„XXI amžiaus“ priedas apie gyvybės apsaugą Nr.9 (58)

2005-iųjų rugsėjo 23 d.


PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

žvilgsniai

pro vita

Sidabrinė gija

Horizontai

Atodangos


 

Ar išliks lietuviai ir Lietuva?

Petras Plumpa

Lietuvių tauta turi įdomių ir vertingų nemedžiaginės kultūros vertybių, tokių, kaip pirmapradžiai bendruomeniniai santykiai, specifinė etninė pasaulėjauta, dvasinių vertybių suvokimas, kalba (su tarmėmis), dainos, muzika, švenčių papročiai ir t.t. Kartu su globalizacija atkliokianti pseudokultūrinė kolonizacija visa tai intensyviai tirpdo, o sunaikintą autentišką mūsų tautinę kultūrą vargu ar kada nors bus galima atgaivinti. Tai neįkainojamas praradimas, nes su kultūros žlugimu degraduoja ir žmonės kaip asmenybės. Būtent šis pastarasis masiškai besireiškiantis praradimas yra baisiausias, nes paskui jį eina pačios tautos išnykimas. Tokios degradacijos požymiai jau matomi ne tik miestuose, bet ir visuose Lietuvos kaimuose ir visose gyventojų amžiaus grupėse: praktiškai jie pasireiškia tradicinių žmogiškų santykių deformacija į kraštutinį hedonizmą. Tokioje plėšrūniškoje visų kovoje prieš visus nugalėtoju gali būti tik mirtis.

Jeigu, anot E.Gudavičiaus, civilizacija yra tam tikrų vertybių sistema, sukonstruota ant ekonomikos pamatų, tai galime kelti aktualų klausimą: kokia vertybių sistema dabar Lietuvoje konstruojama ant jos ekonomikos pamatų? Ar toji sistema gali jaunąją kartą išvaduoti iš perdėm materialistiškai orientuoto sovietinio paveldo, kuriame žmogus tėra akla valstybinės mašinos detalė? Jeigu taip, tai ar toji politiškai ir morališkai išlaisvėjusi karta turi pakankamą dvasinį pagrindą išeiti į atviras grumtynes sovietų išugdyto oligarchinio elito kontroliuojamame kovos už būvį gyvenime? Socialistinė rūpyba išugdė elgetiško mentaliteto visuomenę. Panašias gyvenimo nuostatas paveldėjo ir dalis jaunimo. Atsvara tokiam sovietiniam paveldui turėjo būti LR Konstitucijos nuostatų įgyvendinimas. Pažiūrėkime, kaip Lietuva įgyvendino savo konstitucines nuostatas bei reikalavimus.

Šeima

Turint omenyje, kad šeima yra valstybės ir visuomenės pagrindas, pažiūrėkime, kaip buvo vystoma šeima per pastaruosius keliolika metų. Statistika skelbia, kad 1985 metais Lietuvoje buvo 34 000 santuokų, o 2003 m. – tik 17 000; 1994 m. gimė 42 000 vaikų, o 2003 m. – tik 30 000; kasmet tėvų globos netenka 2,5–3 tūkstančiai vaikų. Per dešimtmetį Lietuvoje padvigubėjo nesantuokinių vaikų.

Nors nesantuokiniai vaikai sudaro ketvirtadalį visų vaikų, bet jie įvykdo pusę visų nusikaltimų.

Iki 2003 metų iš Lietuvos emigravo apie 300 tūkst., daugiausia jauno amžiaus, gyventojų.

Pasaulio Sveikatos Organizacijos duomenimis, Lietuva jau 2002 metais tapo pirmaujančia šalimi pagal vaikinų nuo 15 iki 19 metų savižudybių skaičių – 38,4 mirtys 100 tūkst. gyventojų (Estijoje – 24,1; Latvijoje – 12,7). Tarp merginų Lietuvoje 8,8 savižudybės 100 tūkst. gyventojų (Latvijoje – 3,3; Estijoje – 1,9). Ataskaitoje pažymima, kad nuo 1990 m. žymiai išaugo narkotinių medžiagų ir alkoholio vartojimas. Nors pastebimas palyginti spartus ekonomikos augimas, bet kartu čia didelė dalis vaikų gyvena visiškame skurde. Ataskaitoje konstatuojama, kad vien tik ekonominių tikslų siekimas, jų kėlimas aukščiau už demokratinį konsolidavimąsi, už žmogaus teisių užtikrinimą ir skurdo mažinimą lėmė dramatišką vaikų nuskurdinimą.

Visi pastebime, kad valstybė subsidijų būdu skatina šeimų naikinimą: už nesantuokinius vaikus mokamos pašalpos, o vaikai, augantys skurdžiose santuokinėse šeimose, tolygios pagalbos negauna. Tai akivaizdus nesantuokinio gyvenimo skatinimas, šeimos institucijos naikinimas, kas akivaizdžiai prieštarauja LR Konstitucijos 38 straipsniui.

Vyriausybė ir Seimas praktiškai nieko nedaro šeimos institucijos stiprinimui. Dar daugiau – palaikoma tendencija kurti iškrypėliškas santuokas, paremtas priešgamtiniu lytiniu potraukiu. Akivaizdu, kad šeimos tvirtumo nei tautos išlaikymo niekaip neskatins santuokos, sudarytos homoseksualinių, zoofilinių, pedofilinių ar nekrofilinių santykių pagrindu. Suteikus šeimos statusą vienai nenatūralių santykių formai, tokių pat teisių pareikalaus zoofilai bei kiti „netradicionalai“. Seksualinis palaidumas nustelbė šeimos idėją, o demoralizuoti politikai tai laiko normaliu dalyku.

Tai kriminalinio pasaulio reiškinys, sėkmingai besivystantis atitinkamų politikų makaulėse. Neatsikratę blogiausių sovietinio laikotarpio papročių, dabar, skubėdami mėgdžioti idiotiškiausius Vakarų pasaulio moralinius iškrypimus, tampame ne tik juokdariais, bet ir priešais patys sau bei savo palikuonims. Ar tokių moralinių bei socialinių tendencijų skatintojai bent kartą bandė įsivaizduoti, kaip atrodys mūsų tauta po 50 metų?

Kultūra

Mūsų sovietizuoti kultūrininkai iš Vakarų pasaulio linkę skolintis tik žemiausio moralinio ir kultūrinio lygio pavyzdžius bei produkciją. Vakaruose štampuojami seksualių veltėdžių gyvenimo serialai tapo pagrindiniu dvasiniu penu šimtams tūkstančių jaunų žmonių. Apie tokius miražus svajojama, jų siekiama, dėl jų kovojama ir bėgama ieškoti į kitas šalis. Žinant, kokią milžinišką negatyvią įtaką tokie miražiniai serialai daro mūsų jaunosios kartos gyvenimo orientacijai, iškyla klausimas, kaip tokį jaunimo mulkinimą bando neutralizuoti švietimo ir kultūros institucijos bei valstybės dotuojamos žiniasklaidos priemonės? Atrodo, kad niekaip, nors kasdien jaunimo žiūrimi tiek erotiniai serialai, tiek smurto filmai jaunimui yra: 1) gyvenimo būdo reklama; 2) tokio gyvenimo būdo iškėlimas aukščiau už visas kitas vertybes; 3) tokių idėjų ilgalaikis užkodavimas pasąmonėje.

Pagaliau visa tai ilgam laikui užfiksuoja godžiai perkami geltonieji žurnaliukai ir laikraštukai. Ar kas suskaičiavo, kiek mergaičių tokių filmų bei leidinių poveikyje pripildė Lietuvos ir užsienio slaptuosius viešnamius? Vilniaus prostitutė S.K. savo patirtimi liudija: televizijos žvaigždės didžiuojasi lengvabūdiškais nuotykiais, laidos propaguoja greitas ir intymias pažintis – prieš kameras susipažino, vienas kitam patiko – ir į bendrą kelionę, ir į vieną lovą. Kaimo merginoms tai daro įspūdį.

Tyrimai rodo, jog daugiau kaip pusė apklaustų nepilnamečių merginų mano, kad prostitucija moteriai gali garantuoti materialinę gerovę. Turint omenyje tokias Lietuvos merginų aspiracijas ir tą faktą, kad 75 proc. prostitučių neišteka, lietuviškų šeimų perspektyva atrodo nekaip. Vien Vilniuje dirba dešimtys prostitučių, įdarbintų firmose sekretorėmis ar konsultantėmis. Jos aptarnauja firmų vadovus, svečius ir šiaip reikalingus žmones. Jos būna komandiruočių ir turistinių išvykų palydovėmis. Nepriklausomos Lietuvos laikotarpis išugdė naująją merginų kartą, iš kurių kas antra svajoja ir trokšta patekti į tokią prestižinę tarnybą, kurioje seksas atstoja protą, gabumus, sąžinę ir darbštumą.

Ne tik demoralizuojančios TV laidos, bet ir panašių videokasečių bei diskelių platinimas suformavo naują gyvenžiūrą, pagal kurią tautos praeitis, jos kovos už laisvę, Tėvynės garbė ir gerovė, tradicinės moralinės vertybės bei dvasinis paveldas tampa tik atgyvenomis, trukdančiomis jaunimui siekti hedonistinio pasitenkinimo. Ar visa tai vyksta savaime, be kieno nors valios ir iniciatyvos? Muzikologo V.Gerulaičio nuomone, tas tautos debilinimas, pasitelkus pigius (visomis prasmėmis) leidinukus, yra sąmoningas, gerai organizuotas puolimas, prieš kurį sunku atsilaikyti.

Radijo ir TV redakcijose susispietę „bachūrai“ skleidžia nešvankų žargoną, nesilaikydami jokių gramatikos taisyklių. Net per Nacionalinio radijo I programą lietuvišką muziką ir dainas galima išgirsti tik naktimis, o nuo 6 valandos ryto intarpams bei užsklandai vartojamas tik amerikoniško tipo triukšmas. Tai daroma net nacionalinių ar religinių švenčių metu. Matyt, norėdami pasirodyti tikrais europiečiais, nacionalinio transliuotojo redaktoriai lietuviškos muzikos gėdijasi, todėl ją transliuoja mažiausiai girdimu laiku.

Teatriniai vaidinimai tapo padugnių kalbėsenos veislynais, operos solistai nebemoka lietuviškai dainuoti, o Valstybinė kalbos inspekcija, nors valstybės išlaikoma, nežinia ką inspektuoja ir nežinia kam ji iš viso reikalinga.

Atskiri kultūrininkai atsilaikyti prieš mafijoziškai orientuotus klanus iš tiesų negali, ypač jeigu atitinkamos valstybinės institucijos yra visiškai paralyžiuotos tų politinių jėgų, kurios jas valdo. Kai politiniuose sluoksniuose ima dominuoti devalvuotos moralės atstovai, jie neišvengiamai daro įtaką žiniasklaidai, švietimo sistemai ir kultūriniams renginiams, bet ypač – teisėsaugai. Panaši valdžia kartais atsiranda kriminaliniuose lageriuose, kur gausiausi klanai įveda savąją vidinę tvarką. Bet ar tokią daugumos valdžią galima vadinti demokratine? Tai mirties kultūros santvarka, kurios idėja ir praktika iš sovietinių kriminalinių lagerių perėjo į nūdienos visos Lietuvos gyvenimo tikrovę. Tokiai santvarkai būdingas mažumos teisių negerbimas ir iš viso žmogaus teisių bei gyvybės negerbimas. Todėl kriminalinis žargonas atėjo į gatves, į žiniasklaidą, teatrus ir, savaime suprantama, į Seimą. Visuomenės „kultūrinimo“ darbas vyksta pagal principą: šiandien mums gerai, o rytoj tegul nors ir griūva dangus. Politikams nerūpi, kad po „kultūrinių“ renginių lieka krūvos duženų, šiukšlių, sutryptos gėlės, išlaužyti suolai ir sudaužyti girtuokliai. Tai būdingas kriminalinių orgijų vaizdas, kokio nebuvo Sąjūdžio mitinguose ir dabar nebūna religinių švenčių sueigose. Nejaugi šio skirtumo nemato mūsų politikos ir kultūros grandai? Ar jie neturi į ką orientuotis ar lygiuotis? Jie visa tai mato, bet esamybę toleruoja, nes patys yra tokios pačios dvasios padarai. Šie politikai niekada nemąsto valstybiškai – kas bus su tauta po kelių dešimtmečių, nes viską planuoja savo politinės kadencijos mastu: po manęs – nors ir tvanas. Būtent taip elgiasi kriminalinio pasaulio žmonės.

Mirties kultūra jau įsitvirtino mūsų valstybės gyvenime. Valstybę valdo elitiški klanai, kurie oportunistiškai ir net suinteresuotai leidžia užpildyti kultūrinio gyvenimo sferą ochlokratinei padugnių savivalei. Apie kai kuriuos pagrindinius žmogiškumo klausimus dabar galima laisvai kalbėti tik pogrindyje: apie teisingumą, gailestingumą, ištikimybę, nešališkumą, objektyvumą. Kaip ir kriminaliniame pasaulyje, apie tai kalbėti viešai darosi tiesiog nepadoru...

Švietimas

Vienintelis tokios vergiškos sąmonės gydymo būdas – savarankiškų asmenybių ugdymas. Tačiau totalitarinės santvarkos palikuonys – pedagogai nepajėgia sukurti kūrybingų asmenybių ugdymo sistemos, nes būtent jie buvo vergiškos sistemos ramsčiai, priešinęsi Lietuvos Sąjūdžio idėjoms. Todėl jie nepritaria bendruomeninių mokyklų kūrimui, nes tokių mokyklų auklėtiniai tampa kokybišku kontrastu sovietinio tipo mokyklų auklėtiniams, iš kurių, kaip parodė 2002 metais atlikta apklausa, 51 % gėdijasi, jog jie yra lietuviai.

Turint tai omenyje, būtina išanalizuoti visus švietimo sistemos leidžiamus humanitarinės srities vadovėlius, juos ir jų medžiagos dėstymą įvertinti tautos išlikimo principų šviesoje. Iš kitos pusės, turėtų būti visapusiškai palengvintas bendruomeninių, ypač konfesinių, mokyklų steigimas, nes jų globėjai pirmiausia rūpinasi vaikų moraliniu ugdymu, be kurio „žinių bagažas“ tampa brangia priemone blogam naudojimui. Jeigu vaikai iš valstybinių mokyklų grįžta demoralizuoti, tai jų tėvams turi būti suteikta teisė ir galimybė siūlyti bei pasirinkti kitokius švietimo bei auklėjimo variantus.

Lietuvoje, savivaldybių švietimo skyrių duomenimis, nuolat valkatauja ir nelanko mokyklų apie 2300 vaikų. Tiesą sakant, niekas nežino tikro valkataujančių vaikų skaičiaus, nes nėra patikimos skaičiavimo sistemos. Nors LR Konstitucijos 41 str. skelbia, kad asmenims iki 16 metų mokslas privalomas, dabartinis Respublikos Prezidentas mato kitokius prioritetus: dabar pagrindinis tikslas – kaip pasauliui atskleisti Lietuvos imidžą, parodyti, kas yra ta Lietuva... (iš oficialios kalbos).

Tautos egzistavimo pagrindas yra jos dvasiniai siekiai ir moralinės vertybės. Šioje srityje politinė valdžia nedaug gali nuveikti, bet ji gali sudaryti tinkamas sąlygas, kad:

- visose valstybinėse mokyklose būtų dėstomas savo Tėvynės pažinimas ir gerbimas; tautos genezės kursas turėtų būti privalomas visose mokyklose, panašiai kaip ir lietuvių kalbos kursas;

- teisinių priemonių būdu būtų sustabdytas kalbos, padoraus elgesio ir papročių darkymas bei niekinimas bet kurioje viešoje erdvėje;

- remiantis piliečių apklausomis, būtų stabdomas viešosios erdvės teršimas destruktyviu, ypač importiniu muzikiniu triukšmu;

- kadangi viena tautos išlikimo sąlygų yra išeivių gimtinės ilgesio jausmas, todėl šeimos, kaip laimingos vaikystės ir jaunystės židinio kūrimas, turi būti vienas svarbiausių skurstančios valstybės uždavinys;

- Lietuva nerengtų specialistų kitoms šalims; Lietuvos mokyklos turi orientuotis į kadrų rengimą esančiai ir ateityje galinčiai atsirasti Lietuvos ekonominei plėtrai.

Jeigu šiems siekiniams imtų priešintis ES biurokratai, į juos vertėtų reaguoti tik gresiant kraštutinėms sankcijoms, o gal ir visai nereaguoti.

Konstitucinės garantijos

Konstitucijos pažeidinėjimų pasekmė yra Lietuvoje pasiektas didžiausias savižudybių skaičius. Savižudybių priežasčių analizė ir jų pašalinimas turėtų būti viena svarbiausių Konstitucijos sergėtojų ir politikų užduotis. Bet ar mūsų Konstitucijos sergėtojams šie klausimai rūpi?

Demokratinė valdžios rinkimų forma suteikia galimybę ateiti į valdžią ir leisti įstatymus nehumaniškos moralinės orientacijos atstovams, kurie nenori įsipareigoti visuomenei, nei šeimai, nei žmogiškajam orumui. Šie hedonistinės ir iškrypėliškos moralės praktikuotojai vis labiau įsigali politiniame Europos Sąjungos šalių spektre, stengdamiesi atidaryti teisines landas panašios orientacijos piliečių dominavimui. Ar naujosios šalys, įsijungusios į Europos Sąjungą, nerizikuoja prarasti tas vertybes, kurias Vakarų europiečiai jau baigia prarasti? Be abejo, taip.

Be viso to, tik mūsų naujojo politinio elito nomenklatūra yra atsakinga už tai, kad Lietuvoje leidžiamas manipuliavimas žmogaus gyvybe, pažeidžiant LR Konstitucijos 19 str., kad nuolat apiplėšiami ir fiziškai žalojami kaimo žmonės, tuo pažeidžiant Konstitucijos 21 str., kad neteisėtai pasisavinamas svetimas nekilnojamasis turtas, pažeidžiant Konstitucijos 23 str., kad mokyklose be tėvų sutikimo vaikai mokomi ištvirkavimo būdų, tuo pažeidžiant Konstitucijos 26 ir 38 str., kad tūkstančiai vaikų egzistuoja visiškame skurde, tuo pažeidžiant Konstitucijos 39 str., kad tūkstančiai vaikų iš viso nelanko mokyklos, pažeidžiant Konstitucijos 41 str., kad šalyje maksimalus atlyginimas viršija darbininkų minimalų atlyginimą kelias dešimtis kartų, ignoruojant Konstitucijos 48 str., kad daug vienišų žmonių miršta nesulaukę medicininės pagalbos, valstybei ignoruojant Konstitucijos 53 str. ir t.t.

Pagrindinė Konstitucijos pažeidinėjimų priežastis – stoka valdžios institucijų kontrolės. Praraja tarp Konstitucijos ir gyvenimo yra ne tik didelė, bet ir didėjanti, todėl tokia tikrovė gena žmones į neviltį ir nusikaltimus. Nedarbas, alkoholizmas, narkomanija, bėgimas iš Lietuvos ir daugėjančios savižudybės liudija, kad jaunoji karta nėra parengta išgyventi formaliai neįteisintomis, bet realiai egzistuojančiomis džiunglių įstatymų sąlygomis. Tad turime nedelsiant įvardyti, kas už tai turi būti atsakingas:

- ar pagrindinių valstybės įstatymų leidėjai?

- ar politikai, kiekvienos kadencijos metu besistengiantys deformuoti pagrindinius įstatymus savo grupinių interesų labui?

- ar oportunistinis apeliavimas į posovietinėms visuomenėms netinkamus Vakarų šalių įstatymus?

- ar korumpuota biurokratija, įstatymus naudojanti pasipelnymo tikslui?

- ar teisėsaugos institucijos, neprižiūrinčios, kad įstatymai bei poįstatyminiai aktai atitiktų Konstituciją, ir nekuruojančios jų vykdymo?

- ar valstybės vadovas, kuris privalo daryti visa, kas jam pavesta Konstitucijos?

Išvados

Etninę kultūrą žlugdantiems procesams galėtų ir turėtų pasipriešinti valstybė, proteguodama atitinkamą ilgalaikę švietimo ir kultūros vystymo strategiją. Kadangi dauguma politikų nėra dvasinių nei kultūrinių vertybių puoselėtojai, todėl nemato reikalo kreipti valstybės vairą etninės kultūros išsaugojimo bei ugdymo kryptimi. Lietuvoje tam tikra prasme jie yra globalizacijos procesų įkaitai, nes globalizacija, besireiškianti per Europos Sąjungos politiką, yra nukreipta į smulkių bei vidutinių ūkių likvidavimą, o iš esmės – į kaimų bei tradicinės kaimo kultūros sunaikinimą. Mūsų ištikimieji kaimiečiai su savo 3-10 ha ūkeliais niekaip negali rungtis su ES remiamais dvarininkais, nes elitas išsirūpino, kad mažieji ūkeliai būtų kaip menkaverčiai sunaikinti. Lygiai taip pat elito monopolininkai triuškina mažuosius prekybininkus. Štai kodėl vidutiniokų vaikai šimtais tūkstančių turi bėgti į užsienį, jeigu nori susikurti savo šeimą ir užauginti savo vaikus.

Turint tai omenyje, privalu skirti du dalykus: jeigu mokslo ir ekonomikos sričių pasiekimai turi neišvengiamai globalų pobūdį, tai etninės kultūros reiškiniai yra lokalūs, o kaip visuma – unikalūs. Jie yra tautos sielos išraiška, todėl šios išraiškos nykimas ar naikinimas liudija, kad tauta praranda savo sielos unikalumą, o kartu ir esmę. Tuomet ir pati valstybė, sukurta etniniu pagrindu, praranda savo prasmę. Tad kam buvo dėl nepriklausomos tautinės valstybės kovota, kentėta ir net mirta? Kas davė teisę visa tai sunaikinti? Jeigu dabartiniai politikai neketina dvasinių ir medžiaginių tautos kultūros vertybių iškelti į prioritetinių tikslų viršūnę, tuomet asmenys, atsakingi už tokį kultūros ignoravimą, turėtų būti įvardijami kaip tautos duobkasiai. Kandidatai tokio titulo gavimui pirmiausia ieškotini LR Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitete; LR Seimo Kaimo reikalų komitete; Kultūros ministerijoje; Švietimo ir mokslo ministerijoje; Valstybinėje lietuvių kalbos komisijoje, o ypač Prezidentūroje, nes Respublikos Prezidentas yra valstybės vadovas.

Per atkurtosios Nepriklausomybės laikotarpį Lietuvoje auganti politinė, moralinė ir kultūrinė degradacija daugelį sąžiningų žmonių atvedė į neviltį. 2005 metais nusižudęs etnografas ir istorikas H.R. taip reziumavo savo poelgio motyvus: „Aš nesu nei pirmas, nei paskutinis iš tų, kuriuos pražudė vagių valdžios cinizmas ir abejingumas kultūrai. Idealistams dera mirti tada, kai žlunga jų idealai...“

Panašius jausmus išgyvena daugybė buvusių politinių kalinių, tremtinių ir Lietuvos Sąjūdžio dalyvių. Tad iškyla visai natūralus klausimas: kodėl šie idealistai, nebijoję pasipriešinti despotiškam svetimųjų režimui, šiandien pasitraukia iš kovos, iš visuomeninės veiklos ir net iš gyvenimo? Pagrindinė priežastis yra tikras vertybes išpažįstančių politinių autoritetų nebuvimas arba jų išnykimas, o iš kitos pusės – kad valstybės gyvenimo viršutiniame sluoksnyje įsitvirtino personos, neturinčios jokių gyvenimą įprasminančių vertybių. Materializmas nužudė idealizmą, nes teisingumo ir brolybės grūdai nukrito į sovietmetį išaugusius erškėčius. Ten jie tebeguli ligi šiol nesudygę.

www.pilieciai.lt

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija