„XXI amžiaus“ priedas apie gyvybės apsaugą Nr.6 (127)

2011 m. birželio 17 d.


PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

žvilgsniai

pro vita

Sidabrinė gija

Horizontai

Atodangos


 

Ant alkoholinių gėrimų pakuočių – nemeluojančios etiketės

Vaida Liutkutė

Europos Parlamente politikai, visuomenės sveikatos specialistai ir alkoholio pramonės atstovai diskutavo apie alkoholinių gėrimų žymėjimą etiketėmis. Didžioji Europiečių dauguma nori būti informuoti apie alkoholio vartojimo pasekmes:  79 proc. už tai, kad ant alkoholinių gėrimų taros atsirastų įspėjimai apie pavojų sveikatai, 82 proc. apklaustųjų pritartų, kad tokie įspėjimai atsirastų ir reklamose. Tai, kad iki šiol alkoholio pramonė neinformuoja savo vartotojų apie alkoholinių gėrimų sudėtį, verčia manyti, kad atskleista gėrimų sudėtis galėtų pakeisti vartotojų požiūrį į šią legalią narkotinę medžiagą.

Iki šiol išsamios informacijos etiketėse pateikti neturintys alkoholio gamintojai tokia išimtimi gali mėgautis visoje Europoje. Nors alkoholis yra vienas didžiausių mirties rizikos faktorių Europoje, ypač tarp jaunimo, didinantis virškinimo sistemos ir krūties vėžio riziką ir sukeliantis depresiją, jo vartotojai iki šiol nėra informuojami nei apie jo sudėtį, nei įspėjami apie galimus pavojus. Dėl šios priežasties Europos Parlamente bandoma atsakyti į klausimą, ar vartotojai turi būti informuoti apie ingredientus, kalorijas, alergizuojančias medžiagas, nitratus ir panašias medžiagas, esančias alkoholyje?

Susitikime ekspertai daug dėmesio skyrė projektui „Protect“, kurio metu buvo atlikta 18–25 metų jaunuolių nuomonių apklausa apie įspėjimus sveikatai šešiose Europos valstybėse – Belgijoje, Prancūzijoje, Vengrijoje, Lietuvoje, Ispanijoje ir Rumunijoje. Edita Petrauskaitė, Lietuvos vartotojų federacijos atstovė, pristačiusi kai kuriuos rezultatus, teigė: „Jauni žmonės mano, kad alkoholio žymėjimas etiketėmis yra reikalingas. Tačiau jie norėtų išvengti įspėjamųjų iliustracijų pateikiančių nuo alkoholio mirusių žmonių, įvykių kelyje ar kepenų cirozės atvejus. Tai parodo, kad šokiruojančios ir smogiamosios žinutės išties veiksmingos ir įspėja vartotoją apie galimas pasekmes.“ Patrikas Veilardas, Belgijos vartotojų organizacijos mokslininkas, koordinavęs šį projektą, pridūrė, kad „kaip ir kiekvienas iš mūsų, nė vienas jaunas žmogus nenori, kad jam būtų liepiama, ką daryti ir ko nedaryti, todėl žinutė „negerk“ neveikia, tačiau esu tikras, kad jie turi žinoti, kiek kalorijų jų gėrimas turi“. Europos gyventojams atėjo laikas suvokti, kad alkoholiniai gėrimai yra nepaprastai kaloringi, o angliavandeniai ir kai kurie specifiniai ingredientai, naudojami gamyboje, gali sukelti alergiją ar netoleranciją.

 Mariana Skar, Europos alkoholio kontrolės aljanso generalinė sekretorė, pabrėžė, kad „yra nepaprastai keista, jog alkoholis yra vienintelis Europoje naudojamas produktas, kurį pirkdamas žmogus nežino, kas yra butelyje. Kiekvienas europietis turi teisę žinoti apie sveikatos rizikos veiksnius, susijusius su alkoholiu. Kodėl mes neturėtume įspėti žmonių apie tokius svarbius dalykus, kaip padidėjusi rizika susirgti kepenų ciroze, priklausomybėmis arba gėrimo keliamais pavojais nėštumui?“

Susirinkimui vadovavęs Škotijos Europos Parlamento atstovas Alynas Smitas komentavo, kad „žmonės turi gauti informaciją apie tai, ką susiverčia į gerklę, kad galėtų priimti sprendimus. Europos Parlamentas jau įpareigojo visus maisto ir nealkoholinių gėrimų gamintojus sugriežtinti informacijos pateikimo tvarką, tad dabar pats laikas tai padaryti alkoholio pramonei.“

 Keli faktai apie alkoholį Europoje:

• Europa yra daugiausiai alkoholio suvartojantis žemynas pasaulyje.

• Lėtinės ligos, kurias dažnai sukelia alkoholis, priklauso didžiausiems rizikos faktoriams – kaip ir mokesčių krizės.

• Alkoholis yra pagrindinė nelaimingų atsitikimų priežastis. Viena iš trijų mirčių, įvykstančių keliuose, yra sukeliamos alkoholio.

• ES nuo alkoholio kasmet miršta beveik 195.000 žmonių.

• Vienas iš keturių 15–29 metų amžiaus vyrų miršta nuo alkoholio.

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija