Martynas Liuteris. Ieškojimai ir pasekmės
Ar gali dalies visuomenės pasaulėžiūrą
pakeisti vieno žmogaus veikla? Istorija rodo, kad gali. Ir didžiosios
asmenybės, ieškodamos tiesos kelių, kai kada pačios ėjo klimpdamos
ir kitus klampindamos. Tik ar suprato savo žingsnių pasekmes?..
Martynas Liuteris gimė 1483 m. lapkričio 10 d. Aislebene. Mokėsi
lotyniškoje Mansfeldo mokykloje, paskui - Magdeburge, Aizenache
pas "bendruomeninio gyvenimo brolius", Erfurto universitete
studijavo laisvuosius menus. Paklusdamas tėvų norui, 1505 metų
gegužę pradėjo studijuoti teisę.
Ir namuose, ir mokykloje buvo auklėjamas labai griežtai. Dievas
jam buvo rūstus teisėjas. Vos išgirdęs Kristaus vardą, Martynas
išblykšdavo.
Pasiryžimas siekti išganymo ir aukotis buvo būdinga daugeliui
tuometinių bendruomenių. Religingumas buvo visuotinas. Tik negalima
teigti, kad to meto dvasininkai buvo be priekaištų! Nebuvo dar
pamirštos Renesanso negerovės, to meto popiežių liberalumas (kai
humanistai ir menininkai sveikino naująjį popiežių kaip mecenatą
su nešvankiu pasaulietiškumo ir lengvapėdiškumo akcentu). Teologijoje
nagrinėjamos smulkios, neesminės temos ir pavojingai apeinami
pagrindiniai klausimai. Galimas dalykas, jog M.Liuteris, anksti
susidūręs su to meto dvasiniais neramumais visuomenėje, vis dėlto
liko labai religingas, gal net slapta svajojo apie dvasinį pašaukimą.
Pasakojama, kaip, išgąsdintas audros, prašėsi šv. Onos pagalbos.
Už išgelbėjimą jis pažadėjo save - pasižadėjo tapti vienuoliu!
Tą patį mėnesį M.Liuteris (prieš tėvų valią) įstojo į griežtos
regulos augustinų - atsiskyrėlių, eremitų vienuolyną Erfurte,
labai greit susipažino su Biblijos turiniu ir, baigęs naujokyną,
1507-ųjų balandį buvo įšventintas kunigu. Pirmąsias jo šv.Mišias
lydėjo stiprus Dievo didybės išgyvenimas.
Toliau M.Liuteris tęsė teologijos mokslus Erfurte. Tačiau vidinė
kova gožė studentiškas vienuolio dienas. Ordino tėvo Augustino
malonės ir predestinacijos doktrina, asmeninė nuodėmingumo ir
kaltės sąmonė jam įdiegė stiprią išankstinio nulemtumo baimę.
Vienuolis M.Liuteris kenčia dvasinę depresiją, jausdamasis esąs
pasmerktas. Mintyse vis nerimsta klausimas: "Kaip rasti Dievo
malonę?"
1508-aisiais Vitenbergo universitete M.Liuteris išklausė etikos
kursą, studijavo teologiją, gavo Šventojo Rašto bakalauro vardą.
Po to grįžo į Erfurtą ir skaitė paskaitas apie Petro Lombardo
sentencijas. Kaip maldininkas džiaugsmingai išgyveno kelionę į
Romą, ten pasiųstas ordino reikalais... Netrukus gavo teologijos
daktaro laipsnį, prisiekė ištikimybę Katalikų Bažnyčiai. Po to
sulaukė dar vieno paaukštinimo - M.Liuteris tapo Šventojo Rašto
disciplinų profesoriumi.
Sakytume, tai - jau ledkalnio viršukalnė, M.Liuterio laukia ramus
jaunosios kartos ugdymo Katalikų Bažnyčios tiesomis darbas. Savo
paskaitose (Psalmės, Laiškas romiečiams, Laiškas galatams, Laiškas
žydams) prof. M.Liuteris suformavo reformistinę teologiją. Reikia
manyti, kad tuo metu priesaika Katalikų Bažnyčiai dar buvo tvirta
jo sieloje ir nesikirto su naujųjų jo raštų turiniu. Žinodami
apie jo griežtą auklėjimą ir gyvenimą, galime teigti, kad šios
naujos Katalikų Bažnyčiai mintys derėjo su jauno profesoriaus
sau keltomis užduotimis - keisti Katalikų Bažnyčios įvaizdį ir
artinti Dievą prie žmonių. Kokiu tikslu? Pirmiausia dėl to, kad
Jo nebijotų, t.y. nepatirtų to, ką M.Liuteriui teko iškentėti
jaunystėje ir vaikystėje. Antra, matyti, kad M.Liuterį, kaip dvasininką,
skaudino to meto dvasininkų būklė, jam net buvo gėda dėl Bažnyčios
padarytų klaidų ir paklydimų, tačiau, jausdamasis jos nariu, troško
ką nors pakeisti, pataisyti. Tai būdinga žmonėms, vaikystėje patyrusiems
didelį spaudimą, kurių siela yra itin jautri, tačiau užgauta.
Abejotina, ar taip būtų pasisukę įvykiai, jei M.Liuteris nebūtų
atėjęs į atsiskyrėlių vienuolyną. Ko gero, ne! Sprendimas tapti
augustinu buvo laisvas ir artimiausias jo gautai auklėjimo patirčiai.
O gal į tikslą - Bažnyčios reformaciją - M.Liuteris ėjo sąmoningai,
šito geisdamas? Kaip atsitiko, kad prof. M.Liuteris prasilenkė
su Katalikų Bažnyčios doktrinomis? Gal jis pavargo nuo rūstaus
Dievo? O gal ieškojo Jo krikščionybės lopšy, aiškindamas Dievą
kaip visa duodantį malonių šaltinį. Profesorius į žmogų be Dievo
malonės žvelgia kaip į absoliutų blogį. Visa tai neprieštaravo
Bažnyčiai duotiems priesakams, atsirado tarsi savaime, nevaržomai
vystėsi mokslininko mintys ir jo pasaulėžiūra niekam nekliuvo.
Tik 1517 m. spalio 31 d., paskelbęs 95 tezes, M.Liuteris pradėjo
konfliktą su Bažnyčia. Šias tezes jis nusiuntė kompetentingiems
savo diecezijos vyskupams: Jeronimui Šulcui Brandenburgiečiui
ir Magdeburgo arkivyskupui Albrechtui, Popiežiškosios atlaidų
komisijos vyresniajam. Šiose tezėse M.Liuteris stengėsi parodyti,
kad atlaidų doktrina tebėra miglota ir neaiški, nors pačių atlaidų
jis neatmetė. Proga paskelbti tezėms buvo palanki - artinosi jubiliejiniai
atlaidai, teikiami už aukas statomai Šv. Petro bazilikai. M.Liuteris
pats klausykloje išgirdo, kad paskelbtieji Šv.Petro bazilikos
statybos atlaidai susiję su skandalingomis piniginėmis machinacijomis.
Johanas Tezelis, dominikonų vienuolis, atlaidus gretimoje žemėje
skelbė it turgaus prekijas. Pačiame Vitenberge šie atlaidai nebuvo
garsinami, nes žemės valdovas Frydrichas Išmintingasis juos uždraudė
skelbti, bijodamas, kad nenukentėtų maldingos kelionės į Visų
Šventųjų bažnyčią Vitenberge ar Šventųjų relikvijų rinkinys.
Negavęs vyskupų atsakymo, M.Liuteris savo tezes parodė draugams.
Ir atsitiko tai, ko niekas nesitikėjo... Tezės buvo išspausdintos
be jo žinios ir kaip uraganas praūžė per Vokietiją. Jų poveikis
išgąsdino profesorių. Tezes galima pagrįstai vadinti ortodoksiškomis.
Jos kritikuoja tuometinę atlaidų praktiką. (Indulgencijų teikimas
už pinigus buvo bene skaudžiausia negerovė, sukėlusi tikinčiųjų
nusivylimą.) Beje, kai kurie drąsūs šiuolaikiniai teologai teigia,
kad šios tezės iš tikrųjų papildo atlaidų suteikimo doktriną,
kuri, M.Liuterio žodžiais tariant, "nėra pakankamai išvystyta".
Tai išplėtė doktrinos supratimą, o prof. M.Liuterio poelgis buvo
laikomas svarbiu ir garbingu. Jis tikėjo, kad išsako vieną iš
mokyklos teologinių nuomonių. Nežinodamas, ar žino apie jo tezes
popiežius, M.Liuteris parašė specialų veikalą, pavadino jį ''Rezoliucijomis"
ir nusiuntė Leonui X. Jose sakoma: "Kristaus aš laukiu kaip
teisėjo, kuris kalbės Apaštalų sosto vardu". Savo tezes jis
aiškino ir ordino kapitulai: "...laisva valia po nuopuolio
tėra vien žodžiai, jei žmogus vadovaujasi tokia prielaida, jis
mirtinai nusideda... ne tas teisus, kuris užsispyręs daro gerus
darbus, o tas, kuris ir be darbų atkakliai tiki Kristų..."
Į šias mintis teigiamai atsiliepė keletas jaunų disputo dalyvių,
būsimų pasekėjų: dominikonas Martynas Buceris, Viurtenbergo reformatoriai
Johanas Brencas ir Erhardas Šnepfas.
Romos kurijoje buvo pradėtas procesas prieš įtariamą erezija M.Liuterį.
Jo žemės valdovas Frydrichas Išmintingasis paveikė, kad procesas
vyktų ne Romoje, o Vokietijoje. Atvyko kardinolas Tomas Kajetonas
de Vio. Ir 1518 metų spalį Augsburgo reichstage prof. M.Liuteris
buvo apklaustas. Žinoma, susitarti abiems pusėms nepavyko.
Ar buvo galima tikėtis ko kita, žinant apie mūsų herojaus gyvenimą
ir tvirtą nusistatymą eiti savo keliu? Matyt, ruošdamas savo tezes
jaunasis mokslininkas neturėjo gero vadovo, o gal dirbo savarankiškai,
niekuo nepasitikėdamas, kad neatimtų iš jo tos veikimo laisvės,
kuri jau buvo užsiauginusi sparnus?
Aukota daug - gyvenimas, bet tikslas pateisino priemones ("grąžinti
žmonėms maloningąjį Dievą"). Tačiau bekovojant su vėjo malūnais
buvo galima sudegti aukoje ar net tapti išdaviku... Ar ne panašiai
atsitiko šį kartą? Ar įmanoma vienam karštam reformatoriui įveikti
nusistovėjusią viduramžių Bažnyčios tvarką? Vedlio, kuris perspėtų
dėl galimų klaidų, apsaugotų nuo savivalės, M.Liuteris neturėjo.
Nesistebėkime, kad to meto Vokietijoje M.Liuterio mokslas netrukus
įgavo pavojingą pagreitį... Žmonės buvo pasiilgę naujovių, reformų
Bažnyčioje, troško dėmesio savo problemoms. Čia buvo siūlomas
dėmesys, žmogus galėjo jaustis globojamas ir saugomas. Ar M.Liuteris
tai darė sąmoningai, ar paklydęs savo ieškojimuose ir vaikystės
nuoskaudose, dabar sunkoka išaiškinti. Atsižvelgiant į jo praeitį,
greičiausiai netyčia. Tačiau nuo kalno akmuo buvo paspirtas, ir
jis jau lėkė žemyn...
Jei reformatorius būtų išsižadėjęs savo pažiūrų, reikalas tuo
būtų ir pasibaigęs. Tačiau dabar, iš anksto Leono X parašytoje
bulėje, buvo įsakyta eretiką atvežti į Romą... M.Liuteris pabėgo
iš Augsburgo ir, nepaklusdamas Popiežiui, kreipėsi į tuojau vyksiantį
Bažnyčios Susirinkimą.
Dėl imperatoriaus Maksimijono mirties procesas prieš M.Liuterį
metams buvo sustabdytas. Per tą laiką reformatorius užsiaugino
ragus. Jis "metė pirštinę" garbingam Ingolštato teologui
Johanui Majeriui iš Eko, vadinamam Johanu Eku. Šį kartą sprendžiami
kur kas aktualesni nei atlaidų klausimai - keliamas klausimas
apie tai, kiek yra svarūs ir privalomi Popiežiaus ir Susirinkimo
sprendimai. Čia atsiveria akliduobės teologiniame M.Liuterio mąstyme,
pagal kurį Bažnyčiai nereikalinga galva žemėje, nes Kristus yra
tikroji Jos galva, Bažnyčia stovi ant krikščioniškojo tikėjimo
uolos, o ne ant Petro ar jo įpėdinių. O popiežius esąs Antikristas...
Šie žingsniai jau vedė profesorių, vienuolį atsiskyrėlį augustiną
M.Liuterį iš Katalikų Bažnyčios visam laikui. Durys užsitrenkė...
Minia pasigavo karštą M.Liuterio mintį: "Susirinkimai ne
tik gali klysti, bet daug kartų yra klydę, kaip ir patys popiežiai...
Ir Šventasis Raštas yra vienintelis tikėjimo šaltinis."
Masės sujudo, prasidėjo skilimas. Vieni palaikė M.Liuterį, kiti
- J.Eką, kuris tuojau išvyko į Romą.
M.Liuterio raštai plito po krikščioniškąjį pasaulį. Iš jų patys
svarbiausi - keturi: apie popiežius - Kristus yra vienintelė Bažnyčios
galva; apie krikščionių luomo tobulėjimą - turi būti nugriautos
Vatikano kurijos sienos, neegzistuoja luomų skirtumai; įvadu į
Bažnyčios Babilono tremtį tapęs šv. Mišių tikrumo ir aukos paneigimas
(dabar visi įsitikino, kad tai jau nebe Bažnyčios reformatorius,
o jos ardytojas); apie krikščionių laisvę - jame stengiamasi įtikinti
popiežių savo gera valia ir ortodoksiškumu, dėl įvykių kaltę suversti
J.Ekui, skelbiant jį šėtono draugu. Kita vertus, negerai būtų
neįvertinti M.Liuterio tezių mokslinio pobūdžio, prisimenant ir
jo paties išgąstį dėl tezių populiarumo tarp paprastos liaudies.
Toliau buvo dar gražiau: uždaro būdo vienuolis pratrūko, išliedamas
visą susikaupusią tulžį, pasireikšdamas kaip aršus atskalūnas,
kurio elgesys akivaizdžiai reikalavo atskyrimo ir bausmės, o jo
raštai - liepsnos! Vėlesni įvykiai rutuliojosi nelabai malonia
katalikams linkme. Vargu ar susivokė pats M.Liuteris, kur veda
savo pasekėjus. Jis jau buvo didvyris, bet buvo ir pasmerktasis,
vaikystės baimė peraugo jau ne į karštą norą taisyti ir gerinti
savo Bažnyčią, o atrofavosi į liguistą priešinimąsi esamai tvarkai
ir pasaulėžiūrai.
Neginant M.Liuterio asmenybės norisi pastebėti, kad joje yra šiek
tiek nostalgijos išgyventam bejėgiškumo jausmui praeityje, kuris
persipina su užsispyrusiu noru įrodyti savo tiesą. Ar iš tikrųjų
tai buvo profesoriaus Martyno Liuterio gyvenimo kredo? Ar jis
nebematė, kur eina? O gal tai buvo jo kelias? Bet ar buvo jis
reikalingas?
Visa Dievo valioje. Ir klaidos turbūt reikalingos tam, kad iš
jų mokytumėmės. Tik gaila, kad jos ardo mūsų Bažnyčią ir negalima
jų skubiai ištaisyti.
Aušrys POVILIŪNAS
© 2002 "XXI amžius"