„XXI amžiaus“ priedas apie gyvybės apsaugą Nr.10 (71)

2006-iųjų spalio 13 d.


PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

žvilgsniai

pro vita

Sidabrinė gija

Horizontai

Atodangos


 

Šiandienos iššūkiai šeimai

Spalio 6 dieną Kaune, Vytauto Didžiojo universiteto Katalikų teologijos fakultete, vyko Santuokos ir šeimos studijų centro (SŠSC) surengta respublikinė mokslinė konferencija „Šiandienos iššūkiai santuokai ir šeimai: problemos ir perspektyvos“. Konferenciją pradėjęs SŠSC direktorius kun. prof. dr. Andrius Narbekovas padėkojo didžiojoje auloje susirinkusiems daugiau kaip dviem šimtams jos dalyvių – aukštųjų mokyklų mokslo darbuotojams, dvasininkams, šeimos institucijų bendradarbiams, tikybos bei etikos mokytojams, studentams ir visiems, kuriems rūpi šeimos situacija dabarties visuomenėje.

Pirmos šia tema fakulteto ir universiteto istorijoje konferencijos dalyvius taip pat pasveikino KTF prodekanas dr. Benas Ulevičius. Jis pabrėžė, kokios neatidėliotinai spręstinos šeimos problemos, nes „mąstymas, jog tik didieji visuomenės reiškiniai užtikrina mūsų gyvenimą, yra tikra iliuzija: tik šeimoje – iš pažiūros mažoje visuomenės ląstelėje – žmogus atranda save“. Į konferenciją atvykusi ir jos dalyvius pasveikinusi LR Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkė Danutė Mikutienė teigė, jog bendromis pastangomis svarbu kuo daugiau informacijos ir pagalbos teikti šeimoms atokiausiose Lietuvos vietose. Sveikinimą konferencijai atsiuntė Seimo Šeimos ir vaiko reikalų komisijos pirmininkė Rima Baškienė.

Plenariniame posėdyje, kurio pirmininkas buvo kun. prof. dr. A.Narbekovas, perskaityti pranešimai atspindėjo šešių aukštųjų mokyklų – VDU, Vilniaus universiteto (VU), Vilniaus pedagoginio universiteto (VPU), Klaipėdos universiteto (KU), Kauno medicinos universiteto (KMU), Mykolo Romerio universiteto (MRU) mokslinių darbuotojų atliktus tyrimus bei įžvalgas šeimos bei rengimo jai aspektais.

VU profesorė habil. dr. Vanda Aramavičiūtė ir VPU prof. habil. dr. Elvyda Martišauskienė pranešime „Šiuolaikinių paauglių požiūrių į šeimą kontūrai“ pateikė tyrimo rezultatus apie šiuolaikinių paauglių požiūrį į savo tėvus, mokytojus, draugus, šeimos svarbą. 1998 metais atliktas ir 2005 metais pakartotas tyrimas atskleidė palyginti teigiamą ir netgi gerėjantį paauglių požiūrį į savo motinas, tuo tarpu santykius su tėvu teigiamai vertina tik ketvirtadalis paauglių, o penktadalis juos apibūdina kaip neutralius arba priešiškus. Daug paauglių jaučiasi gyvenantys šalia tėvo, bet ne su juo. Mokslininkės pastebėjo, jog neretai iš pažiūros pasitikėjimo savimi nestokojantys paaugliai iš tikrųjų menkai save vertina, jaučia nerimą, neturi aiškaus požiūrio į save, ir šios tendencijos stiprėja. Tik 43 proc. paauglių gerai jaučiasi savo namuose, o 5 proc. niekada namuose nepatyrė džiaugsmo. Gera savijauta namie, pasak lektorių, turtina religinius ir estetinius išgyvenimus, stiprina intelektualumą, o prasta netgi skatina žalingus įpročius. Jos atkreipė dėmesį, jog būtent nuo motinos daugiausiai priklauso, kokie asmens santykiai su valstybe, tauta, Bažnyčia susiklosto ateityje, o šeima yra neabejotina atrama vaiko asmens brendimui.

VDU prof. habil. dr. Kęstučio Pukelio pranešime „Jaunosios kartos rengimas šeimai: Trojos arklys prie pedagoginių vertybių tvirtovės vartų“ Trojos arkliu buvo pavadintas lytinis švietimas, kuris braunasi į švietimo institucijas ir teršia vaikų vaizduotę, nors mokyklose negali būti mokoma taip kaip gatvėje. Pasak profesoriaus, mokykla turi rengti mokinį gyvenimui šeimoje, ugdyti pagal vyro ir moters prigimtį, skiepyti kūno, vaizduotės higienos įgūdžius, mokyti ugdyti valią, atskleisti darnaus kūno ir dvasios santykio svarbą. „Jei norime parengti šeimai, turime padėti atrasti jaunuoliui gyvenimo prasmingumą visais amžiaus tarpsniais atsižvelgiant į prigimtį“, – sakė prof. K.Pukelis. Pasak jo, lytinis ugdymas turi tapti svarbia šiuolaikinės pedagogikos dalimi.

Pranešime „Tėvo statuso sumenkėjimas šiuolaikinėje visuomenėje“ MRU prof. dr. Kazimieras Meilius išsamiai aptarė statuso ir tam tikro socialinio vaidmens skirtumus. Jis iškėlė mintį, jog, sutapatinus statusą ir vaidmenį, tėvystė ir motinystė iš esmės sumenkinami, iškreipiama jų dvasinė prasmė. Tėvystės samprata visuomenėje neretai susiaurinama iki biologinės prasmės, ypač dabar, kai tapo populiaru nustatyti tėvystę, arba tėvu laikomas tas, kuris atlieka psichologinį tėvo vaidmenį, išlaiko finansiškai.

Konferencijoje pristatyti ir Lietuvoje kol kas labai naujo tyrimo rezultatai. MRU doc. dr. Gedimino Navaičio pranešimas „Vyriškumo sampratos kaita šiandienėje Lietuvoje“ suteikė galimybę geriau pažinti vyrų savijautą mūsų visuomenėje, kurioje moterys neretai pranoksta juos išsilavinimu, uždirbamu atlyginimu, gyvenimo trukme. Iš apklausų paaiškėjo, jog tik ketvirtadalis vyrų laiko, kad jie visiškai atitinka tradiciškai vyrams priskiriamas savybes, tai yra fizinį, seksualinį pajėgumą, ekonominį tvirtumą. G.Navaitis pažymėjo, jog daug geriau vyrai vertino savo, kaip tėvų, vaidmenį. Maždaug pusė apklaustųjų manė, kad svarbiausias jų rūpestis – išlaikyti šeimą, rūpintis vaikais, o tėvo vaidmenį jie atlieka pakankamai gerai. Bet tik keli procentai apklaustųjų teigė, jog tėvas turi būti pavyzdys savo vaikams, priskiria sau jų auklėjimo funkciją. Tik nedaugelis jų manė, jog vedęs vyras turi planuoti šeimos ateitį ir kurti jaukią namų atmosferą. Pasak G.Navaičio, tėvo vaidmuo šiuolaikinėje šeimoje vis labiau menkėja.

Apie moters tapatumo problemą savo pranešime „Moters tapatybės paieškos ir moters vaidmens kaita“ kalbėjo VDU doktorantė, SŠSC jaunesnioji mokslo darbuotoja Birutė Obelenienė. Visais amžiais moteris siekė suprasti, kas ji yra iš prigimties, kaip jai būti moterimi ir iki galo atrasti savo tapatybę. Moteriai primetami visuomenės nuomonės, reklamos, mąstymo stereotipai skatina vaduotis iš jų (pavyzdžiui, net šeima gali tapti moters pavergimo institucija, o meilė – įkalinti). Visgi daugybė moters tapatybės raiškų turi būti stiprinamos, ypač ugdoma svarbiausioji iš jų – motinystė, skiepijamas meilės, kaip santykio su kitu, o ne jausmo, supratimas. „Jei moteriškumą ugdysime kaip pašaukimą, moteris taip ir žvelgs į save“, – sakė B.Obelenienė. Moteris, savais būdais veikdama pasaulyje, neturi išlaisvinti vyro nuo atsakomybės: svarbu palikti jam globėjo vaidmenį. Nebeįmanoma šiuolaikinės moters uždaryti namuose, kurie šiandien ypač išviešinami, kaip išviešinama ir intymioji žmogaus gyvenimo dalis. B.Obelenienės teigimu, „ne moterį, bet žmogaus prokreaciją reikia grąžinti į namus“.

Po pietų konferencijos dalyviai tęsė darbą trijose sekcijose. Gausiausioje pirmojoje sekcijoje (jai vadovavo prof. habil. dr. K.Pukelis) šešiuose pranešimuose ir diskusijose aptartas jaunimo rengimas šeimai ir lyčių vaidmenų kaita modernėjančioje visuomenėje. Kun. dr. A.Narbekovas kalbėjo apie drovumo ugdymo svarbą. Pasak kalbėjusiojo, skaistumas ir drovumas, kaip savo lytinės vertės slėpimas, skirti išvaduoti meilės santykį nuo vartojimo nuostatos ir užkirsti kelią tapti išnaudojimo priemone. VPU doc. dr. Stasė Ustilaitė pristatė tyrimą (kiti autoriai – VPU doc. dr. Vida Juškelienė ir Algirdas Petronis iš Vilniaus arkivyskupijos šeimos centro), kaip ankstyva seksualinė patirtis paveikia paauglio psichoemocinę būklę. Atliktas tyrimas parodė, jog iš 1035 baigiamųjų klasių mokinių trečdalis jau buvo turėję lytinių santykių, tačiau tai atvedė į emocinę aklavietę, skatino nusivylimą, depresiją, mintis apie savižudybę.

Pasak VDU doc. dr. Elenos Būgaitės, kai visuomenė persmelkta brutalaus seksualumo, svarbu atrasti lytiškumą pagarbiame santykyje su savimi, kitu bendruomenės, Švč. Trejybės slėpinio kontekste, mokyti priimti savo kūno paslaptį kaip pirmapradę duotybę, žyminčią sąsają su Kūrėju.

Dr. Bronė Gudaitytė aptarė meilę kaip dialoginę ir vienintelę, kuri pagilina, išplečia ir atspindi žmogaus esmę, pabrėždama, jog kaip tik šeima turi saugoti, reikšti ir perduoti meilę. VDU doc. dr. Vida Daugirdienė apibūdino šiuolaikinės moters prisiimamus vaidmenis, kurie užgožia arba ne iki galo atskleidžia moteriškumo esmę, ir siūlė daugiau dėmesio skirti mergaičių ugdymui. Išskirtinio konferencijos dalyvių dėmesio sulaukė VDU doktorantės Odetos Norkutės (vadovė doc. dr. Laima Sajienė) mokslinis tyrimas apie jaunimo rengimo šeimos gyvenimui situaciją: didžioji jaunimo dalis pritartų, kad šeimai būtų rengiama dar mokykloje; jaunuoliai nori tokių programų, tačiau pastaruoju metu realiai, organizuodamos kursus, santuokai rengia tik bažnytinės institucijos.

Prof. habil. dr. Alfonso Motuzo vadovaujamoje antrojoje sekcijoje svarstytos vaiko teisės ir pagalba krizės ištiktai šeimai. Savo tyrimų rezultatais ir apibendrinimais dalijosi MRU doc. dr. Jonas Juškevičius, atkreipęs dėmesį į vaiko interesus dirbtinio apvaisinimo kontekste. Būtinybę įstatymais reguliuoti kontracepcijos priemonių propagavimą pabrėžė KMU doc. dr. Eimantas Švedas, o MRU doc. dr. Agnė Širinskienė aptarė diskriminacijos problemą atliekant prenatalinius tyrimus. Konfidencialumo problemą kovojant su vaikų narkomanija iškėlė MRU magistrė Justina Žukauskaitė (vadovė doc. dr. A.Širinskienė). VDU doktorantė Ona Darbutaitė supažindino su mokinių požiūriu į skyrybas bei jų įtaką vaikų ateičiai.

Trečiojoje sekcijoje (vadovas kun. dr. K.Meilius) aptarti teologiniai santuokos ir šeimos aspektai. Pranešimą apie šeimą remiantis sudievinimo teologija skaitė dr. B.Ulevičius, santuoką ardančios kliūtys aptartos lic. Renatos Žilinskaitės pranešime, o apie vedybinę kūno prasmę kalbėjo VDU doktorantas kun. Žydrūnas Kulpys.

Apibendrindami pranešėjų ir aktyviai diskusijose dalyvavusiųjų mintis, sekcijų vadovai atkreipė dėmesį į būtinybę pliuralistinėje visuomenėje pažinti kitų idėjas, sugebėti diskutuoti bei patraukti jaunimą. Buvo konstatuota, jog valstybė neturi šeimos bei jaunimo rengimo jai strategijos. Trūksta konkrečių programų, vadovėlių, parengtų mokytojų, dar neaišku, kaip mokyklose bus vykdoma jau parengta lytinio ugdymo programa. Dabartinėje situacijoje rengimas šeimai galėtų intensyviau vykti dorinio ugdymo pamokose, kol lytinio ugdymo programa nėra realizuojama atskiro mokomojo dalyko pamokose. Pažymėta, jog būtina pasitelkti tėvus, šviesti juos, ko ir kaip mokomi jų vaikai, taip užkertant kelią agresyvioms lytinio švietimo programoms ir jų sklaidai mokyklose, vaduojant jaunimą iš „kontraceptinio“ mąstymo. Atkreiptas dėmesys į pamatinę Dekalogo, Bažnyčios mokymo svarbą ugdant šeimos sampratą. Šeimos krizė spręstina suvienijant pastangas su socialinę pagalbą šeimoms teikiančiomis institucijomis. Konferencijos dalyvių manymu, šeimos problemas padėtų spręsti švietimo, kultūros prioritetai visuomenėje.

Pasak kun. dr. A. Narbekovo, naujai įsteigtas SŠSC sieks kryptingai tyrinėti santuokos ir šeimos realybę Lietuvoje, koordinuoti strateginius žingsnius šioje srityje. Internetiniame puslapyje http://www.bioetika.lt jau galima rasti praktinės medžiagos ir naudingos informacijos. Rengiamasi išleisti lytinio ugdymo vadovėlį (autoriai kun. A.Narbekovas, A.Širinskienė, B.Obelenienė), kuris, tikimasi, padės bent iš dalies užpildyti jaunimo rengimo šeimai spragą.

Kauno arkivyskupijos spaudos tarnyba

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija