"Kalakutai"
Kas yra liberalas, nubėgęs
pas socialdemokratus?", - šiomis dienomis klausė "Lietuvos
ryto" politikos apžvalgininkas Rimvydas Valatka. Ir čia pat
atsakė: "Matematiškai išeitų lyg ir koks socialliberalas.
Bet pasvarsčius ūkiškai - tik nelegali politinė prostitutė, dėl
akių kažką murmanti apie sąžinę ir rinkėjus. Liberalo perbėgimas
iš organizacijos į valdžios stovyklą - geriausias argumentas,
kokį tik galima rasti prostitucijai legalizuoti". R.Valatka
turėjo galvoje ne tik Seimo narį J.Raistenskį, kuris ant R.Pakso
iškilimo bangos paskubėjo tapti liberalu, bet ir kitus vadinamuosius
liberalus, bet kada pasirengusius už gardesnio valgio šaukštą
parsiduoti bet kam, kas tą šaukštą pasiūlys. Kita vertus, didžioji
dauguma dabartinių liberalų absoliučiai net nesuvokia, kas gi
yra tas liberalizmas ir jo ideologija. Jie būriais nusekė paskui
"širdžių premjerą" Rolandą ne savo politinių įsitikinimų
vedini, o tik tikėdamiesi pakliūti valdžion. Kokia, pavyzdžiui,
gali būti liberalė Seimo narė D.Teišerskytė, balsuojanti kartu
su vadinamaisiais socialdemokratais prieš teisėtos nuosavybės
grąžinimą jos savininkams? Taigi akivaizdu, kad dauguma vadinamųjų
liberalų nežino, kas yra liberalizmas apskritai ir niekada neskaitė
pasaulio politologų analizių. Tie, kurie skaitė ir žino, kaip,
pavyzdžiui, vienas iš buvusių Liberalų sąjungos kūrėjų filosofas
Vytautas Radžvilas, jau seniai metė tą savanaudžių kompaniją,
supratęs, kad dirbtinai lipdoma grupuotė iš esmės esanti ne kas
kita, kaip dar vienas "motininės" partijos sugalvotas
Trojos arklys. Kaip, beje, ir kitos "prielipinės" partijos,
neišskiriant ir K.Bobelio krikščionių demokratų, kuriuos irgi
reikėtų rašyti kabutėse.
Bene geriausiai liberalizmą
yra apibūdinęs italų nacionalizmo dvasios vadu vadintas filosofas
Enriko Koradini. Savo 1908-1914 metų publikacijose Italijos ir
pasaulio spaudoje, kurių dalis buvo paskelbta ir prieškarinės
Lietuvos žurnaluose, E.Koradini rašė: "Trys dalykai - liberalizmas,
socializmas ir demokratija - sudaro tas didžiąsias netiesas, kurių
reikia kratytis ir tokiu būdų atnaujinti italų tautos gyvenimą.
Prie tų didžiųjų netiesų priskiriant demokratiją, galima ir nesutikti
su italų filosofu. Matant, kaip ta demokratija išsigimsta, ypač
Lietuvoje ir kitose pokomunistinėse šalyse, norom nenorom tenka
susimąstyti. Taigi E.Koradini teigė, jog liberalizmo doktrina
yra individualizmo doktrinos primetimas bet kokiai tautai, sukuriant
valstybės laisvę dėl laisvės. Iš tikrųjų kokį gi toji laisvė turi
nacionalinį principą? Vardan kokių tautinių siekimų ji įkurta?
Gal tie siekimai ją ne stiprina, bet smukdo ir valstybei nieko
neduoda? Pasak E.Koradini, liberalizmo doktrina yra individualistinė
doktrina, nes visą savo dėmesį skiria individui, o ne tautai ir
valstybei.
Liberalui tarnauti privalo valstybė, kaip ir socialistui, kad
padėtų užgrobti svetimą nuosavybę. Ypač įdomus italų filosofo
pastebėjimas, jog kada individas pastatytas į politinės sistemos
centrą, garbėtroškų degeneracija yra natūrali ir neišvengiama.
Aišku, šios pastabos gali sukelti įspūdį, jog norima "mušti
gulintį", t.y. į visas puses išsilakstančius Lietuvos liberalus.
Anaiptol. Liberalai mažai kuo skiriasi nuo kitų dirbtinai sukurtų
partijų. Išimtį sudaro tik vadinamieji socialdemokratai, faktiškai
nukopijavę seną kompartijos struktūrą ir, pasinaudoję demokratija,
pavertę ją dar labiau ciniška bei akiplėšiška, klaniniais principais
paremta organizacija, vis dar besiskelbianti ginanti "paprastų
žmonių" interesus, kurie klano partijai iš tiesų absoliučiai
nerūpi. Numetami grašiai atskiroms visuomenės grupėms, žinoma,
ne iš partijos kasos, o iš visų mokesčių mokėtojų kišenės, pateikiami
kaip to "rūpesčio" rezultatas. Pavyzdžiui, tokiu būdu
buvo pademonstruota meilė Marijampolės cukraus fabrikui, iš tiesų
smogusi per kišenę visiems cukraus vartotojams. Bet ir tai dar
ne viskas. Vadinamieji socialdemokratai, pajutę, jog atėję į valdžią
jeigu ne amžinai, tai bent jau ilgiems metams, visiškai neslepia
savo simpatijų buvusiam okupaciniam sovietiniam režimui ir to
režimo tarnams. Juk dar ir papildomą įstatymą jų naudai priėmė
- negrąžinti savininkams namų. Tų namų savininkais daugiausia
buvo dabartinių socdemų pirmtakų padaryti "liaudies priešai",
kuriuos žudė ir trėmė į Sibirą. Kalbama, kad tremdavo vien už
tai, jog kažkoks čekistas ar partinis bosas, nusižiūrėdamas jam
patikusį namą ar butą ir, atsikračius šeimininkais, galėdavo apsigyventi
jame. Štai ir buvo sukelti ant kojų "skriaudžiami" nuomininkai.
Tačiau ir to pasirodė maža. Sugalvotas įstatymas, numatantis nuo
okupacijų nukentėjusių asmenų valstybinių pensijų skyrimą komunistų
partijos veikėjams ir net eiliniams NKVD ir KGB darbuotojams (tuo
tarpu aukštieji KGB karininkai didžiules pensijas gauna tie-siai
iš Maskvos). Kaip pažymėjo Seimo narys Po-vilas Jakučionis, šitaip
ciniškai tyčiotis iš valstybės istorijos, Lietuvos laisvės kovų
dalyvių, žuvusiųjų ir gyvųjų gali tik bolševikai. Žinoma, jie
nebūtų tokie, jeigu (kaip ir kitų) savo "gerų darbų"
nepridengtų demagogiška maskuote. Esą brangioji partija (iš kurios
kažkodėl nejučiomis išgaravo darbo, doros ir darnos lozungas)
rūpinasi kraują liejusiais Raudonojoje armijoje antihitlerinės
koalicijos dalyviais. O iš tikrųjų tie, kurie iš tiesų buvo fronte
Antrojo pasaulinio karo metu, jau beveik visi išmirę. Liko tik
represinių struktūrų darbuotojai, tūnoję užfrontėje, buvę stribai,
kurie buvo prilyginti "didžiojo tėvynės karo" dalyviams.
Daugiau nei ciniškai skamba partijos vadų aiškinimas, jog tie
"veteranai", po karo dirbę partinėse struktūrose, nekalti,
nes nevykdė represijų prieš Lietuvos žmones. Tai irgi dar viena
akivaizdaus melo skraistė. Be partijos nurodymo nė vienas stribas
ar enkavėdistas nekankino. Vis dar bandoma aiškinti, jog "organai"
buvo aukščiau partijos. Deja, dokumentai liudija ką kita. Visi
slapti įsakymai dėl represijų, paskyrimų į atitinkamas pareigas
buvo laiminami partinės vadovybės. Tokios tvarkos nepažeidė nė
vienas, nors ir labai aukštai iškilęs enkavėdistas ar kagėbistas.
Aišku, mokesčių mokėtojų piniginės ne kažin kiek paplonės paskyrus
valstybines pensijas "veteranams", juk "brangioji"
partija išvogė tūkstančius kartų daugiau dar nepriklausomybės
prieaušryje. O ką jau kalbėti apie Šleževičiaus-Brazausko piramidės
laikus? Dabar "piramidė" atstatyta. Tik dar didesnė.
Seimui ir Vyriausybei faktiškai diktuoja atskiros grupuotės, kurių
nurodymu priiminėjami įstatymai, keliantys dar didesnę netvarką.
Svarbiausias dalykas - dar likusį neprivatizuotą turtą žūtbūt
stengiamasi atiduoti saviems. Paskutinis to turto troškimo pavyzdys
- Vilniaus savivaldybės parengta sutartis su prancūzų bendrove
"Dalkia", kuri apsiėmė sutvarkyti perpuvusius sostinės
šiluminius tinklus. Šį kartą, skirtingai nuo puolimo prieš "Williams",
į kurį buvo mestos pačios didžiausios partijos jėgos ir net filosofas
su plytgaliu, į ataką buvo pasiųstas E.Klumbys. Sostinės meras
buvo net apkaltintas korupcija. Į šį šurmulį prieš prancūzų bendrovę
buvo įveltas pats prezidentas. Visa laimė, kad Vilniaus meras
pasirodė nesąs šiaudadūšis. Jam pavyko įrodyti netgi neokomunistams,
esantiems Vilniaus savivaldybėje, jog "kalėdinių kalakutų"
iš užsienio bendrovės reikalavo ne jis, o tie politiniai intrigantai,
aršiai puolę sutartį su "Dalkia". Išėjo didelis šnipštas,
tiesiog konfūzas. Valdančiajai daugumai neliko nieko kito, kaip
atsiriboti nuo "kalakutienos" mėgėjo ir netgi uždraudė
jam išrėžti kalbą Seimo posėdyje, skirtame Sausio 13-ajai paminėti.
Pasirodo, galima ir atsispirti. Tai ir suteikia vilčių, kad visuomenė
pagaliau išmoks atskirti pelus nuo grūdų ir kada nors visiems
laikams atsikratys ne tik "motinos partijos", bet ir
kitų politinių pareigūnų, parazituojančių ant valstybės ir jos
žmonių kūno.
Petras KATINAS
"XXI amžiaus" apžvalgininkas
© 2002 "XXI amžius"