio pasityčiojimo! Mūsų laisvę ir jauną demokratiją pamina, stengdamiesi manipuliuoti mūsų įstatymais, mūsų valstybės tiesa ir raide, visokie „Borkos“, „Šviliai“, visokios „S.M.-lytės, visokie „A.L.-Maksai“ ir ... (bijau ir ištarti!), stumdydami kaip ant kokios šachmatų lentos pėstininką - be vienos raidės kokį Aksą: jie nori, sukėlę sumaištį ir nesantaiką, pasakyti pasauliui leninišką tiesą: „tiše jedeš“ (uostinėdamas ir pardavinėdamas), „dalše budeš“ (aukštai kildamas, bet žemai tupdamas) „ot etovo miesta, gde jedeš“ . Ak, kad taip toliau nuo to Kremliaus berniukų juodųjų (na, kur ten tik juodųjų!) ir nuo tų margųjų pančiojančių technologijų atskirus mūsų politikus, prekeivius, kultūrininkus, visuomeninkus, valdininkus, istorikus, žiniasklaidos poliglotus ir šiaip, anot Biliūno, visokius idiotus.

Gana visuotinio pasityčiojimo; prabilote, drąsieji ir išmintingieji politikai, tai ir pirmyn! Padėkite apsivalyti padoresniems prekeiviams, uždekite kūrybiška ugnimi kultūrininkus, kad mažiau bėdotų, o daugiau laisvę dainuotų. Paskatinkite visuomenininkus, kad pačiose atokiausiose tėvynės vietose gerą žinią ir naujieną skleistų. Ne tik nihilizmą, kriminalizmą ir visokiausią kitą išgverimą ir pasileidimą, tą visą psichologinio karo instrumentiką, vienas kitam persakytų, pagražintų, neviltį, netikrumą skleistų, kaip tuos rinkiminius iš aukštai numestus saldainiukus, rinktų, griebtų ir čiulptų.

Drąsieji, išmintingieji politikai ir valdžios vyrai, ne tik drausminkite, bet ir nubauskite nedorą valdininką, fašistuojantį ekstremistą, atveskite į protą, tarkime, su protu susipykusį istoriką, kad jis neskaitytų savo „iškilmingų“ (čia žodį „iškilmingų“ rašau tarp didelių kabučių) pranešimų, kurių leksika skaudintų Sausio 13-ąją žuvusiųjų gimines ir artimuosius, nesakytų, esą partizanų kova su bolševizmu buvusi beprasmė. Tai gal tam istorikui jau vaidenasi diena, kai jis iš tos pačios tribūnos pasakys, kad ir Sausio 13-osios aukos – beprasmės? Bijau ir pagalvoti, kad tai – filologinė anomalija ir kad lietuviška mano kraštiečio pavardė – Truska būtų kilusi iš rusiško žodžio „trūs“! Geriau jau būtų lietuviška, tiesiog „Bailys“.

Drąsieji, išmintingieji, ne vienas ten, toje salėje, buvę taigi ir būsimieji politikai, būkite drąsūs ir atkaklūs, apginkite tiesą ir gerais įstatymais įtvirtinkite žmonių lūkesčius. Aš, kaip ir visi, noriu, kad pagaliau Lietuvoje gražų žodį „lietuvis“ kiekvienas pradėtų suvokti taip: aš – padorus tėvynės pilietis, ir pirmoji mano pareiga – patriotizmas!

Ilgai skaitytojų nevargindamas, pabandysiu išsakyti mintis, veikiau vasario tezes (neišsigąskite, ne balandžio tezes). Tai mūsų laikotarpio tezės, kurios, sustiprintos tam tikrais paaiškinimais ir šiek tiek sarkastiškomis išvadomis, išryškintų mūsų klaidas, kurias padarėme.

Pirmoji tezė: nemokėjome sutelkti savojo elektorato.

Savus pamiršome, tiesiog atstūmėme, nes daugelis įsimylėjome tik savo patogias valdžios kėdes.

Paaiškinimas: nemoki pats, mokykis iš nedraugo.

Buvo pavyzdys – LDDP. Viską visur savais kadrais užkaišiojo. Ypač tos valdžios piramidės apačią kone po kiekvienų rinkimų „tvirtindavo“.

Išvada: „Šaunuoliai!“ Migruodami, mutuodami, delikačiai graužiasi iki pačios tautinio medžio šerdies. O jeigu tai būtų daroma dorai, iš tyros širdies? Ir ne dėl asmeninės naudos, o dėl valstybės, dėl visų ateities?!

Antroji tezė: paleidome kaip iš butelio džiną, tą velnio neštą ir pamestą – depolitizaciją, įstatymiškai neaprobavę desovietizacijos. Leidomės būti apiplėšti tautiniu, kultūriniu ir istoriniu, doroviniu ir moraliniu, o ypač pilietiškai politiniu, požiūriais, šitaip pasidavę kosmopolitizmo madoms.

Paaiškinimas: kam ieškai priešų, jei savomis rankomis per gerą dešimtmetį išdraskei iš visos švietimo sistemos vertybes, kurias per pastarąjį tūkstantį kaupė Lietuva? Ką padarėte (ir jūs, Dariau Kuoly!) ir ką darote jūs, naujieji „intelektualai“, griovę ir tebegriaunantys lietuviškąjį patriotizmą? Pridėkite ranką prie širdies ir taip tiesiai šviesiai pasakykite: prisidėjome prie to, kad sugriūtų mokslininkių – pedagogių Teresės Bukauskienės, Meilės Lukšienės ir pasaulinio garso filologo Zigmo Zinkevičiaus teoriniai ir praktiniai darbai, jam tapus Lietuvos švietimo ir mokslo ministru ir pradėjus sėkmingai įgyvendinti nacionalinės mokyklos švietimo, mokymo ir auklėjimo pagrindų programą.

Išvada: retas sugebėjimas pjauti šaką, ant kurios pats sėdi, visai negalvojant, kokią šaką aptūps būsimos lietuviukų kartos.

Trečioji tezė: Bažnyčios tarnai! (Beje, nepastebėjau jų gausios vasario 7-osios suvažiavime.) Gal ateistai už Bažnyčią ir Dievą jūsų nesiuntė į Sibiro gulagus? Taigi, Dievo vietininkai žemėje, išeikite galų gale už savo maldos namų slenksčio. Eikite į mokyklas, į universitetus ir į šiaip didesnius ne tik vyresniųjų, bet ir jaunesniųjų susiėjimus. Eikite į laikraščių redakcijas pas mūsų kultūrininkus, rašytojus, žurnalistus, pas visų sričių menininkus su karštu krikščionišku savo žodžiu, ne tik dangiškus, bet ir žemiškus reikalus pasiaiškinti, aptarti.

Paaiškinimas: argi už tokį bendravimą jums kas nors prikiš politikavimą? Beje, politika – tai valdymo menas. Kiekviena veiklos sritis turi savą, specifinę politiką, o jos visos, susibėgusios tarsi upeliai į vieną upę, ar ir nesudaro tos didžios valstybinės politikos? Sakykite, argi melas, gobšumas, pataikavimas, dviveidiškumas – tik abstrakčios sąvokos? Argi maža šito apsimetėlių politikų lūpose? Garbūs kunigai, padėkite mūsų politikams iš savęs išvyti tą seną ir raudoną velnią, mūsų progreso stabdį!

Išvada: anoji 1918-ųjų Nepriklausoma Lietuva blaivinosi su Motiejumi Valančiumi, žemę išsidalijo, Mykolui Jeronimui Krupavičiui vadovaujant. Litą įtvirtino kaip teisingos finansinės politikos svertą Vladas Jurgutis. Steigiamojo Seimo narys Juozas Vailokaitis su savo vardu susiejo Lietuvos kapitalo organizavimą (atgijo „Broliai Vailokaičiai“ ir vėliau įsteigtas Ūkio bankas). Jonas Mačiulis-Maironis savo istoriją ir poeziją į pačios padangės aukštumas kilstelėjo... Daugelis kitų dvasininkų lavino, ugdė, švietė ir valstybiniuose darbuose reiškėsi, taigi tiesioginėje politikoje dorovę ir moralę diegė. Ar tai blogai?

Ketvirtoji tezė: ar susiorientavo mūsų spauda pirmaisiais šios nepriklausomybės metais pateikti pirmiausia svarbiausią, valstybę ugdančią, labai objektyvią ir teisingą informaciją? Ar stengėsi ne tik į savo, bet ir kitų nuomonę įsiklausyti? Gal ir retorinis klausimas, bet kodėl ne visuose spaudos leidiniuose (na, gal daugelyje?) iki šiol nėra vietos krikščioniškam žodžiui?

Paaiškinimas: todėl, kad komunistinė idėja buvo persmelkusi sovietinės žurnalistų kalvės auklėtinių (beveik visų) galvas ir sąmonę (o gal ir pasąmonę). Žinia, daugelis gal ne iš nenoro, o iš nežinojimo ir nepažinimo tautos savasties griebėsi sensacijų, gandų, būtų ir nebūtų istorijų, kad tik to aukso ir gardaus valgio šaukšto kas iš rankų neišmuštų. Per ilgai užtrukote, broliai žurnalistai, kol akis ir ausis prasikrapštėte ir suskatote į lietuviškas valstybines barikadas atsistoti.

Išvada: beveik po penkiolikos metų, realiai būtinybei prispyrus, susivokta, kad geriau vėliau negu niekada. Taigi, mieloji žiniasklaida, tik sąžiningu balsu kalbėki, tiesos raide vadovaukis, o fakto nevartyki kaip prisvilusio blyno ant senos sudegusios keptuvės. Būki, paprastai šnekant, šviesi, aiški ir net permatoma. Taigi būki, koks, pavyzdžiui, pastaruoju metu yra kad ir Rimvydas Paleckis. Jis skleidžia informacinę šviesą ir tiesą. Tai gražiausias jo, senelio padarytų, savo tautos atžvilgiu klaidų atpirkimas. Būki, Rimvydai, atviras, teisingas ir principingas!

Penktoji tezė: ar visi politikai – įstatymdaviai ir vykdomosios valdžios moterys ir vyrai – rūpinasi šeima? Tai svarbiausia tautos ląstelė. Rūpinasi, kad būtume Europoje – gerai. Stengiasi, kad priimtų Vakarai po NATO skėčiu – gerai. Daug šnekėta apie modernų ūkininką, protingą ir sąžiningą verslininką – irgi gerai. Ir... apie naują žinių ir informacijos visuomenę. Tai labai, labai gerai. Bet...

Paaiškinimas: ne visi politikai savo veiklos svarbiausiu subjektu matė žmogų, taigi ir šeimą. Per menkas dėmesys buvo ir yra dorai, darbščiai ir didelei šeimai. Ar daug girdite ir matote, kad mūsų sociologai analitikai pasidomėtų buitimi normalios šeimos, iš paskutiniųjų dirbančios ir norinčios, kad tie keturi, penki ar septyni vaikai užaugtų sveiki ir išsilavinę? Ko tai šeimai reikia šiandien, – greičiausiai, būtiniausiai, – privalėjome, privalome ir privalėsime savęs klausti. Reikia rūpintis pamestinukais, asocialiomis šeimomis, bet pirmiausia – normalia šeima! Kentėti žmonės moka ir gali. Bet viskam yra ribos. Taigi nuovokus politikas jau savo intuicija turi pagauti tos žmogaus kančios ribą. Ir svarbiausia – neleisti įvykti socialiniam sprogimui, nes tai blogiau nei žemės drebėjimas. Kas man pasakys, kiek yra Lietuvoje normalių šeimų, tikinčių savo ateitimi ar viltį turinčių, kad jų gyvenimas pagerės? O norint, kad ir vargstantis žmogus tikėtų ir viltį turėtų, jis turi žinoti visą tiesą, kas aplink jį darosi. Tiesa, buvo kalbėta apie žinių ir informacijos visuomenę…

Štai čia būtų toks pastebėjimas: kodėl ten, kažkur, atrodo, apie Pasvalį ar Rokiškį, po Atgimimo šaunieji lietuviai mechanizatoriai pradėjo versti laidinio radijo stulpus ir traukyti laidus. Patys? Tikriausiai paliepti. Mat radijo bokštuose buvo išmontuojami ilgųjų bangų siųstuvai, o ir vidutiniųjų bangų galimybės mažinamos. Mat sakė viską pakeis FM bangos. Bet tos bangos, pasirodo, neaprėpė (bent taip tada buvo) visos Lietuvos… Trumpai šnekant, Lietuvos vietovės, tarkime, Gudijos pašonė, Švenčionių kraštas ir kitos liko be lietuviško žodžio. O ir tas vietoves, kurias FM bangos pasiekė, tos senos musių aptupėtos radijo dėžutės nepriėmė. Taigi gal reikėjo pirmiausia žmones aprūpinti pigiais radijo imtuvais, gal daliai žmonių reikėjo juos nuvežti ir padovanoti, o tada ta juoda nežinios uodega – „sakė pasakė“– nebūtų pradėjus vilktis. Nes būtų ir žinių, ir informacinė visuomenė. Dabar kaimo žmonės gudrių pažadukų geru žodžiu supainioti, nes valstybinė, ekonominė, kultūrinė sveikatingumo ir kita strateginė politika yra neaiški. Galbūt man kas nors replikuoja: „Būtų, jeigu būtų“. Bet ta sparnuota frazė čia netinka! Ne žmonės kalti, kad grūdų nuo pelų negali atsijoti, o mūsų propagandinė mašina, kuri neatsijoja, bet dar daugiau tiesą ir melą sumaišo. Prisipažinkime, patys kalti, jog nesugebėjome žmogui įteigti, kad ne pasivogti pinigai, o kantrybė ir darbas, taigi dedama kruopelė prie kruopelės padarys visus turtingus ir laimingus. Apie tai privalėjo ir privalo skelbti politikai, visuomenės veikėjai, dvasininkai, mokytojai ir tėvai savo vaikams, apie tai kartoti šeimose!

Išvada: ne kokių mažonų „juodi žiponai“ didžiausias baubas mums, o pavilioniai – tie psichologinio karo kapelionai, ar veselkos, kaip kokios šiaurės alkos, iš kiekvienos tribūnos vis rėkia, kvarkia, kad saulė teka ne iš Vakarų! Ir reikia atrasti vaistus, kuriais išgydytume sveikos žmonių psichologijos trikdytojus! Reikia!

Ir paskutinė – šeštoji tezė: mums reikia naujų vardų, naujų asmenybių. Reikia atgaivinti žmonių mintį, kad ne pati politika – yda, o netikęs, nepadorus žmogus, į ją pralindęs. Todėl ir sakau: patikėkite, žmonės, dorais žmonėmis. Jie sugebės nukreipti politiką teisinga linkme. Nuo šiol politika turi tapti ne karčiu, o saldžiu žodžiu. Visų gero gyvenimo praktiniu atspindžiu: dirbančių, krutančių, kuriančių Lietuvą, pasirinkusią ir išgrindusią savą, kietą ir apgalvotą naujos politikos kelią.

Paaiškinimas: gal senamadiška taip sakyti – ateities nėra be praeities. Bet gal gerai, kad yra iš ko pasimokyti – ir iš senesnės, ir iš nesenos praeities. Mažai mūsų dabarties politiniuose pamatuose buvo įmūryta dr. Jono Basanavičiaus, Vilhelmo Storastos–Vydūno, dr. Vinco Kudirkos, Maironio, Stasio Šalkauskio, Antano Maceinos bei Vlado Putvinskio-Pūtvio ir kitų tautos grynuolių idėjų. Mažai! Palikta tuose pamatuose landų, pro kurias dabar ir narsto Rytų apnuodytos pelės.

Anie vyrai, kurių 1918-ųjų Nepriklausomybė buvo tvirtų pamatų, patys pirmiausia buvo dideli žmonės. Išsilavinimas, erudicija tik padėjo jų didžiadvasiškoms asmenybėms. O iš vakarykščio ar galime pasimokyti, savo šiandienos idėjas kuo nors tvirčiau surišti? Nelabai. Ištarus prof. Vytauto Landsbergio vardą, reikėtų ilgai galvoti, ką šalia jo pastatyti prasidėjusiame po Kovo 11-osios laisvės kelyje. Su juo atlaikėme puolimus, draskymus, pjudymus, bauginimus. Tai turime atlaikyti ir kitokios formos svetimųjų ir savųjų atakas, nutaikytas į mūsų Nepriklausomybę! Ir atlaikysime, jei augsime visapusiškai, lygiuodamiesi į ką tik minėtus vardus.

Išvada: nesigėdykime mokytis iš klaidų, nemenkindami gerų pavyzdžių! Kad laimėtume, neišstumkime iš savo gretų dorų ir teisingų žmonių. Venkime bestuburių – apolitiškų nihilistų ir bailių. Mes, mano likimo sesės ir broliai, – užgrūdinti sovietinio gulago kalėjimuose ir lageriuose. Todėl manau, kad, susiliedami su Tėvynės sąjunga, įdiegsime jai pasitikėjimo, drąsos ir pasiryžimo laimėti viltį, kad šį kartą laisvė gal paties Dievo siųsta visai mūsų tėvynei. Ėjome ir eisime kartu – tik pirmyn! Eikime, kiek dar jėgų turime, laimėję laisvę, kad laimėtume ir visavertį gyvenimą!

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija