"XXI amžiaus" priedas apie gyvybės apsaugą Nr. 10 (11)

PRIEDAI





(atnaujinta)



(atnaujinta)

Pasipriešinti skyrybų daugėjimui - bendras Bažnyčios ir valstybės reikalas

Rugsėjo mėnesį Austrijos spaudoje, ypač katalikiškoje, buvo plačiai aptariama neseniai paskelbta nauja šeimų skyrybų statistika, parodžiusi, jog skyrybų šioje aštuonis milijonus gyventojų turinčioje šalyje toliau daugėja. 2000 metais Austrijoje išsiskyrė 19,6 tūkst. sutuoktinių porų, tuo tarpu 1999 metais buvo 18,5 tūkst. skyrybų, o prieš dešimt metų (1989-aisiais) - 15,4 tūkstančių. Austrijoje, kaip ir kaimyninėje Vokietijoje (šalyje, turinčioje 81 mln. gyventojų, pernai buvo užregistruota 194,4 tūkst. skyrybų), dabar kiekvienais metais išsiskiria maždaug trečdalis naujai sudarytų santuokų. Palyginkime: Lietuvoje išsiskiria 60 proc. sudarytų naujų santuokų, o Lenkijoje - 15 proc. (vienas mažiausių skaičių Europoje).
Kaip minėta, Austrijoje (kaip ir Vokietijoje) skiriasi vis daugiau porų, ir skyrybų per pastaruosius 20 metų padaugėjo beveik du kartus. Esant šiai tendencijai, galima numanyti, kad dar po dviejų dešimtmečių Austrijoje bus tragiškai degradavusi tradicinė šeimos institucija ir pasekmės bus ryškios fatališkos. Kai kurių ekspertų tvirtinimu, kai išsiskiria daugiau nei pusė visų susituokusių porų, tai rodo tam tikrą lūžį ir praktiškai nebesustabdomą visuomeninio gyvenimo tradicinių pagrindų degradavimą bei tautos, kaip šeimų bendruomenės, neišvengiamai artėjantį žlugimą. Kaip rodo pokomunistinių šalių pavyzdys, tokioje moralinėje ir socialinėje krizėje atsidūrusi tauta pasižymi tik palaidumo, negimusios gyvybės naikinimo, nusikalstamumo ir alkoholizmo "rekordais".

