2013 m. gegužės 10 d.    
Nr. 19
(2043)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

MŪSŲ
RĖMĖJAS

Kurianti
Lietuva


ARCHYVAS

2013 metai


XXI Amžius


Kronika

Pirmoji privati meno galerija

Asta Gvildienė

Galerijos savininkė Daiva Bublaitienė
Vido VENSLOVAIČIO nuotrauka

Kalba Gintaras Česonis
Dariaus Pavalkio nuotraukos

„Žiedų salos“ galerijos
krikštatėviu tapo
fotomenininkas
Rimaldas Vikšraitis

Parodos lankytojai apžiūri
R. Vikšraičio darbus

Šakiai. Išsipildė ne tik floristės Daivos Bublaitienės, bet ir visų menui prijaučiančių žmonių svajonė – kovo 22 dieną „Žiedų“ galerijoje duris atvėrė pirmoji tokia meno oazė šiame mieste. Tikriausiai ne atsitiktinai pirmoji joje atidaryta kraštiečio, pripažinimą pelniusio ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje, fotomenininko Rimaldo Vikšraičio paroda. Daug metų D. Bublaitienės puoselėta svajonė – savo gėlių salone įkurti nedidelę meno galeriją – pagaliau išsipildė. Floristė dėkojo savo šeimai ir draugams, kurie ją palaikė ir padėjo šiam gražiam norui išsipildyti, parodos organizatoriui šakiečiui fotografui Vidui Venslovaičiui bei pačiam galerijos krikštatėviui – fotomenininkui R. Vikšraičiui. Jam, pasak menotyrininko Tomo Pabedinsko, Lietuvos fotografijos scenoje tenka ypatinga vieta, nes jo kūrybos negalima tapatinti nei su lietuviškos forografijos tradicijomis, nei su vyraujančiomis šiuolaikinės fotografijos tendencijomis.

Fotomenininkų sąjungos Kauno skyriaus pirmininkas Gintaras Česonis sveikino šakiečius su nuostabia dovana – privačių verslininkų atidaryta meno galerija nepadarytų gėdos bet kuriam didesniam miestui. „Tai – pavyzdys ir sostinės, ir Kauno verslininkams, – tvirtino jis. – Manau, kad simboliška ir teisinga pirmą parodą skirti vieno iš garsiausių savo krašto fotomenininkų – R. Vikšraičio, pelniusio pasaulinį pripažinimą prestižinėse užsienio šalių galerijose, – darbams. Didžiausia jo fotografijų paslaptis ta, kad menininkas sugebėjo parodyti tamsiąją gyvenimo pusę. Todėl ši fotosesija leidžia pamatyti Lietuvos skaudulius iš vidaus“.

Nuspręsti, kas galerijoje pirmasis surengs parodą, D. Bublaitienei sunku nebuvo. Nors vienas žymiausių šalies fotomenininkų – R. Vikšraitis – jau maždaug porą metų Kudirkos Naumiestį iškeitė į Vilkaviškį, tačiau jis – vis dar mūsiškis. „Man didelė garbė atidaryti savo fotografijų parodą šioje neseniai įsikūrusioje galerijoje“, – teigė R. Vikšraitis. Savo darbuose jis pateikė tikroviškus ir kartu labai individualius šiandieninės Lietuvos provincijos vaizdus. Jis nekuria psichologinių porterų ir nefiksuoja natūralios provincijos gyvenimo tėkmės. Menininko fotografuojami žmonės sąmoningai inscenizuoja groteskiškiausias savo kasdienybės situacijas. T. Pabedinsko teigimu, R. Vikšraitis yra ne atsiribojęs stebėtojas, su kuriuo dažnai tapatinasi šiuolaikiniai menininkai, bet fotografuojamų situacijų dalyvis. Iš kitų fotomenininkų jis išsiskiria tuo, kad įamžina tą pačią bendruomenę, kurioje ir pats gyvena. Nesislėpdamas nei už išraiškingos meninės fotografijos formos, nei už šalto šiuolaikinės fotografijos konceptalumo, fotomenininkas dokumentuoja atvirai jo akivaizdoje atliekamus vaidmenis. Jie šokiruoja žmonių, savanoriškai incenizuojančių savo pačių nuosmukį prieš fotokamerą, sukurtu spektakliu.

Savivaldybės Kultūros ir turizmo skyriaus vyriausioji specialistė Aurelija Papievienė džiaugėsi R. Vikšraičio paroda, kurioje jau matytos fotografijos iš ciklų „Vienkiemio godos“, „Pavargusio kaimo grimasos“, „Vizijos ir tikrovė“. Ta proga ji prisiminė pačią pirmąją šio fotomenininko darbų parodą, kuri buvo eksponuota 1998 metais Šakių kino teatre. „Pamačiusi, kas vaizduojama R. Vikšraičio fotografijose, aš išsigandau, kad mane, tuo metu jauną specialistę, už tai išmes iš Kultūraus skyriaus. Tuomet jo darbų niekas gerai nesuprato ir taip, kaip šiandien nevertino, – atviravo ji. – Bet viskas praėjo gerai, todėl vėliau Šakiuose buvo surengta dar ne viena tokių fotografijų paroda, akivaizdi, suprantama ir aktuali ne tik lietuviams, bet ir kitų šalių žmonėms“. 2009 metais kraštiečio sukurtos fotografijos pelnė tarptautinį pripažinimą didžiausiame Europos fotografijos festivalyje „Recontres d‘Arles“. Čia R. Vikšraitis buvo įvertintas prestižiniu „Metų atradimo“ apdovanojimu. Jo darbus šiai nominacijai pristatė garsus britų fotografas Martinas Parras.

„Žiedų salos“ galerijoje susirinkę menininkai ir jiems prijaučiantys žmonės džiaugėsi galimybe pažvelgti į socialinę tikrovę „iš vidaus“, ateičiai išsaugoti nykstančio, vartotojiškos kultūros mažai paliesto gyvenimo vaizdus. Apnuogintos tikrovės metraštininkas R. Vikšraitis išliko toks pat paprastas ir nuoširdus kaip anksčiau.

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija