„XXI amžiaus“ priedas apie gyvybės apsaugą Nr.10 (131)

2011 m. spalio 14 d.


PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

žvilgsniai

pro vita

Sidabrinė gija

Horizontai

Atodangos


 

Pusšimtis visuomeninių organizacijų neleidžia alkoholio pramonei valdyti valstybės

Konferencijos dalyviai (iš kairės):
Lietuvos mokinių parlamento
pirmininkas Paulius Kazakevičius,
„Lietuvos Caritas“ generalinis
direktorius kun. Robertas Grigas,
Nacionalinės tabako ir alkoholio
kontrolės koalicijos prezidentas
dr. Aurelijus Veryga, Lietuvos
sveikuolių sąjungos ir asociacijos
„Sportas visiems“ viceprezidentė
Sigita Kriaučiūnienė ir judėjimo
„Sėkmingos tautos idėja“ lyderis
Aurimas Guoga
Juozo Dapšausko nuotrauka

50 Lietuvos nevyriausybinių organizacijų rugsėjo 20-ąją kreipėsi į prezidentę Dalią Grybauskaitę, Seimo pirmininkę Ireną Degutienę, ministrą pirmininką Andrių Kubilių, Seimo narius ir Lietuvos žmones dėl Seimo narių iniciatyvos atšaukti 2012 metų pradžioje turintį įsigalioti alkoholinių gėrimų reklamos viešojo informavimo priemonėse draudimą bei ragina kitus metus paskelbti Sveikatos ir sveikatinimo metais.

„Alkoholio reklama skatina alkoholio, vieno svarbiausių šalies gyventojų mirtingumą lemiančių veiksnių, vartojimą, todėl alkoholinių gėrimų reklama prieštarauja valstybės pareigai saugoti pilietį ir rūpintis juo. Alkoholio vartojimas kelia didžiulę grėsmę visuomenės sveikatai, saugumui, viešajai  tvarkai, socialinei ir ekonominei šalies gerovei, žmonių gyvenimo kokybei. Esame įsitikinę, kad alkoholio reklamos uždraudimas turės teigiamą poveikį visuomenės sveikatai, žymiai sumažins augančios gyventojų kartos alkoholio vartojimą, o svarbiausia – apsaugos ateities kartas. Nepamirškite, kad valstybė, drausdama alkoholio reklamą, duoda aiškų signalą – šios narkotinės medžiagos vartojimas nėra skatintinas socialinis elgesys“, – teigiama kreipimesi.

Jo autoriai primena, kad toks politikų troškimas prieštarauja Lietuvos gyventojų norams. „Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad reklamos draudimą palaiko ir didesnė Lietuvos gyventojų dalis. Balandžio 8–17 dienomis bendrovės RAIT atliktos apklausos duomenimis, 48,5 proc. Lietuvos gyventojų pritaria visiškam alkoholio reklamos uždraudimui (43,3 proc. nepritaria, 8,2 proc. šiuo klausimu neturi nuomonės). Panašūs duomenys buvo gauti ir 2007 metais, kai reklamos draudimą palaikė 47 proc. respondentų“, – teigia kreipimosi autoriai.

Pasak kreipimąsi pasirašiusio Lietuvos mokinių parlamento Psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencijos ir kontrolės darbo grupės pirmininko Povilo Žilionio, reklama yra daugiasluoksnė. „Jei mama gimtadienio proga vaikui nuperka nealkoholinio šampano, ji tokiu būdu pratina savo vaiką prie alkoholio. Vėliau eiliniai jaunimo pasisėdėjimai neapsieina be alkoholio, o abiturientų išleistuvės tampa alkoholio fiestomis. Kodėl taip yra? Suprantama, yra daug pavyzdžių, – sakė Mokinių parlamento atstovas P. Žilionis, – šeimos įtaka, žinių stoka, bet viena akivaizdžiausių priežasčių yra alkoholio reklama. Jos apstu visur. Ji labai paveiki jaunimui, kurio vertybės dar nėra visiškai susiformavusios, apie tai kalba daugybė mokslinių studijų. Mes, mokiniai, norime augti sveikoje visuomenėje, todėl reikalaujame tai įtvirtinti įstatymuose ir jų laikytis“.

Kreipimąsi pasirašęs „Lietuvos Caritas“ generalinis direktorius kun. Robertas Grigas, teigia, kad alkoholio vartojimo skatinimas yra žudikiškas veiksmas.

„Neįsivaizduoju, kaip galima neturėti bent kažkiek patriotiškumo jausmo matant tokį prasigėrimo mastą ir toliau jį skatinant. Man tikrai buvo didelis šokas, kai reklamos draudimo atšaukimą Seime įregistravo būtent Konservatorių-Lietuvos krikščionių demokratų partijos atstovai. Tai pasisakymas už savo tautos naikinimą ir degradavimą. Ar tikrai turime didžiuotis ne savo kultūros teigiamais pavyzdžiais, o nusigėrusiais tautiečiais“, – apgailestavimą dėl Seimo narių iniciatyvos toliau girdyti tautą išreiškė kun. R. Grigas.

Lietuvos sveikuolių sąjungos  ir asociacijos „Sportas visiems“ viceprezidentės Sigitos Kriaučiūnienės teigimu, yra akivaizdu, kad svarstant alkoholio draudimo įsigaliojimo atidėjimą verslo interesai iškeliami aukščiau už visuomenės interesus. „Nenoriu, kad alkoholio pramonė ir kai kurie Seimo nariai atimtų iš vaikų teisę turėti laimingą šeimą, šviesią ir blaivią ateitį. Tokių seimūnų argumentai yra niekiniai, kai vaikai iš asocialių šeimų nebesutalpinami į globos namus. Ar tie Seimo nariai paskaičiavo, kiek kainuoja valstybei išlaikyti globos namus, kiek kainuoja šaliai asocialių šeimų problemų sprendimas, kiek nusikaltimų padaro apgirtę, kiek kainuoja nusikaltimų tyrimai, įkalinimas, teisėsaugos priemonių darbas ir taip toliau? – klausė S. Kriaučiūnienė. – Ar tai taip pat nėra ekonomika? Iš Seimo narių mes to negirdime. Tik argumentus ir skaičiavimus, kiek praras verslas. Aš globoju  šešerių metų berniuką iš asocialios šeimos ir tiesiogiai matau to reklamuojamo alkoholizmo pasekmes. Taip pat tenka dažnai lankytis mokyklose su švietimo  programa, tad matau realią situaciją. Todėl mes šiame kreipimesi raginame kitus metus paskelbti Sveikatos ir sveikatinimo metais, o ne vėl kalbėti apie paveikio priemonių atidėjimą. Mes už kompleksines sveikatos problemų sprendimo priemones.“   

Nepaprastą alkoholio reklamos poveikį vaikams linkęs pabrėžti judėjimo „Sėkmingos tautos idėja“ lyderis Aurimas Guoga. Jis teigia, kad mes esame svarbiame vertybiniame pasirinkime: „Jei dabar neįsigalios visiškas alkoholio reklamos draudimas, tai ir toliau turėsime tokias pasekmes, kai alkoholį ragauja ir tampa priklausomi nuo jo vaikai. Arba mes apsaugosime vaikus nuo šios brutalios ir labai klastingos reklamos, arba auginsime alkoholikų kartą. Mūsų, kaip visuomenės balso, pozicija yra vienareikšmiška – šis įstatymas turi įsigalioti ir rezultatus turėsime tikrai teigiamus“, – tikina A. Guoga.

Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas Aurelijus Veryga pristatydamas kreipimąsi sakė, kad dabar vyksta karas dėl alkoholio verslo be jokių taisyklių. „Bandoma supriešinti visuomenines organizacijas su žiniasklaida, pateikiami akivaizdžiai melagingi argumentai. Juos paneigus, randami kiti. Sakoma tik dalis tiesos ir ja manipuliuojama. Galiu apsakyti, kad kitos šalys laukia šio įstatymo įsigaliojimo Lietuvoje, nes tai paleistų grandininę reakciją, šią patirtį perimtų ir kitos šalys. Kad šis alkoholio reklamos draudimas būtų atšauktas, alkoholio pramonė deda dideles pastangas ir pinigus. Be abejo, tas alkoholio reklamos draudimas turėtų labai didelį efektą, žymiai sumažėtų vartojimas, ypač tarp vaikų ir paauglių. Tada tik laiko klausimas, kada tokius draudimus įsivestų ir kitos šalys. Juk taip buvo ir su tabako reklamos uždraudimu ar su draudimu rūkyti baruose ir restoranuose. Teigiami pavyzdžiai plinta iš vienos šalies į kitą. Šiuo atveju mes būtume vieni iš lyderių, tačiau griežtus įstatymus turi ir kitos šalys, ypač Skandinavų kraštai. O žiniasklaidos laikinus finansinius praradimus būtų galima labai lengvai atsverti, jei valstybė finansuotų socialinę blaivybės ir sveikatinimo reklamą. Viskas yra logiškai išsprendžiama, jei tik yra noras“, – sakė Aurelijus Veryga.

„Prašome jūsų nepasiduoti suinteresuotų verslo grupių spaudimui ir nepriimti sprendimo, kuris ir toliau leistų alkoholio gamintojams ir Lietuvos žiniasklaidai pelnytis iš vaikų alkoholizacijos. Valstybė turi pasirinkti savo prioritetus, viliamės, kad sveikata yra vienas pagrindinių prioritetų. Raginame nuosekliai tęsti 2008 m. pradėtą mokslu pagrįstą alkoholio kontrolės politiką, kuri jau davė teigiamų rezultatų. Gerbiamieji, valstybės pareiga – visais įmanomais būdais siekti piliečių gerovės, rūpintis jų sveikata ir saugumu. Jūs esate tie žmonės, kurie užtikrina valstybės politiką“, – teigiama visuomenės veikėjų kreipimesi.

„Suprasdami, kad į alkoholizmo problemos sprendimą būtina žiūrėti kompleksiškai, matant ir kitus sveikatą ardančius faktorius, raginame Seimą 2012 m. paskelbti Sveikatos ir sveikatinimo metais“, – pabrėžiama pusšimčio organizacijų, taip pat ir daug skėtinių, jungiančių kitas organizacijas, pasirašytame kreipimesi.

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija