Su katalikais sutariame draugiškai...
Tuo metu, kai visi Anykščių rajono
katalikai sėda prie Kūčių stalo, kai maldomis, giesmėmis minimas
Kūdikėlio Jėzaus užgimimas ir visur vyrauja kalėdinė nuotaika,
trijų rajono kaimų - Girelės (Kavarsko seniūnija) ir Paežerių
bei Laičių (Viešintų seniūnija) daugumai gyventojų tos šventės
būna įprastos dienos. Ir Naujieji metai sutinkami tuose kaimuose
be ypatingo šurmulio, fejerverkų, linksmybių. Kitų religinių Romos
katalikų švenčių metu tų kaimų gyventojų namuose taipogi nebūna
šventinės nuotaikos.
Taip yra ne todėl, kad tie žmonės niekintų katalikų religines
apeigas, nebūtų pamaldūs, nelankytų bažnyčios. Jie tikintys, pamaldūs,
gerbiantys kitas religijas. Tiktai kai kurie Girelės, Paežerių
ir Laičių kaimų gyventojai yra kito tikėjimo - jie sentikiai.
O jų religinės apeigos šiek tiek skiriasi nuo katalikų, šventės
irgi nesutampa...
Lietuvoje atsidūrė po... prakeikimo
Lietuviškoje enciklopedijoje teigiama,
jog "sentikiai - stačiatikybės atšaka, nepripažįstanti 1653-1666
metų Rusijos Stačiatikių Bažnyčios patriarcho Nikono reformos,
jie laikėsi senų apeigų. 1666-1667 metais Rusijos Stačiatikių
Bažnyčios susirinkimas sentikius prakeikė 17-18 amžiuje, vengdami
persekiojimų, dalis sentikių apsigyveno Lietuvoje. Pirmoji sentikių
šventykla ir bendruomenė Lietuvoje įsikūrė 1709 metais Girelėje,
Anykščių krašte... Aukščiausioji sentikių pomorcų taryba, esanti
Vilniuje, sprendžia kanono ir pamaldų klausimus. Lietuvos sentikių
bažnyčia palaiko ryšius su kitomis religinėmis bendruomenėmis.
1971 metais Rusijos Stačiatikių Bažnyčia atšaukė sentikių prakeikimą
ir pripažino pamaldas bei religines apeigas..."
Enciklopedija lieka enciklopedija. Bet labai rūpėjo susitikti
su gyvais žmonėmis, pabendrauti. Todėl ir pasukau nuo Viešintų
miestelio Surdegio pusėn...
Sugyvena kaip viena šeima
Pavažiavus šiek tiek vieškeliu, pakelyje
vienoje pusėje prieš akis atsiveria nemažos gyvenvietės vaizdas,
kitoje pusėje iškyla medinė cerkvė.
Pirma sutikta moteris, išgirdusi apie žurnalisto apsilankymo tikslą,
patarė važiuoti į paskutinį kiemą pas Antaną Kolesnikovą. Esą
jis viską žino, smulkiai papasakos apie sentikius. Truputį pavaikštinėjus
po kiemą, atsiranda ir sodybos šeimininkas, žilabarzdis ir žilagalvis
vyriškis - tikriausiai smarkiai lojantys šunys jį prišaukė. Jis
mielai sutiko pabendrauti, prisiminti Paežerių kaimo istoriją.
Prisipažįsta, kad jo pase įrašyta Anton Kolesnikov, bet jau įprasta,
kad daugelis vadina tiesiog "Antanu", sulietuvino jo
rusišką vardą. Dėl to nepyksta, nes gyvena šalia lietuvių, pats
gerai moka lietuviškai.
Gimė Antonas Viešintų krašte 1933 metais. Čia gyveno jo tėvai,
seneliai. Tiesa, jų sodyba stovėjo kitur. Kolchozmečiu "visagalė
melioracija" viską išdraskė. Žmonės pradėjo kurtis Paežerių
gyvenvietėje. Čia jo žmonos Anos Kulešovaitės gimtinė, į šį kaimą
persikėlė ir Antonas.
Šiaipgi Paežerių kaimas labai senas, čia gyveno kartų kartos.
Pašnekovas net tiksliai nežino, kuomet čia sentikiai įsikūrė,
iš kokių Rusijos vietų atsikraustė. Tik aišku, kad tai būta dar
XVIII amžiuje ar netgi anksčiau. Didžiulėse kapinėse, esančiose
kaimo gale, yra paminklų, ant kurių nurodyti metai: 1803, 1804...
Mums besišnekučiuojant, į kiemą ateina ir Antono žmona, todėl
bendraujame jau trise.
Sutuoktiniai pasakojo, kad rusai su lietuviais šiame krašte sutaria,
vieni kitiems padeda.
Kai miršta kuris nors sentikis ar katalikas, vieni pas kitus eina
į laidotuves, palydi į paskutiniąją kelionę. Anksčiau buvo nepriimtina,
kad katalikai užeitų į sentikių cerkvę. Dabar niekas nedraudžia
religinių apeigų metu laidojant žmogų ar šiaip kitomis progomis
į jų maldos namus užsukti ir kitą tikėjimą išpažįstantiesiems.
Patys vadovauja pamaldoms
Pasak A.Kolesnikovo, jų religinė
bendruomenė Anykščių krašte gausiausia. Girelėje likę visai nedaug
gyventojų, o Paežerių ir Laičių kaimuose esančių sentikių yra
dar kelios dešimtys. Pasimelsti į cerkvę šventadieniais susirenka
po 20-30 žmonių, o per didžiausius - Žolinės atlaidus - būna net
apie šimtą tikinčiųjų. Jau kuris laikas savo šventiko paežeriečiai
neturi, aukoti šv.Mišias per didžiąsias šventes jis atvažiuoja
iš Panevėžio. Prireikus kviečiamas sentikių šventikas ir iš Ukmergės.
Dažniausiai pamaldas organizuoja patys gyventojai. Vyresnio amžiaus
žmonės tai jau gerai įvaldę. Beje, jų Šventąjį Raštą perprasti
ne taip lengva, nes tekstai parašyti senąja rusų kalba, jaunimui
sunkiai suvokiama kirilica.
Šventės panašios į katalikų, bet
ir skirtingos
Antonas ir Ana Kolesnikovai sako,
kad sentikių religinės šventės panašios į katalikų, tiktai kitokiu
metu švenčiamos. Didžiausi jų metiniai atlaidai - Žolinė. Tokią
gražią, įspūdingą šventę švenčia ir katalikai, tiktai pora savaičių
anksčiau. Anksčiau dviem savaitėm katalikai švenčia ir šv. Kalėdas,
šv. Velykas.
Tiesa, sentikių šv. Velykos kas keleri metai sutampa su katalikų
Velykomis. Naujuosius metus katalikai irgi sutinka anksčiau, o
sentikiai švenčia tik... sausio 14-ąją. Dar yra ir kita sena tradicinė
jų šventė "Senieji nauji metai" ("Staryj novyj
god"), tokios katalikai nešvenčia.
Lapkričio 1-2 dienomis, per Vėlines ir Visus šventuosius, katalikai
lanko artimųjų kapus, meldžiasi. Sentikiai tuo metu irgi eina
į kapines, aptvarko Amžinybėn išėjusiųjų kapus, bet jie iškilmingai
mirusiųjų nepagerbia. Sentikių tokia atmintina diena būna per
Sekmines. Tuomet atliekamos įvairios apeigos, lankomi ir kapai.
Pasigirsta kalbų, kad į kapines rusai atsineša maisto, gėrimų,
čia švenčia ir taip bendrauja su mirusiaisiais. Kolesnikovai sakė,
kad sentikiai tokių tradicijų netoleruoja, kapinėse griežtai draudžiama
valgyti, gerti. Jei panašių dalykų pasitaiko, tai gal šitaip elgiasi
kitų tikėjimų atstovai? Anksčiau į kapines ateidavo ubagai, vargingai
gyvenantys kaimiečiai, tai pasiturintys žmonės atnešdavo jiems
duonos, kiaušinių, sušelpdavo. Dabar tokių elgetaujančių jau nebebūna...
Sentikiai labai griežtai laikosi pasninko. Trečiadieniais ir penktadieniais
negalima valgyti nei mėsos, nei pieno - tik duoną, svogūnus, bulves,
aliejų, dar vieną kitą produktą. Iki šv. Kalėdų likus šešioms
savaitėms irgi pasninkaujama, galima valgyti tiktai sausą neriebų
maistą (draudžiama mėsa, pienas, kiaušiniai). Prieš šv. Velykas
irgi reikia septynetą savaičių laikytis pasninko. Pasninko metu
negalima gerti jokių svaigalų. Per šv. Kalėdas, šv. Velykas saikingai
išgerti leidžiama. "Bet ne taip, kad pagrioviuose gulėti",
- pajuokavo pašnekovai. Kaip ir katalikai, taip ir sentikiai eina
išpažinties. Daug kas apeigose ir kanonuose panašu, bet kartu
ir skirtinga.
"Svarbu, kad su katalikais mes draugiškai sutariame, esame
tarsi broliai", - pabrėžė "XXI amžiaus" korespondentui
Paežerių sentikių "galva" A.Kolesnikovas.
Cerkvėje nebeliko... ko vogti
Net keletą kartų Paežerių cerkvė
buvo išplėšta. Viskas, kas tik buvo geresnio, išnešta, pavogta.
Ko piktadariai nesugebėjo nugvelbti, tą sudaužė, sulaužė. Prieš
chuliganus, vagišius neatsilaiko jokie užraktai. Dar buvo likusios
kelios ikonos, vienas kitas religinis atributas. 2001-ųjų vasarą
cerkvė vėl buvo išplėšta ir visa tai pavogta. Policija, deja,
neišaiškino nė vieno nusikaltimo, kalti asmenys nebuvo nubausti.
Retkarčiais Paežerių cerkvė paremontuojama, patvarkoma. Kadangi
jų bendruomenė nedidelė, aukų surenkama nedaug, prašoma paramos
iš rajono savivaldybės.
Paežerių sentikių vyresnysis A.Kolesnikovas su padėka atsiliepia
apie buvusius Anykščių rajono merus Saulių Nefą ir Leoną Alesionką,
kurie pasirūpino, kad 1999 ir 2000 metais cerkvės remontui buvo
skirta šiek tiek pinigų.
Taip ir gyvena Paežerių sentikiai, gododami tas pačias godas,
vargelį vargdami, džiūgaudami dėl trumpalaikės laimės akimirkų,
kaip ir kitų religinių bendruomenių atstovai.
Vytautas BAGDONAS
Viešintų seniūnija, Anykščių
rajonas
© 2002 "XXI amžius"