* * *

Austrijos vyskupų konferencijos Šeimų sielovados komisijos pirmininkas vyskupas Klausas Kiungas ne tik pabrėžė šeimos stabilumą skatinančių priemonių svarbą, bet ir perspėjo, kad dramatiškai išaugęs skyrybų skaičius neturi būti priimtas kaip įprastas reiškinys, kaip gamtos dėsnis. Jis pripažino, kad pastaruoju metu nepakankamai atsižvelgiama į neigiamas santuokos iširimo pasekmes. Šalia iškylančių moralinių problemų dabar per mažai svarstoma, kad dėl skyrybų "patirtas nusivylimas ir nuoskauda atsiliepia visiems vėlesniems tai išgyvenusių žmonių santykiams". Vyskupas priminė, jog dėl skyrybų didžiausią žalą patiria vaikai, nes jiems yra labai svarbus "saugumas, kurį gali duoti tik tvirti tėvų santykiai". Vaikams natūralus tėvo ir motinos ryšys yra nepakeičiamas, ir iširusi šeima sukelia bendruomeninį ir dvasinį nepriteklių, kuris išlieka visą gyvenimą.
Vyskupas K.Kiungas sakė, jog yra nepriimtinas šeimos sąvokos "klaidingas reliatyvizavimas": natūralia prigimtine prasme šeimą sudaro "santuokoje gyvenantys vyras ir moteris drauge su savo vaikais". Kaip rodo visos sociologinės apklausos, apie tokią sveiką ir nepaliestą šeimą svajoja absoliuti dauguma žmonių, o tai patvirtina, jog tradicinė šeimos institucija atitinka pačią žmogaus prigimtį. Kita vertus, svarbu pabrėžti, jog visuotinio šeimos ir santuokos supratimo negali nulemti daugumos nuomonė, nes tai yra Dievo nustatytos tvarkos sudėtinė ir nepakeičiama dalis. Todėl šeimos ir santuokos institucija negali būti palenkta žmogiškajai savivalei, sakė vyskupas K.Kiungas. Teisingas jos supratimas ir rūpinimasis jos atitinkamu funkcionavimu yra labai reikšmingi visų šeimos narių gerovei ir pažangai.
Už šeimų pastoracijos koordinavimą Austrijos Katalikų Bažnyčioje atsakingas vyskupas K.Kiungas interviu žinių agentūrai "Kathpress" pažymėjo, jog tas faktas, kad dauguma skyrybų įvyksta buvusių sutuoktinių sutarimu, dar nereiškia, jog pats santuokos išardymas yra pozityvus reiškinys. Jis visada sukelia kančias, nors abipusis sutarimas dėl skyrybų yra geriau nei amžini ginčai ir rietenos krizę patyrusios šeimos gyvenime. Vyskupas sveikino Bažnyčios tarpininkavimą sprendžiant šeimos santykių problemas, net jeigu santuoka vis tiek baigiasi skyrybomis. Tokiu tarpininkavimu yra sumažinamos dvasinės kančios, dedamos pastangos atnaujinti santuoką, ypač jeigu sielovadininkams pavyksta įtikinti tėvus, kad jų skyrybos daro žalą vaikams.
Austrijos Bažnyčioje yra sudaryta sielovados programa šeimai po santuokos iširimo, ypač stengiamasi padėti vaikams ir jaunuoliams atlaikyti patirtą dvasinę traumą po tėvų skyrybų. Tačiau svarbiausios yra prevencinės priemonės, kuriomis siekiama išsaugoti šeimos bendruomenę. Čia ypač reikšmingas išsamus jaunimo rengimas santuokai, taip pat sutuoktiniams siūlomi seminarai, kaip pagerinti jų tarpusavio santykius, spręsti krizines situacijas. Ateityje kiekvienoje parapijoje šeimos pastoracija bus vienu svarbiausių uždavinių.

* * *

Diskusijoje dėl daugėjančių skyrybų ir dėl to kylančių problemų dalyvavęs Austrijos sostinės arkivyskupas kardinolas Christofas Šionbornas pasisakė už intensyvesnį bažnytinį jaunų žmonių rengimą santuokai. "Sunku suprasti, kad Pirmajai komunijai ar Sutvirtinimo sakramentui yra ruošiama visus metus, o santuokai (kuri Bažnyčioje irgi turi neišardomo sakramento statusą) rengiama taip trumpai", - teigė ganytojas interviu Vienos arkivyskupijos laikraščiui. Jo manymu, santuokos rengimui turi būti sudaryti griežtesni ir išsamesni kriterijai. Kardinolas sakė, jog, norint sustabdyti skyrybų augimą, būtina išplėsti šeimų sielovadą, ir ji šeimą turi nuolat lydėti visą gyvenimą. Jis apgailestavo, kad šiuo metu, kai "buvimas ištikimu santuokos pasižadėjimams dažnai yra didelė auka", sutuoktiniai kartais lieka sielovadiškai apleisti.
Žinomas Austrijos socialinės etikos ekspertas Augustinas Piočeris priminė, kad skyrybų statistika nėra visiškai tiksli, nes dalis sutuoktinių skiriasi jau antrą ar net trečią kartą. Vis dėlto kiek daug bebūtų skyrybų, negalima to laikyti kasdiene problema, nes po kiekvienos suirusios santuokos lieka konkreti, dažnai dramatiška lemtis. Per tėvų skyrybas vaikai tampa ne tik "skyrybų našlaičiais", bet dažnai ir vaidų objektu. A.Piočeris ypač būgštauja dėl skyrybų ilgalaikių pasekmių. "Kada jauni žmonės išgirsta, jog kas trečia santuoka Austrijoje iširs, taip pakertami jų pasitikėjimo santuokiniais ryšiais pagrindai. Tada jie lengvai prieina išvadą: geriausia mums iš viso nesudaryti santuokos", - sakė etikos ekspertas.
Nauji duomenys, rodantys, kad vis daugėja skyrybų, turi perspėti visuomenę apie pavojų. "Ką valstybė daro rengimo santuokai srityje? Čia ji mažai ką siūlo", - konstatuoja A.Piočeris. Tuo tarpu Bažnyčia jauniems žmonėms suteikia kvalifikuotą paramą; parengia ne tik jungtuvių momentui, bet ir vėlesniam šeimos gyvenimui. Valstybė irgi turi prisiimti atsakomybę, bent jau stiprindama privačias bažnytines paslaugas šeimai. "Aš čia pirmiausia turiu galvoje sielovadinį tarpininkavimą sprendžiant santuokos sunkumus, arba vadinamąją šeimos terapiją. Esu įsitikinęs, kad galima daug santuokų išgelbėti, jeigu būtų laiku suteikta pagalba", - sakė A.Piočeris.
Kiti diskusijų Austrijoje dalyviai irgi pritarė minčiai, kad skyrybų negalima laikyti kasdiene smulkmena, nes kiekviena iš jų sukelia "nelaimės patirtį", atsiliepiančią tolesniam žmogaus gyvenimui. Todėl yra nepateisinama tai, kad viešoji opinija šią patirtį stengiasi užglaistyti ir nustumti į šalį, nors skausmas ir nusivylimas lieka visam laikui. "Keičiant visuomenės požiūrį į santuoką, reikia ryžtingiau ugdyti valią", - sakė Austrijos katalikų darbininkų sąjungos vadovas Jozefas Cemanekas. Jo įsitikinimu, būtina reikalauti, kad politikų šeimyninis gyvenimas būtų pavyzdingas.
Austrijos katalikų akcijos (KAI) - pagrindinės šalies pasauliečių organizacijos - nuolatinio forumo "Santykiai šeimoje ir santuokoje" vadovė Brigita Etl pabrėžė ne tik prevencinių priemonių, bet ir geresnių sąlygų šeimai valstybėje svarbą. Būtina atkreipti dėmesį į tai, jog socialinio gyvenimo tendencijos tiesiogiai veikia santuoką. Ji dažnai suyra ne tik dėl vidinių problemų, bet ir dėl išorinės įtakos, pavyzdžiui, dėl nedarbo, prastų gyvenimo sąlygų, savaitgalio nuotaikų svyravimo, kai šeima neturi galimybių vertingai praleisti laisvalaikį.
B.Etl sakė, kad greitesnis santuokų bylų svarstymas padeda išvengti tolesnių rietenų. Tačiau tai nepadeda žmonėms suderinti santuokos partnerystės santykių ir grąžinti šeimos gyvenimo į normalias vėžes. Tam reikalingas kuo platesnis šeimos konsultacijų tinklas, kuris būtų žinomas ir prieinamas visiems tuo suinteresuotiems gyventojams. Šeimų centrų kūrimas ir plėtojimas yra valstybės ir Bažnyčios bendradarbiavimo reikalas. Forumas "Santykiai šeimoje ir santuokoje" jau daug metų Austrijoje rūpinasi paramos šeimai stiprinimu Bažnyčioje ir visuomenėje. Ypač aktyvi jos leidybinė veikla: spausdinami leidiniai, padedantys rengtis santuokai ir kelti šeimų konsultantų kvalifikaciją.

* * *

Neseniai Austrijos katalikų žurnalas "Betendes Gottes Volk" paskelbė amerikietės Mersedes Arzur Vilson surinktus sociologinius duomenis apie maldos įtaką santuokos stabilumui. Per apklausas ji nustatė, kad JAV skiriasi vidutiniškai kas antra civiliškai ir kas trečia Bažnyčioje susituokusi pora. Jeigu Bažnyčioje susituokusios poros kartu reguliariai dalyvauja pamaldose, tai išsiskiria tik viena iš 50 porų. Jeigu sutuoktiniai ne tik kartu lanko bažnyčią, bet ir nuolat meldžiasi vienas už kitą, tai išsiskiria tik viena iš 1429 tokių porų.

M.B.

© 2001 "XXI amžius"

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija