Atleidimas žmogų išlaisvina
Pirmą kartą mūsų skaitytojams
pristatome vyskupą tėvą Pjerą d'Ornelasą (Pierre d'Ornellas).
Jis yra Paryžiaus arkivyskupo augziliaras, jauniausias Prancūzijos
vyskupas, Paryžiaus "Ecole Notre Dame" seminarijos rektorius,
Lietuvos tikinčiųjų bičiulis. 1989 metais kartu su kardinolu Žanu
Mari Liustižė lankėsi Lietuvoje. Vyskupas P. d'Ornelasas kasmet
atvykdavo į rekolekcijas, kviesdavo į jas bei seminarus Lietuvos
kunigus, tikybos mokytojus, vienuolius, vienuoles, seminaristus,
jaunimą. Jam prigijo "lietuvių dvasinės žvaigždės" epitetas.
Šio puikaus pamokslininko klausėme apie ekumenizmą, krikščionį
ir krikščionybę, kunigo ir pasauliečio pašaukimą bei vietą šiuolaikinėje
visuomenėje. Nors vyskupą kalbinome prieš trejetą metų, tikimės,
kad ir šiandien jo mintys - ne mažiau aktualios.
Vilniaus arkivyskupo A.J.Bačkio
kvietimu vedėte rekolekcijas Lietuvos kunigams. Apie ką jiems
kalbėjote?
Sesija buvo apie fundamentaliąją
moralinę teologiją. Mąstėme apie laisvai atliekamą veiksmą, kaip
jis gali būti laisvas, orientuotas į gėrį. Iškyla didelė priešprieša
tarp įstatymo ir laisvės: įstatymas gali slopinti arba, priešingai,
ugdyti laisvę. Ši problema nėra vien teorinė, bet gyvenimiška.
Bandžiau atsakyti į konkrečius klausimus, pasikeisti mintimis
su kunigais.
Jūs bendravote su kunigais, klausėtės
jų. Kas jiems buvo aktualiausia, svarbiausia?
Man atrodo, kad svarbiausia kunigams
ir kunigo tarnystei šiandien yra antropologijos pažinimas, t.y.
žmogaus elgesio, naudojantis laisve, pažinimas. Antropologinis
pažinimas teikia didelį pasitikėjimą žmogumi. Kunigo tarnystei
ypač svarbus pasitikėjimas, kad žmogus, sukurtas pagal Dievo paveikslą,
išgelbėtas Kristaus, Jo apšviestas, laisvai galėtų siekti gėrio.
Šis pasitikėjimas žmogumi yra kunigystės ramybės, jo misijos šaltinis.
Žmogų reikia evangelizuoti, nes jis yra šviesus ir geba priimti
Evangelijos šviesą.
Jeigu žmogus nesugebėtų kurti gėrio, evangelizacija būtų beprasmė,
ji tebūtų įsakymų rinkinys, kuriems reikia paklusti. Kadangi žmogus
sugeba daryti gera, evangelizacija būtina. Būtina todėl, kad gėris
būtų parodytas kaip šviesa, o ne kaip sausas įstatymas. Manau,
kad tai yra svarbiausia kunigo tarnystei.
Svarbi šios sesijos dalis buvo Dievo žodžio skaitymas. Katalikų
Bažnyčioje jis yra Jos šviesos šaltinis, nes taip labiau priartėjame
prie Dievo. Gerai matome, kad popiežiaus Jono Pauliaus II enciklikos
yra Biblijos tekstų meditacijos. Ir mes kartu skaitėme, meditavome
Bibliją, bandydami suprasti krikščioniškosios moralės esmę. Manau,
kad šiandien tiek kunigams, tiek pasauliečiams labai svarbu skaityti
Bibliją, gilintis į ją ir ją perteikti kitiems. Prieš sesiją,
skirtą kunigams, organizavau rekolekcijas katechetams mokytojams.
Kartu skaitėme Šventąjį Raštą. Katechetai labai ištroškę pažinti
Bibliją. Tai labai svarbu, nes Biblija yra bendras gėris, visų
krikščioniškų tautų lobis. Kokias beatliktume pareigas, visi turime
maitintis Dievo žodžiu. Prancūzijoje daugiau nei Lietuvoje išleidžiama
Biblijos komentarų. Reikėtų daugiau jų spausdinti Lietuvoje.
Taip pat mažose grupelėse diskutavome, kad išmoktume klausyti
vieni kitų, dalijomės nuomonėmis apie perskaitytus tekstus. Daugiausia
skaitėme Katalikų Bažnyčios katekizmą. Manau, kad diskutavimas
mažose grupelėse naudingas kunigams, moko įsiklausyti į kitus
ir kartu tobulėti.
Daugelis žmonių mano, kad atleidimo
galima prašyti tiesiogiai Dievo. Esą nepriimtina nuodėmes išpažinti
ne mažiau nuodėmingiems kunigams. Kokia Jūsų nuomonė šiuo klausimu?
Iš tiesų mes galime dalyvauti tiesioginiame
dialoge su Dievu ir tikėti, kad Jis mums atleidžia. Bet labai
svarbi kunigo tarnystė, Dievo patikėta žmonėms. Kunigui suteikiant
Atgailos sakramentą, įgyju tikrumą, kad man Dievas atleidžia.
Šis tikrumas kyla, girdint kunigą sakant: "Aš tau atleidžiu".
Iš psichologijos gerai žinome, kad sutikimas atleisti yra esminis
dalykas, nes priešingu atveju pasiliekame užsisklendę savo kaltume.
Išpažintis kunigui yra tikros laisvės šaltinis: kas ištariama
žodžiais, išeina iš mūsų vidaus. Išpažintis kunigui turi psichologinę
išlaisvinimo dimensiją. Tai pripažįsta rimti psichologai.
Kunigas yra nuodėmingas. Tai tiesa, bet ne jam išpažįstu savo
nuodėmes, o Kristui, kuriam jis atstovauja. Kai kunigas atleidžia,
man atleidžia Kristus. Šiam susitikimui su kunigu reikalingas
tikėjimo aktas, suvokimas, kad susitinku su Kristaus tarnu. Visuomet
galiu įsivaizduoti, kas yra Dievas. Bet kunigas yra Dievo, maldos
žmogus, kuris turi liudyti Dievo gerumą, Jo meilę. Išpažintis
yra begalinės Dievo meilės liudijimas bei išraiška. Kunigas turi
būti Dievo meilės atspindys. Ir jeigu taip yra, išpažintis - labai
brangi, nes iš tiesų sutinku Dievo gerumą liudijantį žmogų, mat
kunigas, nors ir būdamas nuodėmingas, turi Dievo gailestingumo
patirtį. Taigi jis pats savo ruožtu gali būti gailestingas.
Kaip atskirti psichologinę dimensiją
nuo dvasinės? Kaip išsivaduoti iš kaltumo jausmo būsenos, kuri
gali būti nepakeliama, vedanti į depresiją?
Be abejonės, kartais išpažintis,
suteikianti Dievo atleidimą, nepanaikina kaltumo jausmo. Psichologiškai
išlaisvina nuoširdus savo kalčių išpažinimas. Galbūt per išpažintį
man nepavyksta visko išsakyti, ne visas nuodėmes suvokiu ir dėl
to manyje gali atsirasti kaltumo jausmas. Arba nuodėmės žaizda
- pernelyg gili. Šį kaltumo jausmą gali padėti įveikti kito žmogaus,
net ir žinančio mano klaidą, nuodėmės sunkumą, tikra meilė. Ir
net kai Dievas atleidžia man nuodėmę, ji lieka mano atmintyje.
Kaltumas išnyksta tuomet, kai susitaikau su savimi. Kunigas neatlieka
viso šito darbo klausykloje. Jis taip pat turi būti dvasios vadovas.
Kunigo meilė ateina iš Kristaus ir pranoksta jį. Didelę meilę
turi savyje ne tik kunigai. Tikros meilės kitiems pavyzdys gali
būti Lietuvoje lankęsis Jean Vanier. Kunigas yra pastorius, gyvenantis
pastoracine meile, mylintis žmones ir jiems padedantis. Kadangi,
kaip sako šv. Paulius, meilė yra kantri, kunigas taip pat turi
būti kantrus, mokantis laiku ir vietoje pasakyti žodį ar atlikti
darbą, kad padėtų žmonėms, kad būtų Dievo meilės žmonių gyvenimuose
liudytojas.
Bet kaip kunigas, niekada neturėjęs
šeimos, gali iš tiesų padėti sutuoktiniams ar besiruošiantiems
santuokai? Kaip sutuoktiniams išmokti pasitikėti ir būti atviriems
kunigui? Kas gali padėti jų abipusiam pasitikėjimui?
Kunigas gali padėti sutuoktiniams,
nes pats jaučia tikrą asmeninį įsipareigojimą Kristui. Šis įsipareigojimas
yra analogiškas vyro ir moters įsipareigojimams. Antra, kunigas
yra įsiklausantis žmogus. Besituokiančiųjų širdyse jis turi sugebėti
įžvelgti troškimus, nerimus, siekimus, ištarti santuoką stiprinantį
žodį. Kunigas turi sugebėti suteikti Dievo žodžio šviesą sutuoktiniams.
Manau, kad viengungis kunigas turi unikalią meilės, meilės Kristui
patirtį. Jis žino, ką reiškia ilgėtis to, kuris pripildo širdį,
ką reiškia kito buvimas. Jam kito buvimas - Kristus. Taigi kunigas
adekvačiai supranta, kaip moteris gali pripildyti vyro širdį ir
vyras - moters. Jeigu kunigas iš tiesų myli, jis sugeba vienu
ar kitu būdu sustiprinti šeimos meilę ir vienybę.
Kokį autoriteto vaidmenį matote
krikščioniškoje bendruomenėje?
Krikščioniškoje bendruomenėje autoriteto
nėra. Yra tarnystė, kurioje mes paklūstame Evangelijos, Tiesos
autoritetui. Jeigu bendruomenė nevieninga, kaip aš pasitarnausiu
jos pašaukimui - vienybei? Prisiminkime Evangeliją. Jeigu yra
pavydas ar neapykanta, būsiu šios bendruomenės tarnas, paklusdamas
broliškos meilės reikalavimams. Autoritetas nėra verdikto praktikavimas.
Sakyčiau, kad bendruomenėje daugiausiai autoriteto turintis žmogus
turi būti paklusniausias, didžiausias tarnas. Tarnas ne vieno
ar kito žmogaus, bet Evangelijos.
Kitas dalykas - įsiklausymas. Turintis autoritetą yra tikros,
iš Šventosios Dvasios kylančios ir kiekviename esančios šviesos
tarnas. Jis turi įsiklausyti į šią šviesą. Paklusdamas Evangelijai,
jis negali nepaklusti Šventosios Dvasios teikiamai šviesai. Tai
man atrodo labai svarbu, kad jis pamatytų ir atskleistų bendruomenėje
kituose esančią šviesą.
Ar įmanomas dialogas tarp skirtingų
krikščionių bendruomenių, religinių konfesijų?
Žinoma, įmanomas. Skirtingų krikščionių
bendruomenių hierarchų priimti sprendimai rodo, kad ekumenizmas
žengia pirmyn, jau padarė didelę pažangą. Ekumenizmas įmanomas,
nes Dievo valia yra tokia, kad viskas būtų vieninga. Šventosios
Dvasios kvietimas susijungti visiems krikščionims yra tikras.
Viena iš priemonių siekti ekumenizmo yra įsiklausyti ir suprasti
vieniems kitus užuot teisus. Ekumenizmas galimas ir todėl, kad
Šventoji Dvasia vis stipriau padeda kiekvienam pajusti Dievo žodžio
grožį ir Evangelijos tyrumą. Kai kiekvienas mūsų vis labiau atsiveria
Evangelijai, Kristaus Bažnyčia atrodo vis puikesnė, vis labiau
spinduliuojanti. Taigi ekumenizmas įmanomas.
Kitas klausimas - ryšys tarp skirtingų religijų. Manau, jog ekonominė
tikrovė yra tokia, kad mes nebemokame vieni kitų klausyti. Vis
daugiau žmonių iš neturtingų šalių atvyksta į Europą. Jie neišpažįsta
krikščionybės. Vadinasi, ryšys tarp skirtingų religijų gali egzistuoti
tik tuomet, kai krikščionys yra tikri, neturintys jokių kompleksų
dėl krikščionių tikėjimo išpažinimo ir mokantys įsiklausyti į
kitų religijų atstovus, gerbti kitų religinę laisvę. Religinė
laisvė įmanoma todėl, kad žmonių širdyse veikia Šventoji Dvasia.
Religinė laisvė - ne laksizmas (moralinė doktrina, atmetanti draudimus,
kraštutinė tolerancija), bet pati didžiausia ištikimybė mano ieškomai
tiesai yra ta, kurią randu savo sąžinėje. Tegul kiekvienas būna
ištikimas tiesai, atrastai savo sąžinėje. Žinau, kad yra problemų
su kai kuriomis religijomis, kai ją bandoma kitiems primesti.
Ar tuomet lieka vietos žmonių sąžinei? Nežinau, kaip tada gali
pasireikšti žmonių laisvė. II Vatikano Susirinkimo dokumentas
"Dignitatis humanae" apie religijos laisvę yra visiškai
adekvati priemonė ryšiams tarp religijų suvokti bei padedanti
joms suartėti.
Ar ekumenizmas galėtų išgydyti
vienų kitiems padarytas žaizdas?
Be abejonės, tai jau vyksta. Pradžią
padarė Popiežius Paulius VI ir Atenagoras, paprašydami vienas
kito atleidimo. Jono Pauliaus II pontifikato pagrindinė dimensija
- prašyti atleidimo. Jo atsiprašymas už Bažnyčios klaidas yra
nuoširdus. Mano manymu, ekumenizmas gali stiprėti, progresuoti,
vieniems įsiklausant į kitus ir atgailaujant vieni kitų atžvilgiu.
Visi mes darėme ir darome klaidas. Ekumenizmas iš tiesų yra žaizdų
išgydymo šaltinis. Matome, kad už nesutarimų slypi vienybė.
Ar užtenka įsiklausyti į kitus?
Ar tai nėra laikinas, išnykstantis veiksmas?
Taip, be abejonės, įsiklausymo neužtenka,
tačiau įsiklausant, matant kito turtingumą, palengva suvokiamos
savos klaidos. Šis įsisąmoninimas turi būti vainikuojamas atleidimo
prašymu. Pavyzdžiui, Prancūzijos vyskupai 1997-ųjų rudenį atsiprašė
už Bažnyčios poziciją Antrojo pasaulinio karo metais žydų atžvilgiu.
Kokį vaidmenį turi vaidinti krikščionis?
Ar jis turi būti misionierius, ar, priešingai, kontempliatyvus?
Nei vienas, nei kitas arba abu išsyk.
Kontempliatyvioji Šv.Kūdikėlio Jėzaus Teresė buvo misionierių
globėja. Manau, kad tik tas, kuris suvokia Dievą, gali būti misionierius.
Žmogus, nejaučiantis Dievo, rizikuoja tapti prozelitu, primetančiu
kitiems savo tikėjimą, kad kiti būtų panašūs į jį. Žmogus, pasitikintis
Dievu, mato kitame gimstančią tikrą meilę. Evangelizacijos misija
visuomet gimsta iš meilės. Evangelizacijos šaltinis - meilė. Iš
meilės kitam, kito gerovei jam kalbėsiu apie Jėzų, skelbsiu Evangeliją.
Bet ne tam, kad jis gyventų Ja lygiai taip pat, kaip aš, bet pagal
tai, kaip jis Ją supranta.
Ką reiškia krikščionio fenomenas?
Ką reiškia būti krikščioniu?
Formaliai krikščionis - Kristaus
mokinys. O kas jis? Kuris neteisia, yra tiek laisvas, kad sugeba
visus priimti į savo širdį, kuris myli taip, kad priima kitą tokį,
koks jis yra. Krikščionis yra ne būtinai darantis ką nors kitam
gera, nes tuo užsiima humanitarinės tarnybos ir kartais daro tai
geriau negu krikščionis. Jis yra ištikimas tiesai - ne save primetančiai
tiesai, bet savo pasirinktam keliui. Jis stipresnis už madas ar
nuomones, ištikimas Kristaus asmeniui, Evangelijai. Krikščionis
yra Dievo žmogus, suvokiantis, kad Dievas yra, galintis kaip Jėzus
pasakyti: "Tėvas jus myli". Net paprastų dalykų akivaizdoje
jis turi tėviškos meilės visiems žmonėms, vidinio džiaugsmo, kupiną
gerumo žvilgsnį. Pažiūrėkite, kaip Jėzus žavisi kūrinija: "Pažvelkite
į laukų gėles". Nesimeldžiantis krikščionis man nėra krikščionis.
Jis turi palaikyti ryšį su Dievu, o Dievas jam - Esantysis. Jis
suvokia, kad tėra mokinys, o ne Mokytojas, koks yra Dievas.
Ko mūsų laikotarpiu reikalaujama
iš krikščionio, koks jis turėtų būti? Kaip jis turėtų atsiliepti
į kitų žmonių, nebūtinai krikščionių, reikalavimus?
Mūsų laikotarpio vienas stipriausių
ženklų yra mūsų skirtingumų susitikimas: kitų religijų, kitokios
minties pripažinimas. Šiandien krikščionį apibūdina ištikimybė
savo sąžinės laisvei, kad jos nesužavėtų jokia ideologija. Krikščionis
iš esmės yra laisvas, t.y. gebantis priimti kitą. Seniau galbūt
krikščionis labiau arba šlovino Dievą, arba darydavo gailestingumo
darbus. Šiandien, kai socialiniame gyvenime egzistuoja karitatyvinė
veikla, krikščionis yra tas, kuris sugeba matyti kito žmogaus,
krikščionio ir nekrikščionio, grožį ir gerumą. Krikščionis, nesugebantis
žavėtis kito žmogaus vidiniu grožiu, rizikuoja tapti sektantišku,
o tai jau neatitinka Evangelijos.
Kokią vietą krikščionis turėtų
užimti politiniame, ekonominiame gyvenime?
Tarnauti ne savo asmeniniams ar ideologiniams
interesams, bet savo miestui, nacionalinės bendruomenės vienybei.
Krikščionis turi turėti įsipareigojimų politiniam gyvenimui, nes
jis įsitikinęs Evangelijos tiesa, tarnaujančia žmogui. Ginti žmogaus
gyvybę nuo jos užsimezgimo iki pabaigos. Šis gynimas yra esminė
žmogaus vertybė. Akivaizdu, kad politikoje krikščionis turi įsipareigojimų.
Įsipareigojimų ne kovoti su kitais, bet įgyvendinti turimą socialinių,
visuomeninių santykių viziją, demokratiją, kuri artima žmogaus
prigimčiai. Reikia kovoti, kad laisvė, taika, teisingumas, moters,
sutuoktinių ir gyvenimo orumas taptų visuomenės fermentu.
Jis turi būti kovotojas?
Jis įsitraukia į politiką tam, kad,
gerbdamas kiekvieno įsitikinimus, tarnautų savo šaliai. Manau,
kad yra garbingų žmonių ir jų reikia politikai. Tačiau tai nereiškia,
kad visi turėtų vienodai galvoti. Pažanga pasiekiama rungiantis
idėjoms, dėl jų diskutuojant.
Ką atgaila ar auka gali reikšti
šių laikų žmogui?
Aš nevartočiau šių sąvokų. Viskas
priklauso nuo to, ką savo šalyje konkretus žmogus patyrė, išgyveno.
Ką reiškia, kai gyvenimo sunkumai tampa auka? Sunkumai yra meilės
gausumo ir ištikimybės pasireiškimo, o ne nusišalinimo nuo jų
vieta. Reikia pasakyti, kad šiais laikais Evangelija tarnauja
ne sunkumams pašalinti, bet tam, kad padėtų juos nugalėti ir kad
sunkumai netrukdytų mylėti vieniems kitus. Evangelija padeda mums
mylėti, būti taikdariais net tuomet, kai taika atrodo neįmanoma.
Evangelija padeda sunkiausiais gyvenimo momentais pasiekti atleidimą.
Ji skirta ne tam, kad gyventume mitiniame ideale, kuriame visi
yra gražūs, malonūs, šaunūs. Mus supa konkretūs sunkumai, kurių
negalime nepaisyti. Žmogus, niekuomet nepažinęs sunkumų, nežino,
ką reiškia mylėti, būti ištikimam, save aukoti kito laimei. Taigi
kalbėtina ne apie kovojimą, bet apie matymą, kaip sunkumas manyje
sustiprina apsisprendimą išlikti ištikimam savo sąžinės laisvei,
tiesai, kuria tikiu, meilei socialiniuose santykiuose. Šitaip
suprantu auką. Ne pasiduoti, ne nuleisti rankas sunkumų akivaizdoje,
bet perkeisti juos į dar didesnę viltį bei meilę.
Kaip išgirsti Šventosios Dvasios
balsą ir leistis Jos vedamam darbe?
Visų pirma reikia tikėti Šventąja
Dvasia, kad Ji egzistuoja ir daugiau, nei mes galime įsivaizduoti.
Bet, kaip sako pranašas Izaijas, mūsų Dievas yra pasislėpęs Dievas.
Taigi esame pakviesti meilei stiprinti. Nereikia manyti, kad Šventoji
Dvasia pasireiškia išoriškai. Šventoji Dvasia nėra charizma. Būti
Jos vedamam, nereiškia turėti tam tikrą charizmą. Jėzus, gyvendamas
Nazarete, kančios metu buvo visiškai pripildytas Šventosios Dvasios,
o ne charizmos. Reikia leistis Šventosios Dvasios vedamam. O kaip
būti Jos vedamam? Visų pirma vyrams ir moterims reikia ne sentimentalios,
bet autentiškos vienybės su Dievu. Šventoji Dvasia per įvykius,
Bažnyčios žodį, Dievo žodžio skaitymą veikia žmonių sąmonę. Ištikimybė
Šventajai Dvasiai - tai leidimas Jai byloti mano gyvenime, būti
Jos vedamam, darymas to, ką Ji man sako, t.y. atlikimas savo pareigų.
Ištikimybė savo pareigoms nėra savitikslė, o reikalinga, kad gyventume
pagal Evangeliją. Esant Prancūzijoje, sunku mylėti žmogų, pavyzdžiui,
esantį Kinijoje. Esmė yra ta, kad turiu mylėti žmones, su kuriais
dirbu, būti garbingam savo darbe. Tuomet būsime tikri, kad mus
veda Šventoji Dvasia.
Dėkojame už pokalbį.
Kalbėjosi Jūratė TERLECKAITĖ
© 2002 "XXI amžius"