Atnaujintas 2003 m. rugsėjo 5 d.
Nr.68
(1172)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Žvilgsnis
Ora et labora
Krikščionybė ir pasaulis
Lietuva
Katalikų bendruomenėse
Mums rašo
Atmintis
Nuomonės
Pasaulis


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai
2003 metai

Rudens sezone - nieko naujo

Premjeras ir valdančiosios partijos vadovas A.Brazauskas, mažumėlę susierzinęs dėl neigiamos visuomenės reakcijos dėl naujo žemės mokesčio įvedimo, pabandė nors šiek tiek apraminti žmones. Jis „kilniaširdiškai“ pažadėjo kreiptis į Seimą ir siūlyti atidėti kitiems metams net keliolika kartų išaugusio žemės mokesčio mokėjimą. Taip sakydamas Premjeras dar kartą siekė pademonstruoti savo neapsakomą rūpestį paprastais žmonėmis, nors niekas kitas, bet jis pats, o ne pagal jo dūdelę šokanti Seimo dauguma ir sugalvojo šį įstatymą. Laisvosios rinkos instituto ekspertė R.Vainienė šį įstatymą įvertino kaip eilinį paprastų žmonių apiplėšimą ir palygino dabartinę valdžią su kišenvagiais, kurie šią vasarą sugužėjo į pajūrį ir ten kraustė užsižiopsojusių poilsiautojų kišenes bei rankines. Užtat Premjeras kategoriškai paneigė žiniasklaidoje pasirodžiusius pranešimus, kad yra skubiai rengiamas naujas nekilnojamojo turto įstatymas. To ir reikėjo tikėtis. Juk artėja nauji Seimo rinkimai, o atėjusi „valdyti amžiams“ Premjero partija iki pat šio Seimo kadencijos pabaigos garantuotai nepriims jokių įstatymų bei sprendimų, kurie galėtų susilaukti visuomenės ar bent jos dalies nepasitenkinimo. Nors į visuomenės nuomonę nei Premjeras, nei valdančioji dauguma jau seniai nekreipia dėmesio, tačiau naujais mokesčiais apmokestinti piliečius artėjant rinkimams gana pavojinga. Tiesa, Premjeras, aiškindamas, kodėl dar neatėjo laikas priimti nekilnojamojo turto mokesčio įstatymą, sakė, kad turto mokestis mokamas visame pasaulyje, bet Lietuvoje jį įvesti „itin sunku“ dėl labai didelio atotrūkio tarp skurdžiausiai ir turtingiausiai gyvenančių žmonių. Čia tai jau bent! Premjeras ir „gelbėtojas“, pasirodo, atrado vos ne Ameriką, pastebėjęs šį reiškinį, kuris jau seniai bado akis ne tik Lietuvos piliečiams, bet ir civilizuotam pasauliui. Tokia turtinė diferenciacija tėra tiktai Rusijoje, NVS šalyse, kai kuriose pokomunistinėse bei atsilikusiose trečiojo pasaulio valstybėse. Kita vertus, kaip galima keliolika ar keliasdešimt kartų didinti mokesčius ar įvesti naujus, kai valdžia nesugalvoja, kaip padidinti piliečių pajamas nors dvigubai. Tiesa, socialinės apsaugos ir darbo ministrė nepaliauja girtis, kaip „ženkliai“ buvo padidintos pensijos trimis ar penkiais litais. Ir nepamirštama paaimanuoti, kiek tai daug atsieis biudžetui.
Stebėtis dėl tokių dalykų nereikėtų - juk Lietuvoje, kaip ir daugumoje pokomunistinių šalių, valdo ta pati įvairiais naujais drabužiais pasirėdžiusi komunistų partija. Tiksliau, jos nomenklatūra. Nes kas gi gali patikėti, jog okupuotoje Lietuvoje nepriklausomybės paskelbimo išvakarėse buvę šimtai tūkstančių komunistų partijos narių (kai kuriais duomenimis, jų buvo 300 tūkstančių) visi tapo turtuoliais. Nieko panašaus. „Partijos eiliniai“, nors ir balsavo už buvusius savo viršininkus, liko prie suskilusios geldos, nes nomenklatūra, sovietmečiu retsykiais numesdama jiems kokį taloną televizoriui, baldams ar pagaliau Maskvos „Trechgornaja manufaktūra“ siūtoms kelnėms, dabar juos visiškai pamiršo. Todėl nemažai jų tapo Valstiečių, centristų, V.Šustausko ir J.Veselkos partijų nariais, atsirado netgi tapusių liberalais… O ką jau kalbėti apie „prezidentinius“ liberalus demokratus, kurių gretas masiškai papildo įvairiausio plauko dezertyrai ir prisiplakėliai iš įvairiausių partijų. Spiečiasi ten ir buvę komunistai, nepritapę prie dabartinių savo vadų. Be to, žinant, kokie žmonės dabar sėdi Prezidentūroje, darosi labai neaiškūs jų praeities ryšiai su Rusija.
Vis dėlto reikėtų pagirti dabartinius socialdemokratais pasivadinusios kompartijos vadus, ypač pirmąjį sekretorių ir pagrindinius partijos ideologus Č.Juršėną ir G.Kirkilą, sugebėjusius tęsti „demokratinį centralizmą“, suburti nomenklatūrą ir neišsibėgioti pas kitus. Tiesą sakant, nebuvo reikalo bėgti. Juk dar Gorbačiovo „perestrojkos“ metais SSKP ir KGB veikėjai, puikiai jausdami neišvengiamą subankrutavusios imperijos žlugimą, pasigrobė visą valstybinį turtą, dar papildydami savo kišenes įkurdami įvairiausius bankus, holdingų kompanijas ir pan., išviliojusias iš Lietuvos žmonių sunkiai sukauptas santaupas. Užtat teisėjai ir išteisina sukčius, netgi nelaukdami taip jų išsvajoto senaties termino. Pakanka prisiminti paskutinįjį Kauno apygardos teismo sprendimą išteisinti vieną pagrindinių sukčių kompanijos - Investicinės Kauno holdingo kompanijos steigėjų, garsiojo EBSW koncerno viceprezidentą Algirdą Pašukevičių. Teismo sprendimas įprastas panašiais atvejais: nerasta nusikaltimo sudėties. Ir visai nesvarbu, kad tūkstančiams gyventojų negrąžinta 81 mln. litų. Štai kuo turėtų susirūpinti Generalinės prokuratūros vadovai, o taip pat Prezidentas, skiriantis teisėjus. Tačiau jiems kiti reikalai rūpi. Gautas nurodymas pasodinti buvusius konservatorių ministrus. Tai kur kas svarbesnis užsakymas.
Dėl nekilnojamojo turto mokesčio pirmiausia pasipiktintų „naujieji lietuviai“, muitininkai ir šiaip apsukriųjų „elitas“. Nesvarbu, kad dauguma jų savo pilis ir kitą turtą jau seniai perrašė tėvams, žmonoms, pusbroliams ir pusseserėms. Daugiau kaip 90 proc. Lietuvos žmonių tokio turto neturi. Nebent kokį namelį susirentę ar butuką blokiniame name. Todėl valdančioji dauguma ir nenori priimti tokio įstatymo, nes kas gi kitas, jei ne valdančiosios partijos dėka tapę milijonieriais remia ir palaiko tą partiją.
Užtat skubiai rengiamas naujas Akcinių bendrovių įstatymas, kuris pirmiausia smogs smulkiesiems verslininkams ir nedidelio kiekio įvairių bendrovių akcijų turėtojams. Mat jau parengtoje naujojo įstatymo redakcijoje matyti, kad smulkiųjų akcininkų teisės bus dar labiau apkarpytos. Trumpai kalbant, naujajame įstatyme numatyta, kad akcininkas, turintis daugiau kaip 95 proc. įmonės akcijų, galės pareikalauti, kad jam būtų parduotos ir likusios akcijos. Tačiau kaip tada su nuosavybės teisių principais? Juk niekas negali būti verčiamas ką nors parduoti ar pirkti, jeigu jis to nenori. Tad ir šiuo įstatymu dar labiau įtvirtinami turtingųjų interesai. Nėra abejonės, kad ir šio įstatymo rengėjams šis tas nubyrės… Taigi valdančioji partija, ne kartą deklaravusi remsianti smulkųjį verslą, tradiciškai sulaužė savo pažadus.
Apskritai įgavusi beveik neribotas galias, Vyriausybė labai skeptiškai įvertina partijų ir organizacijų pasirašytą Nacionalinį susitarimą dėl valstybės vystymosi. Vis labiau aiškėja, jog šis susitarimas, pasirašytas lyg ir siekiant Lietuvos ekonominės ir socialinės pažangos bei turintis garantuoti stabilų valstybės vystymąsi, diegti žinių ekonomiką, mokslo ir studijų plėtrą, valstybės valdymo reformą, socialinės ir skurdo politikos vykdymą bei konkurencingo žemės ūkio sukūrimą, tapo paprastu popieriumi. Jau iš pat pradžių buvo pakankamai aišku, jog Nacionaliniame susitarime skelbiamas pagrindinis tikslas - 2015 metais pasiekti, kad Lietuvos bendrojo vidaus produkto dalis vienam gyventojui pasiektų Europos Sąjungos vidurkį - tėra utopija. Tuo labiau kad aukščiausieji Vyriausybės pareigūnai nedviprasmiškai pareiškia, kad šis susitarimas jiems negalioja, nes Vyriausybės darbo pagrindas yra Seimo daugumos patvirtinta jos programa. Tiesa, Premjeras netgi angliškai pasveikino Vilniuje vykusio Pasaulio informacinių technologijų forumo dalyvius, tačiau čia pat Vyriausybės kancleris A.Z.Kaminskas patikslino, jog Nacionalinio susitarimo įgyvendinimas numatytas keliolikai metų į priekį, todėl neverta dabar kalbėti apie kokius nors rezultatus. Taigi šimtą kartų buvo teisus buvęs Rusijos premjeras V.Černomyrdinas, kartą pareiškęs, jog visi geri norai Rusijoje, o kaip matome ir Lietuvoje, baigiasi vienodai - kaip visada.
Kitaip ir būti negali. Juk Lietuvą dabar valdo net ne Vyriausybė ar Seimas, jau nekalbant apie Prezidentą, o atskiri klanai - pirmiausia valdininkų, teisėjų, muitininkų, pagaliau lengvai užsimaskavusių sukčių. Jų gobšumas ir cinizmas - begalinis. Nei mokyklų kompiuterizacija, nei internetas nepakeis situacijos, kol nepakis valdančiųjų sąmonės lygis. O tai jau fantastika.

Petras KATINAS

© 2003 "XXI amžius"

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija