2011 m. kovo 12 d.
Nr. 19
(1899)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

MŪSŲ
RĖMĖJAS

Kultūros zona


XXI Amžius

Kultūra

Kaune skambėjo sakralinė muzika

Minsko (Baltarusija) kamerinis
ansamblis „Vdohnovenie“ (vadovė
Baltarusijos valstybinio
pedagoginio universiteto dėstytoja
Larisa Jadlovskaja – dešinėje)
gieda Švč. Mergelės Marijos Ėmimo
į dangų (Vytauto Didžiojo) bažnyčioje

Gieda Narvos (Estija) ansamblis
„Cantatores Narvensis“

Festivalio vertinimo komisija

Vasario 25–27 dienomis Kaune nuskambėjęs pirmasis (ir jau tarptautinis!) sakralinės muzikos festivalis „Kaunas Musica Religiosa 2011“ klausytojams padovanojo šventinį savaitgalį.

„Kaunas Musica Religiosa 2011“ yra gražaus ir ambicingo projekto „Kaunas Cantat“ dalis, iš pradžių planuota Lietuvos, o įgyvendinta tarptautiniu mastu. Taip dažnai nutinka, kai menu ir jo kultūra pradeda rūpintis plačių užmojų kūrėjai, galvojantys ne tik apie savo darbus. Taip nutiko ir „Kaunas Musica Religiosa 2011“ atveju, kurio sumanytojai ir organizatoriai – festivalio meno vadovas Rolandas Daugėla ir „Kaunas Cantat“ direktorius Valdas Latoža. Graži festivalio idėja ir natūralumas, persmelkęs visus savaitgalio koncertus, verčia šį renginių ciklą pavadinti nekomerciniu.

Festivalio „Kaunas Musica Religiosa 2011“ renginiai vyko trijose sakraliose erdvėse – Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų (Vytauto Didžiojo) bažnyčioje, Vytauto Didžiojo universiteto Didžiojoje auloje ir Kauno arkivyskupijos kurijos konferencijų salėje. Nuo vienos scenos prie kitos takus mynė į Kauną suvažiavę Lietuvos ir kitų šalių kaimynių chorai. Trys chorai atvyko iš Latvijos, kamerinis choras – iš Baltarusijos, du ansambliai – iš Estijos ir lenkų atstovai – iš Ščesino, Vakarų Pamario technologijos universiteto. Likusieji vienuolika chorų ir ansamblių – iš įvairiausių Lietuvos miestų.

Vasario 25-ąją festivalis prasidėjo Vytauto bažnyčioje. Gera pradžia – chorisčių iš Minsko ir estų ansamblių „Klassika“ ir „Cantatores Narvensis“ įstabiai atliekamos giesmės – žadėjo stiprią festivalio programą. Ir pažadą ištesėjo.

Vasario 26-ąją nuo paties ryto VDU Didžiojoje auloje prasidėjo konkursas. Dėl didžiojo prizo kovojo visi penkiolika chorų, o tie keturiolika, kurie negavo, dalijosi bronzos, sidabro ir aukso diplomus arba džiūgavo, komisijos pripažinti pačiais išraiškingiausiais ir už tai internetinio puslapio www.choras.lt apdovanoti specialiu prizu.

Kuriuos chorus ir ansamblius kaip vertinti, sprendė „Ąžuoliuko“ meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas, pedagogas prof. Vytautas Miškinis, Kauno valstybinio choro meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas prof. Petras Bingelis, kompozitorius Vidmantas Bartulis, Lietuvos chorų sąjungos Kauno skyriaus pirmininkė Leokadija Januškienė ir turbūt visų Kauno chorinių renginių generatorius, „Kaunas Musica Religiosa 2011“ meno vadovas bei choro „Cantate Domino“ meno vadovas ir dirigentas Rolandas Daugėla.

Konkursinėje programoje pasirodė penkiolika chorų ir kiekvienas jų atliko maždaug po 4–6 bažnytinius kūrinius. Kaip ir įprasta laisvai pasirenkamos programos muzikos konkursuose, stipresni chorai pateikė įvairesnį bažnytinės muzikos repertuarą, silpnesni arba mažiau pasiruošę atliko panašaus žanro ar epochos kūrinius. Perklausius visus dalyvius, galvoje išlieka ryškiausi: pavyzdžiui, įstringa profesionaliausias atlikimas, netradicinis, originalus pasirodymas, dalyvių apranga ar dar kas nors neįprasto. Šio festivalio konkursinė programa – ne išimtis. Maloniai nustebino ir nudžiugino stiprus ir profesionalus merginų kamerinio ansamblio iš Minsko „Vdohnovenie“ pasirodymas. Pasirinkti kūriniai, lygus, stabilus, statiškas, stačiatikių bažnyčiai būdingas giedojimas, tolygus vaikščiojimui plona auksine linija ir spindinčios geltonos spalvos aplikacijomis siuvinėta apranga bylojo apgalvotą ir visiškai įgyvendintą unikalaus ansamblio išskirtinumą. Ir kodėl šis ansamblis netapo išraiškingiausias? Džiugu, kad į Baltarusiją išsivežė aukštus balus ir aukso diplomą. Dar vienas aukso diplomas atiteko mergaičių jaunių chorui „Gama“ iš Šiaulių 1-osios muzikos mokyklos. Visų pirma ausis nudžiugino protingas akompanimentas, o mergaitės pasižymėjo skaidriais, švariais balsais, atlikimo tvarka, darna ir klausymu viena kitos. Jaunas chorisčių amžius ir labai geri dainavimo įgūdžiai kloja aukštas ir gražias šio choro ateities perspektyvas. Aukso diplomą į Narvą išsivežė puikus ansamblis „Cantatores Narvensis“. Keturių balsų – soprano, alto, tenoro ir boso – ansamblis brandus. Tai puiki bet kokios meno srities atlikėjų savybė. Keliose šio ansamblio pasirodymo vietose trūko vyrų balsų, nes sopranas su altu operiniu stiprumu lenkė kone visus konkurso dalyvius, tačiau tvirtas ir užtikrintas atlikimas, garso ėjimas iš vidaus, be pašalinių viršutinės kūno dalies judesių, garantavo šiam ansambliui ryškių lyderių vietą. Konkurse pasirodė nemažai stiprių chorų, vertų ne tik šio festivalio, bet ir didesnių auditorijų. Tačiau – stipriausias, ryškiausias, profesionaliausias – festivalio šimtukas – Daugpilio vidurinės muzikos mokyklos mišrus choras iš Latvijos. Tai choras, turintis gilias tradicijas, įkurtas 1923 metais ir vadovo Jevgenijaus Ustinskovo dėka rimtosios muzikos tradicijas puoselėjantis iki šiol. Šio choro kertinės savybės – gražus, proziškas frazavimas, aiški teksto artikuliacija, pasitikėjimas savimi, stiprūs balsai ir profesionalus jų valdymas lėmė aukščiausią įvertinimą.

Žinoma, kaip ir visur, stiprieji turėtų gerbti silpnesnius už save, nes tik pastarųjų dėka išryškėja lyderiai. Apdovanotieji dalyvio diplomais, bronza ar sidabro laimėtojai įrodė esą puikūs sakralinės muzikos puoselėtojai ir atlikėjai. Nepaisant to, kai kuriems dalyviams koją kyštelėjo balso drebuliukai, nedrąsi vokalo kalba ir per daug ryški kūno artikuliacija ir abejonė tuo, ką gieda ar dainuoja.

Graži festivalio programa šeštadienio vakarą konkurso dalyvius, komisijos narius ir visus norinčius sukvietė į Kauno arkivyskupijos kurijos konferencijų salę pasiklausyti ir krikščioniškai pašėlti su gospel, urban gospel, jazz, funk, Latin, ballad stilių elementais praturtinta šiuolaikine krikščioniška muzika projekte „Ši diena mums džiaugsmui duota“. Gausus atlikėjų būrys kartu su Kauno Juozo Gruodžio konservatorijos studentais, klavišiniais, mušamaisiais, perkusija ir pučiamųjų ansambliu bei pagrindiniais solistais nuotaikingai uždarė festivalį. Galbūt kitais metais dar nuotaikingiau jį atidarys?

Pagal katalikai.lt
Kazimiero DOBKEVIČIAUS nuotraukos

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija