„XXI amžiaus“ priedas apie gyvybės apsaugą Nr.5 (138)

2012 m. gegužės 18 d.


PRIEDAI

žvilgsniai

pro vita

Horizontai

Kristus ir pasaulis

Sidabrinė gija

Atodangos

Abipus Nemuno


 

Europos Komisija: reikia visiškai drausti alkoholio reklamą

Balandžio 16 dieną didžiausi alkoholio gamintojai kartu su Pasaulio reklamos federacija (World Federation of Advertising) pristatė Atsakingos rinkodaros paktą (The Responsible Marketing Pact), kuriame siūloma sustiprinti savireguliaciją. Atsakydamos į tai visuomenės interesams atstovaujančios organizacijos primena Europos ir nacionaliniams politikams, kad alkoholio kontrolės srityje šiuo metu kaip niekad reikalingi veiksmingesni ir griežtesni šio produkto reguliavimai, bei ragina Europos Komisiją ir šalis nares, kuriant Europos Sąjungos (ES) Alkoholio strategiją 2013–2020 metams, neiti blogiausiu ir neefektyviausiu keliu.

Alkoholio pramonė vienijasi

„Negalime palikti tokio žalingo produkto, kaip alkoholis, gamintojams patiems nuspręsti kaip, kada ir kur produktas gali būti reklamuojamas ir pristatomas. Politikai turėtų ne gręžtis į savireguliavimo mechanizmus, bet griežtesnėmis įstatyminėmis priemonėmis asaugoti vartotojus. Šio pakto turinys – tai tiesiog senos neveiksmingos savireguliavimo priemonės naujoje pakuotėje. Šiandien stebime dviejų galingų pramonės šakų formalų susivienijimą tam, kad būtų kovojama su išoriniu reguliavimu, ir tai kelia didžiulį nerimą“, – teigia Mariann Skar, Europos alkoholio politikos aljanso (Eurocare) generalinė sekretorė.

Savireguliacija – būdas vilkinti kontrolės įstatymų priėmimą

Alkoholio pramonei rinkodaros laisvė yra itin svarbi. Iškilus visiško reklamos uždraudimo klausimui Lietuvoje, šalies aludariai iš karto pradėjo kurti susirūpinimo kupinas socialines reklamas apie alkoholio vartojimą. Taip siekiama parodyti, kad jie jaučiasi atsakingi už nesaikingo alkoholio vartojimo sukeliamas problemas, kad galėtų patys save reguliuoti.

Tiesa ta, kad kiekvieną Vyriausybės siekį suvaržyti alkoholio pramonės rinkodarą visada pasitinka pasiūlymas griežtinti egzistuojančius savireguliacijos apribojimus. Ši strategija naudota Švedijoje, Olandijoje ir kitose šalyse. Visos nepriklausomos mokslinės studijos teigia, kad savireguliacija nėra veiksminga. Didėjantis alkoholio vartojimas tarp Europos vaikų rodo, kad pramonės savireguliacija akivaizdžiai stabdo ir menkina įstatymų priėmėjų motyvaciją įdiegti realias alkoholio kontrolės priemones.

Pramonės pažadai nieko verti

Savireguliacija alkoholio rinkodaroje ir įspėjimai apie žalą sveikatai neseniai buvo nurodyti kaip svarbūs naujosios ES Alkoholio strategijos elementai, tačiau savireguliavimu nebuvo pasiekta numatytų tikslų. Štai 2007 metais Jungtinės Karalystės vyriausybė išbandė savanorišką etikečių su įspėjimais dėl sveikatos programą. Tačiau pramonė nesilaikė taisyklių, kurias pati pasiūlė, ir tik 15 proc. naudojo etiketes.

„Alkoholio pramonė turėjo ne vieną galimybę įrodyti, kad savireguliacija gali būti veiksminga, – teigia Andrea Lavesson, Active – sobriety, friendship and peace organizacijos prezidentė. – Tačiau pakanka įrodymų, kad savireguliacija nepadeda apsaugoti vaikų ir jaunimo“.

Europa tebėra daugiausiai alkoholio vartojanti pasaulio dalis ir alkoholio sukeliamą žalą veiksmingai sumažinti pavyks veikiant ne vien nacionaliniame, bet ir ES lygmenyje.

Europos alkoholio politikos aljansas (Eurocare) kartu su 28 Europos ir nacionalinėmis organizacijomis kreipiasi į Europos Komisiją ir prašo priimti konkrečius ir įpareigojančius sprendimus, kurie, pagal naująją ES Alkoholio strategiją, padėtų sumažinti alkoholio keliamą žalą. Šį kreipimąsi pasirašė ir Lietuvos Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija.

Naujausio tyrimo išvada

Europos Komisija balandžio 26 d. pristatė mokslo tiriamojo projekto „Alkoholio marketingo monitoringas Europoje“ (AMMIE) išvadas. Šio tyrimo, apibendrinusio duomenis apie alkoholio rinkodarą Europoje, išvada nedviprasmiška: tik visiškas alkoholio reklamos draudimas padėtų apsaugoti vaikus ir jaunuolius nuo žalingo alkoholio reklamos poveikio. Projektą, kurį vykdė mokslininkai iš Bulgarijos, Danijos, Vokietijos, Italijos ir Olandijos, bendradarbiaudami su John Hopkins Bloomberg Visuomenės sveikatos institutu (JAV), iš dalies finansavo Europos Komisija, koordinavo Nyderlandų alkoholio politikos institutas (STAP).

Šokiruojantys skaičiai

Tyrimo metu duomenys apie tai, kiek reklamų pamato nepilnamečiai, buvo gauti iš rinkodaros įmonių. Nurodoma, kad per du tyrimo mėnesius (2010 m. gegužę ir spalį) 5 dalyvaujančiose šalyse transliuotos 11122 alkoholio reklamos. Šokiruojantys tyrimo duomenys atskleidė, kad Bulgarijoje, Danijoje, Vokietijoje, Italijoje ir Olandijoje nepilnamečiai su alkoholio reklama televizijoje susiduria nuolatos: vienas nepilnametis vidutiniškai pamatė 44 alkoholio reklamas per du mėnesius, vien trijuose televizijos kanaluose. Šiame tyrime nebuvo vertinta, kiek reklamų vaikai ir jaunuoliai pamato kitur: internete, spaudoje, lauko reklamos stovuose, pardavimo vietose, kavinėse ir kituose televizijos kanaluose, išgirsta per radiją, todėl jaunimas su alkoholio reklama galimai susiduria keliskart dažniau.

Reklama nukreipta į pažeidžiamiausius

AMMIE projekto duomenų analizė atskleidė, kad vaikai pamato neproporcingai daug alkoholio reklamos, todėl jos santykinis poveikis vaikams didesnis nei suaugusiems: pavyzdžiui, Nyderlanduose net 27 proc. alkoholio reklamų matė 12–17 metų vaikai, nors jų skaičius bendroje gyventojų populiacijoje nėra toks didelis. Ši amžiaus grupė ne tik itin jautri reklamai, bet ir pradeda eksperimentuoti vartodama alkoholį.

Sprogo savireguliacijos burbulas

AMMIE tyrimo išvada prieštarauja alkoholio pramonės propaguojamai, tačiau mokslu nepagrįstai nuomonei, kad nepilnamečius nuo reklamos poveikio gali pakankamai apsaugoti alkoholio pramonės įdiegti savireguliacijos mechanizmai.

Tyrime vertintas ir kai kurių alkoholio pramonės savireguliacijos taisyklių laikymasis. Nustatyta, jog, pavyzdžiui, viena iš taisyklių, kad alkoholis neturėtų būti reklamuojamas žmonių grupėms, kuriose nepilnamečiai sudaro daugiau nei 30 proc. (Nyderlanduose 25 proc.), per du tyrimo mėnesius buvo pažeista 510 kartų.

Daugiausiai pažeidimų nustatyta Danijoje (427 atvejai). Alkoholio pramonės savireguliacijos taisyklės yra tokios, kad praktiškai nesudaro sunkumų reklamuoti alkoholį visoms visuomenės grupėms, nes tik nedaugelyje iš jų nepilnamečių santykinė dalis pasiekia trečdalį.

Daliniai apribojimai nejaudina

AMMIE tyrimas atkreipia dėmesį į tai, kad pramonė nesunkiai randa būdų, kaip iš dalies apeiti dalinius reklamos apribojimus: tyrime pateikiamas Nyderlandų pavyzdys. Čia, uždraudus transliuoti reklamą dienos metu iki 21 val., alkoholio reklamų, transliuojamų tarp 21 ir 22 valandos, skaičius išaugo 3 kartus. Dauguma, ypač vyresnių, vaikų tokiu metu dar tebežiūri televizijos laidas ir pamato santykinai dar daugiau alkoholio reklamų.

AMMIE tyrimas dar kartą atkreipia dėmesį į tai, kad tinkamiausias būdas įgyvendinti Europos alkoholio strategijoje deklaruojamą tikslą – sumažinti jaunimo alkoholio vartojimą – yra visiškas alkoholio reklamos draudimas.

AMMIE projekto ataskaitas galima rasti www.eucam.info/ammie .

Pagal Nacionalinės tabako ir alkoholio
kontrolės koalicijos pranešimą

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija