„XXI amžiaus“ priedas apie gyvybės apsaugą Nr.11 (72)

2006-iųjų lapkričio 10 d.


PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

žvilgsniai

pro vita

Sidabrinė gija

Horizontai

Atodangos


 

Tarp gyvybės ir mirties kultūrų

Žmogus tam ir yra žmogus, kad siektų gėrio ir išgyventų blogį. Kol yra žmogus, tol vyksta kova tarp gėrio ir blogio. XX-XXI amžiais ta kova reiškiasi kaip dviejų priešingų kultūrų susidūrimas, konfliktas.

Anos nepriklausomos Lietuvos laikais pas mus buvo įgyvendinta nemažai gyvybės kultūros darinių: moralumas, tautinis auklėjimas, šeimų patvarumas, darbštumas. Tačiau, kraštą okupavus bolševikams, per 50 ateizmo metų visa tai buvo brutaliai sunaikinta; kas buvo „negalima“, ištrynė ir tapo „galima“. Atsirado melas, vagystės, paleistuvystės, svetimoteriavimas, kyšininkavimas, išdavystės, daiktų meilė, neapykanta, nepagarba vyresniesiems, tinginystė.

Mirties kultūros ryklys surijo buvusias gražias gyvybės kultūros apraiškas. Vietoj jų išdygo laukiniai įpročiai, vilkiškumas, prieštaringumas ir kitos mirties kultūros apraiškos, kurių šiandien esame skaudžiai ėdami, kamuojami. Šeimų tragedijos (skyrybos, savižudybės, iškrypėliškumas), korupcija, egoizmas, sumaterialėjimas pasiekė rekordus.

Sovietinio mąstymo virusas buvo tiek giliai įsisiurbęs, kad dabar, per 15 atkurtos nepriklausomybės metų, jo dar ne tik neišrovė, o tik kai kur pajudino ar vos užkliudė. Kai kur ir visiškai jo nepalietė, ir tas pūpso kaip votis po stora raganosio oda, net nemano trauktis, o paliestas su pykčiu priešgyniauja, purkštauja, spjaudo gąsdinimu, dar net kitus „auklėja“ pagal seną savo kurpalį. Kol visai bus iškirstos juodos, raudonos mirties kultūros šaknys prireiks dar daug laiko.

Tačiau mūsų tautos kova už gėrį už gyvybės kultūrą turi stiprėti. Per daug blankiai visuomenėje ta kova vyksta. Pasaulėžiūriškai blankus, lėkštas dar švietimas (idealizmas, patriotiškumas pajuokiami). Spauda, radijas, televizija rūpinasi tik informacine, materialine medžiaga, dvasios dalykų neliečia. Priešingai, dar įdiegiama naujadarų: tai seksualizmas, gėjų poravimasis, embrionų industrija, abortai.

Atitinkamai mūsų tautoje turi augti struktūros, sąjūdžiai už gyvybės kultūros puoselėjimą. Imkime pavyzdį iš ateitininkų tėvo Dovydaičio, kuris kovai su netikinčiaisiais paskelbė esant tris pagrindinius klausimus: Dievą, Kristų, Bažnyčią. Kvietė jaunimą ir moksleivius burtis ir siekti „Viską atnaujinti Kristuje“. Įsikūrusi 1911 metais, „Ateitis“ tapo nauja XX amžiaus aušra – dvasine atgaiva.

Adelė Dirsytė 1938 metais paskelbė „Moteryje“ rašinį „Motina, komunizmas ir kova su juo“. Dvasinėje ideologijoje ieškojo pagrindo sveikai, kilniai šeimai, tautai.

Stasys Šalkauskis tais pačiais 1938 metais skaitė Kaune, ateitininkų suvažiavime, paskaitą apie gyvąją dvasią ir naująjį sąjūdį. Tie žodžiai į jaunuomenę įnešė karštos ugnies.

Antanas Maceina sukūrė tokius veikalus: „Tautinį auklėjimą“ (1934), „Pedagogikos istoriją“ (1940), „Ideologinius šių dienų pedagogikos pagrindus“ (1937), „Kultūros filosofijos įvadą“ (1936), „Pirminės kultūros pagrindus“ (1936-1938), „Kultūros sintezę ir lietuvišką kultūrą“ (1939), „Socialinį teisingumą“ (1938), „Buržuazijos žlugimą“ (1940), „Prometeizmo problemas“ (1935, 1938 žurnaluose), „Religijos filosofiją“, „Didįjį inkvizitorių“ (1946), „Jobo dramą“ (1950), „Saulės giesmę“ (1954), „Didžiąją padėjėją“ ir kt. Taip jis sudavė stiprų smūgį bedieviškam materializmui.

Karolis Voityla – popiežius Jonas Paulius II gyvybės kultūros elementus vystė, diegė, kėlė. Jis davė mums pavyzdį, jis skelbė: gyvybė yra iš Kūrėjo, Vakarų Europa nukrikščionėjo ir jai reikia atsinaujinti. Antžmogis filosofas Nyčė įnešė daug tamsos. „Komunistų partijos manifestas“, parašytas Karlo Markso, kėlė sumaištį (skelbtas proletariatui teisingumas subliūško, atvedęs mases į badą, suirutes; rojus pasirodė esąs tik vadams, o paprastiems žmonėms – vergija). Anot Jono Pauliaus II, tai vis „mirties kultūros“ vaisiai. Tikėkimės ir iš naujojo popiežiaus Benedikto XVI šviesos, gėrio. Jis irgi kalba apie atnaujintą tikėjimą.

Kristaus bendrija (Bažnyčia, dvasininkai) deda šiandien pastangas: šviečia jaunimą, stiprina šeimas, atkuria vienuolijas, steigia šalpos draugijas, katechetikos, pastoracinius centrus. Išradingai ieško priemonių bei jas radę įgyvendina, kad pakeltų gyvybės kultūrą.

Tačiau tai – ne viskas. Pagrindinis dėmesys sutelktas į jaunimą. Jaunimas – tautos šviesioji ateitis. Kiek jis sugebės, palaikys gyvybės kultūros veiklą, tiek lietuvių tauta, savyje merdinčią mirties kultūrą išgyvendinusi, įdiegs kilniąją, šviesiąją gėrio ir grožio gyvybės kultūrą. Mes tikime ir to laukiame iš jaunimo. O jiems pavyzdys – šviesiojo idealizmo vyresniosios kartos asmenybės.

Jonas KIRLYS

Garliava, Kauno rajonas

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija