2014 m. birželio 27 d.    
Nr. 26
(2097)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai
2004 metai
2005 metai
2006 metai
2007 metai
2008 metai
2009 metai
2010 metai
2011 metai
2012 metai
2013 metai
2014 metai

Lietuvos žemės pardavimo užsienio subjektams sandoriai yra ir bus niekiniai

Vladas Vilimas

Artėjantis referendumas kelia vis didesnes aistras. Referendumas – didžiulis iššūkis Lietuvos visuomenei. Tautos rinkti atstovai, vykdydami savo įsipareigojimus ES, paskelbė Lietuvos žemės varžytines. Prekė – neeilinė, visais laikais turinti savo vertę ir didžiulę paklausą.

Daugiausia ginčų ir diskusijų sukėlė šio nekilnojamojo turto, paversto kilnojamuoju, pardavimas užsienio subjektams visiems laikams – ne 99 metams, kaip Honkongas arba Aliaska, bet amžinai. Mėginama teigti, kad jeigu mes taip nedarysime, iškils fundamentali grėsmė ne tik Lietuvai, bet ir visai Europai.

Taip, mes esame priėmę įsipareigojimus. Juos reikia vykdyti. Bet įsipareigojimus priėmė ir kitos Europos Sąjungos šalys senbuvės, kurios tikrai žino žemės vertę. Apie tai jau buvo ne vieną kartą kalbėta ir rašyta. Tačiau ten žemės varžytinės didelių aistrų nesukėlė, nes išliko fundamentalus požiūris į žemę, kaip į nekilnojamąjį turtą! Prieš parduodamos žemę amžinai, ES valstybės įsivedė saugiklius, kurie yra kiekvienos šalies nacionalinių interesų garantai. Ir jie grėsmės nė vienai Sąjungos narei nesukėlė – ES gyvuoja iki šiol. Vadinasi, ir Lietuva, be grėsmės sugriauti Europos Sąjungos rūmą, turėjo iš ko pasimokyti. O pasimokiusi turėjo priimti Konstitucinį įstatymą, reglamentuojantį žemės pardavimą užsienio subjektams ir apsaugantį nacionalinius interesus.

Žinoma, toks įstatymas ir buvo priimtas. Bet jame jokių saugiklių dėl žemės pardavimo užsienio subjektams nėra. Bet rinkėjų atstovai jausdami, kad gali būti perlenkta lazda, Konstitucinio įstatymo 12 straipsnyje įrašė nuostatą: „Lietuvos Respublikos Seimas, laikydamasis frakcijų atstovavimo principo, sudaro nuolatinę Seimo komisiją šio Įstatymo įgyvendinimui prižiūrėti ir nustato jos įgaliojimus“. Ši komisija ir turėjo tapti pagrindiniu saugikliu! Seimas prisiima visą atsakomybę už žemės pardavimą ir jo pasekmes. Jam suteikiama teisė detalizuoti žemės pardavimo taisykles. Taigi šis įstatymo straipsnis yra pagrindinis.

Ką padarė Seimas šiuo reikalu? Jis geranoriškai atsisakė jam pačiam pavestų įsipareigojimų – atsisakė bet kokios kontrolės dėl žemės įsigijimo ir pardavimo.

Nuo Konstitucinio įstatymo pakeitimo priėmimo (2003 metais) iki jo įsigaliojimo, suteikiant teisę užsienio subjektams ją įsigyti (iki 2014 m. gegužės 1 d.), parduota beveik 2 milijonai hektarų žemės (1,86 mln. ha). Bet žemę iki gegužės 1 d. turėjo teisę įsigyti tik Lietuvos piliečiai. Būkime atviri – ir spekuliantai taip pat. Nuo gegužės 1 d. atsivėrė spekuliantams „rojaus“ vartai – žemę galima parduoti užsienio subjektams be jokios Seimo kontrolės. Kitaip tariant, žemės pardavimo užsienio subjektams sandoriai vyksta neteisėtai, apeinant pagrindinį Konstitucinio įstatymo 12 straipsnį.

Tačiau „Iš neteisės negali atsirasti teisė“. Tokie sandoriai yra niekiniai. Bet kuriuo atveju neteisėtas žemės pardavimo reikalas užsienio subjektams išlieka Lietuvos piliečių rankose, koks bebūtų referendumo rezultatas! Tai visada bus galima ginčyti teisminiu keliu. Tai yra Seimo narių atsakomybė, kurios privalo pareikalauti jų rinkėjai.

Tenka priminti, kad saugikliai, sudėti į Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo laikinąjį įstatymą, diskriminuoja Lietuvos piliečius prieš užsienio subjektus ir nieko bendro neturi su Konstituciniu įstatymu. Užsienio subjektams jie galiotų tik tuo atveju, jeigu būtų Konstituciniame įstatyme! Tačiau žemės spekuliantų netenkina tokie sprendimai, kuriuos privaloma vykdyti. Tad kyla pagrįstas klausimas: kieno interesus gina Vyriausybė ir Seimas, nuo 2003 metų nesudarę nuolatinės Seimo komisijos, turėjusios kontroliuoti žemės pardavimo sandorius? Ir kas liepė šiuos sandorius laikyti valstybine paslaptimi?

 

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija